תחולת כלל ההשתק השיפוטי בדיני המס
תקציר ע"מ 30290/13 1. יהושע כץ; 2. צ.מ.ל מדיקל בע"מ נ' פקיד שומה פתח תקווה מאת עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי
תקציר ע"מ 30290/13
1. יהושע כץ; 2. צ.מ.ל מדיקל בע"מ
נ' פקיד שומה פתח תקווה
בית המשפט המחוזי מרכז פסק כי המשיב היה רשאי בנסיבות הערעור להוציא שומה עיקרית ושומה חלופית לשתי חברות קשורות בקשר עם תקבול בגין ביטול הסכם זיכיון, וכי הוצאת השומה החלופית בדנן אינה מקיימת את כלל ההשתק השיפוטי.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
-------------------------------------------------------------------------
עניינו של הערעור בשאלת סיווגו של תשלום מחברת CORE VALVE שקיבלה המערערת, חברה משפחתית שהמערער הוא בעל המניות והנישום המייצג בה, בגין ביטול הסכם זיכיון. לטענת המערערים, לאחר הוצאת השומה/ הצו נשוא הערעור, הוצאה לחברה קשורה למערערת שומה על אותו תקבול ממש, שומה אשר עליה הוגשה השגה. לשיטת המערערים, יש לקבל את הערעור על הסף מכוח כלל ההשתק השיפוטי, שלפיו בעל דין לרבות בערעור מס הכנסה מנוע מלהעלות טענות עובדתיות הסותרות זו את זו. לשיטתם, המשיב מנוע מלדבר בשני קולות - קרי לזקוף את אותה הכנסה לשני נישומים שונים.
מנגד, לשיטת המשיב, בהתאם לנפסק בעניין ע"א 6181/08 וינוקר, הכלל שלפיו אין להוציא שומות חלופיות סותרות צריך להיות מופעל בהתאם לתכלית המונחת ביסודו, וכאשר תכלית זו אינה מתקיימת והדבר חיוני להבטחת האינטרס הציבורי בגביית מס - אין להחילו, ובלבד שיהא ברור כי מדובר בשומות חלופיות וכי אין כוונה לחייב בכפל מס.
דיון
-----
דין הבקשה להידחות. ככל שמדובר בחברות קשורות וכאשר המידע המלא בדבר טיב היחסים ביניהן מצוי בידי המערערים, אין זה בלתי סביר כי המשיב יוציא שומה חלופית, וזאת עד אשר יובהרו השאלות העובדתיות והמשפטיות הגוזרות את זהותו של בעל הזכות לקבלת ההכנסה. אין זה בלתי סביר כי המשיב, לפחות בשלב זה שבו טרם התבררו עד תומן השומות, אם בהליך זה ואם בהליך ההשגה והערעור על השומה החלופית, אינו רוצה לקשור את עצמו לשומה אחת, וזאת כדי להגן על האינטרס הציבורי בגביית מס כדין.
פסק הדין בעניין וינוקר אכן קובע הלכה ברורה ומפורשת ולפיה המשיב אינו מנוע להוציא שומה חלופית על אף הכלל בדבר השתק שיפוטי, כל עוד ברור שהשומה השנייה היא חלופית במובן זה שהיא תיכנס לתוקף רק אם ייקבע בהליך משפטי כי לשומה העיקרית אין בסיס, ואין בהתנהגותן של רשויות המס כדי להפר את חובות תום הלב וההגינות המוטלות עליהן. למעשה, מצב זה דומה לשליחת הודעת צד שלישי אשר נכנסת לתוקף רק אם התובע זוכה בתביעתו (כולה או מקצתה) נגד הנתבע שולח ההודעה. במקרה דנן אין חולק כי השומה נשוא הערעור היא השומה העיקרית, ואילו השומה שהוצאה לחברה הקשורה היא השומה החלופית.
זאת ועוד, על פי פסק הדין וינוקר אין מניעה להעלות טענות משפטיות סותרות, לרבות מסקנות משפטיות, בהתייחס לזכויות משפטיות או חובות משפטיות הכרוכות באותן עובדות. בענייננו, אין מדובר בטענה עובדתית טהורה. השאלה מי בעל הזכות המשפטית לקבלת סכום הפיצוי אינה שאלה עובדתית טהורה אלא שאלה משפטית או לכל הפחות שאלה עובדתית-משפטית. ממילא אין מניעה כי פקיד השומה יוציא בעניין זה שומות חלופיות, ובייחוד כאשר קיימת אי בהירות בדבר טיב היחסים המשפטיים בין שתי החברות בנוגע לזיכיון ולזכויות הנובעות ממנו.
תוצאה
----------
הבקשה נדחתה. המערערים חויבו בהוצאות בסך 7,500 ש"ח.
בבית המשפט המחוזי מרכז
לפני כב' השופט ד"ר ש' בורנשטין
ניתן ב-1.10.2014

מתי הריבית תתחיל לרדת?
הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות?
בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.
אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%
האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%, אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה
שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו.
הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.
- כצפוי: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה - 4.5%
- בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה; ירידה בתחזית הצמיחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

שבוע בלי רכבת: תנועת הרכבות בת"א תושבת
בהמשך למחדל בו פגעה רכבת משא בקווי חשמול וגרמה לנזקים של עשרות מיליונים, רכבת ישראל מנצלת את ההזדמנות ומשביתה את תנועת הרכבות בין הצפון לדרום תל אביב; שרת התחבורה חוגגת חנוכת מסילות חדישות ומתעלמת מחוסר תפקוד של הקווים הקיימים
הטריגר לשיבוש הנרחב במערכת הרכבות התרחש בתחילת השבוע. רכבת משא פגעה בקווי החשמול באזור צומת גנות ונסעה במשך דקות ארוכות כשהפלטות הגבוהות שעליה גוררות וסוחבות את תשתיות החשמל לאורך הקווים. הנזק שנגרם הוביל לקריסת חלק מהמערכת, ביטול רכבות, סגירת תחנות ועיכובים כרוניים של עשרות דקות בקווים שכן פעלו. התחנות התמלאו בנוסעים שהצטופפו על כל קרון פנוי תמונות שמזכירות יותר את הודו מאשר את ישראל. עד עכשיו עוד לא נקבע מועד לחזרה מלאה לשגרה.
בהודעת רכבת ישראל נמסר כי החל מיום רביעי, 20 באוגוסט, ועד יום שלישי, 26 באוגוסט, תיסגר תחנת תל אביב השלום תחנת הנוסעים העמוסה ביותר בישראל, עם מעל לשני מיליון נוסעים בחודש ותופסק לחלוטין תנועת הרכבות בין צפון העיר לדרומה. המשמעות: רכבות מדרום יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים וממודיעין יסתיימו בנתב"ג, ורכבות מצפון יעצרו בסבידור מרכז בלבד. ככה נותקה למעשה גם הגישה הישירה של נתב"ג למרכז העירוני של תל אביב. במקביל, יופעלו שאטלים חינמיים וקו אוטובוס ייעודי שיחבר בין התחנות העיקריות בעיר, בתדירות של כחמש דקות.
ובזמן שהציבור מתמודד עם ביטולי רכבות, עיכובים ועומסים חריגים, שרת התחבורה
מירי רגב בוחרת לחנוך מסילות בצפון. וזה עומד בניגוד חד למציאות היומיומית של נוסעים שנתקעים בתחנות ולא מקבלים שירות בסיסי. השרה מצהירה על "חיבור הפריפריה למרכז" אבל קודם כל כדאי שהקווים הקיימים במרכז יפעלו כראוי.
מקדימים עבודות תשתית
ברכבת
מסבירים כי לצד השיבושים המתמשכים בשל הפגיעה בחשמול, הוחלט להקדים עבודות בטיחות שתוכננו לספטמבר ולבצען כבר כעת, במקטע שבין תחנות ההגנה וסבידור מרכז. העבודות יכללו טיפול ושדרוג תשתיות חיוניות, ובהן רכיבים קריטיים המאפשרים מעבר רכבות בין מסילות. לדבריהם, הצעד
נועד למנוע פגיעה כפולה בציבור גם בהווה וגם בעוד מספר שבועות.
- הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?
- מחיפה לתל אביב בחצי שעה - הרכבת המהירה יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האירוע בצומת גנות מצטרף לשורה של תקלות חוזרות ברכבת ישראל: רק בשבועות האחרונים נרשמו בעיות במערכת האיתות והגבלת מהירות בשל עומסי חום שפגעו במסילות. הפגיעה הנוכחית מוערכת בעשרות מיליוני
שקלים, וחשפה שוב את הפגיעות של רשת הרכבות ואת חוסר המוכנות להתמודד עם אירועים מתגלגלים. למרות ההצהרות על פרויקטים עתידיים, נוסעים רבים מוצאים עצמם בינתיים מול מציאות של שירות לא יציב, המתאפיין בתגובות איטיות ובתחליפים חלקיים בלבד.