אינסטגרם סטורי
צילום: יחסי ציבור

אינסטגרם מגיעה ל-3 מיליארד משתמשים ומשנה כיוון

אינסטגרם משנה כיוון ותתמקד בסרטוני וידאו קצרים והודעות פרטיות, במטרה לשמור על רלוונטיות תרבותית ולהתחרות בטיקטוק

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינסטגרם מטא

אינסטגרם הגיעה ל-3 מיליארד משתמשים חודשיים, מה שממקם אותה בין האפליקציות הפופולריות ביותר שנוצרו אי פעם. המספר העצום הזה מספק למטא הזדמנות לבצע שינוי דרמטי במהות האפליקציה. החברה מתרחקת מהזהות המקורית של פיד תמונות ועוברת להתמקד בסרטוני וידאו קצרים והודעות פרטיות.


המהלך הבולט ביותר הוא שינוי יסודי בממשק האפליקציה. החל מהחודשים הקרובים, אינסטגרם תעביר את הדגש מהפיד המסורתי לשתי תכונות מרכזיות: הודעות פרטיות וריילס - הווידאו הקצר שמתחרה ישירות עם טיקטוק. אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, גילה שיותר מ-50% מהזמן שמשתמשים מבלים באפליקציה מוקדש לצפייה בווידאו. זה נתון מדהים כשחושבים על אינסטגרם כפלטפורמת תמונות. המשמעות היא שאינסטגרם היא כבר לא אפליקציית התמונות המוכרת, והיא מודה בזה רשמית.


אינסטגרם תתחיל באוקטובר בדיקה בהודו ובדרום קוריאה שבה האפליקציה תיפתח ישירות לעמוד הריילס במקום לפיד הרגיל. הבחירה בהודו לא מקרית. המדינה הפכה לשדה קרב מרכזי במלחמה בין הפלטפורמות, במיוחד אחרי שטיקטוק נחסמה שם על ידי הממשלה ההודית. זה נותן לאינסטגרם חלון הזדמנויות נדיר לבדוק עד כמה אפשר לשנות את האפליקציה בצורה קיצונית בלי לאבד משתמשים, כי המתחרה הגדולה ביותר פשוט לא קיימת שם. הודו היא גם המדינה המאוכלסת ביותר בעולם והרבה מהאוכלוסיה שלה עדיין מתחברת לאינטרנט, מה שהופך אותה לשוק צמיחה קריטי לחברה.


העסקה של המאה

מטא רכשה את אינסטגרם ב-2012 במיליארד דולר, והיום זה נשמע כמו העסקה של המאה. האפליקציה הפכה למקור הצמיחה החשוב ביותר של החברה ולכלי הראשי במלחמה נגד מתחרים כמו טיקטוק של בייטדאנס, סנאפצ'אט וX של אילון מאסק. בלי אינסטגרם, מטא הייתה חברה אחרת לגמרי, הרבה יותר תלויה בפייסבוק המזדקנת ופחות מעניינת למשקיעים. הרכישה הזאת הצילה את מטא מהפיכה לחברת פלטפורמה אחת שמאבדת רלוונטיות.


עם זאת, יש גם צד אפל לסיפור ההצלחה שמטא מתמודדת איתו. רשות הסחר הפדרלית האמריקאית טוענת שמטא היא מונופול לא חוקי ברשתות החברתיות, בין השאר בגלל רכישות כמו אינסטגרם ווואטסאפ שביטלו תחרות. החלטת בית משפט פדרלי צפויה בסוף השנה או תחילת 2026, ובמקרה הרע בשביל מטא, זה יכול לכלול דרישה לפרק את אינסטגרם מהחברה ולהפוך אותה לישות עצמאית. הפחד הזה מניע חלק מהמהלכים האגרסיביים של מוסרי. הוא יודע שהצמיחה הגולמית במספרי משתמשים לא מספיקה וצריך גם רלוונטיות תרבותית והשפעה על השיח הציבורי. מוסרי מבטא את החשש שהמסלול הצפוי לפלטפורמות גדולות הוא התכווצות או איבוד רלוונטיות תרבותית עם הזמן.


הדוגמה הטובה לחשש הזה היא פייסבוק עצמה. גם היא הגיעה ל-3 מיליארד משתמשים חודשיים, אבל איבדה את הקרבה לדור הצעיר והפכה פחות מעניינת תרבותית. צעירים עדיין משתמשים בפייסבוק, אבל זה לא המקום שבו קורים הדברים המעניינים או שבו נוצרות המגמות החדשות. מוסרי מפחד שאינסטגרם תלך באותו כיוון אם לא תשתנה מהר מספיק ובאופן מספיק דרמטי.



המשתמשים והאלגוריתם

התופעה הכי מעניינת שמוסרי תיאר היא איך המשתמשים עצמם מנסים להשפיע על האלגוריתם בדרכים יצירתיות. מוסרי סיפר על משתמשים שמפרסמים פוסטים שמתחילים ב-"אלגוריתם יקר" ואחרי זה רשימה של דברים שהם רוצים לראות יותר בפיד שלהם. זו אינטראקציה כמעט אנושית עם מערכת אוטומטית, ומה שגרם למנהלי אינסטגרם להבין שיש ביקוש לשליטה ישירה יותר על התכנים. גם X (לשעבר טוויטר) התחילה לאפשר למשתמשים לעקוב אחרי נושאים ספציפיים כדי לשפר את הפיד שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"


בתגובה לביקוש הזה, אינסטגרם תשיק בקרוב בשווקים שונים תכונה חדשה שתאפשר למשתמשים להגדיר בהגדרות נושאים ספציפיים שהם רוצים לראות יותר בפיד הריילס שלהם. המשתמשים יוכלו להקליד דברים מפורטים כמו "רהיטים מהמאה ה-20" ולהשפיע ישירות על ההמלצות. מוסרי מאמין שככל שההגדרה ספציפית יותר, התוצאות יהיו מעניינות יותר. זה מעבר מהשפעה עקיפה על האלגוריתם (דרך לייקים, שיתופים ומעקב) להשפעה ישירה ומפורשת.


השינוי הזה נעשה אפשרי בזכת התקדמות משמעותית בבינה מלאכותית של מטא. מודלי השפה הגדולים השתפרו משמעותית בזיהוי ותיוג תכנים בווידאו, מה שמאפשר המלצות מדויקות יותר לנושאים ספציפיים. מוסרי מודה שלפני כמה שנים מטא לא הייתה מסוגלת לעשות תיוג כה מדויק של תכנים. מה שהצריך פעם בדיקה אנושית או פיקוח נעשה היום באופן אוטומטי, וזה פותח אפשרויות חדשות להתאמה אישית שלא היו קיימות בעבר.


מטא בעצם מהמהרת שהמעבר לסרטונים קצרים ולהודעות פרטיות יכול לשמור על הרלוונטיות התרבותית של אינסטגרם למרות הסיכון לזהות המותג. מדובר במאבק על העתיד של אחת החברות החשובות ביותר בעולם הטק, ועל השאלה איך פלטפורמות דיגיטליות יכולות להישאר רלוונטיות בעולם שמשתנה מהר. בחודשים הקרובים נגלה אם ההימור הזה משתלם, או שמא אינסטגרם תלמד שיש גבול לכמה אפשר לשנות מוצר מצליח בלי לשבור אותו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".