טסלה עם ריקול של 700,000 רכבים - אבל הפעם משהו השתנה

מהפכת הריקולים של טסלה: br=""> arial="" sans-serif="">מיליוני רכבים מתוקנים בלחיצת כפתור, חוסכים זמן יקר ללקוחות ומציבים סטנדרט חדש לתעשייה


אדיר בן עמי | (3)

טסלה Tesla 0.97%  , יצרנית הרכבים החשמליים האמריקאית, נמצאת בכותרות פעם נוספת בשל הריקול הנרחב האחרון שלה. למרות שבדרך כלל ריקול זה לא דבר חיובי לחברות רכב, הריקול הזה מסמן שינוי חשוב בגישה של החברה ושל התעשייה כולה לבטיחות ואמינות.

בשעה שרוב הריקולים דורשים מבעלי הרכב לקחת את מכוניותיהם למוסך, טסלה מובילה מהפכה שקטה המאפשרת לבצע אותם באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק. הריקול האחרון של החברה, שהקיף כמעט 700 אלף מכוניות, פתר תקלה שיכולה הייתה להשפיע על מערכת ניטור לחץ האוויר בצמיגים. טסלה פעלה במהירות ותיקנה את התקלה בעדכון תוכנה פשוט

טסלה
טסלה - קרדיט: טוויטר


מה שהיה מפתיע היה האופן שבו מנהל התחבורה האמריקאי מכיר בייחודיות של טסלה. החל מחודש דצמבר 2024 , NHTSA משנה את הניסוח בהודעות הריקול כדי להדגיש ש"התיקון נעשה באמצעות עדכון תוכנה". הוספת מידע זה משפרת את השקיפות עבור המשקיעים והלקוחות כאחד .

בעוד יצרניות רכב אחרות נאבקות כדי לדביק את הפער ולפתח יכולות עדכון תוכנה מרחוק, טסלה כבר חוסכת מיליוני דולרים ומשאבים יקרים. הריקולים של החברה לא דורשים מהלקוחות לקחת את המכוניות שלהם למוסך .




טסלה לעומת יצרניות אחרות


במבט ראשון, נראה שהריקולים שמבצעת טסלה מנופחים. טסלה הובילה את הרשימה השנה עם למעלה מ-5 מיליון רכבים שנפגעו. אך מבט מעמיק יותר מראה תמונה שונה לגמרי. 99% מ"הריקולים" של טסלה מטופלים בעצם בלחיצת כפתור, דבר שאינו נחשב לרוב כריקול במובן המסורתי של המילה. למעשה, רק 39 אלף מכוניות של טסלה נזקקו השנה לתיקון פיזי, בהשוואה לכ-3 מיליון מכוניות של פורד.

זה ההבדל בין תיקון בעיה באמצעות עדכון תוכנה לעומת לקיחת המכונית למוסך. בתעשייה שמתמודדת תדיר עם ריקולים, הגישה של טסלה מציגה פוטנציאל עצום לשיפור הבטיחות והיעילות. אין ספק שכל יצרני הרכב בעתיד יאמצו את הגישה של עדכוני תוכנה מרחוק, במיוחד בעידן של מכוניות חשמליות ואוטונומיות. כשזה יקרה, המקרה של טסלה ישמש כמודל לחיקוי.

אבל כמובן שיש עוד דרך ארוכה לפנינו. בעוד הטכנולוגיה מתקדמת ומכוניות הופכות מורכבות יותר, גם מידת הסיכון עולה. לכן ריקולים ימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מהענף, בלי קשר לאמצעי התיקון.


טסלה שוב משנה את תעשיית הרכב


הגישה החדשנית והיעילה של טסלה לריקולים, בשילוב עם ההכרה הרשמית של הרשויות בייחודיותה, היא דוגמה נוספת לאופן שבו החברה של אילון מאסק דוחפת את התעשייה כולה לקדמה.

זה לא רק עניין של חיסכון כספי, אלא גם של שימוש מושכל בטכנולוגיה כדי לשפר את הבטיחות בכבישים ולהגן על הנוסעים. זה שינוי פרדיגמה שישפיע על כל נהג ומשתמשי הדרך בעתיד.



לקראת נתוני המסירות של טסלה



ענקית הרכב תפרסם השבוע את נתוני המסירות שלה לרבעון הרביעי של 2024, כאשר האנליסטים מעריכים שהחברה תדווח על מסירה של כ-510,000 כלי רכב, הערכה נמוכה במעט מתחזית החברה העומדת על 515,000, טסלה עצמה ממשיכה להפגין ביצועים מרשימים עם גידול צפוי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז נמסרו 485,000 מכוניות.

למרות זאת, המשקיעים חוששים לנוכח התפתחויות אחרונות. CATL, אחד מספקי הסוללות המרכזיים של טסלה, הודיע על תוכניותיו לבצע רישום משני בבורסת הונג קונג. צעד זה עשוי לחזק את מעמדה של CATL בשוק הגלובלי, אך מעורר חששות בקרב המשקיעים שהדבר יקרב את החברה הסינית למתחרותיה המקומיות ועלול להשפיע לרעה על הפעילות מול טסלה.

בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת בשוק הרכבים החשמליים הסיני. חברות אמריקאיות מתקשות לשמור על נתח השוק שלהן אל מול יצרניות מקומיות דוגמת BYD ו-NIO הממשיכות להתרחב. לדוגמה, ג'נרל מוטורס חווה ירידה עקבית במכירות בסין מאז 2017.

יחד עם זאת, על אף האתגרים, טסלה ממשיכה להפגין עוצמה. החברה דיווחה על מכירות של 21,900 רכבים חשמליים בסין בשבוע הראשון של דצמבר, הישג המהווה שיא במכירות השבועיות ברבעון האחרון של 2024 מבין כל היצרניות

 


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דרור 31/12/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    טסלה מעדכנת את התוכנה ברכבים שלה מרחוק כבר יותר מעשר שנים. אין פה כל חדש חוץ מזה שNHTSA פתאום נזכרו שצריך להבחין בין ריקול לעדכון תוכנה. מאסק כבר שנים מבקש את זה אבל רק עכשיו כאשר פתאום יש לו השפעה על טראמפ הם מחליטים פתאום להענות.
  • 2.
    Joe 30/12/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
    ותגיע הודעה נא לשל לאיזה אתר ורק אחרי התשלו הרכב יחזור לעבוד..נראה מופרממש לא
  • 1.
    ובאותה מידה האקרי יכולי לנצל הטכנולוגיה לצרכיה. (ל"ת)
    מר יא 30/12/2024 11:59
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

ארקדי וולוז'. קרדיט: רשתות חברתיותארקדי וולוז'. קרדיט: רשתות חברתיות

נביוס אחרי עסקת הענק: הצמיחה החדה, הסיכונים והקשר הישראלי

החברה, שהוקמה בידי יוצאי יאנדקס ומפעילה צוות של מאות מהנדסים בתל אביב, חתמה עם מיקרוסופט על חוזה של עד 20 מיליארד דולר לאספקת כוח מחשוב – ומוצאת עצמה בין צמיחה מואצת לבין תלות במחסור במעבדים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נביוס

20 מיליארד דולר בשבע שנים - זו ההיקף של העסקה שחתמה מיקרוסופט עם נביוס Nebius Group N.V. 2.32%  , החברה הישראלית-רוסית שהקימו יוצאי יאנדקס לפני כשנתיים. ארקדי וולוז’, מייסד יאנדקס שפרש ממנה בעקבות המלחמה באוקראינה, מתגורר כיום בתל אביב ורואה את מניותיו עולות ב-40% ביום אחד. מעבר לכסף, מדובר באירוע משמעותי בשוק הבינה המלאכותית.


לפי העסקה, נביוס תספק למיקרוסופט כוח מחשוב מהמרכז החדש בוויינלנד, ניו ג'רזי, החל מהמשך השנה. החוזה עד 2031 יביא לנביוס הכנסות מצטברות של 17.4 עד 19.4 מיליארד דולר. מדובר באחד החוזים הגדולים ביותר עד כה עם חברות המכונות "ניאו-קלאוד" – ספקיות תשתית מחשוב ייעודית ל-AI. הוצאות ההון הקשורות לעסקה יכוסו מהמזומנים שנביוס תקבל ומחובות מובטחים כנגד החוזה עצמו. זה אומר שמיקרוסופט לא רק משלמת עבור השירות, אלא למעשה מממנת את בניית התשתית שתשרת אותה.


משאב אסטרטגי 

הביקוש למעבדים גרפיים הפך בשנתיים האחרונות למשאב אסטרטגי. מאז השקת ChatGPT נרשמה האצה אדירה בהשקעות בתחום, וחברות ניאו-קלאוד גייסו מיליארדי דולרים בהלוואות המובטחות במאגרי ה-GPU שלהן. קורוויב, לדוגמה, גייסה יותר מ-12 מיליארד דולר באמצעות חוזי שירות עם ענקיות טכנולוגיה ושווי השוק שלה הגיע לכ-45 מיליארד דולר. מיקרוסופט עצמה חתמה בשנה שעברה על חוזים עם קורוויב בהיקף של עד 10 מיליארד דולר, אך ויתרה על אופציה להגדיל את ההסכם ב-12 מיליארד נוספים. בהמשך, קורוויב חתמה על חוזים בהיקף דומה עם OpenAI. במקביל, מיקרוסופט הודיעה ביולי כי הוצאות ההון השנתיות שלה בתחום ה-AI יעמדו על 120 מיליארד דולר – לעומת 88 מיליארד בשנה שעברה ורק 32 מיליארד ב-2023.


נביוס, שמשרדיה הראשיים נמצאים באמסטרדם, ממהרת להרחיב את פריסת מרכזי הנתונים שלה. המרכז הגדול ביותר שלה נמצא בפינלנד, אך החברה מתכננת להתרחב בארה"ב, שם הביקוש מצד הלקוחות – בהם חברת הבינה המלאכותית הצרפתית מיסטרל – נחשב חזק במיוחד.


ארקדי וולוז’, מייסד ומנכ"ל נביוס, אמר כי להסכם יש ערך כלכלי משמעותי בפני עצמו, אך מעבר לכך הוא צפוי להאיץ את צמיחת עסקי הענן של החברה גם בשנים הבאות. נביוס הוקמה מתוך החלק הבינלאומי של יאנדקס, לאחר שפעילותה ברוסיה נמכרה לקבוצת משקיעים מקומית תמורת 5.4 מיליארד דולר בעקבות הפלישה לאוקראינה.