הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

גם ביידן כבר חושד שמקור הקורונה לא טבעי - בסין הגיבו בזעם

בסין לא נשארו חייבים ואמרו כי מדובר "במשחק של האשמות". הבוקר נערכו שיחות ראשונות בין נציגי המעצמות בנושאי סחר ולא דובר על הורדת המכסים שהשית הנשיא לשעבר טראמפ, לאחר שיועץ בכיר בארה"ב אמר כי "נגמר עידן שיתוף הפעולה עם סין"
ארז ליבנה | (6)

רק אתמול דיווחנו כאן שבארה"ב לא שוללים את האפשרות שמגפת הקורונה יצאה ממעבדה ביולוגית במחוז ווהאן, המקור הידוע הראשון של הנגיף שהשבית את העולם. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ המיוחד של הבית הלבן לענייני המגפה, אמר כי הוא לא משוכנע אם מקור הווירוס הוא טבעי או מהונדס. זאת לנוכח העובדה כי הסינים אינם משתפים פעולה עם ארגון הבריאות העולמי ומסתירים מהם מידע.

 

אמש, הנשיא ג'ו ביידן, אמר כי הורה לקהילת המודיעין באופן רשמי לחקור את מקורות המגפה ולהגיש לו את התוצאות בתוך 3 חודשים. "ביקשתי מקהילת המודיעין להכפיל את מאמציהם לאסוף ולנתח מידע שיוביל אותנו למסקנה סופית ולחזור אליי עם תשובות בתוך 90 יום. כחלק מהדוח, ביקשתי לחקור איזורים שזקוקים לחקירה נוספת, כולל שאלות ספציפיות לסין", מסר ביידן בהצהרה.

 

אגב, גם ראש ארגון הבריאות העולמי (WHO) מחזיק בדיעה כי אי אפשר לשלול את האפשרות שהווירוס יצא ממעבדה, בין אם במכוון ובין אם במקרה. בחקירה הרשמית שנערכה מוקדם יותר השנה, הארגון לא שלל את האפשרות וקרא להמשך החקירות בעקבות חוסר שיתוף פעולה מצד סינים. ביידן נענה בחפץ לב.

 

בסין כבר מבינים לאן הרוחות במערב נושבות ובסוף השבוע האחרון, בפסגת מנהיגים של האיחוד האירופי ומדינות ה-G20, נשיא סין קרא למנהיגים "לא לעשות פוליטיזציה של המגפה". אבל כל עוד הסינים לא משתפים פעולה עם ארגון הבריאות העולמי, קשה שלא לקבל את ההצהרה של ג'ינפינג כפוליטית בפני עצמה.

היום חזרה השגרירות הסינית בארה"ב על הדברים. "ישנם כוחות פוליטיים שמקובעים על מניפולציה פוליטית ובמשחק של האשמות", נמסר מהשגרירות. 

בנוסף לכך, עוד אינדיקטור שמראה לאן הרוח נושבת הם דבריו של ראש מחלקת ההינדו-פסיפי במועצה לביטחון לאומי בארה"ב, קורט קמפבל, שאמר אתמול כי "נגמר עידן שיתוף הפעולה עם סין".

"המדיניות של ארה"ב כלפי סין תעבוד תחת סדרת פרמטרים אסטרטגיים חדשה. ההתנהגות של בייג'ינג מול הודו ואוסטרליה, אומר שהמדינה עוברת להשתמש בכוח קשה ומסמן את הנחישות הסינית לקחת גישה יותר אסרטיבית בגזרה הבינ"ל", אמר קמפבל באירוע של אוניברסיטת סטנפורד.

בתוך כך, הבוקר נציגי הסחר של שתי המדינות שוחחו לראשונה מאז שביידן נכנס לתפקידו. הנציגים, סגן ראש הממשלה הסיני, ליו הה, מסר כי שיחותיו עם קתרין טאי האמריקאית הייתה שיחה "כנה, פרגמטית ובונה". בהצהרה לא נמסר מה היה תוכן השיחות, או האם הצדדים הגיעו להסכמות בנוגע למכסים שהושתו על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 26/07/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    המערב יוצר חזית אחידה לתת בראש לסין בהובלת ביידן. טראמפ הטיפש, היה לבד במערכה אבל ביידן ייצר ברית פוליטית עם אירופה. כולם מבינים היום מי מחזיק את מי "בביצים"
  • 5.
    רונן 20/07/2021 07:44
    הגב לתגובה זו
    רוב העולם יודע אבל לא מדברים
  • 4.
    מסתבר שטראמפ צדק ב100% ושביידן ממשיך את דרכו (ל"ת)
    צ'ומפי 17/07/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עידן 17/06/2021 06:52
    הגב לתגובה זו
    בוואהן חוקרים את הקורונה כי באיזור הזה המחלה קיימת בבעלי חיים וזה נגיש אז יכול להיוות שהוירוס הגיע ממקור טבעי. יכולגם להיות שוירוס ברח מהמעבדה אחרי שעשו לו מניפולציות אבל אם הסינים לא משתפים פעולה קשה לקבוע זה שהם לא משתפים פעולה זה לא בהכרח עושה אותם אשמים. הם לא משתפים פעולה בכלום אף פעם.
  • 2.
    אנונימי 28/05/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    הערכה מחדש של הסכמי סחר מול סין, תביעה ודרישה של ישראל בכל הקשור להחלטות באום, שמירה על סודות טכנולוגיים להערכת מצב מחודשת
  • 1.
    אהרון 28/05/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    בווהאן יש מעבדה מרכזית לחקר קורונה. ההתפרצות היתה שם. מה הסיכוי הסטטיסטי? סין הסתירה את המחלה. אם הסתירה משמע הפיצה. גם אפשרה זאת על ידי אי עצירת טיסות חוץ ועצירת טיסות פנים מ ולווהאן. נו. ואנחנו במערב לא רצינו לייצר פאניקה. מה גם שלעתונות השמאל יש חיבה מסויימת לסין על רקע מרכססיסטי.בוקר טוב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.