כסף גדול: שימו לב לסכום שחוסכת משפחה ממוצעת - בשל ירידת מחיר הדלק

מחיר הנפט מתרסק והשווקים הפיננסים גועשים, אבל הנהגים בהחלט מחייכים - הנה המספרים
גיא בן סימון | (15)
נושאים בכתבה דלק

בסוף יוני 2014 נסחר הנפט במחיר של מעל 100 דולר ונראה היה שהכוחות הגדולים פועלים כתמיד להשאירו ברמות הגבוהות האלו, אבל אז נפל דבר בעולם כאשר אותם כוחות פתחו בתחרות חריפה זה בזה והתוצאה היא קריסה דרמטית של מחיר החבית. שנה וחצי לאחר אותה רמת שיא, מחיר הנפט נסחר כעת סביב 33 דולר בלבד, ואמנם הקריסה הזו הביאה כלכלות כמו רוסיה, סעודיה ואחרות לסחרור מסוכן ואפילו ארה"ב החלה להרגיש את ההשלכות השליליות של המפולת בנפט, אבל דבר אחד ברור - הנהגים מחייכים.

ביולי 2014 שילם הנהג הישראלי 7.62 שקלים על ליטר דלק בתחנות בשירות עצמי, עם תחילת 2016 הוא משלם 5.78 שקלים בלבד, הוזלה מצטברת של 24%. אם ניקח בחשבון שמיכל דלק של מכונית משפחתית ממוצעת (למשל טויוטה קורולה) הוא 50 ליטר, נראה שתדלוק מיכל מלא שעלה בזמנו 381 שקלים, עולה כיום 289 שקלים. כלומר 92 שקלים נשארים בכיס של הנהג בכל פעם שהוא מגיע לתחנה עם מיכל מרוקן.

לפי נתונים של מכון האנרגיה והסביב, ההוצאה על דלק עמדה ביולי 2014 על 1,562.1 אלף שקל בחודש בממוצע, ואילו כעת וההוצאה הממוצעת של משקי הבית צפויה לעמוד על 1,184.9 אלף שקל בממוצע. מדובר בחיסכון של 377.2 שקל למשפחה. במידה ומחיר הנפט ישאר ברמות הנוכחיות, מדובר בחיסכון של 4,526.4 שקל בשנה, בהחלט כסף גדול.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 08/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    ותפסיקו לבלבל את המוח כמה חסכה משפחה
  • 11.
    ranr 08/01/2016 16:26
    הגב לתגובה זו
    למרות שלמעט חברי הכנסת וצמודיהם, השכר בישראל לא עלה בצמוד לרווחי המעסיקים, יחסית לשאר המדינות המפותחות (OECDׂ) מצבם הכלכלי של הישראלים טוב בהחלט לפני מיסוי ומהגרועים ביותר, אחרי המיסים הישירים והעקיפים המושתים עלינו.
  • 10.
    ausalo 08/01/2016 16:22
    הגב לתגובה זו
    זה ההבדל מחיר הדלק ירד בעולם 67% ואצלנו רק 24%
  • 9.
    מדינת גנבים ביבי לא יוריד כי הוא בונה בית וקונה מטוס פר (ל"ת)
    תום 08/01/2016 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אתם מדברים על חיסכון בארץ או בעולם? (ל"ת)
    חנה 08/01/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אוקטן 08/01/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    רגע הוא לא הבטיח הפחתת מיסים? אז איך זה שהבלו עולה? אבל הוא מלך הצליח להוריד את מחיר הדלק בעולם ורק בזכותו אנחנו משלמים פחות .צריך לבחור בו שוב גם בבחירות הבאות שלנצח יהיה ראש הממשלה שלנו .אולי בעוד 50 שנה הוא יקיים סוף סוף את מה שהוא מבטיח לציבור.
  • 6.
    1,562.1 אלף שקל = 1.5 מיליון ש"ח (ל"ת)
    סופרת 08/01/2016 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תשובה 08/01/2016 11:49
    הגב לתגובה זו
    אז תחשבו כמה היינו חוסכים ללא ממשלה מוצצת דם.
  • 4.
    סרגיי 08/01/2016 11:37
    הגב לתגובה זו
    מס מקומי ומס פדראלי..... מסכנה - גונבים אותנו.
  • 3.
    המדינה גובה 17 מילארד על בלו - שיורידו לחצי גנבים! (ל"ת)
    אבי 08/01/2016 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יונתן הקטן 08/01/2016 11:24
    הגב לתגובה זו
    כתבה מטומטמת שלא מבין את מטרתה. מחיר הדלק ירד אז גם הוא ירד לנהגים!! איזו גאונות!!! מה המטרה שלך? להגיד שהדלק זול? גונבים אותנו במס!!!!
  • דן 08/01/2016 16:28
    הגב לתגובה זו
    גם עם ירידת הדלק הבנזין ירד אמנם אבל המיסוי עלה ל 67%!!
  • 1.
    אנחנו נהנים יותר 08/01/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
    האמריקאי שילם הרבה פחות על דלק עוד לפני ההוזלה. בנוסף לכך השכר המשפחתי של האמריקאים גדול הרבה יותר. לכן דלק לשתי מכוניות זה הוצאה די שולית אצלהם. נניח 3% מסך ההוצאות. המחירים ירדו מאז, אבל לחסוך שני שליש מהוצאה שגם ככה היא קטנה, לא עוזר הרבה. הם חסכו 2% מההוצאה החודשית שלהם, אנחנו חסכנו 3%
  • קליפ 08/01/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    די לבכיינות של הסמאל המטורף והשקרן. רק להאשים את שרה הצדיקה יודעים???
  • ערן 08/01/2016 15:21
    ומפגר
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.