לאחר חצי עשור: בטורקיה מאשרים את ההבנות עם ישראל

אלמוג עזר | (9)
נושאים בכתבה ארדואן טורקיה

לאחר שאתמול לראשונה אישר ראה"מ בינימין נתניהו על התחממות ביחסים בין טורקיה לישראל, היום מגיעים אישורים גם מהכיוון השנני של היחסים. לאחר חצי עשור שבהם היחסים בין טורקיה לישראל התקיימו בעיקר על בסיס של עוינות פוליטית - האם סופסוף יגיע השינוי עם מי שהייתה אחד מידידותיה הטובות של ישראל בשנות ה-90 והאלפיים? באנקרה אמנם מאשרים את המגעים וההבנות הראשוניות אך גם מנסים להרגיע את הרוחות. זאת בטענה כי ההסכם אינו סגור עדיין באופן מוחלט. יחסי ישראל טורקיה נפלו אל עבר מדרון תלול אחרי אירועי המרמרה והמשט לעזה בשנת 2010. ההבנות כיום מגיעות לאחר פגישה חשאית בין שר החוץ הטורקי לראש המוסד הנכנס יוסי כהן ונציג ישראל בועדה לחקירת אירועי המרמה יוסי צ'חנובר. ערוץ 10 חשף אתמול את העקרונות הראשוניים בין ישראל לטורקיה. ישראל תקים קרן פיצויים בסך של 20 מיליון דולר לנפגעי המשט ואלו בתורם יבטלו את התביעות העומדות נגד המדינה.   בשבוע שעבר, מהדרות החדשות מבט של הערוץ הראשון כי קיים לחץ של בעלי חברות טורקיות לחמם את היחסים עם ישראל בכדי לייבא ממנה גז טבעי. טורקיה הייתה לאחרונה נתונה ללחץ אדיר מצד ספקית האנרגיה הראשית שלה רוסיה, לאחר שזו איימה עליה בסנקציות כלכליות לאחר שטורקיה פגעה במטוסי האחרונה.  כפעולת המשך לחמימות היחסים, השלטון בטורקיה יצמצם את פעילות חמאס במדינה. לאחר הסכם ההבנות בין שתי המדינות ואישור מתווה הגז בזירה המקומית יחל משא ומתן לבניית צינור בין טורקיה לישראל. הצינור שיזרים את הגז ימכר לטורקיה.   

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יעקב 20/12/2015 08:12
    הגב לתגובה זו
    אם עדיין לא הבנתם את החשיבות של תיקון 52 לחוק ההגבלים, אשר ניתן להפעיל משיקולים מדיניים ביטחוניים: זאת התשובה.
  • 7.
    לוי עודד 20/12/2015 00:33
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שהיום יש סגר על עזה?
  • 6.
    רציונל כי רציו ל 44 18/12/2015 15:26
    הגב לתגובה זו
    כנראה ואח״כ משבר גיל ה 50 ועד 120
  • מושקע חזק ברציו בחלומות תראה 44 (ל"ת)
    ככ 18/12/2015 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שציפי לבני לא תבלבל במח ,טוב עשה ביבי שלא נכנע מיד (ל"ת)
    רר 18/12/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    22 18/12/2015 13:36
    הגב לתגובה זו
    הם צרכים לשלם פצויים לחיילי השיטת שהם תקפו אותם וחדרו לאזור במצור ימי .מצטער להעלות את זה ישראל מוכרת את החיילים היקרים שלה בזול מפני רודן שונא ישראל ממש מדינה בוגדת .
  • 3.
    ברוך 18/12/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
    צריך לתת לו הרבה גז מהתחת הרי הוא טורקי וגם אדם אינטרסנט ומלוכלך אסור לתת לו חוץ מאצבע משולשת ישר לישבן אני בטוח שהוא לא יתלונן כי אצלם זה נורמה
  • 2.
    ירון 18/12/2015 12:22
    הגב לתגובה זו
    ומי יבנה את הצינור הם לא פריארים
  • 1.
    אין הסכמה לגבי העיקר - הסגר על עזה (ל"ת)
    ggh 18/12/2015 11:46
    הגב לתגובה זו
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.