טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה תתחיל למסור את הרכב המסחרי המהיר אי פעם; המניה תתאושש?

המודל S פלייד מתפארת ב-1,000 כוחות סוס ומסוגלת להגיע ל-200 קמ"ש ב-2.1 שניות, אבל המשקיעים מעוניינים לדעת מה קורה עם המפעלים שהחברה מקימה ואיך מתקדמת התוכנית לרכבים אוטונומיים; מתחילת השנה המניה איבדה 35%
ארז ליבנה | (10)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

לאחר עיכובים של כמעט שנה, ביום חמישי האחרון, המנכ"ל של טסלה TESLA INC  (TSLA) והמיליארדר אילון מאסק, הודיע כי החברה תערוך אירוע מסירת רכבים ראשון של מודל ה-S פלייד (Plaid), המכונית המסחרית המהירה בהיסטוריה. מדובר בשדרוג של מודל ה-S הקיים שהחברה החלה למכור כבר ב-2012. המכונית מציגה שורת נתונים מרשימה ביותר. 1,020 כוחות סוס, טווח נסיעה של למעלה מ-600 קילומטר להטענה והגעה מ-0 ל-100 ב-2.1 שניות.

 

לשם השוואה, בוגאטי צ'יירון, שעולה 2.3 מיליון דולר, מגיעה ל-100 ב-2.3 שניות. תג המחיר של הפלייד עומד על 120 אלף דולר, מה שהופך את הרכב לאחד מהיקרים ביותר של החברה, כשהמודל הכי פשוט עולה 40 אלף דולר.

 

המודל החדש מציג עיצוב עדכני שכולל הגה מירוצים במקום הגה סטנדרטי, מציג מסך מגע גדול ועוד שלל פינוקים של רכבי טסלה. אבל ברור לכולם שבשל תג המחיר היחסית גבוה, זו לא תהיה המכונית הכי נמכרת של החברה. אבל המכונית החדשה כן מראה שטסלה משתפרת עם הזמן.

 

אבל הדבר שיותר מעניין את וול סטריט, זה מה קורה עם המפעלים החדשים של החברה בטקסס ובברלין. למה זה מעניין יותר? כי יכולת הייצור של החברה מאוד מוגבלת והמשקיעים מעוניינים שעד סוף השנה המפעלים הללו כבר יתחילו לפעול – על מנת שתוכל להגדיל את המכירות והמסירות.

 

לאחר הראלי המטורף במניה ב-2020, 2021 פחות מחייכת אליה. בתחילת השנה מחיר המניה עמד על 880 דולר, היום מחירה עומד על קצת פחות 581, ירידה של 35%. בחודש האחרון לבדו ירדה המניה בכמעט 21%. שבוע המסחר הקודם היה שיפור מסוים, אבל זה רק בגלל שלמרות ירידה של למעלה מ-4% באמצע השבוע, המניה הצליחה לסיים את השבוע ללא ירידת ערך – אבל גם לא עלתה.

 

עוד נושא שמעניין את משקיעיה הגדולים של החברה, היא תוכנית הנהיגה האוטונומית, שמאסק אמר שהוא קרוב להשלמתה. השוק רוצה לראות אם יש דברים בגו. צריך לזכור שבשנה שעברה, לקראת יום הסוללות, מאסק ו-TSLA יצרו הייפ סביב הטכנולוגיה, רק כדי לגלות שאין שום דבר חדש תחת השמש בגזרת אורך הנסיעה או בטכנולוגיה עצמה.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאזדה 3 לבנה 30/05/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
    האוטו של טסלה פשוט נראה מיושן , שילוב של מאזדה 3 ודייהו
  • 5.
    רונן 24/05/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    שיפורים במפעל בסין ובארהב יובילו ל250 אלף מסירות ברבעון השלישי ורווח נקי מעל מיליארד דולר ושיא במכירת אתקני אגירת אנרגיה ואז...המניה שוב תעלה
  • 4.
    מבין ברכבים 24/05/2021 16:51
    הגב לתגובה זו
    כל מה שקשור בטסלה זה כמו מילת קסם. לא חשוב מה, העיקר לרשום משהו. מודל S הוא רכב משפחתי גדול, לא מסחרי. התאוצה שלו מ-0 ל-200 לא התפרסמה, רק הנתון של 0-60 מייל שזה 0-96 קמ"ש ועומד על קצת מעל 2 שניות בגרסת הפלייד פלוס. אז עדיף שתדווחו רק על המחירים של המניות (או כל דבר אתם מבינים בו) ולא על נתוני הדגם, תשאירו את זה לאתרים המתמחים בזה (או תדייקו).
  • 3.
    שובני 24/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
    לא שווה סנט יותר מזה. מה גם ששוק הרכבים החשמליים הוא תחרותי ביותר. המון יצרנים טובים וזזולים נכנסו לשוק. עכשיו, כשאלון מאסק וטסלה, מתעסקים לאחרונה יותר בגימיקים (קריפטו, רכב אטומי, 2 שניות למאה וכו'...) בטוח שהכיוון לא טוב..
  • חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    טסלאי 24/05/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 24/05/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
    2 המפעלים החדשים ( ברלין וטקסס) יתחילו לעבוד בחודש דצמבר, וב-2022 טסלה תגיע לדרגת נהיגה עצמית בדרגה 5 שתאפשר לה להפעיל מוניות אוטונומיות
  • יאיר 24/05/2021 18:23
    הגב לתגובה זו
    הדוברות של חמאס אמינה יותר. איפה הרודסטר המעוללת שהייתה אמורה להיות בייצור המוני בסוף 2020?
  • משקיע מדוכא 24/05/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    מדי בכל הקשור בלוז, וכמעט אף פעם לא עומד בו..
  • דובון 24/05/2021 17:21
    פשוט תפעיל יוטיוב בימים הקרובים ותראה איך טסלה משיקה את גרסא 9.0 לתוכנת הנהיגה העצמית שלה. אחרי שתראה ותבין איך הרכב נוסע לבדו, גם לך לא יישארו שאלות.
  • 1.
    צריך מצב יום יומי שלא מנצל את התכונה הזו ברחובות צפופים (ל"ת)
    לאסור 24/05/2021 12:53
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אמזוןאמזון

ישראל במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים

משקיעים דורשים מאמזון לבחון את התאמת חוזי הענן והבינה המלאכותית עם צה״ל ומשרד ביטחון המולדת האמריקאי למדיניות ה־AI שלה, על רקע חששות משפטיים ותדמיתיים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אמזון

חברת אמזון Amazon.com Inc. -1.61%   ניצבת בימים אלה מול לחץ גובר מצד חלק מבעלי מניותיה, המבקשים לבחון מחדש את קשריה העסקיים עם גופים ממשלתיים וביטחוניים. במוקד: חוזים לאספקת שירותי ענן ובינה מלאכותית לצה״ל ולמשרד לביטחון המולדת של ארה"ב, והאם הם עומדים בקנה אחד עם מדיניות ה־AI האחראי שהחברה עצמה קבעה.

היוזמה מגיעה בדמות הצעת החלטה של בעלי מניות, שהוגשה על ידי ארגון American Baptist Home Mission Societies, גוף השקעות בעל זיקה מוסדית וערכית. ההצעה הועברה לעיון הנהלת אמזון וצפויה לעלות להצבעה באסיפה השנתית של החברה, המתוכננת לחודש מאי הקרוב. לפי נוסח ההצעה, הדירקטוריון מתבקש לזהות מקרים שבהם קיימת אי־הלימה בין העקרונות הפנימיים של אמזון בתחום הבינה המלאכותית לבין השימושים בפועל שנעשים בטכנולוגיות שלה על ידי לקוחות ממשלתיים. הדגש אינו על ביטול חוזים, אלא על בדיקה, שקיפות והערכת סיכונים.

החותמים על ההצעה מצביעים על סיכונים משפטיים ותדמיתיים שעלולים לנבוע מהמשך ההתקשרויות, בעיקר על רקע ביקורת בינלאומית על פעילות ביטחונית ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות במצבי עימות. באמזון בחרו שלא להגיב לפניית בלומברג בנושא.


הלחץ הציבורי על ענקיות הטכנולוגיה

בשנה האחרונה גובר הלחץ הציבורי על חברות טכנולוגיה גדולות לבחון מחדש את יחסיהן עם גופים צבאיים וממשלתיים, בעיקר בהקשר של שימוש בבינה מלאכותית, ניטור מידע ומערכות זיהוי. מיקרוסופט, אחת המתחרות המרכזיות של אמזון בתחום הענן, כבר חוותה מחאות פנימיות מצד עובדים ופעילים בעקבות קשריה עם צה״ל במהלך המלחמה בעזה. דיווחים על כך ששרתי החברה שימשו לאחסון הקלטות של שיחות שיורטו משטחים פלסטיניים הובילו להסרת עומסי עבודה מסוימים.

אמזון, לעומת זאת, לא התמודדה עד כה עם מרד עובדים רחב היקף. עם זאת, גם היא אינה חפה מביקורת. לצד גוגל, היא מעורבת בפרויקט Nimbus - פלטפורמת ענן שנבנתה עבור משרדי ממשלה בישראל ומספקת תשתיות מחשוב מתקדמות. מוקדם יותר השנה פיטרה אמזון עובד שביקר את מעורבות החברה בפרויקט Nimbus, לאחר שפרסם מסרים ביקורתיים בערוצי תקשורת פנימיים וחילק עלונים במטה החברה בסיאטל. החברה טענה כי מדובר בהפרת נהלים פנימיים, כולל התנהלות שפגעה בעובדים ובמנהלים.