אפל
צילום: אתר החברה (Apple)

מכה לאפל? מכירות טלפונים זרים בסין צנחו ב-50% בנובמבר

מספר הטלפונים הזרים שנמכרו בסין בנובמבר צנח ב-47% לעומת נובמבר 2023; אפל היא השחקן הזר העיקרי בתחום במדינה - כמה היא צפויה להיפגע?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אפל סין אייפון

אפל Apple 1.25%   היא החברה הגדולה בעולם ותחומי העיסוק שלה מגוונים, היא מפתחת מוצרים שונים כמו השעון החכם, מחשבים ניידים וטאבלטים, משקפי מציאות מדומה, מודלי בינה מלאכותית והיא אפילו זנחה פרויקט רכב - אבל מה שהפך את החברה לגדולה בעולם וגם מחזיק אותה שם הוא האייפון, הטלפון הנייד הפופולארי ביותר בעולם שמהווה יותר ממחצית מההכנסות של אפל. בשנים האחרונות המכירות של המוצר המרכזי שלה גמגמו, בעיקר בסין, ואחרי כמה חודשי התאוששות נראה שהסינים שוב זונחים את המכשיר של אפל.


20% מההכנסות של אפל מגיעות מסין, כך שמדובר בשוק קריטי עבור החברה שהתנודות פה מתורגמות באופן ישיר בדו"חות. בתקופה האחרונה אפל הציגה התאוששות במכירות בסין, אבל נראה שהמגמה שוב מתהפכת - לפי נתוני המכירות בחודש נובמבר, המכירות של מכשירי טלפון זרים בנובמבר הסתכמו ב-3.04 מיליון יחידות, צניחה של 47% לעומת חודש נובמבר 2023, כאשר אפל היא השחקן הזר העיקרי והגדול ביותר בתחום בסין.


התחרות של אפל בסין

הנתונים מצביעים על כך שאפל מתמודדת עם לחצים גוברים בשוק הסמארטפונים הגדול בעולם, בעיקר לאור התחרות הגוברת מצד מותגים מקומיים. אחת מהמתחרות הבולטות היא חברת Huawei, שהצליחה לשקם את עסקי הטלפונים שלה לאחר הסנקציות האמריקאיות.


בסוף 2023 השיקה Huawei סדרת טלפונים חכמים מתקדמים שזכו לפופולריות רבה בקרב הצרכנים המקומיים. נתוני חברת המחקר IDC מראים כי הצמיחה של Huawei ברבעון השלישי של השנה שעברה עלתה משמעותית על זו של אפל.


גם החברות הסיניות האחרות מקשות על אפל. Xiaomi ו-Oppo למשל ממשיכות להתבסס בשוק המקומי על ידי אסטרטגיות שיותר מותאמות לשוק המקומי. בניגוד לאפל, שנשענת בעיקר על מותג הפרימיום שלה, החברות המקומיות מציעות מגוון רחב של מכשירים ברמות מחיר שונות, המותאמים לכל שכבות האוכלוסייה.


אפל צופה פגיעה במכירות האייפון ברבעון הרביעי, והיא כבר מורידה מחירים

החולשה בסין צפויה להפוך את הרבעון הרביעי כולו לחלש עבור אפל בכל הנוגע למכירות אייפונים. לפי האנליסטים של UBS, התחזיות למכירות האייפון ברבעון זה ירדו מ-77 מיליון יחידות ל-74 מיליון, עם צפי להכנסות של 67.2 מיליארד דולר במקום 69.7 מיליארד. הירידה במכירות משקפת גם ירידה של 8% במכירות האייפון בנובמבר לעומת השנה הקודמת, בעיקר בשל חולשת הביקוש בסין. במקביל, נתח השוק העולמי של האייפון ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז 2019, עם ירידה ל-20.1%.


אפל זזה מהר והיא כבר יצאה במבצעים לשוק הסיני בין התאריכים 4-7 לינואר. המבצע מציע הנחה של עד 500 יואן (68.50 דולר) על דגמי iPhone 16 Pro ו-iPhone 16 Pro Max, שמחירם ההתחלתי עומד על 7,999 ו-9,999 יואן, בהתאמה. גם דגמי iPhone 16 ו-iPhone 16 Plus יימכרו במחירים מופחתים עם הנחות של 400 יואן. בנוסף, המבצע מתפרש גם על דגמים ישנים יותר ומוצרים נוספים מבית אפל, כגון מחשבי MacBook וטאבלטי iPad, המוצעים בהנחות של 200 עד 300 יואן. עם זאת, ההנחות מותנות בשימוש באמצעי תשלום ספציפיים כמו WeChat Pay ו-Alipay.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניית אפל נסחרת לפי שווי של 3.68 טריליון דולר אחרי עלייה של 31% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 33 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.


מניית אפל בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.