דגל סין
צילום: גיא בן סימון

כלכלת סין צמחה ב-2018 בקצב הנמוך ביותר ב-28 שנים האחרונות

הצמיחה השנתית שהסתכמה בכ-6.6% היא הנמוכה ביותר מאז 1990 וצפויה להמשיך לדעוך גם בשנה הנוכחית
ירדן סמדר |

על דיווחי הממשל הסיני, כלכלת סין רשמה צמיחה של כ-6.6% בשנת 2018. מדובר בשיעור הצמיחה הנמוך ביותר שנרשם מאז שנת 1990 ואשר תאם את ציפיות האנליסטים של רויטרס.

ההכרזה של ממשלת סין לא הפתיעה במיוחד והייתה צפויה על ידי רבים על רקע מלחמת הסחר בין סין לארה"ב המהווה את שותפתה הגדולה ביותר למסחר. עם זאת, היו גם כמה נקודות אור בנתונים הכלכליים של סין ל-2018: התפוקה התעשייתית עלתה בחודש דצמבר בכ-5.7% לעמת 5.3% בחודש נובמבר; ונתוני המכירות הקמעונאיות עלו בדצמבר ב-8.2% בהתאמה לתחזיות ולעומת עליה של 0.1% בנובמבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


פלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיותפלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיות

448 מיליון דולר לפלנטיר: הצי האמריקאי מטמיע מערכת AI לניהול תחזוקת צוללות

המערכת החדשה אמורה לצמצם עיכובים כרוניים בתחזוקת הצוללות, לקצר תהליכי עבודה ולהקל על מספנות שמתקשות לעמוד בעומסים בשנים האחרונות

ליאור דנקנר |

הצי האמריקאי הודיע אתמול (שלישי) על חוזה גדול עם פלנטיר טכנולוג'יז Palantir 0.19%  , שבמסגרת שלו תוטמע מערכת בינה מלאכותית חדשה לניהול תחזוקה של צוללות גרעיניות. המטרה היא להתמודד עם עומסים ועיכובים ממושכים במספנות.


מה כוללת המערכת החדשה

ShipOS מבוססת על פלטפורמת Foundry ועל מערכת ה-AIP של פלנטיר. היא אוספת נתונים ממספנות, ספקים ויחידות תחזוקה, ומייצרת תמונה רציפה של שרשרת האספקה, תחזיות תקלות וזמינות חלקים. כיום 40% מתוך 49 הצוללות התקפיות של הצי ממתינות לתחזוקה, ובמקרים רבים תיקון אחד נמשך מעל 18 חודשים.

בפיילוטים שבוצעו במהלך השנה קוצר תכנון לוחות הזמנים לצוללת מ-160 שעות עבודה ידניות לעשר דקות, ועיכובי ביקורת חומרים ירדו מכמה שבועות לשעה אחת. באחד הפרויקטים הופחתו כ-1,850 ימי ייצור ל-75 ימים בלבד אצל ספק מרכזי, ותהליך של 200 שעות התקצר ל-12 שניות. בנוסף לשיפור במהירות והיעילות דווח גם על שיפור מדוד באיכות.

החוזה כולל מודל "סיכון משותף", כך שרווחי פלנטיר ייגזרו מהעמידה ביעדים. השלב הראשון יכלול ארבע מספנות ציבוריות, שתי מספנות פרטיות וכ-100 ספקים, בעיקר בפרויקטים של צוללות וירג'יניה-קלאס וקולומביה-קלאס.


האתגרים שמאחורי המהלך

המערכת החדשה מגיעה על רקע מחסור של כ-20 אלף עובדים מיומנים ושרשרת אספקה מבוזרת שמייצרת עומסים. לפי נתוני משרד הביקורת הממשלתי בארה"ב, תוכניות הצוללות וירג'יניה-קלאס כשלו לעמוד בכ-30% מהיעדים בין 2019 ל-2023, תוך חריגה של כ-2.8 מיליארד דולר. חלק מהצוללות נמצאות בתחזוקה במשך שנים. כך למשל USS Boise נמצאת במספנה מאז 2015 וצפויה לשוב לשירות רק ב-2029.