
אינסטגרם מגיעה ל-3 מיליארד משתמשים ומשנה כיוון
אינסטגרם משנה כיוון ותתמקד בסרטוני וידאו קצרים והודעות פרטיות, במטרה לשמור על רלוונטיות תרבותית ולהתחרות בטיקטוק
אינסטגרם הגיעה ל-3 מיליארד משתמשים חודשיים, מה שממקם אותה בין האפליקציות הפופולריות ביותר שנוצרו אי פעם. המספר העצום הזה מספק למטא הזדמנות לבצע שינוי דרמטי במהות האפליקציה. החברה מתרחקת מהזהות המקורית של פיד תמונות ועוברת להתמקד בסרטוני וידאו קצרים והודעות פרטיות.
המהלך הבולט ביותר הוא שינוי יסודי בממשק האפליקציה. החל מהחודשים הקרובים, אינסטגרם תעביר את הדגש מהפיד המסורתי לשתי תכונות מרכזיות: הודעות פרטיות וריילס - הווידאו הקצר שמתחרה ישירות עם טיקטוק. אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, גילה שיותר מ-50% מהזמן שמשתמשים מבלים באפליקציה מוקדש לצפייה בווידאו. זה נתון מדהים כשחושבים על אינסטגרם כפלטפורמת תמונות. המשמעות היא שאינסטגרם היא כבר לא אפליקציית התמונות המוכרת, והיא מודה בזה רשמית.
אינסטגרם תתחיל באוקטובר בדיקה בהודו ובדרום קוריאה שבה האפליקציה תיפתח ישירות לעמוד הריילס במקום לפיד הרגיל. הבחירה בהודו לא מקרית. המדינה הפכה לשדה קרב מרכזי במלחמה בין הפלטפורמות, במיוחד אחרי שטיקטוק נחסמה שם על ידי הממשלה ההודית. זה נותן לאינסטגרם חלון הזדמנויות נדיר לבדוק עד כמה אפשר לשנות את האפליקציה בצורה קיצונית בלי לאבד משתמשים, כי המתחרה הגדולה ביותר פשוט לא קיימת שם. הודו היא גם המדינה המאוכלסת ביותר בעולם והרבה מהאוכלוסיה שלה עדיין מתחברת לאינטרנט, מה שהופך אותה לשוק צמיחה קריטי לחברה.
העסקה של המאה
מטא רכשה את אינסטגרם ב-2012 במיליארד דולר, והיום זה נשמע כמו העסקה של המאה. האפליקציה הפכה למקור הצמיחה החשוב ביותר של החברה ולכלי הראשי במלחמה נגד מתחרים כמו טיקטוק של בייטדאנס, סנאפצ'אט וX של אילון מאסק. בלי אינסטגרם, מטא הייתה חברה אחרת לגמרי, הרבה יותר תלויה בפייסבוק המזדקנת ופחות מעניינת למשקיעים. הרכישה הזאת הצילה את מטא מהפיכה לחברת פלטפורמה אחת שמאבדת רלוונטיות.
עם זאת, יש גם צד אפל לסיפור ההצלחה שמטא מתמודדת איתו. רשות הסחר הפדרלית האמריקאית טוענת שמטא היא מונופול לא חוקי ברשתות החברתיות, בין השאר בגלל רכישות כמו אינסטגרם ווואטסאפ שביטלו תחרות. החלטת בית משפט פדרלי צפויה בסוף השנה או תחילת 2026, ובמקרה הרע בשביל מטא, זה יכול לכלול דרישה לפרק את אינסטגרם מהחברה ולהפוך אותה לישות עצמאית. הפחד הזה מניע חלק מהמהלכים האגרסיביים של מוסרי. הוא יודע שהצמיחה הגולמית במספרי משתמשים לא מספיקה וצריך גם רלוונטיות תרבותית והשפעה על השיח הציבורי. מוסרי מבטא את החשש שהמסלול הצפוי לפלטפורמות גדולות הוא התכווצות או איבוד רלוונטיות תרבותית עם הזמן.
הדוגמה הטובה לחשש הזה היא פייסבוק עצמה. גם היא הגיעה ל-3 מיליארד משתמשים חודשיים, אבל איבדה את הקרבה לדור הצעיר והפכה פחות מעניינת תרבותית. צעירים עדיין משתמשים בפייסבוק, אבל זה לא המקום שבו קורים הדברים המעניינים או שבו נוצרות המגמות החדשות. מוסרי מפחד שאינסטגרם תלך באותו כיוון אם לא תשתנה מהר מספיק ובאופן מספיק דרמטי.
המשתמשים והאלגוריתם
התופעה הכי מעניינת שמוסרי תיאר היא איך המשתמשים עצמם מנסים להשפיע על האלגוריתם בדרכים יצירתיות. מוסרי סיפר על משתמשים שמפרסמים פוסטים שמתחילים ב-"אלגוריתם יקר" ואחרי זה רשימה של דברים שהם
רוצים לראות יותר בפיד שלהם. זו אינטראקציה כמעט אנושית עם מערכת אוטומטית, ומה שגרם למנהלי אינסטגרם להבין שיש ביקוש לשליטה ישירה יותר על התכנים. גם X (לשעבר טוויטר) התחילה לאפשר למשתמשים לעקוב אחרי נושאים ספציפיים כדי לשפר את הפיד שלהם.
- עליבאבא חוזרת לחיים: השנה הכי טובה מזה כמעט עשור
- מניית הליתיום שמזנקת 100% - האם טראמפ יגרום להמשך העלייה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
בתגובה לביקוש הזה, אינסטגרם תשיק בקרוב בשווקים שונים תכונה חדשה שתאפשר למשתמשים להגדיר בהגדרות נושאים ספציפיים שהם רוצים לראות יותר בפיד הריילס שלהם. המשתמשים יוכלו להקליד דברים מפורטים כמו "רהיטים מהמאה ה-20" ולהשפיע ישירות על ההמלצות. מוסרי מאמין שככל שההגדרה ספציפית יותר, התוצאות יהיו מעניינות יותר. זה מעבר מהשפעה עקיפה על האלגוריתם (דרך לייקים, שיתופים ומעקב) להשפעה ישירה ומפורשת.
השינוי הזה נעשה אפשרי בזכת התקדמות משמעותית בבינה מלאכותית של מטא. מודלי השפה הגדולים השתפרו משמעותית בזיהוי ותיוג תכנים בווידאו, מה שמאפשר המלצות מדויקות יותר לנושאים ספציפיים. מוסרי מודה שלפני כמה שנים מטא לא הייתה מסוגלת לעשות תיוג כה מדויק של תכנים. מה שהצריך פעם בדיקה אנושית או פיקוח נעשה היום באופן אוטומטי, וזה פותח אפשרויות חדשות להתאמה אישית שלא היו קיימות בעבר.
מטא בעצם מהמהרת שהמעבר לסרטונים קצרים ולהודעות פרטיות יכול לשמור על הרלוונטיות התרבותית של אינסטגרם למרות הסיכון לזהות המותג. מדובר במאבק על העתיד
של אחת החברות החשובות ביותר בעולם הטק, ועל השאלה איך פלטפורמות דיגיטליות יכולות להישאר רלוונטיות בעולם שמשתנה מהר. בחודשים הקרובים נגלה אם ההימור הזה משתלם, או שמא אינסטגרם תלמד שיש גבול לכמה אפשר לשנות מוצר מצליח בלי לשבור אותו.

מיקרוסופט חושפת טכנולוגיה שתחסוך מיליארדים ותשנה את עתיד הבינה המלאכותית
מיקרוסופט Microsoft Corp 0.18% חושפת טכנולוגיית קירור חדשנית שעשויה לפתור את אחת הבעיות המרכזיות ביותר של תעשיית הבינה המלאכותית: הצריכה האנרגטית האדירה של מרכזי הנתונים. החברה מפתחת מערכת שמזרימה נוזלים ישירות דרך תעלות זעירות שחרוטות בתוך השבבים עצמם. זאת לעומת השיטה המקובלת היום, שבה מערכות קירור ענקיות מנסות לשלוט על הטמפרטורה מבחוץ. התוצאה היא בזבוז אנרגטי עצום ויעילות נמוכה, בדיוק מה שהתעשייה כבר לא יכולה להרשות לעצמה.
הטכנולוגיה הזאת, הנקראת מיקרופלואידיקה, כבר נבדקת במערכות אבטיפוס במעבדות של החברה ברדמונד, וושינגטון. הבדיקות נעשות על שבבי שרתים אמיתיים שמפעילים את יישומי Office בענן ועל כרטיסי גרפיקה מתקדמים שמעבדים משימות בינה מלאכותית כבדות. המטרה היא להוכיח שהטכנולוגיה עובדת לא רק במעבדה אלא גם בתנאי עבודה אמיתיים, עם עומסי חישוב אינטנסיביים שמייצרים חום משמעותי. הניסויים כוללים בדיקות סיבולת ארוכות טווח ומדידות דיוק של צריכת האנרגיה לעומת מערכות הקירור הקונבנציונליות.
קירור ישירות בשבב עצמו
החידוש המרכזי כאמור הוא שהנוזל הקר מגיע ישירות לשבב עצמו, דרך רשת של תעלות זעירות שחקוקות בטכנולוגיית חריטה מתקדמת. זה מאפשר להשתמש בנוזל בטמפרטורה גבוהה יחסית של עד 70 מעלות צלזיוס ועדיין לקבל קירור יעיל במיוחד.
למי שלא מבין למה זה משנה: ככל שהפער בטמפרטורה בין הנוזל הקר לשבב הרותח קטן יותר, כך מערכת הקירור צורכת פחות אנרגיה על משאבות, מאווררים וקומפרסורים. המערכת הקונבנציונלית דורשת נוזל בטמפרטורה של 20-30 מעלות כדי להיות יעילה, מה שיוצר פער עצום ודורש השקעת אנרגיה אדירה לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה.
- מיקרוסופט ו-OpenAI כבר לא? ה-AI של אנתרופיק יוטמע באופיס
- נביוס מזנקת 45% בעקבות הסכם עם מיקרוסופט בהיקף 17.4 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוסאם אליסא, שאחראי בחברה על טכנולוגיות מערכות ומוביל את הפרויקט הזה, הציג את הטכנולוגיה השבוע במטה החברה בוושינגטון בפני מהנדסים ועיתונאים. לפי הבדיקות המקיפות שלהם, שנמשכות כבר חודשים, השיטה החדשה מציגה שיפורים משמעותיים על פני הגישות המסורתיות בכל הפרמטרים הקריטיים. הם אפילו הדגימו את זה מתחת למיקרוסקופ כדי להראות איך הנוזל זורם דרך התעלות הזעירות בלי לפגוע ברכיבים הרגישים של השבב. המדידות מראות חיסכון של עד 30% בצריכת האנרגיה לקירור, שזה משמעותי במיוחד כשמדברים על מרכזי נתונים שצורכים מגה וואטים.

המשקיעים לא מקשיבים לפאואל; השוק ירד ב-0.3% בלבד, ולמה מארוול מזנקת?
אתמול יו"ר הפד' הזהיר שהמניות יקרות. הוא הוריד במעט את השוק והיום הירידות ממשיכות, אך בשיעור נמוך. לא "שמים" על פאואל בוול סטריט. לא בטוח שזה נכון. כשהוא אומר את מה שהוא אומר זה אומר שזה אחרי הרבה מחשבה. הרבה דיונים. הוא מבין שהבועה יכולה להתנפח, הוא מבין שאם היא תתפוצץ יהיה רע לכלכלה, הוא מעדיף "נחיתה רכה". אבל השוק לא מקשיב - פאואל: "מחירי המניות גבוהים מדי" - וול סטריט לא מתרגשת.
היום נדבר על מארוול Marvell Technology Group Ltd. 7.33% שיש לה זיקה ישראלית - מרכז פיתוח גדול בישראל לאחר שרכשה לפני יותר מ-20 שנה את גלילאו של אביגדור וילנץ'. מארוול היא אחת מחברות השבבים שאמורות ליהנות ממהפכת ה-AI. המניה שלה קצת חורקת מתחילת השנה, אבל ספטמבר מצוין. החברה הודיעה על תוכנית רכישה עצמית רחבת היקף שנועדה לשדר לשוק אמון ביכולת החברה לשוב למסלול צמיחה. ההכרזה מגיעה לאחר שנה קשה במיוחד למניה, שצללה בכ־24% מתחילת 2025, אך רשמה התאוששות מרשימה בחודש ספטמבר. הרכישה העצמית הזניקה אותה בכ-8%.
מועצת המנהלים של מארוול אישרה תוכנית רכישה עצמית חדשה בהיקף של 5 מיליארד דולר, בנוסף לכ־1.7 מיליארד דולר שנותרו מהתוכנית הקודמת שאושרה במרץ 2024. במקביל, החברה חתמה על הסכם רכישה מואצת עם מוסד פיננסי גדול לרכישה נוספת של מיליארד דולר במניות, עסקה שתצא לפועל מיידית.
מנכ"ל ויו"ר החברה מאט מרפי הסביר כי המהלך "משקף את האמונה שלנו בעסק ובערך הפנימי של המניה, תוך שאנחנו מניעים צמיחה מתמשכת בהכנסות ובתזרים המזומנים". ההודעה נתפסת כניסיון להחזיר לשוק אמון בחברה שנמצאת במרוץ מתמיד מול ענקיות התעשייה.
- הנאסד״ק ירד ב-0.9%; רדיט צנחה ב-8%, סולאראדג׳ איבדה 7%
- הזהב שובר שיא, הדוח של מיקרון ומה קורה בשווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממשבר לראלי - למרות הזינוק האחרון, מארוול עדיין נמצאת בפיגור לעומת מתחרותיה בשוק הבינה המלאכותית. מניית החברה ירדה בכ־24% מתחילת השנה, בעיקר בשל חששות מפערי ביצועים מול ברודקום ושחקניות גדולות נוספות בתחום השבבים. התמונה השתנתה דרמטית בספטמבר, כשהמניה רשמה עלייה של 31%.