בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)
בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)

אפל מהמרת על בראד פיט - האם הסרט פורמולה 1 יהיה בלוקבאסטר?

סרט הפורמולה 1 עם בראד פיט הוא מבחן האמת לחטיבת הבידור של החברה שמפסידה כסף כבר שבע שנים; הצלחה שלו יכולה להפוך את אפל לעוצמתית גם בקרב האולפנים הגדולים; וגם - על השימוש באייפונים לצילומים בסרט

אדיר בן עמי |

אפל, מהמרת על סרט המרוצים החדש F1 (פורמולה 1) בכיכובו של בראד פיט. מבחינתה הוא הרבה יותר מיצירה קולנועית,  זהו ניסוי אסטרטגי לתפוס נתח שוק ולהקפיץ את הפעילות הקולנועית של הקבוצה. אפל רוצה להיות גם חברת בידור.

אפל שמאז 2019 מפיקה תכנים מקוריים לשירות הסטרימינג שלה Apple TV+, מנסה כעת לבחון מודל משולב: הפקה איכותית בשליטתה, אך הפצה רחבה גם בבתי קולנוע ולא רק למנויי השירות. השאיפה היא להרחיב את התפוצה, להוכיח רלוונטיות מסחרית גם מחוץ למסך הביתי, ולהעמיק את הזיקה בין חוויית הצפייה לבין מותג אפל.

בסוף מאי, יומיים לפני שהגרנד פרי של מונקו יצא לדרך, הקרינה אפל את סרט המרוצים החדש שלה בפני נהגי קבוצות הפורמולה 1. עבור אדי קיו, ראש תחום השירותים באפל וחובב מרוצים מושבע, זה היה רגע קריטי. לא רק בגלל מעורבותו האישית (חבר דירקטוריון בפרארי), אלא כי מדובר באחד הפרויקטים היקרים ביותר של אפל בתחום הבידור, עם תקציב שעובר את רף 200 מיליון הדולר.

הסרט, בבימויו של ג'וזף קוסינסקי ("אהבה בשחקים: מאווריק"), עוקב אחר נהג ותיק, בגילומו של בראד פיט,  שחוזר למסלול אחרי שנים של היעדרות. F1 יופץ ב-27 ביוני באלפי בתי קולנוע ברחבי העולם. עבור אפל, זוהי הזדמנות משמעותית לשקם את אסטרטגיית ההפצה הקולנועית שלה, שעד כה הניבה תוצאות מעורבות.

אפל יודעת לעשות סרטים, היא הפיקה סרטים עטורי פרסים כמו "CODA", אך המעבר מהסטרימינג למסך הגדול מאתגר. סרטים קודמים כמו "Fly Me to the Moon" או "Argylle" לא הניבו הצלחות מסחררות בקופות. פורמולה 1 לעומת זאת הוא הימור גדול יותר - אפל השקיעה בגדול - כוכב ראשי, תקציב גדול וז'אנר בינלאומי.

כדי ליצור תחושת ריאליזם, אפל התקינה עשרות מצלמות iPhone על רכבים אמיתיים באירועי פורמולה 1. הרעיון הוא לא רק ליצור סצנות מרהיבות, אלא לשנות את הדרך שבה הצופים בבית חווים מרוצים. החברה אף נמצאת בשיחות עם הנהלת הפורמולה במטרה להפוך את הטכנולוגיה שלה למרכיב קבוע בכל שידור מירוץ – רעיון שעשוי לשנות את שידורי הספורט לעשרות מיליוני צופים ברחבי העולם.

אפל לא מוותרת - רוצה להיות דומיננטית בהוליווד

בעוד נטפליקס מצהירה על הפצה קולנועית כ"מודל ישן", באפל רואים בתיאטרון אבן יסוד. קיו מדגיש שהחוויה הקולנועית לא נעלמת: "צריך שמיליונים יראו את הסרט – אחרת פספסנו משהו". עם תחזית של יותר מ-40 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון בצפון אמריקה, מדובר בהזדמנות לבדוק אם הקהל אכן צמא לחוויית צפייה מרגשת גם מחוץ לבית. במקביל, אפל מרחיבה את ההשקעה גם בתכנים בינלאומיים – כמו הסדרה היפנית-צרפתית "Drops of God", וזוכה לביקורות מהללות ופרסים.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר ההקרנה הפרטית במונקו, הקהל המקצועי הריע. נהגים ומנהלים החמיאו לאותנטיות וייתכן ש-F1 יהיה התשובה של אפל לאולפנים הגדולים. 


האם זה לא הימור גדול מדי?

200 מיליון דולר - זה המחיר שאפל Apple -0.86%  מוכנה לשלם כדי להוכיח שהיא יודעת לעשות קולנוע לא פחות מטכנולוגיה. סרט הפורמולה 1 החדש של החברה, בכיכובו של בראד פיט יוצא לאקרנים בסוף השבוע ומדובר כאמור בסרט הכי יקר שאפל אי פעם יצרה, ובמבחן האמיתי של היכולת שלה להתחרות בהוליווד מול נטפליקס ודיסני.

האירוניה של אפל היא שחברה שיושבת על הר מזומנים שעולה על כל תאגיד אחר בעולם, מתקשה להרוויח כסף מהוליווד. מחלקת השירותים של אפל אמנם מכניסה 96 מיליארד דולר בשנה, אך הזרוע הקולנועית שלה עדיין מפסידה כסף כבר שבע שנים. מאז שהחברה הקימה את האולפן שלה ב-2017, היא משקיעה מיליארדים בתוכן מקורי אבל עדיין לא הצליחה להפוך את הפעילות לרווחית. גם אחרי שזכתה באוסקר עם "קודה" ויצרה סדרות מוערכות כמו "טד לאסו" ו"סברנס", האולפן של אפל עדיין שורף כסף.

התמונה הכלכלית מתחילה להיות ברורה יותר כשמסתכלים על הנתונים. Apple TV+ עדיין מחזיקה בחלק קטן יחסית משוק הסטרימינג, למרות השקעות עצומות בתוכן מקורי. הבעיה היא שאפל נכנסה לשוק שיש בו חברות מבוססות כמו נטפליקס ודיסני, שכבר החזיקו במאות מיליוני מנויים. עכשיו היא מנסה לפצות על הפיגור עם אסטרטגיה של הוצאות גבוהות על תוכן איכותי.

המהלך של אפל מסמן שינוי באסטרטגיה. במקום לשלוח את הסרטים ישר לפלטפורמת הסטרימינג, אפל מחזירה חלק מהתוכן שלה לבתי הקולנוע. החברה מודה בכך שהאסטרטגיה של "סטרימינג בלבד" פשוט לא מכניסה מספיק כסף. אפל מבינה שהיא חייבת לסחוט רווחים מכל מקום אפשרי - תחילה מכרטיסי הקולנוע, ורק אחר כך מהמנויים בפלטפורמה.

הבחירה בפורמולה 1 אינה מקרית מבחינה עסקית. הספורט הזה מושך קהל גלובלי של כ-70 מיליון צופים לכל מירוץ, ומדובר בדמוגרפיה אטרקטיבית מבחינת כוח קנייה. אפל מהמרת שהיא יכולה לנצל את הפופולריות הגוברת של הפורמולה 1, במיוחד בקרב צופים צעירים באמריקה, כדי למשוך קהל רחב לבתי הקולנוע. במקום להסתמך רק על שיטות קולנוע מסורתיות, אפל כאמור השתמשה בעשרות מצלמות אייפון שהותקנו על מכוניות מירוץ אמיתיות. הרעיון יכול להיות גאוני או אסון - אם זה יעבוד, אפל תוכל למכור את הטכנולוגיה הזו לשידורי ספורט בכל העולם ולפתוח מקור הכנסה חדש.

המשקיעים בוול סטריט אומנם עדיין לא מפעילים לחץ - הם יותר מדי עסוקים בלספור כמה אייפונים אפל מכרה הרבעון - אבל לסבלנות של קיו יש גבול. שבע שנים של הפסדים בהוליווד זה הרבה, גם לחברה עם כיסים עמוקים כמו אפל. אם הסרט יכשל בקופות, זה יכול לפגוע בביטחון של אפל ביכולתה להצליח בהוליווד. מצד שני, אם הסרט יצליח, זה יכול לפתוח דלת לפרויקטים נוספים בתקציבים דומים ולהוכיח שאפל יודעת לייצר בידור משתלם לא פחות מטכנולוגיה.





שאלות ותשובות – פורמולה 1, אפל והמסך הגדול

מה מיוחד בסרט F1 של אפל?

מדובר בסרט עלילתי ריאליסטי על עולם הפורמולה 1, עם סצנות שצולמו במסלולים אמיתיים, כולל התקנת מצלמות iPhone על רכבים אמיתיים. הסרט כולל כוכבים מובילים, שחקני משנה מוכרים ושיתופי פעולה עם אנשי מקצוע מהתחום.

מדוע אפל שמה דגש על הפצה קולנועית דווקא עכשיו?

לאחר מספר ניסיונות חלקיים, אפל מנסה להוכיח שיש מקום לסרטים מקוריים גם בבתי הקולנוע. סרט מצליח יכול לבסס מוניטין, למשוך מנויים לשירות הסטרימינג, ולהכניס כסף אמיתי – מה שחיוני להמשך ההשקעה.

האם הסרט מיועד רק למנויי Apple TV+ או לקהל רחב?

F1 מופץ בבתי קולנוע רגילים בכל העולם, ולא מוגבל למנויים בלבד. מדובר בניסיון למשוך קהל רחב – גם כזה שלא מחזיק במנוי, אך עשוי להיחשף לאפל דרך הסרט ולשוב דרך הסטרימינג.

כיצד הסרט קשור לאסטרטגיית התוכן של אפל?

F1 הוא חלק מתפיסה רחבה: אפל לא רק מייצרת סדרות מצליחות כמו "The Morning Show" או "Severance" – אלא שואפת להפוך לשחקן רציני גם בזירה הקולנועית, כולל שיתופי פעולה בינלאומיים.

מה תורם שיתוף הפעולה עם לואיס המילטון?

המילטון סיפק תובנות מעשיות מהמסלול: איך רכבים נשמעים באמת, איך נהגים חווים את הפניות, ואיך לייצר אמינות. התרומה שלו מחזקת את תחושת האותנטיות, ומייחדת את הסרט מהפקות הוליוודיות קודמות בז'אנר.

האם אפל תמשיך להשקיע בקולנוע אם הסרט ייכשל?

קשה לדעת. באפל מדגישים שלא סרט אחד יכריע את האסטרטגיה, אך הצלחה של F1 תחזק את הביטחון הפנימי והחיצוני במסלול זה. כישלון, לעומת זאת, עלול לחזק מגמות של מעבר מלא לסטרימינג בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'נסן הואנג פריז (דאלי)ג'נסן הואנג פריז (דאלי)

ג'נסן הואנג בהופעה - איך הוא הזניק את אנבידיה ב-5%

באיזה שלב נמצאת מהפכת ה-AI, מה אומר הואנג לאלו שטוענים שיש בועה, כל מה שאמר הואנג בשיחה עם משקיעים

מנדי הניג |

מניית אנבידיה עלתה 5% אחרי סגירת המסחר בהמשך לדוח טוב, תחזית טובה, ודברי ההרגעה של ג'נסן הואנג בשיחת הוועידה. הנה דבריו בשיחה ותשובות לשאלות שנשאל

על בועת ה-AI:

"היו הרבה דיבורים על בועת AI. מנקודת המבט שלנו, אנחנו רואים משהו שונה מאוד. כתזכורת, אנבידיה שונה מכל גוף אחר. אנחנו מצטיינים בכל שלב של AI - מאימון מקדים ואימון מאוחר ועד הסקה. ועם שני עשורים של ספריות האצה CUDA X, אנחנו גם יוצאי דופן בסימולציות מדע והנדסה, גרפיקה ממוחשבת, עיבוד נתונים מובנה ולמידת מכונה קלאסית."


הרחבה על המספרים של אנבידיה

על שלושת השינויים המאסיביים בפלטפורמה:

"העולם עובר שלושה שינויי פלטפורמה מאסיביים בו-זמנית. אנבידיה מתמודדת באופן ייחודי עם כל אחת משלוש הטרנספורמציות."

על המעבר הראשון:

"המעבר הראשון הוא ממחשוב כללי CPU למחשוב מואץ GPU. כאשר חוק מור מואט, לעולם יש השקעה מאסיבית בתוכנה שאינה AI, מעיבוד נתונים ועד סימולציות מדע והנדסה, המייצגת מאות מיליארדי דולרים בהוצאות על מחשוב ענן בכל שנה. רבות מהאפליקציות האלה, שרצו פעם באופן בלעדי על CPUs, עוברות כעת במהירות ל-CUDA GPUs. מחשוב מואץ הגיע לנקודת מפנה."

על המעבר השני:

"שנית, AI גם הגיע לנקודת מפנה ומשנה יישומים קיימים תוך כדי שהוא מאפשר חדשים לגמרי. עבור יישומים קיימים, AI גנרטיבי מחליף למידת מכונה קלאסית בדירוג חיפוש, מערכות המלצות, מיקוד פרסומות, חיזוי קליקים ומיתון תוכן - היסודות עצמם של תשתית ההיפרסקייל."

על המעבר השלישי - AI אגנטי:

"עכשיו גל חדש עולה, מערכות AI אג'נטיות המסוגלות לחשיבה, תכנון ושימוש בכלים. מעוזרי קידוד כמו Cursor ו-QuadCode ועד כלי רדיולוגיה כמו iDoc, עוזרים משפטיים כמו Harvey ונהגי AI כמו Tesla FSD ו-Waymo, המערכות האלה מסמנות את הגבול הבא של המחשוב."

סיכום שלושת המעברים:

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.