מניית בואינג נופלת בעקבות התאונה בדרום קוריאה
בואינג חווה שנה קטסטרופלית על רקע תקלות הבטיחות במטוסים שלה שהתחילו כבר בינואר; אחרי כמה חודשים שקטים ואפילו עלייה של 30% במניה בחודש וחצי האחרונים, התאונה הקטלנית בדרום קוריאה מפילה את המניה במסחר המוקדם
זאת לא השנה של בואינג The Boeing Co 0.94% . השנה שלה נפתחה עם תקלה חמורה במטוס 737 MAX של חברת אלסקה אייר בה דלת המטוס התנתקה במהלך הטיסה. למרבה המזל איש לא נפגע מאחר והמטוס טס בגובה נמוך והספיק לנחות, אבל התקלה הזו הייתה הסנונית הראשונה בגל של ליקויי בטיחות שהתגלו בחברה.
הליקויים והפגיעה במוניטים של בואינג הביאו לצניחה במניה, שמתחילת השנה ועד לאמצע חודש נובמבר איבדה 45%. בואינג נאלצה לקרקע מטוסים רבים בעולם לזמן רב, מה שפגע בחברות התעופה ובעיקר במוטיבציה שלהם להמשיך לעבוד עם בואינג. הבעיות הללו אפילו הביאו לפתיחה של חקירה פלילית נגד החברה, ובהמשך גם להתפטרותו של המנכ"ל דייב קלהון. בחודשים האחרונים המניה של בואינג בעלייה, אבל התקלה הקטלנית בדרום קוריאה מציפה מחדש את החששות של הנוסעים והמשקיעים.
התאונה הקטלנית בדרום קוריאה
המטוס שהתרסק של חברת Jeju Airlines, של טיסה שיצאה מבנגקוק לדרום קוריאה הוא מדגם בואינג 737-800, דגם שאינו קשור ל-737 MAX. המטוס יוצר בשנת 2009 והחל לפעול במסגרת החברה בשנת 2017. בהודעת החברה נמסר כי המטוס עבר את כל הבדיקות התקופתיות הדרושות לפני ההמראה. לפי הדיווחים, המטוס סטה מקצה המסלול, התנגש בקיר החיצוני של שדה התעופה ועלה באש, כאשר מתוך 181 האנשים שהיו על המטוס, 179 נהרגו.
עוד דווח כי מגדל הפיקוח התריע בפני הטייסים על אפשרות של התנגשות בלהקת ציפורים זמן קצר לפני הנחיתה, וכי צוות הטיסה שידר אות מצוקה. מנכ"ל ג'ג'ו אייר, קים לי-בה, מסר הצהרה בה אמר: "ראשית, אני מבקש להתנצל בפני כל מי שתמך בג'ג'ו אייר. מדובר בטרגדיה שאין מילים לתאר אותה". גם בואינג התייחסה לאירוע בהודעה רשמית: "אנו בקשר עם ג'ג'ו אייר בנוגע לטיסה 2216 ומוכנים לספק כל סיוע נדרש. אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחות שאיבדו את יקיריהן ומחשבותינו עם הנוסעים ואנשי הצוות".
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהדגמים הנפוצים ביותר בעולם, אבל גם הוא לא חף מתקלות
דגם 737-800 נכנס לשירות בסוף שנות ה-90 ונחשב לבטוח יחסית בהשוואה למטוסים ישנים יותר ומטוסים דומים של חברת איירבוס. זו אינה הפעם הראשונה שבה התרסקות של דגם 737-800 מעוררת תשומת לב ציבורית ומשפיעה על מניית החברה. במרץ 2022 התרסק מטוס של חברת צ'יינה איסטרן איירליינס מדגם זה, וגרם למותם של כל הנוסעים.
במקרה ההוא לא נמצאה תקלה טכנית משמעותית, אך האירוע הוביל לירידה של כ-8% במניית בואינג תוך חודש. דגם
737-800 הוא אחד מדגמי מטוס הנוסעים הנפוצים בעולם, כאשר יש בערך 5,000 מטוסים פעילים מדגם זה נכון להיום.
נכון לטרם פתיחת המסחר, מניית בואינג נסחרת לפי שווי של 135.2 מיליארד דולר אחרי ירידה של 31% מתחילת השנה.
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- ביל אקמן בונה ברקשייר האת’וויי משלו: הווארד יוז רוכשת חברת ביטוח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
מניית בואינג מתחילת השנה
- 1.indian guy 30/12/2024 22:52הגב לתגובה זוa good short on BA Stock
טראמפ האיחוד האירופימאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות
ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית
המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות.
בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.
וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה.
איום גלוי בצעדי תגמול
בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד
חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה
נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.
טראמפ האיחוד האירופימאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות
ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית
המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות.
בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.
וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה.
איום גלוי בצעדי תגמול
בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד
חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה
נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.
