נאייקס
צילום: ניר סלקמן

נאייקס משיקה פיצ'ר חדש: עדכון סטטוס טעינה לרכבים חשמליים ללא הרשמה

הפיתוח החדש מאפשר לנהגים לעקוב אחרי תהליך הטעינה בזמן אמת, ללא צורך ברישום

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה נאייקס יאיר נחמד

נאייקס Nayax 1.37%   הודיעה היום על השקת פיצ'ר State-of-Charge בעמדות טעינה לרכבים חשמליים(EV). הפתרון החדש מאפשר לנהגים המשלמים במסוף אשראי עבור טעינת רכב חשמלי, לקבל חיווי סטטוס טעינה ללא רישום, על ידי סריקת QR בלבד. עם העלייה במספר הרכבים החשמליים, נוחות ופרטיות המידע הופכים להיבטים חיוניים עבור הנהגים. רבים מהם מתקשים להתמודד עם ריבוי אפליקציות טעינה ומודאגים מהגנה על נתוני התשלום שלהם. הפתרון של נאייקס , מספק מענה לאתגרים אלו באמצעות אפשרות לתשלום פיזי מהיר ומאובטח ישירות בעמדת הטעינה. לאחר ביצוע התשלום במסוף האשראי של נאייקס, הנהג יכול לסרוק קוד QR המופיע על המסך של מסוף האשראי ולקבל גישה נוחה וקלה יותר לכל המידע הרלוונטי על תהליך הטעינה - לרבות צריכת האנרגיה, מהירות הטעינה, משך הטעינה, העלות הכוללת וכמות הקוט"ש שנצרכה. בדרך זו ניתן לעקוב אחר תהליך הטעינה בזמן אמת ולקבל קבלה דיגיטלית מיידית עם סיומו.


הקבלות הדיגיטליות ניתנות להתאמה אישית, ומאפשרות לעסקים לחזק את נוכחות המותג ליצירת קשר ישיר ואפקטיבי עם הלקוחות. בתי העסק יכולים למנף את הקבלות למטרות שיווקיות מגוונות, כגון קידום מבצעים, שילוב קישורים לרשתות החברתיות, הצגת תוכן וידאו אינטראקטיבי או פרסום ממוקד – ובכך לחזק את נאמנות הלקוחות ולעודד חזרתם לשירות. מסוף האשראי מהווה כפתרון התשלום הבטוח ביותר לביצוע תשלומים בכרטיס אשראי, לרבות באמצעות ארנקים דיגיטליים. נאייקס הצליחה לפתח חוויית משתמש נוחה ובטוחה, המספקת לנהג ערך מלא ללא צורך במתן מידע. כיום, לנאייקס יש עשרות אלפי מסופי תשלום מסוגים שונים הפועלים ברחבי העולם, ומתוכם כמה מאות פרוסים בישראל.


יאיר נחמד, מנכ"ל ויו"ר נאייקס, "אנו מחויבים לפיתוח פתרונות תשלום המייעלים ומפשטים את חוויית השימוש הן עבור מפעלי עמדות טעינה והן עבור ציבור הנהגים והצרכנים. הפיצ'ר שהשקנו היום פותח מתוך גישה מעשית שמטרתה לספק מענה לאתגרים היומיומיים עימם מתמודדים נהגים בעת טעינת רכבים חשמליים. באמצעות הפרדה ברורה בין תשלום פיזי מאובטח לבין ניהול הטעינה בנוחות דרך הטלפון הנייד, הצלחנו ליצור חוויית טעינה חכמה, מהירה ובטוחה יותר – לנהגים ולמפעילי עמדות הטעינה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

איתקה
צילום: איתקה

קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק

גולדמן זקס הוריד את המלצה למניית איתקה הנסחרת בלונדון ל"מכירה" עם יעד של 180 פני שהפילה אותה בסוף השבוע, בעוד בנק אוף אמריקה ו-Peel Hunt עדיין רואים בה פוטנציאל קנייה במחיר של עד 250-260 פני. הכול ממתין לשינויים במיסוי האנרגיה בבריטניה שיקבעו את הכיוון

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה איתקה דלק קבוצה

מניית איתקה Ithaca Energy -4.93%  נפלה כ-5% במסחר בלונדון בסוף השבוע, אחרי שבית ההשקעות גולדמן זקס הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" וקבע לה מחיר יעד של 180 פני, כ-23% מתחת למחיר השוק בעת ההמלצה. בגולדמן מציינים שהמניה כבר זינקה 111% מתחילת השנה, נסחרת בפרמיית שווי מול מתחרותיה, וחשופה במיוחד לשוק הגז האירופי לקראת עודף היצע אפשרי ב-2027. עוד הם מדגישים כי למרות הציפיות בענף, ייתכן שהשינויים הפיסקליים בצד המס יידחו לשנים הבאות, ולכן לדעתם המשקיעים נדרשים לזהירות רבה יותר.

אבל זו רק אחת משתי הגישות כרגע בשוק. מנגד, איתקה נהנתה מגל המלצות חיובי בחודשיים האחרונים, דווקא בזכות אותם שינויים צפויים במדיניות המיסוי. בנק אוף אמריקה, שביצע סקירה רחבה על סקטור האנרגיה בבריטניה, טוען שאם אכן ייכללו בתוכנית הממשלה הקלות בפועל במס ה-EPL, איתקה תהיה המוטבת הגדולה ביותר. על פי הסקירה של הבנק, הפחתה של 10% בשיעור המס יכולה להקפיץ את תזרים המזומנים של החברה כבר השנה בכ-27%. בהתאם לכך, הם העלו את ההמלצה ל"קניה" וקבעו מחיר יעד של 250 פני למניה.

אל העמדה האופטימית מצטרפים גם Peel Hunt, מהגופים המובילים בתחום האנרגיה בבריטניה. בדוח שפרסמו לאחר תוצאות הרבעון, הם מדגישים את השיפור בתפעול, את היעילות בעלויות ואת התחזקות המאזן, ומעלים את מחיר היעד ל-260 פני תוך חידוש המלצת הקנייה. מהדוח שלהם עולה תמונה של חברה שהתרחבה משמעותית, מציגה עלייה בייצור, נהנית מתחזיות תזרים גבוהות ונסחרת עדיין בזולה יחסית לשווי הכלכלי ארוך הטווח שהם רואים בפעילות.

מה ישפיע במבט קדימה והקשר לישראל

האמת היא שהפער בין ההמלצות מגיע בדיוק ברגע שבו השוק ממתין לאירוע מרכזי: תקציב הסתיו של בריטניה, שיתפרסם ביום רביעי. במסגרת התקציב צפויות להתברר הכוונות של ממשלת אנגליה לגבי מס ה-EPL, מס רוחב שהכביד בצורה חריגה על פעילות החברות מאז 2022. אם אכן תוצג בו גישה "ידידותית" יותר לענף כדי לעודד השקעות, כפי שמוערך בחודשים האחרונים, זה עשוי להפוך את איתקה לשחקנית המרוויחה ביותר בענף.

ולמשקיעים הישראלים יש גם זווית מקומית: דלק קבוצה דלק קבוצה -3.73%  , המחזיקה העיקרית באיתקה, רגישה מאוד לביצועים ולתמחור של החברה הבריטית. העליות החדות באיתקה בחודשים האחרונים תמכו במניית דלק, וכעת, הירידה במניה בשילוב עם חוסר הוודאות לפני התקציב בבריטניה, לצד הפער החריג בין ההמלצות, יוצרים תנודתיות שמכבידה על המניה בשוק המקומי.