מניות האנרגיה הגרעינית צונחות; מיקרוסופט מצמצמת תוכניות התרחבות
מניות חברות האנרגיה הגרעינית רשמו ירידות חדות, בהמשך למגמה השלילית שהחלה ביום שישי האחרון. הירידות הגיעו על רקע דיווחים כי מיקרוסופט, אחת השחקניות המרכזיות בתחום הבינה המלאכותית, מבטלת חלק מהסכמי החכירה של מרכזי נתונים חדשים.
שני דוחות של אנליסטים מחברת TD Securities שפורסמו ביום שישי וביום שני טענו כי מיקרוסופט ביטלה הסכמי חכירה בהיקף של מאות מגה-וואט – כמות חשמל המספיקה לאספקת צרכי החשמל של כ-150,000 בתים. הדוח שפורסם ביום שני ציין כי ההוצאות של מיקרוסופט מוחלפות על ידי שחקנים אחרים בשוק, כמו חברת אורקל. עצם הרמז שאחת השחקניות הגדולות בשוק מצמצמת את פעילותה הספיק כדי לטלטל את השוק. תגובה דומה נרשמה כאשר חברת הבינה המלאכותית הסינית DeepSeek רמזה כי חברות טכנולוגיה יכולות לפתח מוצרי בינה מלאכותית שצורכים פחות אנרגיה.
מיקרוסופט ניסתה להמעיט בחשיבות הדיווחים על צמצום הפעילות, וטענה כי למרות שלעתים היא מבצעת התאמות בהוצאות, החברה עדיין מתכננת להשקיע מעל 80 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית הנוכחית בתשתיות "כחלק מהמשך הצמיחה בקצב שיא כדי לענות על דרישות הלקוחות".
"בעוד שאנו עשויים לווסת או להתאים את התשתיות שלנו באופן אסטרטגי באזורים מסוימים, נמשיך לצמוח בחוזקה בכל האזורים," אמר נציג מיקרוסופט.
- שינוי במדיניות האנרגיה האמריקאית: יותר גרעין ודלק פוסילי, פחות אנרגיה מתחדשת
- ממשל טראמפ מקדם כורים גרעיניים בהיקף 80 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת Constellation Energy, הבעלים הגדולה ביותר של תחנות כוח גרעיניות בארה"ב, נופלת ב-6%. חברת Vistra Corp, בעלת תחנות כוח גרעיניות וגז טבעי גדולה נוספת, איבדה 5% מערכה. מפתחי הכורים הגרעיניים Oklo ו-NuScale רשמו ירידות של 11% ו-1% בהתאמה, לאחר שקודם לכן נרשמו ירידות חדות יותר.
פול דוטסון, מנהל מחלקת מסחר במניות ב-TD Securities, כתב כי השוק נראה מגיב בצורה מוגזמת לחדשות. לדבריו, החדשות
"מתפרשות בצורה שגויה". אחת הסיבות לכך היא שמניות אלה עלו במידה ניכרת בתקופה האחרונה, ועתה המשקיעים "מתייחסים לחדשות מנקודת מבט שלילית – במיוחד במגזרים ובתחומים שביצעו טוב יותר מהשוק". מכירות המניות עלולות לאותת על בעיה ארוכת טווח גדולה יותר עבור מניות אלה.
אנרגיה גרעינית ו-AI - שילוב מנצח
אנרגיה גרעינית ובינה מלאכותית היו שילוב מצוין בשנה האחרונה. מניות האנרגיה הגרעינית זינקו בעקבות הביקוש הצפוי ממרכזי נתונים חדשים של בינה מלאכותית בבעלות חברות טכנולוגיה גדולות כמו מיקרוסופט. חברות הטכנולוגיה מעדיפות אנרגיה גרעינית מכיוון שהחשמל שמייצרים הכורים אמין והכורים אינם פולטים פחמן, מה שמאפשר לחברות לעמוד בהתחייבויותיהן להפחתת פליטות פחמן.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
אך הקשר בין אנרגיה גרעינית לבינה מלאכותית אינו תמיד חיובי עבור חברות האנרגיה הגרעינית. חברות גרעין חדשות כמו Oklo צריכות להוכיח לאורך תקופה ארוכה שהן יכולות להקים ולהפעיל תחנות כוח בעלויות סבירות. אולם הערך הכולל שלהן עולה ויורד בהתבסס על שמועות או גחמות לגבי כוונותיהן של חברות הטכנולוגיה.
התנודתיות במניות אלה מדגישה את הסיכונים שבהסתמכות יתר על סקטור אחד. בעוד שהביקוש לאנרגיה נקייה ואמינה עבור מרכזי נתונים של בינה מלאכותית צפוי להישאר משמעותי בטווח הארוך, הירידות האחרונות מזכירות למשקיעים כי גורל המניות יכול להשתנות על בסיס שעתי בהתבסס על חדשות שאין לחברות שליטה עליהן.
מומחי אנרגיה מצביעים על כך שהתלות של תעשיית האנרגיה הגרעינית בסקטור הטכנולוגיה עלולה להוביל לתנודתיות גבוהה יותר בשוק. "אנו עדים לקשר הדוק יותר בין שני הסקטורים, דבר המעלה שאלות לגבי יציבות ארוכת טווח," אמר אחד המומחים. "חברות אנרגיה גרעינית צריכות לגוון את בסיס הלקוחות שלהן כדי להפחית את התלות במגזר יחיד."
מיקרוסופט משנה אסטרטגיה
מיקרוסופט מבצעת התאמות משמעותיות באסטרטגיית ההתרחבות של מרכזי הנתונים שלה, כאשר על פי דיווחים, החברה החלה לבטל כאמור הסכמי חכירה בעלי היקף של מאות מגה-וואט בארצות הברית. הצעד המפתיע כולל גם עצירת תהליך ההפיכה של הצהרות כוונות להסכמים מחייבים, ומשקף גישה זהירה יותר ביחס לקצב ההתרחבות הקודם של הענקית.
במקביל לביטול החוזים, מיקרוסופט מבצעת שינוי מהותי בפריסת ההשקעות הגלובלית שלה, עם הסטת משאבים מפרויקטים בינלאומיים לשוק האמריקאי. לפי דו"ח של חברת TD קואן, מהלך זה "מעיד על האטה משמעותית בחוזים בחו"ל" ומשקף מגמה של התכנסות פנימה. הסטת המשאבים היא חלק מתהליך רחב יותר של הערכה מחדש שעורכת החברה לגבי צרכי התשתית העתידיים שלה.
למרות השינויים, מיקרוסופט ממשיכה להתחייב להשקעה של יותר מ-80 מיליארד דולר בתשתיות בשנת הכספים הנוכחית, המסתיימת ביוני. דובר החברה הדגיש שבעוד שייתכנו התאמות אסטרטגיות בתחומים מסוימים, מיקרוסופט תמשיך "לצמוח בצורה חזקה בכל האזורים" ו"בקצב שיא כדי לעמוד בביקוש מצד לקוחות", בניסיון ברור להרגיע חששות משקיעים.
מהלכי מיקרוסופט מעלים שאלות לגבי תחזיות הצמיחה שלה בתחומי הענן והבינה המלאכותית, במיוחד לאחר תקופה שבה השקיעה החברה סכומים עצומים בהרחבת תשתיות הנדרשות לפיתוח טכנולוגיות AI מתקדמות. הפער המתרחב בין ההשקעות העצומות בטכנולוגיות AI לבין המימוש המעשי והמסחרי שלהן מהווה אתגר מרכזי, שניכר כי מיקרוסופט מנסה להתמודד איתו באמצעות גישה מחושבת יותר להוצאות ההוניות שלה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
