סמארטפונים
צילום: טוויטר

הנתון המפתיע משוק הסמארטפונים העולמי

הודו עקפה לראשונה את סין כיצואנית הסמארטפונים הגדולה לארה"ב, בעיקר בזכות אפל שהעבירה חלק מייצור ה-iPhone 16 Pro למדינה; ברקע, החברה תפרסם השבוע את דוחות הרבעון, כשברקע האטה במכירות בשני שווקי המפתח וחשש ממכסים חדשים

תמיר חכמוף | (1)
נושאים בכתבה סין הודו

בתקופות של אי וודאות, החברות הגדולות מנסות לעשות כל שביכולתן לשלוט בנרטיב. כך עשתה לאחרונה אפל Apple -0.81%  , יצרנית האייפונים ששולט נכון להיום בשוק הסמארטפונים. ברקע אי הוודאות הגיאופוליטיות סביב הסכם הסחר עם סין, ברבעון השני של 2025 נרשמה נקודת ציון היסטורית: הודו עקפה לראשונה את סין כיצואנית הסמארטפונים הגדולה ביותר לארה"ב. 

על פי נתוני Canalys, סמארטפונים שהורכבו בהודו היוו 44% מיבוא המכשירים לארה"ב, זינוק חד לעומת 13% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, חלקה של סין צנח ל-25% בלבד מ-61% בשנה שעברה, כאשר וייטנאם מטפסת ל-30%.

המהלך כאמור נובע ישירות מהסטת שרשראות האספקה בעקבות חוסר הוודאות סביב יחסי הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג, ומהאצת אסטרטגיית ה-"China Plus One" של אפל. החברה האמריקאית, שנמצאת במוקד לחצי מכסים מצד הממשל האמריקאי, החלה בייצור מוגבר של דגמי iPhone 16 Pro בהודו, אך עדיין מסתמכת על התשתיות המתקדמות בסין לאספקה רחבה של דגמי הפרימיום.

לצד ההישג של הודו, התמונה הכוללת בשוק האמריקאי משקפת האטה קלה בביקוש: סך משלוחי הסמארטפונים לארה"ב עלה ב-1% בלבד ל-27.1 מיליון יחידות, זאת על רקע הגדלת מלאים לקראת סבב אפשרי של מכסים. אפל רשמה ירידה של 11% במשלוחים ל-13.3 מיליון יחידות (49% נתח שוק), בעוד סמסונג נהנתה מצמיחה מרשימה של 38% ל-8.3 מיליון יחידות (31% נתח שוק), בעיקר בזכות דגמי ה-Galaxy A. מוטורולה שמרה על יציבות עם 3.2 מיליון יחידות, וגוגל עלתה ב-13% ל-0.8 מיליון יחידות.

נציין כי עונתית הרבעון השני נחשב לרבעון החלש ביותר של השנה.

שוק הסמארטפונים בסין

בזירה הסינית נרשמה ירידה של 4% במשלוחי הסמארטפונים ל-67.8 מיליון יחידות, לאחר שהאצת המכירות בחסות סבסוד ממשלתי במחצית הראשונה של השנה נבלמה. הוואווי חזרה לראש הטבלה עם 12.2 מיליון יחידות (18% נתח שוק), בהובלת סדרת Nova 14 המבוססת על HarmonyOS 5.0. חברת VIVO ניצבת שנייה עם 11.8 מיליון יחידות, ו-OPPO שלישית עם 10.7 מיליון יחידות. שיאומי ממשיכה שמונה רבעונים רצופים של צמיחה ומגיעה ל-10.4 מיליון יחידות, בעוד אפל סוגרת את החמישייה עם 10.1 מיליון יחידות, עלייה מתונה של 4% בלבד.

הירידה הכללית בסין מוסברת בעיקר בשינוי עונתיות שנבע מהקדמת הביקושים למחצית הראשונה של השנה, אך הביקוש הבסיסי נותר יציב. המוקד כעת עובר לחדשנות במוצר, פיתוח מערכות הפעלה עצמאיות, והרחבת הנוכחות הקמעונאית, במיוחד מצד שיאומי והוואווי.

לחץ על אפל לקראת הדוחות

למרות ההישגים בשרשרת האספקה, אפל ניצבת בפני אתגרים כפולים, ירידה בביקושים בשני השווקים המרכזיים שלה, וחשש מהתייקרות נוספת אם המכסים החדשים בארה"ב ייכנסו לתוקף באוגוסט. מניית החברה איבדה 14% מתחילת השנה, בין היתר על רקע חשש משחיקה במכירות ותגבור התחרות בשוק הבינה המלאכותית.

קיראו עוד ב"גלובל"

אפל תדווח ביום חמישי, כשהשוק מצפה להכנסות של כ-89 מיליארד דולר ורווח של 1.42 דולר למניה. הדגש המרכזי צפוי להיות על המכירות בסין, שעלולות להיפגע ממכסים חדשים ומהחרפת המתיחות הגיאופוליטית. בנוסף, המשקיעים יבחינו האם אפל מצליחה להדביק את קצב החדשנות של המתחרות בתחום ה-AI, נושא שעד כה קיבלה בו ביקורת על קצב איטי יחסית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מי היום קונה אפל (ל"ת)
    תפוחי 29/07/2025 12:22
    הגב לתגובה זו