
עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
משפחתו קיבלה פיצוי של 50 אלף דולר מהחברה; התאבדותו חשפה את המתחים בין יעדי ייצור לתרבות בטיחות בעייתית
בואינג, אחת החברות הבולטות בעולם התעופה, הגיעה להסדר משפטי עם משפחתו של ג'ון בארנט - מהנדס איכות ותיק שהפך למתריע פנימי ומת זמן קצר לאחר שמסר עדות בתביעה נגד החברה. ההסכם, שמוגדר כסופי וחסוי, כולל תשלום של לפחות 50 אלף דולר, מהם כ-20 אלף דולר ייועדו להוצאות משפטיות והשאר יועבר לבני משפחתו של בארנט.
בארנט, שהיה מעורב שנים ארוכות בפיקוח איכות במפעל הדרימליינר בצ'רלסטון שבדרום קרוליינה, טען כי התריע על כשלים חמורים בתהליך הייצור. לטענתו, חלק מהרכיבים הורכבו בצורה לא בטיחותית, וחלק מהבעיות טושטשו כדי לעמוד ביעדי ייצור אגרסיביים. לטענת עורכי דינו, במקום לטפל בליקויים, ההנהלה נקטה נגדו צעדים פוגעניים שכללו הדרה, הפחתת סמכויות ותחושת בידוד גוברת.
מותו של בארנט במרץ 2024, שהוגדר כהתאבדות, התרחש במהלך הליך משפטי שבו התמודד מול החברה. האירוע עורר הדים רחבים והעלה שאלות על התרבות הארגונית בבואינג - במיוחד על היחס כלפי עובדים שמעיזים להתריע. מותו הפך לסמל של מאבק בין בטיחות תעופתית לבין לחצי ייצור, ונקשר לעוד פרשיות בטיחות שהתגלו באותה תקופה בחברה.
הכחשה מצד החברה - והסכמה להסדר "ללא הודאה"
בואינג טענה באופן עקבי כי לא היה כל קשר בין פעולותיה לבין מצבו של בארנט או מותו. החברה הדגישה כי היא פעלה לבדוק את הטענות שהועלו בעבר, ואף יישמה שיפורים בהתאם. עם זאת, עצם ההסכמה להסדר, גם אם חלקי ומוגבל מבחינת סכומים, מעידה אולי על רצון לסיים את הפרשה מחוץ לכותלי בית המשפט ולצמצם נזק תדמיתי.
- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההסכם נחתם במסגרת בקשה רשמית לבית משפט פדרלי בצ'רלסטון, וכולל סיום מלא וסופי של כלל ההליכים מצד המשפחה. יתר פרטי ההסכם נותרו חסויים, וייתכן שהוא כולל מרכיבים נוספים שלא פורסמו.
הפרשה של בארנט חושפת בעיה רחבה יותר, בתאגידים גדולים במיוחד כאלו שפועלים בתעשיות קריטיות כמו תעופה. מצד אחד, בואינג היא חברה שמייצרת מטוסים מתקדמים באיכות גבוהה, עם סטנדרטים טכנולוגיים קפדניים. מצד שני, ישנה תחושת שחיקה מתמשכת בקרב עובדים שצריכים לאזן בין יעדי ייצור לבין נהלי בטיחות.
האם מה שקרה לבארנט הוא מקרה בודד של עובד ממורמר, או שמדובר בסימפטום של מערכת שמתקשה להתמודד עם ביקורת פנימית? מקרים דומים של התנכלות למתריעים עלו גם בחברות אחרות, אך כאן מדובר בעובד מנוסה, שמעבר לטענותיו, הסתמך על מסמכים ומידע טכני שתמך בהן.
- ספרדי משולש: מודי’ס, פיץ' ו-S&P העלו את דירוג האשראי של ספרד
- מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
שאלות שנותרו פתוחות
למרות הסיכום המשפטי, פרטים רבים עדיין אינם ידועים. מה בדיוק היה היקף הליקויים שעליהם התריע בארנט? אילו שינויים הוכנסו בפועל במערכת בקרת האיכות של בואינג מאז? והאם קיימת מערכת פנים-ארגונית שמסוגלת לאתר בעיות מבלי להמתין למקרה קיצוני כמו זה?

טסלה מקבלת מחיר יעד של 600 דולר לקראת מהפכת ה-AI של החברה
עם זינוק של כ־30% בשלושת החודשים האחרונים ועלייה של כ־67% בשנה האחרונה, ובעיקר לקראת הרובוטקסי והרובוט ההומנואידי אופטימוס, התנאים בשלים למהפיכת ה-AI של טסלה, כך על פי בית ההשקעות Wedbush, שמעלה את מחיר היעד ל-600 דולר
מניית טסלה Tesla 4.02% ממשיכה להוביל את שוק הרכב החשמלי והטכנולוגיה, עם זינוק של כ-30% בשלושת החודשים האחרונים ועלייה של כ-67% בשנה האחרונה. העליות החדות הותירו מאחור את מרבית תחזיות האנליסטים, וכעת בית ההשקעות Wedbush מעלה את הרף: מחיר יעד חדש של 600 דולר למניה, שהוא הגבוה ביותר בוול סטריט כיום.
דאן אייבס, האנליסט הבכיר של Wedbush שמלווה את טסלה לאורך שנים, טוען כי החברה נכנסת למסלול של “מהפיכת AI” עם דגש על רכבים אוטונומיים ורובוטיקה. לדבריו, תחומי הפעילות החדשים, ובפרט פרויקט המוניות האוטונומיות, רובוטקסי, והרובוט ההומנואידי אופטימוס, עשויים לשנות לחלוטין את זהות טסלה: ממותג רכב חשמלי לחברת טכנולוגיה רב־תחומית.
Wedbush מעריכה כי ההזדמנות בשוק ה-AI והרכב האוטונומי לבדה שווה לטסלה טריליון דולר. אייבס מצייר תרחיש שבו החברה תגיע לשווי שוק של 2 טריליון דולר בתחילת 2026 ואף 3 טריליון דולר עד סוף אותה שנה, אם הייצור המאסיבי ייצא לפועל כמתוכנן.
המניה מכה את התחזיות
לאחר ירידה חדה של 4.4% ביום חמישי על רקע חולשה במכירות באירופה, המניה מתקנת היום (שישי) ועולה 3.8%. כך או כך, למרות התנודתיות, המניה כבר נסחרת הרחק מעל מחיר היעד הממוצע בוול סטריט, כ-342 דולר בלבד, נמוך בכ-20% ממחיר השוק. נכון לעכשיו, 47% מהאנליסטים מעניקים למניה המלצת "קנייה", לעומת ממוצע של 55% למניות במדד S&P 500. התמחור הנוכחי משקף ציפיות גבוהות מאוד: טסלה נסחרת במכפיל רווח של כ-170 על תחזיות הקונצנזוס לשנת 2026, בעוד היעד של אייבס מתמחר אותה לפי מכפיל 214.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, לא כל האנליסטים שותפים לאופטימיות. חברת Juxtaposed Ideas הורידה את המלצתה למניית טסלה ל-"מכירה", בטענה שהתמחור מנותק מהיסודות העסקיים ומושפע מלחצי תחרות גוברים בשוק הרכב החשמלי. “המניה מתקשה לפרוץ את שיאי 52 השבועות האחרונים, ואנו סבורים שהמומנטום עשוי להתהפך,” כתבו.

ספרדי משולש: מודי’ס, פיץ' ו-S&P העלו את דירוג האשראי של ספרד
תוך שבועיים, זכתה ספרד זכתה לשדרוג מצד שלוש מסוכנויות הדירוג הגדולות בעולם: מודי’ס, פיץ' ו-S&P; מעבר לאמון המחודש ביציבות הפיננסית של המדינה, זוהי עדות להתקדמות מבנית שמתרחשת בהדרגה מאז משבר החוב האירופי, דרך ההתמודדות עם מגפת הקורונה ועד ליציאה ממנה
ספרד זכתה לשדרוג משולש מצד שלוש מסוכנויות הדירוג הגדולות בעולם: מודי’ס, פיץ' ו-S&P. מדובר במהלך שלא רק מסמן אמון מחודש ביציבות הפיננסית של המדינה, אלא גם בעדות להתקדמות מבנית שמתרחשת בהדרגה מאז משבר החוב האירופי, דרך ההתמודדות עם מגפת הקורונה ועד ליציאה
ממנה. השדרוגים התרחשו בהפרש של שבועיים בלבד, וגם אם אינו מהלך מתואם, הוא נובע ממגמות כלכליות עמוקות שמתקיימות בספרד.
הדחיפה העיקרית לשדרוגים נובעת ממספר גורמים כלכליים מהותיים. כל שלוש הסוכנויות התייחסו למודל צמיחה מאוזן יותר, לירידה בשיעורי האבטלה ולשיפור במאזני המגזר הבנקאי והפרטי. התוצר המקומי הגולמי של ספרד צפוי לצמוח השנה בשיעור של כ-2.6%, כמעט פי שניים מהממוצע של גוש האירו (1.2%). ברבעון השני של השנה, שיעור הצמיחה המתואם עלה ל-0.8%, ושיעור העלייה הפתיע גם את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המקומית, שעדכנה את הנתונים כלפי מעלה.
במקביל, שוק העבודה הספרדי ממשיך להשתפר. שיעור האבטלה ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת 2008. המגמה נתפסת לא רק כסימן לצמיחה נרחבת, אלא כעדות לרפורמות מבניות בשוק העבודה וההכשרה המקצועית.
התחזקות מאזני המגזר הפרטי: "תחרותיות חיצונית" חדשה
בפיץ' מדברים על שיפור בפריון, על עלייה מתונה בשכר, על ירידת מחירי האנרגיה ועל חיזוק התחרותיות של ספרד בזירה הבינלאומית. כל אלה תורמים להורדת התלות בגורמים חיצוניים, מצמצמים את פגיעות הכלכלה לזעזועים, ומחזקים את מאזן התשלומים הפרטי. גם ב-S&P מתמקדים בנתונים מהשוק הפרטי: יותר ממחצית מהתמ"ג של ספרד מיוצר על ידי מגזרים שאינם ממשלתיים. מדובר על מגמות שמרחיקות את הכלכלה מהתלות במימון ממשלתי ומעניקות לה בסיס חזק יותר.
- ספרד לא רוצה נשק ישראלי - הערכות שתבטל עסקה גדולה עם אלביט
- ספרד מבטלת הזמנה מרפאל בסך מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, הבנקים בספרד מתחזקים, המדדים להון עצמי נמצאים ברמות סולידיות, והמערכת כולה מתפקדת באופן יעיל יותר לעומת התקופה שאחרי המשבר. כתוצאה מהשדרוגים, אג"ח ממשלתיות ספרדיות הופכות לאטרקטיביות יותר עבור משקיעים מוסדיים. בשוק האג"ח, הפער בין התשואות של ספרד לגרמניה ירד לכ-0.57%, ירידה משמעותית ביחס לשנת 2022, אז הפער עמד על למעלה מ-1.3%.