ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר כי המשך הגירעונות הגבוהים עלול להוביל ל"התקף לב" של החוב ולפגוע בכלכלה האמריקאית
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, מזהיר כי ארצות הברית מתקרבת בצעדי ענק למשבר חוב חריף, שעשוי להתרחש כבר בתוך שלוש שנים אם לא יינקטו צעדים מיידיים לצמצום הגירעון. לדבריו, התלות ההולכת וגדלה של הממשל בהנפקת חוב לצורך מימון תשלומי הריבית על החוב
הקיים מצביעה על תחילתו של תהליך מסוכן, אותו הוא מכנה במסגרת פרק פודאקסט של בלומברג "סחרור המוות של החוב".
כשהמשקיעים מאבדים אמון - החוב הופך לסיכון
דאליו מזהיר כי ברגע שמחזיקי האג"ח האמריקאים יתחילו לזהות את רמת הסיכון הגוברת ולא יסכימו עוד להמשיך ולרכוש חוב נוסף, התוצאה תהיה עלייה חדה בתשואות, האטה כלכלית ואף מיתון. לדבריו, מדובר בהצטברות מסוכנת של גירעונות הולכים ותופחים - כמו "שכבת פלאק" שנבנית בעורקים של הכלכלה האמריקאית ומאיימת להוביל להתקף לב פיננסי.
על פי נתוני משרד האוצר האמריקאי, החוב הפדרלי חצה את רף ה-36 טריליון דולר, כשהגירעון לשנת 2024 הגיע ל-1.8 טריליון דולר - כ-6.4% מהתוצר, רמה חריגה שנרשמה רק שש פעמים מאז 1946. דאליו מעריך כי ללא הפחתה מיידית של הגירעון לכ-3% מהתוצר, המערכת
עלולה להגיע לנקודת אל-חזור.
תרחישי קיצון: רפורמות בחוב ואיומים נוספים
אם הממשל האמריקאי לא יצליח לצמצם את החוב במועד, דאליו צופה אפשרות לצעדים קיצוניים מצד הממשלה - החל מהשעיית תשלומים תוך שימוש בסנקציות כתירוץ ועד לארגון מחדש של החוב, שיתבצע תחת ניסוחים שירחיקו את המונח "חדלות פירעון".
- ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הממשלה עלולה להכריז שהיא מארגנת את לוח התשלומים מחדש, מבלי לשנות את סכומי הקרן, אך פורסת את ההחזרים על פני יותר שנים", הסביר דאליו. החשש מפני משבר החוב האמריקאי והשלכותיו
עומד במרכז ספרו החדש של דאליו, "איך מדינות פושטות רגל", בו הוא סוקר את מחזורי החוב הארוכים והסיכונים שעלולים להיווצר כאשר מדינה אינה פועלת בזמן להקטין את רמות החוב התופחות שלה.
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
ריי דאליו התייחס בנוסף לאפשרויות הגנה מפני חוסר יציבות כלכלית - ובמרכזן ביטקוין. דאליו ציין כי בעידן שבו כסף וחוב הפכו לשני צדדים של אותו המטבע, משקיעים עשויים לחפש נכסים אלטרנטיביים בעלי היצע מוגבל. לדבריו, ביטקוין עשוי להפוך לחלק משמעותי מפתרון כזה, בין היתר בזכות אופיו המבוזר, המנתק אותו מהשפעת ממשלות ורשויות פיננסיות.
לצד הביטקוין, דאליו ציין גם את הזהב כאמצעי גידור מסורתי, אך הזהיר כי בתנאי השוק הנוכחיים - הדומים למשברים פיננסיים היסטוריים - אפילו נכסים קלאסיים מתקשים לשמור על ערכם. במצב של ארגון מחדש של החוב האמריקאי או הגבלות על תנועות הון, הוא מעריך כי משקיעים יפנו לנכסים שיבטיחו להם עצמאות כלכלית גדולה יותר.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
"אני רוצה להתרחק מנכסי חוב כמו אגרות חוב ולהחזיק בכסף קשה כמו זהב וביטקוין"
אמר דאליו בנאום שנשא בשבוע הפיננסים שנערך באבו דאבי, לפני מספר חודשים. הוא ציין שכל הכלכלות הגדולות למעט גרמניה רואים את החוב שלהם תופח בקצב חסר תקדים, ולכן, הן יוכלו להימנע ממשבר חוב בשנים הקרובות שיגרום לירידה חדה בערך הכסף שלהן. הפתרון, כאמור, הוא השקעה
ב"כסף קשה". אך לפתע גם הביטקוין נמצא בקטגוריה הזו לצד הזהב.
מדובר בשינוי קוטבי בעמדתו של דאליו. רק בשנת 2023 הוא אמר בראיון לרשת CNBC שהוא "לא אוהב ביטקוין". בשנת 2020 הוא חשב שהמטבעות הדיגיטליים לא הולכים להצליח בדרך בה אנשים מקווים. יחד עם זאת הוא הודה עוד בשנת 2021 שהוא מחזיק בביטקוין.
- 7.אהרון 09/04/2025 12:23הגב לתגובה זולפי הכתוב דאליו שינה את דעתו במשך השנים האחרונות מספר פעמים מהקצה לקצה ולכן קשה להתייחס אליו ברצינות
- 6.טראמפ הולך לסגור את החוב האמריקאי תוך פחות משנה (ל"ת)מתן 05/03/2025 08:19הגב לתגובה זו
- 5.נו טבר כמה נחכה חקריסה קדימה (ל"ת)אנונימי 05/03/2025 00:06הגב לתגובה זו
- 4.הזקן 04/03/2025 21:24הגב לתגובה זואין סיכוי. אם הכסף יאבד מערכו לחלוטין.גם זהב יתקשה לשמור על הערך שלו.רק דברים שיש להם ערך אמיתי.במלחמת העולם כפית מלח הייתה שווה יותר.לגבי הביטקוין זו בכלל אשליה שהוא ישרוד דבר כזה. יש רק תסריט אחד שבו זה יכול לקרות ווהוא התסריט שכל המדינות זונחות את הפיאט.מי יתן לך קמח תמורת ביטקוין כשלכסף אין ערך.
- h 05/03/2025 11:15הגב לתגובה זוטנק יהיה שווה אז את משקלו בזהב
- יש לך את זה בעברית (ל"ת)עמית 05/03/2025 07:00הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 04/03/2025 21:21הגב לתגובה זואף אחד לא עושה כלום נגד זה.זה לא מעניין אף אחד עשרות שנים.
- 2.USA 04/03/2025 21:19הגב לתגובה זואבל ארהב קונה ומחזיקה בביטקוין
- 1.אנונימי 04/03/2025 21:14הגב לתגובה זולפי הכוכבים זה שלוש שנים וחודש
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
