הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

גם ביידן כבר חושד שמקור הקורונה לא טבעי - בסין הגיבו בזעם

בסין לא נשארו חייבים ואמרו כי מדובר "במשחק של האשמות". הבוקר נערכו שיחות ראשונות בין נציגי המעצמות בנושאי סחר ולא דובר על הורדת המכסים שהשית הנשיא לשעבר טראמפ, לאחר שיועץ בכיר בארה"ב אמר כי "נגמר עידן שיתוף הפעולה עם סין"
ארז ליבנה | (6)

רק אתמול דיווחנו כאן שבארה"ב לא שוללים את האפשרות שמגפת הקורונה יצאה ממעבדה ביולוגית במחוז ווהאן, המקור הידוע הראשון של הנגיף שהשבית את העולם. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ המיוחד של הבית הלבן לענייני המגפה, אמר כי הוא לא משוכנע אם מקור הווירוס הוא טבעי או מהונדס. זאת לנוכח העובדה כי הסינים אינם משתפים פעולה עם ארגון הבריאות העולמי ומסתירים מהם מידע.

 

אמש, הנשיא ג'ו ביידן, אמר כי הורה לקהילת המודיעין באופן רשמי לחקור את מקורות המגפה ולהגיש לו את התוצאות בתוך 3 חודשים. "ביקשתי מקהילת המודיעין להכפיל את מאמציהם לאסוף ולנתח מידע שיוביל אותנו למסקנה סופית ולחזור אליי עם תשובות בתוך 90 יום. כחלק מהדוח, ביקשתי לחקור איזורים שזקוקים לחקירה נוספת, כולל שאלות ספציפיות לסין", מסר ביידן בהצהרה.

 

אגב, גם ראש ארגון הבריאות העולמי (WHO) מחזיק בדיעה כי אי אפשר לשלול את האפשרות שהווירוס יצא ממעבדה, בין אם במכוון ובין אם במקרה. בחקירה הרשמית שנערכה מוקדם יותר השנה, הארגון לא שלל את האפשרות וקרא להמשך החקירות בעקבות חוסר שיתוף פעולה מצד סינים. ביידן נענה בחפץ לב.

 

בסין כבר מבינים לאן הרוחות במערב נושבות ובסוף השבוע האחרון, בפסגת מנהיגים של האיחוד האירופי ומדינות ה-G20, נשיא סין קרא למנהיגים "לא לעשות פוליטיזציה של המגפה". אבל כל עוד הסינים לא משתפים פעולה עם ארגון הבריאות העולמי, קשה שלא לקבל את ההצהרה של ג'ינפינג כפוליטית בפני עצמה.

היום חזרה השגרירות הסינית בארה"ב על הדברים. "ישנם כוחות פוליטיים שמקובעים על מניפולציה פוליטית ובמשחק של האשמות", נמסר מהשגרירות. 

בנוסף לכך, עוד אינדיקטור שמראה לאן הרוח נושבת הם דבריו של ראש מחלקת ההינדו-פסיפי במועצה לביטחון לאומי בארה"ב, קורט קמפבל, שאמר אתמול כי "נגמר עידן שיתוף הפעולה עם סין".

"המדיניות של ארה"ב כלפי סין תעבוד תחת סדרת פרמטרים אסטרטגיים חדשה. ההתנהגות של בייג'ינג מול הודו ואוסטרליה, אומר שהמדינה עוברת להשתמש בכוח קשה ומסמן את הנחישות הסינית לקחת גישה יותר אסרטיבית בגזרה הבינ"ל", אמר קמפבל באירוע של אוניברסיטת סטנפורד.

בתוך כך, הבוקר נציגי הסחר של שתי המדינות שוחחו לראשונה מאז שביידן נכנס לתפקידו. הנציגים, סגן ראש הממשלה הסיני, ליו הה, מסר כי שיחותיו עם קתרין טאי האמריקאית הייתה שיחה "כנה, פרגמטית ובונה". בהצהרה לא נמסר מה היה תוכן השיחות, או האם הצדדים הגיעו להסכמות בנוגע למכסים שהושתו על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 26/07/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    המערב יוצר חזית אחידה לתת בראש לסין בהובלת ביידן. טראמפ הטיפש, היה לבד במערכה אבל ביידן ייצר ברית פוליטית עם אירופה. כולם מבינים היום מי מחזיק את מי "בביצים"
  • 5.
    רונן 20/07/2021 07:44
    הגב לתגובה זו
    רוב העולם יודע אבל לא מדברים
  • 4.
    מסתבר שטראמפ צדק ב100% ושביידן ממשיך את דרכו (ל"ת)
    צ'ומפי 17/07/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עידן 17/06/2021 06:52
    הגב לתגובה זו
    בוואהן חוקרים את הקורונה כי באיזור הזה המחלה קיימת בבעלי חיים וזה נגיש אז יכול להיוות שהוירוס הגיע ממקור טבעי. יכולגם להיות שוירוס ברח מהמעבדה אחרי שעשו לו מניפולציות אבל אם הסינים לא משתפים פעולה קשה לקבוע זה שהם לא משתפים פעולה זה לא בהכרח עושה אותם אשמים. הם לא משתפים פעולה בכלום אף פעם.
  • 2.
    אנונימי 28/05/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    הערכה מחדש של הסכמי סחר מול סין, תביעה ודרישה של ישראל בכל הקשור להחלטות באום, שמירה על סודות טכנולוגיים להערכת מצב מחודשת
  • 1.
    אהרון 28/05/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    בווהאן יש מעבדה מרכזית לחקר קורונה. ההתפרצות היתה שם. מה הסיכוי הסטטיסטי? סין הסתירה את המחלה. אם הסתירה משמע הפיצה. גם אפשרה זאת על ידי אי עצירת טיסות חוץ ועצירת טיסות פנים מ ולווהאן. נו. ואנחנו במערב לא רצינו לייצר פאניקה. מה גם שלעתונות השמאל יש חיבה מסויימת לסין על רקע מרכססיסטי.בוקר טוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.