כסף גדול: שימו לב לסכום שחוסכת משפחה ממוצעת - בשל ירידת מחיר הדלק

מחיר הנפט מתרסק והשווקים הפיננסים גועשים, אבל הנהגים בהחלט מחייכים - הנה המספרים
גיא בן סימון | (15)
נושאים בכתבה דלק

בסוף יוני 2014 נסחר הנפט במחיר של מעל 100 דולר ונראה היה שהכוחות הגדולים פועלים כתמיד להשאירו ברמות הגבוהות האלו, אבל אז נפל דבר בעולם כאשר אותם כוחות פתחו בתחרות חריפה זה בזה והתוצאה היא קריסה דרמטית של מחיר החבית. שנה וחצי לאחר אותה רמת שיא, מחיר הנפט נסחר כעת סביב 33 דולר בלבד, ואמנם הקריסה הזו הביאה כלכלות כמו רוסיה, סעודיה ואחרות לסחרור מסוכן ואפילו ארה"ב החלה להרגיש את ההשלכות השליליות של המפולת בנפט, אבל דבר אחד ברור - הנהגים מחייכים.

ביולי 2014 שילם הנהג הישראלי 7.62 שקלים על ליטר דלק בתחנות בשירות עצמי, עם תחילת 2016 הוא משלם 5.78 שקלים בלבד, הוזלה מצטברת של 24%. אם ניקח בחשבון שמיכל דלק של מכונית משפחתית ממוצעת (למשל טויוטה קורולה) הוא 50 ליטר, נראה שתדלוק מיכל מלא שעלה בזמנו 381 שקלים, עולה כיום 289 שקלים. כלומר 92 שקלים נשארים בכיס של הנהג בכל פעם שהוא מגיע לתחנה עם מיכל מרוקן.

לפי נתונים של מכון האנרגיה והסביב, ההוצאה על דלק עמדה ביולי 2014 על 1,562.1 אלף שקל בחודש בממוצע, ואילו כעת וההוצאה הממוצעת של משקי הבית צפויה לעמוד על 1,184.9 אלף שקל בממוצע. מדובר בחיסכון של 377.2 שקל למשפחה. במידה ומחיר הנפט ישאר ברמות הנוכחיות, מדובר בחיסכון של 4,526.4 שקל בשנה, בהחלט כסף גדול.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 08/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    ותפסיקו לבלבל את המוח כמה חסכה משפחה
  • 11.
    ranr 08/01/2016 16:26
    הגב לתגובה זו
    למרות שלמעט חברי הכנסת וצמודיהם, השכר בישראל לא עלה בצמוד לרווחי המעסיקים, יחסית לשאר המדינות המפותחות (OECDׂ) מצבם הכלכלי של הישראלים טוב בהחלט לפני מיסוי ומהגרועים ביותר, אחרי המיסים הישירים והעקיפים המושתים עלינו.
  • 10.
    ausalo 08/01/2016 16:22
    הגב לתגובה זו
    זה ההבדל מחיר הדלק ירד בעולם 67% ואצלנו רק 24%
  • 9.
    מדינת גנבים ביבי לא יוריד כי הוא בונה בית וקונה מטוס פר (ל"ת)
    תום 08/01/2016 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אתם מדברים על חיסכון בארץ או בעולם? (ל"ת)
    חנה 08/01/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אוקטן 08/01/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    רגע הוא לא הבטיח הפחתת מיסים? אז איך זה שהבלו עולה? אבל הוא מלך הצליח להוריד את מחיר הדלק בעולם ורק בזכותו אנחנו משלמים פחות .צריך לבחור בו שוב גם בבחירות הבאות שלנצח יהיה ראש הממשלה שלנו .אולי בעוד 50 שנה הוא יקיים סוף סוף את מה שהוא מבטיח לציבור.
  • 6.
    1,562.1 אלף שקל = 1.5 מיליון ש"ח (ל"ת)
    סופרת 08/01/2016 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תשובה 08/01/2016 11:49
    הגב לתגובה זו
    אז תחשבו כמה היינו חוסכים ללא ממשלה מוצצת דם.
  • 4.
    סרגיי 08/01/2016 11:37
    הגב לתגובה זו
    מס מקומי ומס פדראלי..... מסכנה - גונבים אותנו.
  • 3.
    המדינה גובה 17 מילארד על בלו - שיורידו לחצי גנבים! (ל"ת)
    אבי 08/01/2016 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יונתן הקטן 08/01/2016 11:24
    הגב לתגובה זו
    כתבה מטומטמת שלא מבין את מטרתה. מחיר הדלק ירד אז גם הוא ירד לנהגים!! איזו גאונות!!! מה המטרה שלך? להגיד שהדלק זול? גונבים אותנו במס!!!!
  • דן 08/01/2016 16:28
    הגב לתגובה זו
    גם עם ירידת הדלק הבנזין ירד אמנם אבל המיסוי עלה ל 67%!!
  • 1.
    אנחנו נהנים יותר 08/01/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
    האמריקאי שילם הרבה פחות על דלק עוד לפני ההוזלה. בנוסף לכך השכר המשפחתי של האמריקאים גדול הרבה יותר. לכן דלק לשתי מכוניות זה הוצאה די שולית אצלהם. נניח 3% מסך ההוצאות. המחירים ירדו מאז, אבל לחסוך שני שליש מהוצאה שגם ככה היא קטנה, לא עוזר הרבה. הם חסכו 2% מההוצאה החודשית שלהם, אנחנו חסכנו 3%
  • קליפ 08/01/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    די לבכיינות של הסמאל המטורף והשקרן. רק להאשים את שרה הצדיקה יודעים???
  • ערן 08/01/2016 15:21
    ומפגר
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.