בריטניה - ירידה חדה מהצפוי במכירות הקמעונאיות
הציפיות היו לירידה של 0.5%, בפועל הירידה הסתכמה ב-2.7%
המכירות הקמעונאיות בבריטניה צנחו בחודש מאי ב-2.7%, כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה (ONS). הירידה, שהייתה חריפה בהרבה מהצפי של כלכלנים לירידה מתונה יחסית של 0.5%, היא הצניחה החדה ביותר מאז דצמבר 2023 ומעוררת חששות לגבי מצבה של הכלכלה הבריטית ברבעון השני של 2025.
הירידה הדרמטית מגיעה לאחר תקופה של צמיחה במגזר הקמעונאי ברבעון הראשון, שהתאפיינה בעלייה במכירות על רקע מזג אוויר נוח ושיפור בשכר הריאלי. עם זאת, נתוני מאי מראים כי המומנטום החיובי נבלם באופן פתאומי, כאשר הירידה החודשית מחקה את כל ההתקדמות שנרשמה מתחילת השנה.
מגזר הקמעונאות - חולשה רחבה
הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בכל תחומי הקמעונאות. מכירות המזון צנחו ב-5%, בעוד שחנויות למוצרי בית רשמו ירידה של 2.5%. גם מגזר ההלבשה וההנעלה לא נותר חסין, עם ירידה של 1.8% בנפח המכירות. חולשה זו משקפת שינוי בהתנהגות הצרכנים בכל תחומי הקמעונאות וזה מגביר את החשש שמדובר על צמצום בהוצאות השוטפות על רקע חשש ואי-ודאות כלכלית גוברת של הצרכנים.
הירידה במכירות הקמעונאיות מוסיפה לאתגרים העומדים בפני הכלכלה הבריטית, שכבר חוותה התכווצות בחודש אפריל לאחר צמיחה מרשימה של 0.7% ברבעון הראשון של 2025. כלכלנים צופים כי הרבעון השני יאופיין בהאטה משמעותית בצמיחה, והנתונים החדשים מחזקים תחזית זו.
- הלחץ המדיני על ישראל מתורגם לצעדים כלכליים; מה המשמעות?
- רשות התחרות הבריטית מציעה רגולציה חדשה לאפל וגוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעת הירידה ניכרה גם בשווקים הפיננסיים: הלירה הבריטית עברה מעלייה של כ-0.5% לעלייה של 0.1% בלבד.

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טארגט נפלה ב-6%, דל איבדה 5%
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים
ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus
אמזון Amazon.com Inc. -1.84% משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96% . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.
ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.
דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים
המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.
עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.
- אמזון משקיעה 45 מיליון דולר בסטארט-אפ קוריאני
- OpenAI משחררת מודלים חינמיים ואמזון ממהרת לאמץ אותם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.