קפטן אמריקה (מארוול)קפטן אמריקה (מארוול)

"קפטן אמריקה" החדש שובר קופות – בדרך ל-100 מיליון דולר בארה"ב

הצלחה למארוול של דיסני בקופות; כמה מכניסים סרטים, למה זה לא כמו פעם? ועל ההתאוששות בתעשיית הקולנוע

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה דיסני

הסרט החדש של מארוול של דיסני - קפטן אמריקה: עולם אמיץ, בכיכובו של אנתוני מאקי, מסתמן כהצלחה הגדולה הראשונה של אולפני דיסני לשנת 2025. במהלך סוף השבוע של חג הנשיאים, הוא שואף לחצות את רף ה-100 מיליון דולר בארה"ב – הישג משמעותי, במיוחד בהתחשב בביקורות הלא מחמיאות שהוא קיבל.


מאז יציאתו ביום חמישי האחרון, הסרט הכניס כבר 89 מיליון דולר, כולל 40 מיליון דולר ביום הפתיחה שלו, ולפי התחזיות, הוא יגיע ואף יחצה את ה-100 מיליון דולר בסוף השבוע-עד שני. הסרט גם כובש את השווקים הבינלאומיים, שם גרף עד כה 94 מיליון דולר נוספים, כך שסך ההכנסות שלו עומד על קרוב ל-200 מיליון דולר ברחבי העולם.


למרות ביקורות לא מזהירות – הקהל ממשיך להגיע


בהשוואה לסרטים אחרים של מארוול, קפטן אמריקה קיבל ציון נמוך יחסית של 51% באתר Rotten Tomatoes ודירוג B- מ-CinemaScore – לא בדיוק הישגים מזהירים. אבל הנתונים האלה לא ממש מרתיעים את הקהל.


למעשה, כבר ראינו בעבר סרטים של מארוול שספגו ביקורות פושרות ועדיין שברו קופות, כמו ונום (30% ב-Rotten Tomatoes) שהכניס 856 מיליון דולר, או דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, שהכניס 955 מיליון דולר למרות ביקורות מעורבות. מארוול, עם כל הביקורות, היא עדיין מותג ענק שמושך קהל נאמן לבתי הקולנוע.


איך הסרט משתווה לסרטי מארוול הקודמים?

אם יגיע ל-100 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון, עולם אמיץ יעמוד במקום הרביעי בין להיטי חג הנשיאים של מארוול:


הפנתר השחור (2018) – 242.2 מיליון דולר

דדפול (2016) – 152.2 מיליון דולר

אנטמן והצרעה: קוונטומאניה (2023) – 120 מיליון דולר

קפטן אמריקה: עולם אמיץ (2025) – 100 מיליון דולר (מוערך)

האם מדובר בהצלחה? מצד אחד, 100 מיליון דולר זה הישג מרשים, מצד שני, זה עדיין לא קרוב לרמות של הלהיטים הגדולים של מארוול.


שוק הקולנוע מתחיל להתאושש – אבל יש עוד דרך ארוכה

לא רק מארוול נהנית מהתאוששות בקופות. עד כה, 2025 מציגה נתונים יפים:

קיראו עוד ב"גלובל"

ההכנסות הכוללות של תעשיית הקולנוע השנה עומדות על 868 מיליון דולר – עלייה של 23% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024.

סך ההכנסות מסוף השבוע האחרון עומד על 155 מיליון דולר, מה שמראה שהקהל עדיין מגיע, במיוחד לסרטי אקשן גדולים.

זה לא אומר שהוליווד חזרה לימים הגדולים שלה. לפני הקורונה, סרטים כמו הנוקמים: סוף המשחק (2019) היו יכולים לגרוף מיליארד דולר תוך שבועיים. היום, גם להיטים גדולים מתקשים לעבור את ה-700 מיליון.


שאלות ותשובות על הסרט, ההכנסות ומגמות בקולנוע

למה הסרט קיבל ביקורות נמוכות אבל בכל זאת מצליח בקופות?

זה קורה לא מעט בסרטים של מארוול. הקהל הרחב, במיוחד המעריצים של יקום מארוול, פחות מושפע מהביקורות. הם מחפשים אקשן, דמויות מוכרות ואפקטים מרשימים – ואת זה הסרט מספק. לעומת זאת, המבקרים לרוב שופטים סרטים כאלה יותר לפי העלילה והביצוע, ושם הסרט כנראה לא מצטיין במיוחד.


איך הסרט בהשוואה לטרילוגיית 'קפטן אמריקה' עם כריס אוונס?

בוא נגיד ככה – כריס אוונס השאיר נעליים מאוד גדולות למלא. הסרטים הקודמים (במיוחד חייל החורף ו-מלחמת האזרחים) נחשבים מהטובים ביותר של מארוול. עולם אמיץ מציג קפטן אמריקה חדש – סם ווילסון (אנתוני מאקי) – אבל יש לא מעט מעריצים שמתקשים להתרגל לדמות הראשית החדשה.


למה מארוול מוציאה כל כך הרבה סרטים, גם כשהביקורות לא בשמיים?

שאלה טובה. דיסני מבינה שהמותג של מארוול עדיין חזק מאוד, וזה מבטיח הכנסות משמעותיות. גם אם סרט כמו עולם אמיץ מכניס "רק" 700-800 מיליון דולר בסוף, זה עדיין רווחי מאוד. בנוסף, כל סרט חדש משאיר את היקום הקולנועי חי, ומכין את הקרקע לסרטים הבאים.


מה מצבו של השוק הקולנועי?

החדשות הטובות – יותר אנשים חוזרים לקולנוע אחרי הירידה בעקבות הקורונה. החדשות הפחות טובות – עדיין יש דרך ארוכה. ב-2019, למשל, ההכנסות העולמיות מסרטים עמדו על כ-42 מיליארד דולר. בשנת 2023, הנתון הזה היה כ-31 מיליארד דולר בלבד.


איך הסרטים המתחרים עשו בסוף השבוע?


פדינגטון בפרו (Sony) – 16 מיליון דולר

Heart Eyes (קומדיית אימה) – 11.1 מיליון דולר

Ne Zha 2 (אנימציה סינית) – 7.2 מיליון דולר בארה"ב, וכבר חצה את המיליארד בסין

מה ההפתעה של השבוע?

הביצועים של Ne Zha 2 הם כנראה הדבר המעניין ביותר. סרט אנימציה סיני מצליח מאוד בשוק המקומי, אבל גם בארה"ב הוא מצליח יפה, למרות הפצה מוגבלת. זה מחזק את המגמה שסרטים סיניים, במיוחד בז'אנר האנימציה והפנטזיה, מתחילים לעניין יותר גם את הקהל המערבי.


האם מארוול תחזור לימים הגדולים שלה?

זה תלוי מאוד בסרטים הבאים. הסרט הבא של מארוול, הנוקמים: מלחמות סודיות, ייקבע אם האולפנים מסוגלים להחזיר את הקסם הישן. אם הוא יצליח לשבור קופות כמו הסרטים הראשונים של הנוקמים, זה יהיה סימן טוב. אם לא – ייתכן שמארוול תצטרך לחשב מסלול מחדש.




תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 17/02/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    כן רק לא רשמת שהם הוציאו פחות או יותר 200 מיליון על הסרט והפרסום אז הוא בכלל לא קרוב לרווחיות
  • 100 מליון $ רק בשבוע הראשון איזה הפסד בראש שך (ל"ת)
    מבין ענין 17/02/2025 19:09
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

שופיפיי
צילום: טוויטר

שופיפיי מציגה זינוק של 32% בהכנסות - אך הרווח נחתך והמניה נופלת ב-5%

הכנסות החברה הגיעו ל־2.84 מיליארד דולר ברבעון השלישי, מעל התחזיות, אך הרווח הנקי צנח ל־264 מיליון דולר. היקף הסחורה שעבר דרך הפלטפורמה עלה ל־92 מיליארד דולר, ושופיפיי צופה צמיחה של עד 30% ברבעון הרביעי בעזרת הרחבת השימוש בבינה מלאכותית וכלים דיגיטליים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה שופיפיי

שופיפיי Shopify -5.73%  הציגה ברבעון השלישי קפיצה של 32% בהכנסות, שהסתכמו ב־2.84 מיליארד דולר - מעל התחזיות של החברה ושל השוק. מדובר בהמשך ישיר למגמת הצמיחה של הפלטפורמה, שמוכיחה שהמסחר הדיגיטלי ממשיך להתפתח גם בתקופה של אי־ודאות כלכלית. עם זאת, הירידה בשורת הרווח מפילה את המניה ב-5%. 


בעוד האנליסטים מדברים על האטה בביקושים, החברה דווחה על עלייה במספר הסוחרים ובנפח המכירות דרך הפלטפורמה, נתונים שמצביעים על עסק יציב וגמיש. הסוחרים של שופיפיי מתאימים את עצמם לשינויים בשוק וממשיכים לייצר פעילות ערה. היקף הסחורה שעברה דרך הפלטפורמה עלה ב־32% והגיע ל־92.01 מיליארד דולר, מה שמעיד על הרחבת בסיס הלקוחות ועל גידול בעסקי המסחר הקיימים. זוהי צמיחה אורגנית הנובעת מהעמקת הפעילות ולא מתמריצים חד־פעמיים.


החברה מצליחה גם לגוון את מקורות ההכנסה שלה. מגזר פתרונות המנויים רשם הכנסות של 699 מיליון דולר, בעוד מגזר פתרונות הסוחרים, הפעילות המרכזית, עלה מ־1.55 מיליארד דולר ל־2.15 מיליארד דולר. עם זאת, בצד הרווחים התמונה מורכבת יותר. הרווח הנקי ירד מ־828 מיליון דולר ל־264 מיליון דולר, והרווח למניה ירד מ־69 סנט ל־20 סנט. במונחים מתואמים, הרווח למניה עמד על 34 סנט, בהתאם לציפיות האנליסטים. הירידה ברווח הנקי נובעת מהשקעות בפיתוח ובצמיחה, בעוד הרווח המתואם משקף את הביצועים התפעוליים בפועל.


שימוש מוגבר בבינה מלאכותית

אחד הכלים המרכזיים שתומכים בחברה בתקופה הנוכחית הוא שימוש מוגבר בטכנולוגיות בינה מלאכותית וכלים ניהוליים מתקדמים. שופיפיי מדגישה כי הפתרונות החדשים מסייעים לסוחרים לשפר ביצועים ולשמור על יציבות גם בשוק קמעונאי תנודתי. בכך היא מחזקת את הקשר עם לקוחותיה ויוצרת יתרון תחרותי שמזין את הצמיחה הכוללת של הפלטפורמה.


לרבעון הרביעי, הכולל את עונת הקניות של החגים, שופיפיי צופה צמיחה בהכנסות של כ־25%–30%, מעט מעל תחזית האנליסטים העומדת על 22.6%. עונת החגים היא שיא השנה במסחר המקוון, ולכן החברה מעריכה שהביקוש הגבוה יתמוך בקצב הצמיחה.