מלחמת הסחר: מכסי סין-ארה"ב נכנסו לתוקף וטראמפ מאיים בהחרפה

מהבוקר יוטלו מכסים בהיקף של 34 מיליארד דולר, טראמפ מאיים להגדיל ביותר מ-500  "וזה רק על סין"; סין מתכוונת להגיב בנדיבות
ערן סוקול | (7)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ה') כי ארה"ב עשויה להטיל בקרוב מכסים בהיקף של יותר מ-500 מיליארד דולר על מוצרי יבוא מסין, מדובר בהיקף דומה לכמות הסחורה הכוללת שייבאה ארה"ב מסין בשנה שעברה. טראמפ שיגר את האיום שעות ספורות לפני שהמכסים החדשים בהיקף כ-34 מיליארד דולר על היבוא מסין נכנסו לתוקף הבוקר (בשעה 00:01 בבוקר יום שישי לפי שעון ארה"ב). בשיחה עם עיתונאים על המטוס הנשיאותי (Air Force One) בדרכו לעצרת במונטנה, טראמפ נתן סקירה של המכסים שהוא מתכוון להטיל, בהנחה שסין תגיב עם תעריפי תגמול, לאחר שהמכסים בהיקף של 34 מיליארד דולר נכנסו לתוקף, כאמור. "אז יש לך עוד 16 מיליארד דולר בעוד שבועיים ואח"כ כידוע יש לנו עוד 200 מיליארד דולר בהמתנה, ואז אחרי ה-200 מיליארד יש לנו עוד 300 מיליארד דולר בהמתנה. בסדר? אז יש לנו 50 פלוס 200 פלוס כמעט 300" הוא אמר, כך על פי דיווחים של רויטרס ו- CNBC, והוסיף "וזה רק על סין." המכסים החדשים בהיקף של 34 מיליארד הדולר הינם השלב הראשון של הטלת המכסים בסך של 50 מיליארד דולר על סחורות סיניות עליה הודיע טראמפ בחודש יוני. החלק השני, עם מכסים בהיקף של 16 מיליארד דולר נוספים על ייבוא מסין, צפוי להיכנס לתוקף תוך שבועיים. סין מצידה תגיב בנדיבות. אתמול הודיעה לשכת המכס של סין כי היא תטיל מכסים בהיקף של 34 מיליארד דולר על יבוא סחורות מארה"ב מיד לאחר שהמכסים של ממשל טראמפ ייכנסו לתוקף (הבוקר). "מכסי ארה"ב המתוכננים על מוצרים סיניים יפגעו בחברות ברחבי העולם, שכן מוצרים בהיקף של 20 מיליארד דולר מתוך 34 מיליארד הדולר המיועדים על מוצרים סיניים הינם של חברות זרות המייצרות בסין, חלקן אף אמריקאיות", אמרו גורמים רשמיים בסין. "ארה"ב יורה לכל הכיוונים ופוגעת בכל העולם וגם יורה לעצמה ברגל תוך כדי" אמר דובר משרד המסחר של סין גאו פנג. הוא לא ענה ישירות לשאלה האם סין תכוון לפירמות אמריקאיות בתגובה, אך אמר שהממשלה תפעל להפיג את השפעתה של מלחמת הסחר על חברות זרות הפועלות בסין.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רוזן 06/07/2018 14:06
    הגב לתגובה זו
    סין נוהגת בפיקחות במלחמה הזו - המטרה של סין היא לקנות כמה שפחות מארה"ב ואת המטרה הזו היא כבר בדרך להשיג . עם דולר חזק מאד ויואן שסין נתנה לו להחלש מאד + המכסים שטראמפ הטיל אין שום כדאיות לסין לקנות מארה"ב . סין יכולה לקנות ממדינות רבות אחרות וגם יכולה ומאד רוצה להגדיל את הצריכה הפנימית שלה . ארה"ב לא תוכל להמשיך למכור את מוצרי הטכנולוגיה שלה לסין .
  • 8 07/07/2018 21:07
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות. למכור. וכאן הוא חוטפת...
  • 5.
    פרופסור אבירם 06/07/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
    אנחנו קבוצת אלוהים .גאונים שאין כמונו.דובריי 8 שפות לפחות .חכמים יותר מכולם
  • 4.
    פרופסור אוויר רם 06/07/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    כפי שציינתי בעבר בעודי יושב על הר המגמה היא ירידה ולכן תיפול הכלכלה.אני כידוע לכם אדם נורא חכם משכיל.מדבר לפחות שמונה שפות אני מאוד מרוצה מעצמי .בקרוב ארכיב לעצמי כנפיים ובכלל אעוף על עצמי.בכל בוקר מול המראה אני עומד וחושב איזה מושלם בראתי את עצמי.כן אני אלוהים בכבודו ובעצמו אם לא הבינותם
  • 3.
    בא 06/07/2018 10:00
    הגב לתגובה זו
    התרבותית ,כלשון הקומוניסטים , שם נירצחו 45 מליון סינים בין 1945 ל1950 וגם על רצח העם בטיבט ,שם נירצחו 3 מליון טיבטים חפים מפשע .5000 מנזרים נהרסו .
  • 2.
    בא 06/07/2018 09:56
    הגב לתגובה זו
    אחוז ,עד שיבלעו את כול העבודה בעולם , ארהב צריכה להפציץ את הפוליטבירו ,ראש הנחש בסין ,ואז ליכפות עליהם דמוקרטיה כמו ביפן בזמנו .לא לכולם מגיע לחיות בטח לא לחברי פוליטבירו פסיכופתים שהם ילדים של פסיכופתים .
  • 1.
    100... רק שלא יהיו שוב עליות היום.לעזעזל (ל"ת)
    אוויר רם.קיר .פלוציק 06/07/2018 09:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.