
מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, מטא, הודיעה כי תתחיל להציע למשתמשים בבריטניה גרסאות בתשלום של פייסבוק ואינסטגרם, מודל "Pay or Consent", שיאפשר להם לבחור בין שימוש חינמי הכולל פרסום מותאם אישית לבין מנוי חודשי ללא פרסומות
מטא Meta Platforms -0.07% , חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, הודיעה כי תתחיל להציע למשתמשים בבריטניה גרסאות בתשלום של פייסבוק ואינסטגרם. החברה תשיק מודל של "Pay or Consent", "שלם או הסכם", שיאפשר למשתמשים לבחור בין שימוש חינמי הכולל פרסום מותאם אישית, לבין מנוי חודשי ללא פרסומות.
העלות עבור החשבון הראשון תהיה 2.99 פאונד (13.5 שקל) לחודש לדפדפנים או 3.99 פאונד (17 שקל) במכשירים ניידים הפועלים על גבי iOS או אנדרואיד. כל חשבון נוסף במרכז החשבונות יעלה 2 פאונד (9 שקל) נוספים ברשת או 3 פאונד באפליקציות. המחיר גבוה יותר באפליקציות בשל עמלות החנויות של אפל וגוגל.
איך זה קשור לרגולטור?
מודל התשלום מגיע לאחר דיונים עם רשות המידע הבריטית (ICO), שדרשה בהירות לגבי השימוש של מטא במידע אישי למטרות פרסום. ב-ICO בירכו על כך שמטא מציעה כעת בחירה למשתמשים: להסכים לשימוש במידע שלהם לצורך פרסום מותאם או לשלם על שירות נקי מפרסומות. "במהלך המגעים עם מטא, החברה אף הורידה משמעותית את מחיר המנוי ההתחלתי, כך שבבריטניה הוא עומד על כמחצית מזה שבאירופה," ציינה הרשות.
המהלך דומה לזה שהושק באיחוד האירופי ב-2023, שם נאלצה מטא להתאים את פעילותה לדרישות פרטיות נוקשות. אך באירופה הגישה נתקלה בהתנגדות חריפה: באפריל 2025 הוטל על החברה קנס של 200 מיליון אירו בשל הפרת חוקי ה־DMA (Digital Markets Act), וביוני הזהירה הנציבות האירופית כי מטא עלולה לספוג קנסות יומיים אם לא תשנה את המודל.
- בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
- מטא פספסה בשורת הרווח - המניה צונחת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, טענה מטא טענה כי רגולטורים באיחוד "חורגים מסמכותם" ודורשים ממנה להציע חוויית פרסום פחות מותאמת ממה שהחוק מחייב וכי הדבר פוגע בחוויה של משתמשים ועסקים.
מטא מדגישה כי המהלך נועד לתת למשתמשים שליטה רחבה יותר ובחירה, אך גם לשמר את המודל העסקי שמבוסס כמעט כולו על פרסום. 98% מהכנסות החברה ב-2024 (164.5 מיליארד דולר) הגיעו מפרסומות.
גם אפל וגוגל ביצעו התאמות במדיניות הפרטיות שלהן, מה שגורם לטלטלה במודל הפרסום הדיגיטלי. במקרה של גוגל, עסק הליבה
שלה מאויים על ידי תופעה אחרת, והיא הצ'טבוטים מבוססי AI, שהולכים ומשנים את הרגלי הגלישה ולאט לאט מייתרים את מנוע החיפוש "המסורתי".
- אחרי נפילה של 26% - בכירים בפייפאל מוכרים מניות
- לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
איזונים ובלמים ומשקפיים חכמים
לפני כשבועיים, חשפה מטא משקפיים חכמים שלדברי מארק צוקרברג, ישנו את העולם. עוד מוקדם לדעת האם החזון, בגלגולו השני (או השלישי, אם סופרים גם את הנסיון של גוגל) יקרום עור וגידים, אבל כך או כך, ההשקעות בתחום מכבידות על דוחות החברה. חטיבת Reality Labs, האחראית לפיתוח המשקפיים ומוצרי VR אחרים, צפויה לרשום השנה הפסד של עד 20 מיליארד דולר, לעומת 17.7 מיליארד דולר אשתקד. הנתונים האלה מגבירים את הלחץ על צוקרברג להוכיח שההשקעה במטאוורס ובמציאות מדומה היא מהלך מוצדק.
וכך, עד שפרויקט המשקפיים יניב פירות, ייתכן ומטא מצאו שתי ציפורים במכה אחת: האחת, לתת מענה לרגולטור שבוחן את הפעילות במדוקדק, והשנייה לדאוג לתזרים, כך שלא ייפגע המודל שמאפשר לחברה להרים פרויקטים חדשים.
לאחרונה דווח כי אינסטגרם הגיעה ל-3 מיליארד משתמשים חודשיים, מה שממקם אותה בין האפליקציות הפופולריות ביותר שנוצרו אי פעם. המספר העצום הזה מספק למטא הזדמנות לבצע שינוי דרמטי במהות האפליקציה. החברה מתרחקת מהזהות המקורית של פיד תמונות ועוברת להתמקד בסרטוני וידאו קצרים והודעות פרטיות, במטרה להישאר רלוונטית גם לדור הצעיר יותר.
וצריך לזכור, בסופו של דבר, מטא משתמשת במאגר המשתמשים העצום שלה כדי לייצר הכנסות שיאפשרו לה להיכנס למוצר הנחשק ביותר (לפחות על פי מארק צוקרברג), והוא הסופר-אינטליגנציה, שבה החברה משקיעה מאות של מיליארדים של דולרים.
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקקרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.
1 # ארנולד שוורצנגר
ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.
שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.

- הדירוג שקובע חד משמעית: הפועל ב"ש ומכבי חיפה בתחתית, בית"ר בצמרת
- שביתת התסריטאים נגמרה - מה אומר ההסכם שנחתם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון
הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).
וורן באפט וגרג אייבל (מפגש שנתי)באפט קונה גוגל ומוכר אפל; אך אפל עדיין ההשקעה הסחירה הגדולה בתיק
הנתונים נחשפים - ברקשייר של באפט רוכשת גוגל ומוכרת אפל ובנק אוף אמריקה
ברקשייר של וורן באפט רכשה ברבעון השלישי כ‑17.9 מיליון מניות של אלפבית, חברת האם של גוגל, בהיקף מוערך של כ‑4.3 מיליארד דולר, ובמקביל צמצום כצפוי ניכר בהחזקותיה באפל ובבנק אוף אמריקה.
ההשקעה באלפבית מהווה 1.6%% מהתיק של ברקשייר בסוף ספטמבר. אפל נותרה המניה הגדולה ביותר בתיק, אך היקף ההחזקה בה קטן ב-15%% והערך הנוכחי עומד על כ‑60.7 מיליארד דולר.
5 עובדות על וורן באפט
וורן באפט קנה את מנייתו הראשונה בגיל 11 - כבר בגיל צעיר מאוד, באפט החל להתעניין בהשקעות. בגיל 11 בלבד הוא רכש שלוש מניות של חברת Cities Service, מה שסימן את תחילת הקריירה הארוכה שלו בשוק ההון.
הוא נוהג לקרוא כ־5–6 שעות ביום - באפט ידוע כאדם שמתמיד בלמידה. הוא מבלה את רוב יומו בקריאה, עיתונים, דוחות כספיים, ספרים ומחקרים, ומאמין שידע מצטבר הוא נכס ההשקעה החשוב ביותר.
- 5 עובדות על וורן באפט והאם הוא ממשיך לממש באפל?
- המכתב של וורן באפט: מזל, נדיבות והאם ברקשייר תחזור לעלות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא לא משתמש במחשב במשרדו - באפט כמעט ואינו משתמש בטכנולוגיה מתקדמת. במשרדו לא תמצאו מחשב אישי, ובמשך שנים רבות הוא אפילו סירב להשתמש בסמארטפון.
