טראמפ מבלבל את העולם: מאותת לסין שמותר לה לקנות נפט מאיראן, למרות הסנקציות
טראמפ נותן מתנה לאיראן ומנסה לסגור עסקת מכסים עם סין - האם מלחמת ישראל-איראן היתה חלק מעסקה גדולה יותר וישראל היתה רק כלי במשחק?
השיטה הזו פשוטה וגאונית. מדברים בשני קולות - קול אחד מתאים לצד אחד, קולי שני מתאים לצד השני. ישראל תוקפת באיראן אחרי הפרה של האיראנים, צועקים עליה בקולי קולות - זה הקול שמדבר אל האיראנים כדי שהם יחשבו-יבינו שטראמפ איתם. זה קרה שעה אחרי שהיו דיווחים שטראמפ אישר לישראל לתקוף אחרי ההפרה - זה הקול מול ישראל. ככה כולם מרגישים מסופקים, כולם מרוצים. כל אחד חושב שטראמפ עושה את המשחק בשבילו. ככה טראמפ בשיטות של סוחר בשוק, רוצה לעשות שלום עולמי - ובלי ציניות - זה עובד.
הנה הוא עכשיו גם נותן מתנה לסין ואיראן - איראן יכולה להעביר נפט לסינים, וזה כל כך חשוב לאיראנים שאולי בכלל זה מה שעמד מאחורי הפסקת האש ואנחנו בכלל לא ידענו. בינתיים, אגב גם נודע שהפגיעות בכורים הגרעיניים לא כאלו דרמטיות. עיכוב של כמה שנים בודדות, לא יותר. אז טראמפ הוא חבר, ארה"ב - תומכת וחברה גדולה של ישראל עם עזרה מאוד גדולה במלחמה האחרונה, אבל ארה"ב פועלת בראש וראשונה למען ארה"ב. צריך לזכור את זה, האמירה האחרונה מזכירה לנו את זה ומלמדת שאיראן עצמה קיבלה תמורה תמורת הפסקת האש.
טראמפ צייץ אמש ברשת החברתית שלו כי "סין יכולה להמשיך לקנות נפט מאיראן", וזאת מבלי להבהיר האם מדובר בשינוי רשמי של מדיניות הסנקציות האמריקאית. מדובר בהצהרה שלכאורה מערערת את כל מדיניות הלחץ הכלכלי האמריקאי כלפי איראן בשני העשורים האחרונים – מהלך שנועד לייבש את מקורות ההכנסה המרכזיים של טהראן ולמנוע ממנה להתחמש גרעינית. לא פלא, אם כן, שהתגובה בשווקי האנרגיה הייתה מיידית: מחיר הנפט האמריקאי מסוג WTI צנח ב-6% והגיע לכ-64 דולר לחבית, בעוד סוחרים ניסו להבין מה בעצם קרה.
בזמן שטראמפ מצייץ, במשרד האוצר ובמחלקת המדינה בוושינגטון שרר בלבול. בכירים שהיו מעורבים באכיפת הסנקציות על הנפט האיראני כלל לא תודרכו מראש, ולא ברור להם האם מדובר בשינוי מדיניות אמיתי או רק בפרובוקציה תקשורתית נוספת של הנשיא.
- אילון מאסק חוזר לבית הלבן: סוף הנתק עם טראמפ?
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם בבית הלבן הבהיר מאוחר יותר שטראמפ לא ביטל עדיין את הסנקציות, אלא רק רצה להדגיש שהפעולות שיזם בימים האחרונים ובמיוחד התקיפות על מתקנים גרעיניים באיראן, שמרו על חופש השיט במצר הורמוז. לדבריו, זהו צעד שמשרת דווקא את האינטרס הסיני, שכן חסימת המצר הייתה עלולה לפגוע קשות באספקת הנפט לסין.
רמז עבה לעסקת סחר; מחיר הנפט צונח
מאחורי הדברים של טראמפ מסתתר כנראה מניע רחב יותר. במהלך השבועות האחרונים פועל הממשל לקידום עסקת סחר חדשה מול סין, שאמורה לשים קץ למלחמת המכסים הארוכה בין שתי המעצמות. יתכן מאוד שההצהרה הפומבית של טראמפ היא ניסיון לרכך את העמדה הסינית לקראת המשא ומתן – אולי אפילו תמריץ לצורך השגת שיתוף פעולה בזירות אחרות כמו הפסקת האש מול איראן או קידום הסכם גרעין חדש. טראמפ אולי מנסה להשיג שני ציפורים במכה אחת - גם לרכך את איראן ולייצר סוג של הפסקת אש-שלום מותנה וגם להגיע להסדר עם הסינים עם הקלף של הנפט האיראני.
מעבר לכך, לא מובן עדיין האם מדובר ב"הקלת סנקציות ממוקדת" לסין בלבד, מהלך שיאפשר לה לרכוש נפט איראני בזול, תוך פגיעה מסוימת במונופול הנפט האמריקאי, או שמדובר במהלך שישפיע גם על שחקנים אחרים בזירה האנרגטית, כמו הודו, רוסיה וטורקיה.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
בשוקי האנרגיה רואים בינתיים ירידה באיום הגיאופוליטי, אבל נזהרים מהסקת מסקנות חד-משמעיות. החשש המרכזי הוא שטראמפ ישוב בו מהדברים או יפעיל מנגנוני סנקציות נקודתיים, בדיוק כפי שנהג בעבר. סוחרים מדווחים כי רוב הזרמים של נפט איראני לסין כלל לא מופיעים על הנייר, ומתבצעים דרך חברות קש, ספינות "צי אפל" ותשלומים ביואן – כדי לעקוף את הפיקוח האמריקאי. אמנם סין לא דיווחה רשמית על רכישת נפט מאיראן מאז יוני 2022, אך גורמים בשוק מעריכים שהיא מייבאת בפועל יותר ממיליון חביות ביום, בעיקר עבור בתי זיקוק פרטיים שמתבססים על נפט זול מאיראן. המשמעות הכלכלית עבור טהראן אדירה, בעיקר בתקופה שבה כלכלתה מתמודדת עם אינפלציה קשה, שחיקת המטבע ותלות מוחלטת בהכנסות אנרגיה.
- 8.רק לזכור שאין על מי להישען אלא... (ל"ת)אנונימי 25/06/2025 15:17הגב לתגובה זו
- אנונימי 26/06/2025 08:26הגב לתגובה זוכי אין אלוהים
- 7.חבל היתה הזדמנות היסטורית להרוס את שדות הנפט והגז מה שמחזיק את המשטר כלכלית איזה פספוס של ביבי כרגי (ל"ת)רוני 25/06/2025 10:25הגב לתגובה זו
- 6.בעוד שנים ספורות איראן גרעינית. כל התקיפות לא עשו עבודתן. (ל"ת)יוסף 25/06/2025 10:24הגב לתגובה זו
- 5.אנונימיx 25/06/2025 10:14הגב לתגובה זוסוף סוף האסימון מתחיל לרדת. מה שמעניין את טראמפ זה אינטרסים אישיים שלו בלבד. לא אמריקה הגדולה לא איראן ובוודאי לא ארץ ישראל הקטנה. טרמפ עושה אך ורק מה שטוב לו.
- 4.ימני 25/06/2025 10:12הגב לתגובה זוימני בדעותיי ולא אתפלא אם יעיפו את הנשיא הכתום מהכסא ואיתו את זה שעמד בראש ולא טיפל ביוקר המחיה בישראל.
- 3.אפשרות אחרת טראמפ טרללה. (ל"ת)אנונימי 25/06/2025 09:55הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 25/06/2025 09:47הגב לתגובה זוההחלטה של טראמפ במקומה. ראויה . היא מנחת מנצח לצד השני כדי להמחיש בפניו כי הפגיעה באתר הגרעין היא עניין שהקהילה הבינלאומית היתה מוטרדת ממנו ואין לו לנשיא ענין לפגוע במשטר. נהפוךהוא.
- 1.אנונימי 25/06/2025 09:28הגב לתגובה זובמקום להשמיד את האי חארג כדי למנוע מימון התחמשות חדשה ופרויקט גרעין וכן להפיל משטר הוא מכר יחסי ציבור בגרוש במקום השכ אמיתי
- אנונימי 29/06/2025 14:37הגב לתגובה זוביבי פח אשפה בולע את כולם בלי מלח
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
