דומינוס מרחיבה שיתופי פעולה - דורדאש מצטרפת לשירותי המשלוחים

ענקית הפיצות מגבירה את נוכחותה בפלטפורמות משלוחים חיצוניות במטרה להגדיל מכירות ב-1 מיליארד דולר, בעוד המכירות בסניפים זהים נמצאות בירידה

אדיר בן עמי |


רשת דומינוס פיצה Domino's Pizza -1.52%  הודיעה כי תוסיף את אפליקציית דורדאש לשירותי המשלוחים שלה ברחבי ארצות הברית החל מחודש מאי, ומתכננת להרחיב את השירות לקנדה מאוחר יותר השנה. לפי הודעת החברה, הזמנות שיתקבלו דרך דורדאש יימסרו על ידי נהגי המשלוחים של דומינוס עצמה. תוכנית פיילוט כבר החלה לפעול, אף שהחברה לא ציינה באילו ערים. לדומינוס כ-7,000 סניפים ברחבי ארצות הברית, והיא כבר משתמשת גם באפליקציית אובר איטס למשלוחים.


"היכולת להתחבר באופן חלק ללקוחות דורדאש משמעותה יותר מכירות לסניפי דומינוס, תוך ניצול יעיל של רשת המשלוחים המקיפה של המותג שלנו", אמר ג'ו ג'ורדן, מנהל התפעול הראשי ונשיא השוק האמריקאי של דומינוס, בהצהרה רשמית.


השותפות עם דורדאש עשויה לסייע לדומינוס למשוך יותר לקוחות בתקופה מאתגרת. כמו רשתות מסעדות אחרות, דומינוס נפגעה מהחלשות בהוצאות הצרכנים. ברבעון הרביעי של השנה שעברה, המכירות בסניפים זהים בארה"ב שבבעלות החברה ירדו ב-0.7% בהשוואה לשנה הקודמת.


ככל שיותר סועדים בוחרים באפשרות המשלוח, פלטפורמות המשלוחים צד שלישי הפכו לערוץ חשוב עבור רשתות המזון. לדומינוס ואובר איטס יש הסכם כבר למעלה משנה, ואובר איטס מהווה כיום 3% ממכירות דומינוס, שהסתכמו ביותר מ-19 מיליארד דולר ב-2024.


בפברואר, המנכ"ל ראסל ויינר אמר לאנליסטים כי החברה החלה בשיחות עם שותפי משלוחים נוספים. הוא ציין כי פלטפורמות המשלוחים הן "הזדמנות משמעותית להגדלת המכירות" וצופה שהן יסייעו לדומינוס לייצר מיליארד דולר נוספים במכירות.


דומינוס מצטרפת מאוחר יחסית לתחום פלטפורמות המשלוחים החיצוניות. פפא ג'ונס, מתחרה משמעותית בשוק, החלה להשתמש בפלטפורמות משלוחים עוד לפני מגפת הקורונה. ברבעון הראשון של 2024, כ-16% ממכירות פפא ג'ונס הגיעו מערוץ זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

הנאסד״ק מחק את העליות; Arm מזנקת ב-8%, רדיט עם 7%

מערכת ביזפורטל |

אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום. 


לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .


הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.


יום המסחר בוול סטריט נפתח באווירה חיובית, לאחר שפרסום מדד המחירים ליצרן (PPI) הצביע על ירידה לא צפויה של 0.1% באוגוסט – הפעם הראשונה זה ארבעה חודשים. הנתונים הפחיתו את החששות מהתפרצות אינפלציונית מחודשת והגבירו את ההערכות כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר. תשואות האג"ח ירדו, הדולר נחלש ומדדי המניות טיפסו לשיאים חדשים.


מדד S&P 500 רשם שיא כל הזמנים, כאשר סקטור הטכנולוגיה היה המנוע המרכזי. עם זאת, לאחר הפתיחה החיובית, המדדים החזירו את העליות והנאסד״ק סביב ה-0, הדאו יורד ב-0.4% וה-S&P עולה ב-0.3%. מניית אורקל כאמור היא הסיפור של היום ומתקרבת להיכנס לעשירייה הראשונה של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר במדד. לצד אורקל בלטו גם מניות כמו Synopsys ו-Chewy. ההקלה סביב נתוני האינפלציה והציפייה למדיניות מוניטרית מרחיבה עודדו את המשקיעים להזרים כספים למניות הצמיחה.