יועץ הבית הלבן לענייני קורונה "אני לא משוכנע שהקורונה התפתחה בצורה טבעית, צריך לחקור בסין"
כבר מראשיתה של התפרצות הקורונה באזור ווהאן שבסין, עלו לא מעט השערות וטענות על מקור הווירוס ששינה את העולם. יש כאלה שטענו שהמקור טבעי, כמו לא מעט וירוסים ממשפחת הקורונה והגיע מעטלף או מחיה אחרת. אחרים טענו כי מדובר בקונספירציה. בסין לדוגמה דאגו לפמפם כי ביל גייטס אחראי להפצת הנגיף כחלק ממחקר זדוני, בארה"ב אמרו כי מדובר בנשק ביולוגי ששוחרר בכוונה על ידי הסינים. הייתה כמובן אופציה נוספת. בווהאן יש מעבדה מיוחדת שמתעסקת בנגיפי קורונה ואבולה ואחת החשדות המרכזיים היו שהווירוס יצא משם – בין אם במכוון ובין אם בטעות.
עכשיו, למעלה משנה וחצי לאחר ההתפרצות בסין, טרם נמצא הגורם הרשמי של המגפה. בניגוד לשפעת החזירים או הספרדית, אנחנו עדיין לא יודעים מה באמת קרה. אחת הסיבות לכך היא העמימות הסינית, שכבר מההתחלה ניסתה להסתיר את דבר קיומו של הנגיף, בזמן שדגר באזור השוק החי של ווהאן. יתר על כן, עד היום השלטונות בסין לא כל כך מסייעים לארגון הבריאות העולמי לחקור את הדברים כראוי. זה מעלה הרבה סימני שאלה וכאלה שהגיעו גם לצמרת הממשל האמריקאי.
סימני השאלה האלה כבר החלו בינואר אשתקד, כשהסנאטור טום קוטון, אמר בוועדת הביטחון של הסנאט כי "וירוס הקורונה הוא אסון עבור הסינים ברמה שמה שהיה צ'רנוביל עבור הרוסים. כדאי לציין שהמעבדה בווהאן היא היחידה בסין בדרגה בטיחות 4 והיא עובדת עם פתוגנים קטלניים, בהם גם הקורונה".
אבל יש הבדל בין קוטון, שהוא סנאטור חשוב, אבל בנושא מחלות נגיפיות הוא גמד לעומת אנתוני פאוצ'י, היועץ המיוחד של הבית הלבן לענייני הקורונה וגם הוא קורא עכשיו לחקור את הנושא ברצינות, לאחר שהוול סטריט ג'ורנל פרסם כי 3 עובדים במעבדה בווהאן חלו בנובמבר 2019 ונאלצו להתאשפז בעקבות זאת.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני לא משוכנע שהקורונה התפתחה בצורה טבעית, צריך לחקור מה קרה בסין, עד שנברר מה באמת קרה", אמר פאוצ'י, שהיה רגיל לחטוף אש בעיקר מהנשיא הקודם דונלד טראמפ – שעכשיו עסוק במלחמת הישרדות נגד החקירה הפלילית המתנהלת נגדו בשל עסקיו.
בסין, איך נאמר זאת בעדינות, לא אהבו את האמירות בלשון המעטה. "האליטות האמריקאיות ממשיכים בהתדרדרות המוסרית שלהם" הייתה הכותרת של מאמר המערכת בעיתון גלובל טיימס המנוהל על ידי הממשל הסיני. "ארה"ב ממשיכה להפיץ את השקר הענק נגד סין", נכתב.
פאוצ'י ניסה אמנם להוריד את גובה הלהבות ואמר שהוא מאמין שהגורם יכול גם להיות טבעי, אבל הנזק כבר נעשה. בכל מקרה, הנשיא ג'ו ביידן, שרבים חשבו שהוא יהיה "עדין" יותר עם הסינים והתבדו, צפוי למנף את זה ולקרוא לחקירה משמעותית. הרי מלחמת הסחר שפתח טראמפ ב-2018, הייתה בעצם מלחמה על הבכורה הכלכלית העולמית, אחרי שסין הפכה להיות הקונטנדרית הראשונה מאז ברית המועצות שמאיימת על עוצמתה של ארה"ב.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.יוני 26/05/2021 19:38הגב לתגובה זוצריך להטיל סנקציות על סין ולתבוע אותם ייצוגית. הממשלה שלהם אחרת ליותר מדי פשעים נגד האנושות!
- 1.רון 26/05/2021 19:38הגב לתגובה זומהירח ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
