כור גרעיני
צילום: pexels

קונסטליישן קופצת אחרי עסקה גדולה למכירת חשמל למטא

מטא תרכוש את החשמל שקונסטליישן תייצר בתחנה הגרעינית קלינטון באילינוי לתקופה של 20 שנה החל מ-2027 במהלך שיציל את התחנה מסגירה ומסמן צעד נוסף שעושות ענקיות הטכנולוגיה אל עבר אנרגיה גרעינית; מניית קונסטליישן קופצת ב-5% גם המניות הגרעיניות האחרות קופצות

רוי שיינמן |

חברת מטא Meta Platforms 0.4%   הודיעה הסכם ל-20 שנה עם ענקית האנרגיה קונסטליישן Constellation Energy Group Inc 4.52%  , שבמסגרתו תרכוש את החשמל מתחנת הכוח הגרעינית קלינטון באילינוי, החל מיוני 2027. ההסכם נועד להבטיח את המשך פעילותה של התחנה, שהייתה צפויה להיסגר עקב סיום התמיכה הממשלתית בסבסוד הפליטות הנמוכות (ZEC).


קלינטון היא תחנת כוח ותיקה שמספקת 1,121 מגה-ואט של חשמל נקי ליותר מ-800 אלף בתי אב בארה"ב. בזכות העסקה, קונסטליישן תוכל להרחיב את התפוקה ב-30 מגה-ואט נוספים, להשאיר 1,100 עובדים, ולהזרים מדי שנה 13.5 מיליון דולר במסים לרשויות המקומיות. בנוסף, החברה התחייבה לתרום מיליון דולר לעמותות ויוזמות חברתיות באזור.


"המטרה היא ודאות – לדעת שהתחנות שפעילות היום, ימשיכו לפעול גם מחר", אמרה אורווי פארק, מנהלת האנרגיה הגלובלית של מטא. מנכ"ל קונסטליישן, ג'ו דומינגז, הדגיש כי מטא לא חיכתה לפתרונות עתידיים שיבואו מכיוון הממשל, אלא תמכה ישירות בהרחבת התחנה הקיימת: "לפעמים הדרך קדימה היא פשוט לא ללכת אחורה", אמר. מלבד התועלות האנרגטיות, ההסכם צפוי לשמש כתקדים עבור ענקיות טכנולוגיה נוספות, שמעוניינות באספקת חשמל יציבה ונקייה למרכזי הנתונים שלהן. עם גידול אדיר בביקושים מצד תחום הבינה המלאכותית, היכולת להבטיח מקור אמין ונקי לאורך זמן היא קריטית. מטא כבר התחייבה להתאים את כלל צריכת החשמל שלה לאנרגיות מתחדשות וגרעיניות.


עסקת קונסטליישן ומטא הציתה גל עליות במניות תחום האנרגיה הגרעינית: מניות Cameco Corp 2.07%   , NuScale Power , Oklo 2.39%  ונוספות רושמות עליות, בעוד מניית קונסטליישן עצמה עולה ב-5%. ההסכם התקבל בשוק כסימן נוסף לכך שהתעשייה הגרעינית צוברת תאוצה, לא רק בזכות הממשלות, אלא גם בזכות שחקנים מסחריים חזקים שמוכנים להשקיע לטווח ארוך.


התמיכה של טראמפ בתחום

הסנטימנט החיובי סביב התחום מקבל דחיפה גם מצד הממשל, כשלפי דיווחים, הנשיא טראמפ מתכנן להפעיל את חוק ייצור ההגנה ולהכריז על מצב חירום לאומי כדי להפחית את התלות של ארה"ב ברוסיה ובסין בנוגע לאורניום מועשר ורכיבים גרעיניים, במהלך שיכלול אישור מואץ לתחנות גרעיניות חדשות, הקצאת קרקעות פדרליות לצורך הקמת מתקנים, ופישוט של הליכי הרישוי.


המניות בתחום זינקו כשהדיווחים הראשונים על כך יצאו לפני כשבוע וחצי:  Oklo, שמתכננת להקים תחנה ראשונה עד 2027 ונחשבת לאחת המובילות בתחום ה-SMR (כורים קטנים), עלתה ב-18%. המודל שלה, של מכירת חשמל ישירות ללקוחות במקום מכירת כורים, זוכה להערכה מצד אנליסטים. גם מינויו של כריס רייט, יו"ר לשעבר של החברה, לראשות משרד האנרגיה האמריקאי, מוסיף לאופטימיות.


המרוויחות הגדולות: מי בולטות בזירת האנרגיה הגרעינית

אוקלו היא סטארט אפ שבין בעלי המניות שלו נמנה סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. המניה עלתה פי 6.5 מאז ההנפקה, וכיום שווה כ-7.6 מיליארד דולר. אלטמן ציין כי האנרגיה הגרעינית היא תנאי הכרחי לפיתוח בינה מלאכותית בקנה מידה גלובלי.

קיראו עוד ב"גלובל"


NuScale מפתחת כורים מודולריים קטנים, עם תמיכה של משרד האנרגיה האמריקאי בהיקף של מאות מיליוני דולרים. המניה זינקה פי 4.5 בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 4.6 מיליארד דולר.


Vistra היא יצרנית חשמל ותיקה שרכשה לאחרונה את Energy Harbor והקימה את Vistra Vision - זרוע הממוקדת באנרגיה נטולת פליטות, כולל אנרגיה גרעינית. המניה זינקה ב-88% בשנה האחרונה לשווי של 59.5 מיליארד דולר.


Cameco הקנדית נחשבת לאחת מיצרניות האורניום הגדולות בעולם, ומחזיקה ב-49% מחברת Westinghouse. לחברה התחייבויות לאספקת אורניום לשנים קדימה, והמניה שלה עלתה בכ-10% בשנה האחרונה לשווי של 25.86 מיליארד דולר.


בלאקרוק: "הביקוש רק יגדל, אבל הקמה תיקח זמן"

גם בגוף ההשקעות הגדול בעולם רואים את המגמה: "הביקוש לכל סוגי האנרגיה, כולל אנרגיה גרעינית, צפוי להמשיך לעלות בשל הצרכים של הבינה המלאכותית ושל יעדי הביטחון הלאומי", כתבו לאחרונה האנליסטים של בלאקרוק. "החוק החדש של טראמפ שומר על הזיכויים במס למפתחי פרויקטים גרעיניים, אך בגלל פרקי הזמן הארוכים שנדרשים להקמה, בטווח הקצר גז טבעי ואנרגיה מתחדשת ימשיכו ליהנות מהביקוש".


גם באירופה נרשמה תפנית ביחס הממשלות לאנרגיה גרעינית - אחרי שסגרה את הכורים במדינה, גרמניה שמה סוף להתנגדותה רבת השנים לאנרגיה גרעינית, והכירה בה כמקור דל פחמן שמקדם עצמאות אנרגטית. רוב מדינות האיחוד תומכות כיום בטכנולוגיה הזו. "אנו מזהים הזדמנויות בשרשרת ציוד החשמל, תשתיות הרשת וייצור גרעיני - אך גם אתגרים של תקציב ולוחות זמנים", מציינים בבלאקרוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.