אוקלו
צילום: טוויטר

אוקלו תשתף פעולה עם משרד האנרגיה האמריקאי לקידום תחנות כוח גרעיניות

למרות הירידה החדה היום במניה, החברה מתקדמת בפיתוח כורי "ביקוע מהיר" שידרשו תדלוק רק אחת לעשור; התקנה ראשונה צפויה באיידהו ב-2027

אדיר בן עמי | (1)

חברת הסטארט-אפ לאנרגיה נקייה אוקלו Oklo 2.39%  הודיעה על השתתפותה ביוזמה חדשה של משרד האנרגיה האמריקאי (DOE), שתסייע לה להאיץ את פריסת תחנות הכוח הגרעיניות שלה. ההודעה מגיעה בזמן משמעותי עבור החברה. למרות זאת, המניה נופלת ב-11%, ככל הנראה בעקבות החולשה הכללית בשווקים היום.


במסגרת התוכנית, אוקלו תיקח חלק בתוכנית שוברים המנוהלת על ידי ENERGYWERX, גוף מתווך שהוקם במטרה לחבר בין משרד האנרגיה לבין עסקים קטנים ולהרחיב את פיתוח טכנולוגיות האנרגיה החדשניות.


הטכנולוגיה המרכזית של אוקלו מתמקדת בפיתוח כורים גרעיניים מסוג "ביקוע מהיר" (fast fission reactors), המנצלים באופן מקסימלי את דלק האורניום. הכורים הללו קיבלו את שמם בזכות השימוש בנייטרונים מהירים - חלקיקים תת-אטומיים המשמשים לקיום תגובות שרשרת של ביקוע גרעיני וייצור אנרגיה.


היוזמה החדשה של משרד האנרגיה נועדה לתמוך באוקלו בבדיקת חומרים מבניים קריטיים עבור תחנת הכוח Aurora שלה, אשר מתוכננת להיות מותקנת במעבדה הלאומית של איידהו עד סוף שנת 2027. התכנון המוצע מאפשר שימוש בדלק גרעיני ממוחזר מתחנות כוח אחרות, ודורש תדלוק מחדש רק אחת לעשור.


חשוב לציין כי השובר אינו מענק כספי ישיר לאוקלו. במקום זאת, המימון מועבר למעבדה הלאומית Oak Ridge של משרד האנרגיה, שם יתבצעו הבדיקות. דוברת החברה הסבירה ל-Barron's כי הם "פועלים באופן אסטרטגי ליצירת שותפויות כאלה מכיוון שזו דרך יעילה יותר לביצוע העבודה."


נקודה משמעותית היא שהסדרים אלו מאפשרים לחברה לנצל תשתיות ומומחיות קיימות מבלי לבנות הכל מאפס. זהו היבט קריטי במיוחד מכיוון שאוקלו טרם החלה להפיק הכנסות. החברה הפכה לציבורית במאי האחרון באמצעות מיזוג עם AltC Acquisition Corp, חברת SPAC בראשות סם אלטמן, המנכ"ל של OpenAI. מאז המיזוג, אוקלו חתמה על מספר עסקאות משמעותיות. אחת העסקאות הבולטות היא הסכם לרכישת חשמל עם חברת Switch, המתמחה בבנייה ותפעול של מרכזי נתונים. בנוסף, החברה חתמה על מזכר הבנות עם חברת ייצור החשמל הטקסנית RPower להקמת מודל אנרגיה מדורג עבור מרכזי נתונים.


על פי תנאי ההסכם עם RPower, גנרטורים המונעים בגז טבעי יופעלו תוך 24 חודשים, ולאחר מכן יוחלפו בהדרגה בתחנות הכוח הגרעיניות של אוקלו ככל שאלו יהיו זמינות. בסופו של דבר, תחנות הכוח הגרעיניות יספקו את מרבית האנרגיה הנדרשת. בחודש שעבר, אוקלו הודיעה כי היא בוחנת אפשרות למיקום משותף של מתקני דלק מסחריים לצד מפתחת הדלק Lightbridge, מה שמצביע על המשך התרחבות פעילותה.

קיראו עוד ב"גלובל"


הפעילות האינטנסיבית של אוקלו והעניין הרב שהיא מעוררת בשוק משקפים את המגמה הגוברת בתעשיית האנרגיה הנקייה, ובפרט בתחום האנרגיה הגרעינית המתקדמת, כפתרון אפשרי למשבר האקלים העולמי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כרגיל בישראל ברוני הנפט והגז מכשילים את האופציה הגרעינית (ל"ת)
    הצופה 22/03/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.