דל נופלת בגלל המכסים של טראמפ – איך זה משפיע עליה
האם התמחור של המניה הפך לאטרקטיבי - מה האנליסטים אומרים?
המשקיעים מודאגים מהמכסים החדשים על היבוא מסין, והחברה מזהירה שהמחירים עלולים לעלות. מניית דל ירדה ב-4.7%, אחרי שהמשקיעים התחילו לדאוג מהמכסים החדשים שדונלד טראמפ רוצה להטיל על סחורה מסין. החברה פרסמה דו"ח טוב מהצפוי, אבל חשפה כמה בעיות שגורמות לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם קונים את המניה.
מה בעצם הבעיה?
טראמפ כבר הטיל מכס של 10% על יבוא מסין, ועכשיו הוא שוקל להוסיף עוד 10%. דל, שמייבאת חלקים מסין, עלולה לספוג עלויות ייצור גבוהות יותר, מה שאומר שבסופו של דבר המחירים של המחשבים והשרתים שלה עלולים לעלות.
סמנכ"ל התפעול של החברה, ג'פרי קלארק, ניסה להרגיע ואמר של-דל יש שרשרת אספקה מגוונת, כך שהם יכולים להתמודד עם חלק מההשפעה. אבל הוא גם הודה שאם העלויות ימשיכו לעלות, המוצרים של Dell יהיו יקרים יותר לצרכנים.
מה אומרים הדו"חות הכספיים?
למרות הכל, החברה דיווחה על תוצאות חזקות מהצפוי:
הרווח למניה היה 2.68 דולר, לעומת תחזית של 2.52 דולר.
הכנסות של 23.9 מיליארד דולר, קצת מתחת לתחזיות של 24.6 מיליארד דולר.
אבל יש גם חדשות פחות טובות: דל אמרה ששולי הרווח שלה עלולים לרדת בעוד 1% בשנה הקרובה, אחרי שהם כבר ירדו 0.5% בשנה האחרונה. למה? כי יותר מההכנסות מגיעות משרתים לאינטליגנציה מלאכותית (AI), ששם הרווחים נמוכים יותר.
- דל מעלה תחזיות ארוכות טווח - המניה מזנקת 6.5% ומובילה את S&P 500
- דל מורידה תחזית רווח וצונחת; במקביל, אנליסטים העלו את מחיר היעד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה האנליסטים חושבים?
רוב האנליסטים עדיין ממליצים לקנות את המניה, אבל חלקם כבר מזהירים.
Melius Research הורידו את התחזיות שלהם לרווחיות של Dell, אבל עדיין נותנים לה מחיר יעד של 155 דולר.
J.P. Morgan שמרו על המלצת Overweight עם מחיר יעד של 150 דולר, אבל אמרו שהם עוקבים אחרי האיום מהמכסים החדשים.
שאלות ותשובות על דל והמכסים
מה המשמעות של המכסים החדשים על Dell?
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אם טראמפ יטיל מכסים נוספים של 10%, העלויות של Dell יגדלו, מה שיכול לגרום לה להתייקרות של המחשבים והשרתים שלה.
איך Dell מתכוונת להתמודד עם זה?
החברה אמרה שיש לה אספקה מגוונת, והיא מנסה להפחית את ההשפעה של המכסים. אבל אם העלויות ימשיכו לעלות, המחירים לצרכנים יעלו בהתאם.
איך השוק הגיב להודעה?
המניה ירדה ב-4.7%, בעיקר כי משקיעים חוששים שהחברה לא תצליח לשמור על הרווחים שלה אם המחירים יעלו.
מה אומרים האנליסטים?
רובם עדיין חיוביים לגבי המניה, אבל חלקם מזהירים שאם המכסים ימשיכו, Dell תיפגע חזק יותר.
מה עם תחרות מצד חברות אחרות?
Dell מתמודדת מול מתחרות כמו HP ו-Lenovo, שגם הן מייבאות חלקים מסין. אם כולן יעלו מחירים, זה יכול להשפיע על כל השוק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
