ג׳נט ילן שרת האוצר האמריקאית
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק , סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

מחר יוצג תקציב ארה"ב וג'נט ילן קוראת להגדיל את הוצאות הממשל

יום לפני שהנשיא ביידן יציג את התקציב של ארה"ב, שמוערך בהיקף של 6 טריליון דולר, שרת האוצר האמריקאית אמרה היום לחברי הקונגרס כי מבחינת הוצאות הממשלה הם "חיים בשנת 2010" ואמרה כי שוק העבודה יחזור ב-2022 לרמה של לפני המגפה 
ארז ליבנה | (8)

מחר צפוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להציג את התקציב הראשון של כהונתו בהיקף של 6 טריליון דולר ל-2022, שיכלול גם את התוכנית בהיקף ש 2.3 טריליון דולר להשקעה בתשתיות, 1.8 טריליון לחינוך וסיוע למשפחות ו-1.5 טריליון דולר לטיפול בשוק הדיור, שינויי אקלים והגדלת שירותי הבריאות. ביידן רוצה לממן את התוכנית שלו באמצעות העלאת מיסים, כשהגירעון בתקציב ביחס לתמ"ג צפוי לרדת מ-16.7 מהתמ"ג ב-2021 ל-7.8% ב-2022.

 

אבל למרות החששות הכבדים של השוק מאינפלציה בשל התהליך היציאה המואץ של הכלכלה האמריקאית ממשבר הקורונה והבעיות שנוצרו עקב המשבר בשרשרת האספקה העולמית, יחד עם המחסור במוליכים למחצה, שרת האוצר האמריקאית ונשיאת הפד' לשעבר, ג'נט ילן, לא מודאגת וקראה למחוקקים האמריקאים להגדיל את ההוצאות הממשלתיות.

 

"בהתאמה לאינפלציה, ההוצאות הממשלתיות בסטגנציה כבר 11 שנים", אמרה ילן לחברי הקונגרס בוועדת הכספים וביקשה מהם להגדיל את ההוצאות הממשלתיות. "הצוות שלנו עשה עבודת חיל בכדי ליישם את התוכניות עם המשאבים הנמצאים ברשותינו, אבל לא נוכל להמשיך להיות משרתי ההתאוששות ולהתמודד עם בעיות נוספות שהקונגרס יציב לפנינו בשנים הקרובות עם תקציב שעוצב עבור 2010", הוסיפה.  

 

ילן גם ביקשה להגדיל את התקציב של משרדה, כולל 13 מיליארד דולר למס הכנסה האמריקאי, כדי שיוכלו לעקוב ביתר שאת נגד פשעים כלכליים, פיתוח פרויקטים קהילתיים ולתפוס מעלימי מס וציינה שחלק ניכר מהתקציבים קוצצו ב-20% ויותר מאז 2016.

 

"המהירות והעוצמה של ההתאוששות שלנו, וגם של הכלכלה בטווח הארוך, תלויה במשרד אוצר עם מימון מלא", המשיכה.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 29/05/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    העולם הפך כ"כ תומך במטרות .....עד המפולת
  • 5.
    שרה 29/05/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    היה שר אוצר היה מערך מאוד כי קיצץ בתקציב וכהונתו היתה יציבה ,היום העולם פשוט השתגע,מה איכפת לפרופ' ילן היא לא תשלם את חובות העתיד הבלתי ניגמרים
  • 4.
    איציק 28/05/2021 19:09
    הגב לתגובה זו
    את קריסת הבורסות.יעשו הכל כדי למנוע.אפילו במחיר שריפת הדורות הבאים.ממציאים חוקים חדשים לכלכלה.כל מה שלמדנו באוניברסיטה לא שווה כלום.
  • 3.
    רבקה 28/05/2021 11:22
    הגב לתגובה זו
    לארה"ב יש חובות עתק, אבל זה לא מפריע לילן להודיע שצריך להוציא עוד כסף. הם כנראה לא יפסיקו ליצור דולרים עד שהדולר פשוט יקרוס. כל מטבעות הפיאט בדרך לתחתית. ממש תודה לבנקים המרכזיים, ולאנשים כמו ילן.
  • לרון 29/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לכן,ידיעתכן הכלכלית בסלע
  • 2.
    אחד 28/05/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    החוב צומח בטירוף, והיא מדברת כאילו רמת ההוצאות הממשלתית נמוכה
  • 1.
    רבקה 27/05/2021 22:09
    הגב לתגובה זו
    בלתי יאמן! מעניין אם היא מאמינה למה שהיא אומרת!
  • לרון 29/05/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    שהיא לא,הכל היום פוליטי ולא מוניטרי,ולהזכירכם/ן כמו שהשמאלנים מדגישים,בנקים מרכזיים אמונים קודם כל על ריבית ואינפלציה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.