בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)בראד פיט פורמולה 1 (רשתות)

אפל מהמרת על בראד פיט - האם הסרט פורמולה 1 יהיה בלוקבאסטר?

סרט הפורמולה 1 עם בראד פיט הוא מבחן האמת לחטיבת הבידור של החברה שמפסידה כסף כבר שבע שנים; הצלחה שלו יכולה להפוך את אפל לעוצמתית גם בקרב האולפנים הגדולים; וגם - על השימוש באייפונים לצילומים בסרט

אדיר בן עמי |

אפל, מהמרת על סרט המרוצים החדש F1 (פורמולה 1) בכיכובו של בראד פיט. מבחינתה הוא הרבה יותר מיצירה קולנועית,  זהו ניסוי אסטרטגי לתפוס נתח שוק ולהקפיץ את הפעילות הקולנועית של הקבוצה. אפל רוצה להיות גם חברת בידור.

אפל שמאז 2019 מפיקה תכנים מקוריים לשירות הסטרימינג שלה Apple TV+, מנסה כעת לבחון מודל משולב: הפקה איכותית בשליטתה, אך הפצה רחבה גם בבתי קולנוע ולא רק למנויי השירות. השאיפה היא להרחיב את התפוצה, להוכיח רלוונטיות מסחרית גם מחוץ למסך הביתי, ולהעמיק את הזיקה בין חוויית הצפייה לבין מותג אפל.

בסוף מאי, יומיים לפני שהגרנד פרי של מונקו יצא לדרך, הקרינה אפל את סרט המרוצים החדש שלה בפני נהגי קבוצות הפורמולה 1. עבור אדי קיו, ראש תחום השירותים באפל וחובב מרוצים מושבע, זה היה רגע קריטי. לא רק בגלל מעורבותו האישית (חבר דירקטוריון בפרארי), אלא כי מדובר באחד הפרויקטים היקרים ביותר של אפל בתחום הבידור, עם תקציב שעובר את רף 200 מיליון הדולר.

הסרט, בבימויו של ג'וזף קוסינסקי ("אהבה בשחקים: מאווריק"), עוקב אחר נהג ותיק, בגילומו של בראד פיט,  שחוזר למסלול אחרי שנים של היעדרות. F1 יופץ ב-27 ביוני באלפי בתי קולנוע ברחבי העולם. עבור אפל, זוהי הזדמנות משמעותית לשקם את אסטרטגיית ההפצה הקולנועית שלה, שעד כה הניבה תוצאות מעורבות.

אפל יודעת לעשות סרטים, היא הפיקה סרטים עטורי פרסים כמו "CODA", אך המעבר מהסטרימינג למסך הגדול מאתגר. סרטים קודמים כמו "Fly Me to the Moon" או "Argylle" לא הניבו הצלחות מסחררות בקופות. פורמולה 1 לעומת זאת הוא הימור גדול יותר - אפל השקיעה בגדול - כוכב ראשי, תקציב גדול וז'אנר בינלאומי.

כדי ליצור תחושת ריאליזם, אפל התקינה עשרות מצלמות iPhone על רכבים אמיתיים באירועי פורמולה 1. הרעיון הוא לא רק ליצור סצנות מרהיבות, אלא לשנות את הדרך שבה הצופים בבית חווים מרוצים. החברה אף נמצאת בשיחות עם הנהלת הפורמולה במטרה להפוך את הטכנולוגיה שלה למרכיב קבוע בכל שידור מירוץ – רעיון שעשוי לשנות את שידורי הספורט לעשרות מיליוני צופים ברחבי העולם.

אפל לא מוותרת - רוצה להיות דומיננטית בהוליווד

בעוד נטפליקס מצהירה על הפצה קולנועית כ"מודל ישן", באפל רואים בתיאטרון אבן יסוד. קיו מדגיש שהחוויה הקולנועית לא נעלמת: "צריך שמיליונים יראו את הסרט – אחרת פספסנו משהו". עם תחזית של יותר מ-40 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון בצפון אמריקה, מדובר בהזדמנות לבדוק אם הקהל אכן צמא לחוויית צפייה מרגשת גם מחוץ לבית. במקביל, אפל מרחיבה את ההשקעה גם בתכנים בינלאומיים – כמו הסדרה היפנית-צרפתית "Drops of God", וזוכה לביקורות מהללות ופרסים.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר ההקרנה הפרטית במונקו, הקהל המקצועי הריע. נהגים ומנהלים החמיאו לאותנטיות וייתכן ש-F1 יהיה התשובה של אפל לאולפנים הגדולים. 


האם זה לא הימור גדול מדי?

200 מיליון דולר - זה המחיר שאפל Apple 4.24%  מוכנה לשלם כדי להוכיח שהיא יודעת לעשות קולנוע לא פחות מטכנולוגיה. סרט הפורמולה 1 החדש של החברה, בכיכובו של בראד פיט יוצא לאקרנים בסוף השבוע ומדובר כאמור בסרט הכי יקר שאפל אי פעם יצרה, ובמבחן האמיתי של היכולת שלה להתחרות בהוליווד מול נטפליקס ודיסני.

האירוניה של אפל היא שחברה שיושבת על הר מזומנים שעולה על כל תאגיד אחר בעולם, מתקשה להרוויח כסף מהוליווד. מחלקת השירותים של אפל אמנם מכניסה 96 מיליארד דולר בשנה, אך הזרוע הקולנועית שלה עדיין מפסידה כסף כבר שבע שנים. מאז שהחברה הקימה את האולפן שלה ב-2017, היא משקיעה מיליארדים בתוכן מקורי אבל עדיין לא הצליחה להפוך את הפעילות לרווחית. גם אחרי שזכתה באוסקר עם "קודה" ויצרה סדרות מוערכות כמו "טד לאסו" ו"סברנס", האולפן של אפל עדיין שורף כסף.

התמונה הכלכלית מתחילה להיות ברורה יותר כשמסתכלים על הנתונים. Apple TV+ עדיין מחזיקה בחלק קטן יחסית משוק הסטרימינג, למרות השקעות עצומות בתוכן מקורי. הבעיה היא שאפל נכנסה לשוק שיש בו חברות מבוססות כמו נטפליקס ודיסני, שכבר החזיקו במאות מיליוני מנויים. עכשיו היא מנסה לפצות על הפיגור עם אסטרטגיה של הוצאות גבוהות על תוכן איכותי.

המהלך של אפל מסמן שינוי באסטרטגיה. במקום לשלוח את הסרטים ישר לפלטפורמת הסטרימינג, אפל מחזירה חלק מהתוכן שלה לבתי הקולנוע. החברה מודה בכך שהאסטרטגיה של "סטרימינג בלבד" פשוט לא מכניסה מספיק כסף. אפל מבינה שהיא חייבת לסחוט רווחים מכל מקום אפשרי - תחילה מכרטיסי הקולנוע, ורק אחר כך מהמנויים בפלטפורמה.

הבחירה בפורמולה 1 אינה מקרית מבחינה עסקית. הספורט הזה מושך קהל גלובלי של כ-70 מיליון צופים לכל מירוץ, ומדובר בדמוגרפיה אטרקטיבית מבחינת כוח קנייה. אפל מהמרת שהיא יכולה לנצל את הפופולריות הגוברת של הפורמולה 1, במיוחד בקרב צופים צעירים באמריקה, כדי למשוך קהל רחב לבתי הקולנוע. במקום להסתמך רק על שיטות קולנוע מסורתיות, אפל כאמור השתמשה בעשרות מצלמות אייפון שהותקנו על מכוניות מירוץ אמיתיות. הרעיון יכול להיות גאוני או אסון - אם זה יעבוד, אפל תוכל למכור את הטכנולוגיה הזו לשידורי ספורט בכל העולם ולפתוח מקור הכנסה חדש.

המשקיעים בוול סטריט אומנם עדיין לא מפעילים לחץ - הם יותר מדי עסוקים בלספור כמה אייפונים אפל מכרה הרבעון - אבל לסבלנות של קיו יש גבול. שבע שנים של הפסדים בהוליווד זה הרבה, גם לחברה עם כיסים עמוקים כמו אפל. אם הסרט יכשל בקופות, זה יכול לפגוע בביטחון של אפל ביכולתה להצליח בהוליווד. מצד שני, אם הסרט יצליח, זה יכול לפתוח דלת לפרויקטים נוספים בתקציבים דומים ולהוכיח שאפל יודעת לייצר בידור משתלם לא פחות מטכנולוגיה.





שאלות ותשובות – פורמולה 1, אפל והמסך הגדול

מה מיוחד בסרט F1 של אפל?

מדובר בסרט עלילתי ריאליסטי על עולם הפורמולה 1, עם סצנות שצולמו במסלולים אמיתיים, כולל התקנת מצלמות iPhone על רכבים אמיתיים. הסרט כולל כוכבים מובילים, שחקני משנה מוכרים ושיתופי פעולה עם אנשי מקצוע מהתחום.

מדוע אפל שמה דגש על הפצה קולנועית דווקא עכשיו?

לאחר מספר ניסיונות חלקיים, אפל מנסה להוכיח שיש מקום לסרטים מקוריים גם בבתי הקולנוע. סרט מצליח יכול לבסס מוניטין, למשוך מנויים לשירות הסטרימינג, ולהכניס כסף אמיתי – מה שחיוני להמשך ההשקעה.

האם הסרט מיועד רק למנויי Apple TV+ או לקהל רחב?

F1 מופץ בבתי קולנוע רגילים בכל העולם, ולא מוגבל למנויים בלבד. מדובר בניסיון למשוך קהל רחב – גם כזה שלא מחזיק במנוי, אך עשוי להיחשף לאפל דרך הסרט ולשוב דרך הסטרימינג.

כיצד הסרט קשור לאסטרטגיית התוכן של אפל?

F1 הוא חלק מתפיסה רחבה: אפל לא רק מייצרת סדרות מצליחות כמו "The Morning Show" או "Severance" – אלא שואפת להפוך לשחקן רציני גם בזירה הקולנועית, כולל שיתופי פעולה בינלאומיים.

מה תורם שיתוף הפעולה עם לואיס המילטון?

המילטון סיפק תובנות מעשיות מהמסלול: איך רכבים נשמעים באמת, איך נהגים חווים את הפניות, ואיך לייצר אמינות. התרומה שלו מחזקת את תחושת האותנטיות, ומייחדת את הסרט מהפקות הוליוודיות קודמות בז'אנר.

האם אפל תמשיך להשקיע בקולנוע אם הסרט ייכשל?

קשה לדעת. באפל מדגישים שלא סרט אחד יכריע את האסטרטגיה, אך הצלחה של F1 תחזק את הביטחון הפנימי והחיצוני במסלול זה. כישלון, לעומת זאת, עלול לחזק מגמות של מעבר מלא לסטרימינג בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


וויקס
צילום: אלן צצקין

בבנק אוף אמריקה מזהירים - WIX עלולה להיפגע מה-AI

מי החברות שנפגעות מכניסת הבינה המלאכותית ואיזה ענפים יפגעו באופן המשמעותי ביותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה WIX אדובי

"אם אינך יכול להילחם בו תצטרף אליו" - זו הבחירה של מנכ"לים רבים בוול סטריט בקשר לבינה המלאכותית. גם WIX הישראלית בחרה להצטרף ורכשה את BASE44 ב-80 מיליון דולר למרות שמדובר בסטארטאפ של כמה חודשים שהושקעו בו מאות אלפי דולרים מקסימום. BASE44 מאפשרת להקים אתרים במהירות, וכמוה יש עוד הרבה אפליקציות ואתרים מבוססי צ'אטים שמכינים קוד ואם כך - למה צריך את כל המערך בניית אתרים של WIX?

הנהלת WIX נכנסה מאוחר לאירוע, ולא עשתה זאת בבית למרות היכולות והגדול העצום שלה וכך "בזבזה" סכום גדול על עסקת הרכישה, ועדיין - אולי עדיף מוקדם מאשר מאוחר. העסקה ששינתה את WIX ומה התחזית של Base44. אלא שלא בטוח שהעסקה הזו תחלץ את WIX מקיפאון בצמיחה. היא תצטרך להמציא את עצמה מחדש ולספק יכולות נוספות ללקוחות. בבנק אוף אמריקה מסמנים אותה כאחת המניות שעלולות להיפגע מה-AI. למעשה, הזהרנו כבר לפני שנתיים שזה מסכן מספר חברות - פייבר וויקס בראשן - האיום על וויקס ופייבר, אך הנהלת וויקס אמרה לאורך הדרך שהיא דווקא תהנה מכך. למעשה עסקת רכישת BASE44 היא הפעם הראשונה שהחברה   הודתה בעקיפים שהיא בפיגור בתחום - וויקס מודה: הבינה המלאכותית מאיימת עלינו


דו"ח חדש של בנק אוף אמריקה מסמן 26 חברות שמוגדרות כ"בקו האש" של ה-AI, כאשר וויקס,  שצנחה ב-34% מתחילת השנה היא ברשימה הלא מחמיאה הזו. וויקס, שהפכה לשם נרדף לפתרונות בניית אתרים ידידותיים למשתמש, נמצאת תחת לחץ כבד. כלי AI מתקדמים כבר מסוגלים לייצר אתרים שלמים, כולל עיצוב, תוכן ואופטימיזציה לקידום במנועי חיפוש. הכלים עושים זאת במהירות חסרת תקדים ובעלות מינימלית. תהליכים שבעבר דרשו מנוי חודשי, מעצבים מקצועיים וזמן עבודה ממושך, הופכים כיום לפעולה של "לחיצת כפתור". המשקיעים, שחוששים משחיקה מהירה של היתרון התחרותי של וויקס, מיהרו להצביע ברגליים, והמניה רשמה ירידה חדה. ההנהלה מנסה כאמור לתקן.


לצד וויקס, גם אדובי ו**שוטרסטוק סופגות מכה קשה. אדובי, המובילה בתוכנות לעיצוב גרפי ווידאו, איבדה כ-24% מערך המניה שלה על רקע חששות שמותגים וחברות פרסום יעדיפו כלי AI גנרטיביים שמייצרים תמונות וסרטונים באופן אוטומטי. דוגמה בולטת לכך היא קמפיין של קוקה-קולה, שנוצר כולו באמצעות AI, מה שמעורר שאלות לגבי עתיד התלות בתוכנות כמו פוטושופ ופרימייר. שוטרסטוק, שמספקת מאגרי תמונות ווידאו, נפגעת באופן דומה, עם ירידה של כ-30% במניה, כשכלי AI מציעים תוכן מקורי ומותאם אישית לפי דרישה, ללא צורך במאגרים מסורתיים.


האיום לא פוסח גם על חברות בתחומי שירותים עתירי כוח אדם. מנפאוור גרופ, ענקית כוח האדם, רשמה ירידה של כ-30% במניה, בעוד רוברט האף התרסקה ביותר מ-50% לשפל של חמש שנים. הסיבה המרכזית: תהליכי גיוס, סינון והתאמת עובדים הופכים לאוטומטיים בזכות AI, מה שמפחית את הצורך בשירותי השמה מסורתיים. גם ענף הפרסום סובל, אומניקום איבדה כ-15% מערך המניה, ו-WPP צנחה בכ-50%, על רקע דיווחים שחברות כמו מטא מפתחות פתרונות אוטומטיים מלאים ליצירת קמפיינים פרסומיים.