אסיה אדומה: מדד הניקיי נפל 2.6% ונסוג משיא שקבע אתמול וב-2010

שנחאי סגרה בירידה של 0.7%, ההאנג סנג נחלש 0.1%. היצואניות היפניות התממשו על רקע היחלשות הדולר כנגד הין היפני ב-0.7% ל-88 ין. מטוס הדרימליינר 787 ביצע נחיתת חירום וניפון קירקעה מטוסים
יעל גרונטמן |

המסחר בשווקים האסיאתיים התנהל הבוקר (ד') בירידות שערים. את הירידות הוביל מדד הניקיי היפני שנסוג משיא שקבע אתמול לאחר שלא היה ברמה זו מאז אפריל 2010. נציין כי הירידה שנרשמת היום בניקיי היא החדה ביותר מזה 8 חודשים. בשוקי מניות אחרים באסיה הירידות מתונות יותר אך בחלק מהשווקים בהן נרשמו מוקדם יותר עליות - אלו נמחקו. השווקים במזרח מושפעים גם מהסגירה המעורבת שנרשמה אמש בוול סטריט כשעל מדד הנאסד"ק השפיעו הנפילה במניית אפל.

מדד הניקיי ירד 2.5%, הבורסה בשנחאי איבדה 0.7%, ההאנג סנג בהונג קונג נחלש 0.1% והקוספי הדרום קוריאני עבר לירידה של כ-0.3%.

הירידות במזרח מושפעות גם מהורדת תחזית הצמיחה של הבנק העולמי לפיהן ב-2013 תסתכם הצמיחה העולמית ב-2.4%, זאת לעומת תחזית קודמת שפורסמה ביוני ולפיה הצמיחה העולמית תסתכם ב-3%. בבנק העולמי מציינים כי המדינות המפותחות לא מתאוששות בקצב שצפו.

הירידות ביפן מושפעות גם מהדיווח של חברת ניפון אירליינס על כך שמטוס הדרימליינר 787 ביצע נחיתת חירום על רקע בעיות במערכות החשמליות והחברה דיווחה כי היא מקרקעת את כל מטוסי החברה מסוג זה לעת עתה.

בנוסף מושפעות מניות חברות היצוא היפניות מהיחלשותו של הדולר כנגד הין לאחר ראלי משמעותי שנרשם בתקופה האחרונה. הדולר נחלש ב-0.7% ל-88 ין.

"אנו רואים את המניות כעת ברמה של קניית יתר, לאחר התיקון האדיר שנרשם בהן בתקופה האחרונה. השוק רק צריך לעבור קונסולידציהלפני שימשיך לטפס. הנתונים הפונדומנטליים ניראים טוב יותר, כך שזה לא צפוי להיות תיקום עמוק, רק מימושים. השוק לעולם אינו עולה בקו ישר", כך אמר לבלומברג מנהל השקעות ב-AMP קפיטל שמנהל נכסים בכ-126 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.