ג׳נט ילן שרת האוצר האמריקאית
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק , סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

מחר יוצג תקציב ארה"ב וג'נט ילן קוראת להגדיל את הוצאות הממשל

יום לפני שהנשיא ביידן יציג את התקציב של ארה"ב, שמוערך בהיקף של 6 טריליון דולר, שרת האוצר האמריקאית אמרה היום לחברי הקונגרס כי מבחינת הוצאות הממשלה הם "חיים בשנת 2010" ואמרה כי שוק העבודה יחזור ב-2022 לרמה של לפני המגפה 
ארז ליבנה | (8)

מחר צפוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להציג את התקציב הראשון של כהונתו בהיקף של 6 טריליון דולר ל-2022, שיכלול גם את התוכנית בהיקף ש 2.3 טריליון דולר להשקעה בתשתיות, 1.8 טריליון לחינוך וסיוע למשפחות ו-1.5 טריליון דולר לטיפול בשוק הדיור, שינויי אקלים והגדלת שירותי הבריאות. ביידן רוצה לממן את התוכנית שלו באמצעות העלאת מיסים, כשהגירעון בתקציב ביחס לתמ"ג צפוי לרדת מ-16.7 מהתמ"ג ב-2021 ל-7.8% ב-2022.

 

אבל למרות החששות הכבדים של השוק מאינפלציה בשל התהליך היציאה המואץ של הכלכלה האמריקאית ממשבר הקורונה והבעיות שנוצרו עקב המשבר בשרשרת האספקה העולמית, יחד עם המחסור במוליכים למחצה, שרת האוצר האמריקאית ונשיאת הפד' לשעבר, ג'נט ילן, לא מודאגת וקראה למחוקקים האמריקאים להגדיל את ההוצאות הממשלתיות.

 

"בהתאמה לאינפלציה, ההוצאות הממשלתיות בסטגנציה כבר 11 שנים", אמרה ילן לחברי הקונגרס בוועדת הכספים וביקשה מהם להגדיל את ההוצאות הממשלתיות. "הצוות שלנו עשה עבודת חיל בכדי ליישם את התוכניות עם המשאבים הנמצאים ברשותינו, אבל לא נוכל להמשיך להיות משרתי ההתאוששות ולהתמודד עם בעיות נוספות שהקונגרס יציב לפנינו בשנים הקרובות עם תקציב שעוצב עבור 2010", הוסיפה.  

 

ילן גם ביקשה להגדיל את התקציב של משרדה, כולל 13 מיליארד דולר למס הכנסה האמריקאי, כדי שיוכלו לעקוב ביתר שאת נגד פשעים כלכליים, פיתוח פרויקטים קהילתיים ולתפוס מעלימי מס וציינה שחלק ניכר מהתקציבים קוצצו ב-20% ויותר מאז 2016.

 

"המהירות והעוצמה של ההתאוששות שלנו, וגם של הכלכלה בטווח הארוך, תלויה במשרד אוצר עם מימון מלא", המשיכה.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 29/05/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    העולם הפך כ"כ תומך במטרות .....עד המפולת
  • 5.
    שרה 29/05/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    היה שר אוצר היה מערך מאוד כי קיצץ בתקציב וכהונתו היתה יציבה ,היום העולם פשוט השתגע,מה איכפת לפרופ' ילן היא לא תשלם את חובות העתיד הבלתי ניגמרים
  • 4.
    איציק 28/05/2021 19:09
    הגב לתגובה זו
    את קריסת הבורסות.יעשו הכל כדי למנוע.אפילו במחיר שריפת הדורות הבאים.ממציאים חוקים חדשים לכלכלה.כל מה שלמדנו באוניברסיטה לא שווה כלום.
  • 3.
    רבקה 28/05/2021 11:22
    הגב לתגובה זו
    לארה"ב יש חובות עתק, אבל זה לא מפריע לילן להודיע שצריך להוציא עוד כסף. הם כנראה לא יפסיקו ליצור דולרים עד שהדולר פשוט יקרוס. כל מטבעות הפיאט בדרך לתחתית. ממש תודה לבנקים המרכזיים, ולאנשים כמו ילן.
  • לרון 29/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לכן,ידיעתכן הכלכלית בסלע
  • 2.
    אחד 28/05/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    החוב צומח בטירוף, והיא מדברת כאילו רמת ההוצאות הממשלתית נמוכה
  • 1.
    רבקה 27/05/2021 22:09
    הגב לתגובה זו
    בלתי יאמן! מעניין אם היא מאמינה למה שהיא אומרת!
  • לרון 29/05/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    שהיא לא,הכל היום פוליטי ולא מוניטרי,ולהזכירכם/ן כמו שהשמאלנים מדגישים,בנקים מרכזיים אמונים קודם כל על ריבית ואינפלציה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.