photos

גזר הדין: ביהמ"ש שלח את אהוד אולמרט למאסר של 6 שנים בפועל בגין שתי עבירות של קבלת שוחד

השופט דוד רוזן בהקראת גזר הדין: "מקבל שוחד הוא בבחינת בוגד ומעורר יחס של תיעוב". צפו בתמונות מהמחוזי בת"א
אבי שאולי | (15)

לראשונה בתולדות מדינת ישראל - בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום את דינו של ראש הממשלה לשעבר בפרשת הולילנד - 6 שנות מאסר בפועל, קנס של 1 מיליון שקל וחילוט רכוש של 560 אלף שקל. בחודש מארס הורשע אהוד אולמרט בלקיחת שוחד של מאות אלפי שקלים, והפרקליטות ביקשה לגזור עליו עונש של 6 שנות מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל.

לצד אולמרט עוד 12 נאשמים נוספים באחת מפרשיות השחיתות הגדולות במדינה. ייכנסו לכלא ב-1 בספטמבר. הנאשמים (3 ו-4) אמנון ספרן ושמעון גלאון זוכו.

השופט קבע כי בין אהוד אולמרט (נאשם 8) לעד המדינה, שמואל דכנר הייתה מערכת יחסים ארוכת שנים, במהלכן העביר לאהוד אולמרט כסף רב לטובתו האישית ולטובת אחיו, יוסי אולמרט.

השופט דוד רוזן: "אהוד אולמרט פנה לאוצרות פלא שעמדו לרשותו והוכיחו נדיבות במשך השנים". עם זאת השופט ביקש להתחשב בפועלו הרב של אהוד אולמרט במשך השנים לטובת מדינת ישראל ואנשים רבים שהעידו לטובתו.

השוחד ניתן בתמורה לקידום האינטרסים של יזם הנדל"ן הלל צ'רני בפרויקט הולילנד, ושל איש העסקים אביגדור קנלר בקרקעות חברת 'הזרע'.

העונש של יזם הנדל"ן הלל צ'רני (נאשם 1) 3.5 שנות מאסר בפועל. השופט הבהיר שעד המדינה שמואל דכנר הוא זה שהוביל את הלל צ'רני, מבעלי הקרקע, השתתף בשחיתות של הענקת שוחד לעובדי מדינה. השופט התחשב בשירותו הצבאי כחייל קרבי וקצין במילואים.

גזר הדין ארוך וכולל 50 עמודים. השופט דוד רוזן היום: "מדובר בעבירות החמורות ביותר...השוחד מזהם את השירות הציבורי...מקבל שוחד הוא בבחינת בוגד ומעורר יחס של תיעוב...ריקבון".

העונש שהוטל על אביגדור קלנר (נאשם 2) 3 שנות מאסר בפועל וקנס של 1 מיליון שקל. השופט רוזן: "יש ממש בטענת סנגורו שלא ניתן לקבוע שכספי השוחד הובילו את נבחרי הציבור לתת הקלות והטבות". קלנר הורשע ב-9 עבירות של מתן שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסכמי תאגיד.

גזר הדין של אורי לופליאנסקי (נאשם 6), לשעבר סגן עיריית ירושלים ושל אברהם פיינר, לשעבר חבר מועצת העיר ירושלים, יינתן ב-9 ביוני.

על מאיר רבין (נאשם 5) הוטל עונש של 5 שנות מאסר בפועל ועוד קנס וחילוט נכסים בשווי מצטבר של 1 מיליון שקל. ה"גיבור" של פרשת הולילנד, שימש כמאכער שקיבל ונתן שוחד ועבד בתפקיד עוזרו האישי של עד המדינה, שמואל דכנר.

קיראו עוד ב"בארץ"

על אורי שטרית (נאשם 7), לשעבר מהנדס העיר ירושלים, הוטל עונש כבד של 7 שנות מאסר בפועל בגין שלושה אירועים של שחיתות. בנוסף הוטל עליו קנס וחילוט נכסים בגובה של 1.5 מיליון שקל.

על הנאשם דני דנקנר (נאשם 12), לשעבר יו"ר בנק הפועלים, הוטל עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל וקנס של חצי מיליון שקל.

העונש שהוטל על סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר, אליעזר שמחיוף, 3.5 שנות מאסר בפועל וכן קנס של 300 אלף שקל וחילוט נכסים של 165 אלף שקל.

הפרקליטות ביקשה להטיל על הנאשמים עונשים חסרי תקדים של עד 9 שנות מאסר. תובע, עו"ד יהונתן תדמור אמר כי "הענישה בתיק הזה צריכה להדהד, להלום את חומרת המעשים, להתריע ולהרתיע את היחיד ואת הרבים".

על אהוד אולמרט אמר השופט כי "מדובר באדם משכיל, רהוט, איש חם ומחבק". על אהוד אולמרט ושטרית "ראויים לעונשים שלא רק יבטאו גינוי ושאט נפש אלא יהיה בהם לבער את הנגע הממאיר שפשה, זו אינה סכנה תיאורטית אלא סכנה מוחשית".

אהוד אולמרט צפוי להגיש ערעור לביהמ"ש העליון

אהוד אולמרט פתח במסע יחסי ציבור והעביר לתקשורת הודעה עוד לפני מתן גזר הדין כי "לא קיבלתי מעולם שוחד".

סנגוריו של אהוד אולמרט צפויים לבקש עיכוב של ביצוע העונש ובזמן זה ישקלו לערער על גזר הדין בבית המשפט העליון.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט אמר עוד לפני הדיון כי "גזר הדין בלתי צודק לאדם שזועק את חפותו. הכרעת הדין הייתה שגויה לחלוטין ואנו נגיש ערעור כדי שההחלטה תשתנה לחלוטין".

אולמרט (69) כיהן כראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל, מטעם מפלגת קדימה. לפני כן כיהן שר שממשלות ישראל וראש עיריית ירושלים. בתקופת כהונתו "הצליח" אהוד אולמרט להכניס את מדינת ישראל לשתי מלחמות בין השנים 2006-2008: מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מאיר 13/05/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
    שמעולם לא סבלתי אותו, הרבה לפני גילוי הפרשיות השונות ששמו של החלאה נקשר אליהם. כמו שאמר השופט: מתועב!!! כנראה שממינוס ומינוס לא תמיד יוצא פלוס עורך דין + פוליטיקאי = דבר שלילי ביותר!!!
  • 11.
    בא 13/05/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
    עשיר בהיפוך אותיות ,רשע , וגם שער . עשר שהולך למטה למטה .
  • 10.
    הנשיא מחכה לראש ממשלה (ל"ת)
    שמילוביץ 13/05/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בא 13/05/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
    כמו ביבי ,אבל שוכחים להיות ציונים ,דתיים הכי פרימיטיביים לא ציונים ,וצבאיים שהכי דפרים . רובם חושבים רק על איך לגנוב מהצלחת הציבורית ,בכול דרך אפשרית .
  • 8.
    הואעבר להצהיר הצהרות שמאלניות אך לא עזר לו.משפט זה משפט (ל"ת)
    שי 13/05/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זקן חכם 13/05/2014 10:31
    הגב לתגובה זו
    שיטת השוחד, הקומבינות והמאכרים לצערנו השתרשה עמוק בחברה הישראלית... לא נראה לי שמישהו מתרגש מגזרי הדין הללו. כולם ישבו בתנאים נוחים ויצאו בחנינות של הנשיא שיבחר, שכבר עכשו רצים לתרום לו כספים לקמפיין.....
  • מסכים, זה בסה"כ "פתיחת שתי אצבעות" (ל"ת)
    פיני 13/05/2014 13:51
    הגב לתגובה זו
  • הם מתרגשים ,מגיבעה גבוה לעמק נמוך . (ל"ת)
    בא 13/05/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בא 13/05/2014 10:30
    הגב לתגובה זו
    סינים ואחרים לבנות בישראל ,תחרות בריאה למשק וטובה אפילו לקבלנינו . כמו שפתחו את התעופה לתחרות .
  • 5.
    בא 13/05/2014 10:28
    הגב לתגובה זו
    המשכורת שהם מקבלים .
  • 4.
    רק בישראל שופטים פוליטיקאים ברצינות . (ל"ת)
    בא 13/05/2014 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 13/05/2014 10:19
    הגב לתגובה זו
    מושחט , האנשים האלה עוד יתגעגעו לכלא , יש הרבה סוגי שחיטויות לא רק כלכליות ,תלמדו את עשרת הדיברות .צריך להיות אדם טוב וישר .
  • 2.
    מה הקשר בין אתר כלכלי לאולמרט?זה אתר כלכלי נטו! (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 13/05/2014 10:03
    הגב לתגובה זו
  • פפפ 13/05/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
    שקרה לו , לא מרוויחים ממניות .
  • 1.
    גוש קטיף הבכי של יתומים ואלמנות (ל"ת)
    ציון 13/05/2014 09:13
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.