זו הסיבה לנפילה הבוקר בבורסה בשנחאי - החדה מזה 5 חודשים
הבורסות באסיה סגרו את יום המסחר היום (ג') במגמה מעורבת, כאשר המדדים הסיניים בלטו לשלילה. מדד ההאנג סנד מהונג קונג ירד 0.32% ומדד שנחאי התרסק היום 2.05%, כאשר מתחילת השנה נסוג המדד בשיעור של 1.86% והמשיך את הנפילה של שנת 2013 - אז איבד המדד 6.75% כאשר כל שאר המדדים נעלו את השנה בעליות נאות. אז מה הביא את הבורסה בשנחאי להתרסקות היום, הגדולה ביותר מזה 5 חודשים?
השחיקה הגדולה ביותר של היואן מאז 2010
בחמשת ימי המסחר האחרונים נפל מדד שנחאי בשיעור של 5.1% והאנליסטים מצביעים על שני גורמים מרכזיים; היחלשות השוק היצרני בסין ושחיקת היואן כנגד הדולר - הירידה החדה ביותר ביואן מאז 2010.
ביום חמישי האחרון פורסם מדד מנהלי הרכש לסקטור היצרני בסין. הערכות האנליסטים עמדו על 49.4 נקודות - ירידה קלה לעומת החודש הקודם שעמד על 49.5 נקודות. בפועל, עמד המדד על 48.3 נקודות - הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2013. נזכיר כי כל נתון מתחת ל-50 נקודות מצביע על התכווצות.
בנק CIB הסיני הודיע אתמול כי הוא משהה את מתן ההלוואות לפרוייקטים בתחום הבינוי ולמשכנתאות, מה שהעלה את החשש כי האטת שוק הנדל"ן תשפיע באופן ישיר גם על שוק המוצרים - ממקררים ועד מכוניות. אולם אם עד כה ניתן היה לראות האטה מסוימת בנתוני המאקרו בחודשים האחרונים, כעת זו הפעם הראשונה מזה 4 שנים שישנה שחיקה משמעותית בחוזקו של היואן.
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממשל הסיני מבקש להגביר את התחרותיות של החברות הסיניות
הדולר מתחזק היום כנגד היואן הסיני בשיעור של 0.6%, כאשר ברקע ישנן הערכות כי הבנק המרכזי הסיני, PBOC, מתערב במסחר המט"ח ומביא לשחיקה במטבע המקומי. הממשל הסיני מבקש להגביר את התחרותיות של החברות הסיניות לאור מדיניות הפחתת קצב הרכישות של הפד' ולתת יתרון מסוים לקובעי המדיניות לקראת השבוע הבא.
בשבוע הבא יתכנסו יחדיו קובעי המדיניות בסין לפגישה השנתית זה יחליטו על המדיניות הכלכלית ומטרות הצמיחה של סין לשנה הקרובה. מכיוון שהייצור הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה הסינית, קובעי המדיניות נוקטים בצעד ברור לעידוד הצמיחה.
השילוב של האטה בייצור והשחיקה ביואן גורמת לחשש בקרב המשקיעים כי ייתכן וההאטה תמשיך למרות השחיקה במטבע. ליבואנים הסינים השחיקה מבשרת רעות, שכן מתכות, חומרי גלם, מכוניות, ועוד מוצרים רבים אחרים יספגו עליית מחירים בסין.
- 2.Hadshen 25/02/2014 18:55הגב לתגובה זווואלה שיחקת אותה. זו באמת פורנו פיננסי
- 1.בנקאי - פוקושימה 25/02/2014 15:44הגב לתגובה זומה אתם כבר יודעים לעשות? יום של ירידות - האם מתחיל גל ירידות? יומיים של ירידות - מוצאים כלכלן דה לה שמעאט שמדבר בהיסטריה על מפולת... שלושה עד ארבעה ימים של ירידות - כותרות ענק היסטריות על מפולת בקנה מידה היסטורית שבועיים של ירידות - חורבן בית שלישי, כל העיתון כולו שירי קינה ומראות אפוקליפסה של ניירות ערך שנחתך 12%מערכם וכמובן בזמן עליות יום אחד - הבורסה ירוקה!! יומיים עליות - מגמה חיובית ושמים את המנתח הטכני לספר לנו שלפי הפלטפוס של הנרות הסיניים ליד המספריים המעופפות אנחנו נכנסים לשוק שורי אם רק נעבור את נקודת הנגזרת המרחפת שלושה ימי עליות - כותרת ענק "ראלי!!!" ארבעה ימים עד שבוע של עליות - בכל מקום תמונות של שוורים. מברונזה, מבדיל, שוורים אמיתיים ואפילו סתם פרות שריריות. זולג גם לעיתונות הרגילה שבועיים של עליות - כל האתרים מדברים על זרימת הכספים לשוק ומתחילים במשחק "מתי יבוא התיקון" אפילו דג אי אפשר לעטוף עם האתר כי חבר על הניירות להדפיס אותו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
