פולקסוואגן
צילום: יח"צ

מנכ"ל פולקסוגן בארה"ב מתוודה: "פישלנו בגדול"

החברה איבדה רבע משווי השוק שלה בפחות מיממה אחת בלבד 
אלמוג עזר | (2)

את מרבית תשומת הלב של יום המסחר אתמול באירופה, ריכזה מניית ענקית הרכב פולקסווגן שהתרסקה בסיום 18.8% לאחר נפילות של יותר מ-20%, נציין כי מדובר בנפילה היומית החדה ביותר במניה מזה לפחות 6 שנים וכל זה בחברה שנסחרת לפי שווי שוק ענק של 75 מיליארד דולר. 

מניית פולקסווגן יורדת היום עם פתיחת המחסר עוד 5.5%. בכך החברה מאבדת רבע משווי השוק שלה בפחות מיממה אחת בלבד.

מוקדם יותר בנאום שנשא בניו יורק הודה מייקל הורן (Michel Horn) כי "החברה התנהגה בחוסר כנות בהתקשרות שלה עם הסוכנות לאיכות הסביבה האמריקנית, הסוכנות למשאב האוויר בקליפורניה וכלל אמריקה. במילותי שלי, פישלנו ובגדול".  

הורן מבין את גודל המשבר שעובר על החברה, "אנחנו חייבים ליישר את ההדורים עם הממשלה, הציבור, הלקוחות שלנו, צוות העובדים שלנו וכמו כן חשוב ביותר ליישר את ההדורים עם סוכני הרכב שלנו".

אתמול פולקווגן פרסמה כי היא פותחת בחקירה עצמאית, בכדי להבין כיצד קרה שנרשמו דיווחים שקריים לגבי פליטת הזיהום ברכבים. הרשויות בארה"ב טוענות כי רכבי הדיזל של חברת הרכבים הגרמנית פולטות פי 10 עד 40 מהרמה המותרת בארה"ב. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חברה גמורה (ל"ת)
    הכול נוכלות 23/09/2015 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לכו תדעו בעוד מה רימו (ל"ת)
    האמריקאים חותכים 23/09/2015 00:28
    הגב לתגובה זו
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

אילון מאסק ()גרוק)אילון מאסק ()גרוק)

כה אמר מאסק - תובנות על רובוט אנושי והאם העוני ייעלם מהעולם?

מה אמר מאסק בשיחת הוועידה ושני הנושאים שהוא אישית מתעסק בהם; על הרובוט העתידי, על הדור הבא של הרכבים האוטונומיים ועל טסלה ; וגם על השכר של מאסק 

הדס ברטל |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

הדוחות של טסלה אכזבו מעט. ענקית הרכבים החשמליים והאוטונומיים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. מחיר המניה ירד אחרי סגירת המסחר בוול סטריט על רקע הדוחות, אבל אילון מאסק כהרגלו סיפק חלומות בשיחת הוועידה ויכול להיות ששוב השוק ישתכנע שטסלה היא בכלל לא חברת רכבים אוטנומיים, אלא חברת AI עם מספר מנועי צמיחה. מה שנכון - נכון, טסלה היא חממה לייצור מהפכות. מאסק מזגזג וקופץ בין המהפכות, לפי הטרנד, לפי וול סטריט. הגאונות שלו ברורה לכל, גם הטירוף שלו. אף אחד לא יודע מה יקרה למניה, אבל כולם משוכנעים שטסלה היא בין החברות היצירתיות ביותר בעולם, אם לא היצירתית מכולן.

המיקוד בשיחת הוועידה היה - רובוטים. רובוטי AI שיעזרו לנו בשוטף, ועליית המדרגה בשיחה היתה שהרובוטים האלו לא יראו כמו רובוטים, הם יראו אנושיים. זה יכול להישמע מפחיד, אבל לשם העולם הולך וגם את המהפכה הזו מובילה טסלה של מאסק.       

כה אמר מאסק

בשיחת וועידה התייחס מאסק לרובוטים העתידיים והאנושיים, האופטימוס - "אופטימוס בהיקף גדול הוא הגליץ' של כסף אינסופי מבחינת טסלה"

"אנחנו עומדים על סף משהו אדיר עם אופטימוס, שכנראה יהיה המוצר הכי גדול אי פעם." 

"אופטימוס יהיה מנתח מדהים. תארו לעצמכם שלכולם תהיה גישה למנתח מדהים."

"זה אפילו לא ייראה כמו רובוט. זה ייראה כמו אדם בתחפושת של רובוט."

"אופטימוס ייוצר בהיקף של מיליון יחידות בשנה, ובהמשך אולי עשרות מיליונים."

"אנחנו מאמינים שבעזרת אופטימוס ונהיגה אוטונומית, אפשר ליצור עולם בלי עוני."

"אם אופטימוס יפעל 24/7 ויחליף בני אדם במשימות יומיומיות - זה ישנה את כללי המשחק הכלכליים."


בקשר לרכבים האוטונומיים ולרובוטקסי אמר מאסק - "אני בטוח ב־100% שנצליח לפתור נהיגה אוטונומית בלתי מפוקחת ברמת בטיחות גבוהה משמעותית מבני אדם."

"יש לנו מיליוני מכוניות שיכולות להפוך לרכב אוטונומי בעדכון תוכנה."


ביחס לטסלה אמר מאסק - "אנחנו בנקודת מפנה קריטית עבור טסלה."

"אני חושב שלטסלה יש את צפיפות האינטליגנציה הגבוהה ביותר בכל תחום ה-AI בעולם האמיתי."

"אנחנו משפיעים בצורה עצומה גם על תחום האנרגיה, עם אחסון סוללות."

"אם מאחסנים את האנרגיה עם סוללות, אפשר להכפיל בפועל את כמות האנרגיה בארצות הברית בלי להקים תחנות כוח חדשות."


"אנחנו הולכים לעולם של שפע בר־קיימא."

"אני משקיע את האנרגיה האישית שלי בעיצוב שבב AI5, והוא יהיה חזק פי 40 מ-AI4."

"המטרה שלנו היא שתהיה לנו אספקת יתר של שבבי AI5. מה שלא ייכנס לרכבים או לרובוטים - נשתמש בו בדאטה סנטרים שלנו."

"אנחנו מגדירים מחדש מהי טסלה: לא רק יצרנית רכב - אלא חברת AI שפועלת בעולם האמיתי."

"התשובה שלי לכל אלה ששואלים על תחומי ליבה היא - לא היו לנו שום תחומי ליבה כשיצאנו לדרך. יצרנו את הכול מאפס."

"המפגשים על אופטימוס נמשכים עד חצות ביום שישי, ובשבת אני עובר לצוות השבבים. אלו שני התחומים הכי קריטיים לעתיד של טסלה."

"Tesla AI חייב להיות הרבה יותר יעיל מכל מודל אחר - כי הוא צריך לרוץ על חומרה מוגבלת. זה מכריח אותנו לפשט ולייעל."

"הקילר-אפ של רכב אוטונומי הוא שאתה יכול פשוט לשלוח הודעות בטלפון בזמן שאתה נוסע. כולם רוצים את זה - והרכב שלנו ייתן את זה."

"אני לא חושב שנצטרך להקריב שולי רווח - הביקוש יהיה מטורף."


מאסק בשיחת הוועידה גם דיבר על השכר שלו. הוא אמר שהוא נותן את כל כולו לחברה והוא מצפה לשכר והטבות משמעותיות. הוא אמר זאת על רקע דרישה לחבילת הטבות של 1 טריליון דולר תחת תנאים מסוימים. מאסק תקף את חברות המחקר שמספקות שירותים לגופים המוסדיים ואמר שהן לא מבינות את ערך החברה והפוטנציאל שלה והטענות שלהן יפגעו בטסלה.