שוק הדיור בארה"ב מאט: עליית המחירים נחלשה, קצב מכירות הבתים ירד

הירידה בקצב מכירות הבתים החדשים היתה בהתאם לתחזיות המוקדמות, בעיקר בשל עלייה בריבית על המשכנתאות ובמחירי הבתים
ידידיה אפק |

שוק הדיור בארה"ב נמצא במגמה חיובית בשנתיים האחרונות, כשמחירי הבתים עולים מדי חודש בגלל היצע מצומצם. היום פורסמו מספר נתונים שמחזקים עוד יותר את תמונת המצב בשוק זה - צמד מדדי מחירים ונתוני מכירות הבתים החדשים לחודש האחרון.

הנתון המרכזי של היום היה נתון מכירות הבתים החדשים לחודש פברואר, שירד ב-3.3% לעומת החודש שעבר ל-440 אלף בתים (בשיעור שנתי). שיעור זה תואם את תחזיות הכלכלנים המוקדמות.

עלייה בשיעור מכירות הבתים הורגשה במיוחד באיזור המערב התיכון, עם תוספת של 37% לשיעור השנתי. בדרום ארה"ב, בחוץ המזרחי ובמערב המדינה נרשמה ירידה בקצב המכירות. בהשוואה לחודש פברואר 2013, מדובר בירידה של 1.1% בשנה בקצב המכירות.

כלכלנים מסבירים את ההאטה בעליית מחירי הבתים ועלייה בשיעור הריבית על המשכנתאות, יחד עם מזג אויר קר במיוחד.

מכירי הבתים עולים, אבל לאט יותר

לפני פתיחת המסחר יצא מדד מחירי הבתים של ה-FHFA ובמקביל גם מדד קייס שילר, שהציגו תמונה דומה לזו שראינו בחודשים האחרונים. לפי סוכנות מימון הבתים הפדרלית, מחירי הבתים עלו בחודש ינואר בשיעור חודשי של 0.5%, ובשיעור שנתי 7.4%.

לפי מדד קייס שילר, המודד את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, הגידול במחירי שוק הדיור האט מעט בחודש ינואר, אך עדיין נמצא ברמה גבוהה מאוד - 13.2% בשיעור שנתי. בחודש דצמבר עמד קצב עליית המחירים על 13.4%, ובחודש נובמבר עמד על שיא של יותר מ-5 שנים - 13.7%. אנליסטים ציפו לעלייה שנתית של 13.3% בחודש ינואר.

בשיעור חודשי, מחירי הבתים עלו בחודש ינואר ב-0.8%, בניכוי עונתיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.