אחת מקטלוג אוטו: יונדאי i35

בכל שבוע נציג לכם מכונית אחת מקטלוג אוטו, הכולל את כל המכוניות המשווקות בישראל. והפעם: יונדאי i35
מערכת אוטו |

יונדאי I35שם מלא: יונדאי i35
אחיות לפלטפורמה: קיה פורטה, יונדאי i30

מתחרות עיקריות: פורד פוקוס, מאזדה 3, אופל אסטרה, טויוטה קורולה, רנו פלואנס, שברולט קרוז, סקודה אוקטביה
 

כדאי לדעת עליה: ה-i35, המוכרת בעולם כאלנטרה, אינה מוצעת באירופה (שם מעדיפים את אחותה מחומשת הדלתות – יונדאי i30), ואנו מקבלים אותה ממפעלה של יונדאי בטורקיה.
באפריל 2010 הציגה יונדאי את הדור הנוכחי של המשפחתית סדאן שלה, והחמישי במספר בשושלת האלנטרה, או כאמור i35 בשמה החדש. מידות המכונית תפחו בכל מימד ובסיס גלגלים של 270 ס"מ – מציב אותה בקצה העליון של הקבוצה. בדור החדש נמצא מנוע 1.6 ליטר חדש שעושה שימוש בתזמון שסתומים משתנה והזרקת דלק, ומציע הספק מכובד: 132 כ"ס ו-16.1 קג"מ ב-4,850 סל"ד. תיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים משלימה את מפרט ההנעה, המעניק שילוב מוצלח, נעים וחלק בין השניים. כמו כן, הביצועים בהחלט טובים ומספקים לקטגוריה.
 
 

בשנים האחרונות יונדאי החלה לשים דגש על עיצוב, והקו שמכונה 'פיסול זורם' מבשיל כאן לטעמנו למראה נאה ביותר, המשלב את החרטום הבולט עם סבכת האקסגון והפרופורציות המעניינות, המשוות לה מזוויות מסויימות מראה של מכונית קופה. בתחום ההתנהגות מתקבלת נוחות נסיעה סבירה, כאשר במהירות נמוכה קיימת רגישות לשיבושים קטנים, ובמהירות בין עירונית חסר ריסון מרכב. מנגד, התנהגות הכביש מפתיעה לטובה עם היגוי שמקבל משקל נכון בפניות. בסופו של דבר, מתקבלת מתחרה מאובזרת היטב, ראויה וטובה בשוק המשפחתיות. ה-i35 מציעה חבילה עם תמורה טובה למחיר, הנע בין 127,000-129,000 שקלים, בהתאם לרמת הגימור.
 
כל מה שטוב: עיצוב, אבזור, שילוב מנוע-גיר, תמורה.
כל מה שרע: נוחות בינונית, בידוד רעשים, מרווח ראש מאחור.
מה מקבלים: אחת המכוניות הבולטות בקבוצת המשפחתיות.
גרסה נבחרת: 1.6 אוטומטית Supreme – בגלל ההפרש הזניח במחיר מגרסת הכניסה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?

נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?

ענת גלעד |

לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.

המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.

הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון

בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.

הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.

הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: משרד האוצר

בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך

שראיפת התכנית היא להציב את ישראל בחזית המחקר המדעי והתעשייה הטכנולוגית ולהשיב חוקרים ישראליים ארצה. 

הדס ברטל |

היום הושקה תכנית “IsraLab", תכנית ממשלתית חדשה של משרד האוצר עם הועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) והקרן הלאומית למדע, שמה למטרה את האצת המחקר המדעי בהשקעה בהיקף של 100 מיליון ש"ח בשנה. לאחר עבודה מקצועית משותפת למשרד האוצר, הות"ת והקרן הלאומית למדע, היום יוצאת לדרך התכנית, שתעניק מענקי מחקר חסרי תקדים בתחומים אסטרטגיים ותסייע בבניית תשתיות מחקר לאומיות שיאיצו את המדע הישראלי.

לפי הודעת האוצר, התכנית מושקת כעת, ביום שאחרי המלחמה, במטרה להפוך את ישראל למובילה עולמית בתחומי המחקר והפיתוח הקריטיים ולחזק את האיתנות הלאומית. תכנית IsraLab מיועדת להיות מכון מחקר רב-תחומי שיהיה בית למחקר מדעי מצטיין ופורץ דרך. המכון יצור אקו-סיסטם ייחודי המשלב נציגים מהאקדמיה, מערכת הביטחון ותעשיית ההייטק, כדי לייצר מחקר התומך בשרשראות האספקה הקריטיות בהן ישראל מובילה. תכנית IsraLab תארח קבוצות מחקר מצטיינות מכלל האוניברסיטאות בישראל, שיקבלו מענקי מחקר לטווח ארוך של כ-7-10 שנים. המחקרים הראשונים שיתוקצבו יעסקו בתחום הבינה המלאכותית ולמידת המכונה, וייצרו קבוצות עבודה שיפעלו על גבי תשתית מחשוב-העל המקודמת במסגרת תוכנית הבינה המלאכותית הלאומית. 

בנוסף, הפרויקט יאגם וירכז תשתיות מחקר לאומיות "כבדות" במקום פיזי אחד, בתחומים אסטרטגיים, שישמשו את כלל המוסדות האקדמיים ותעשיית המו"פ הישראלית. המכון גם יפעל לקדם את המחקרים לבשלות כלכלית ומסחרית באמצעות שיתופי פעולה הדוקים עם התעשייה ושואב השראה ממוסדות מחקר מובילים בחו"ל, כגון ה-WYSS וה-BROAD INSTITUTE בארה"ב, ומכוני FRAUNHOFFER באירופה. התקציב הממשלתי המיועד לפרויקט הוא כ-100 מיליון ש"ח בשנה, המיועדים למענקי המחקר לקבוצות החוקרים. לפי הודעה האוצר, שאיפת התכנית היא להוות צעד משמעותי לחיזוק הקשר בין האקדמיה לתעשייה, תתמוך במאמץ הלאומי להשבת מוחות וחוקרים מצטיינים ארצה, ובכך תסייע לישראל לשמר את ההובלה בחזית המחקר המדעי והתעשייה הטכנולוגית. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' שהוביל את המהלך: "הקמת IsraLab היא התשובה הציונית והכלכלית שלנו בעת הזו. דווקא עכשיו, אנחנו משקיעים במנועי הצמיחה של העתיד ומחזקים את העצמאות הטכנולוגית והביטחונית של ישראל. השילוב בין המוחות המבריקים של האקדמיה, מערכת הביטחון והתעשייה הוא מכפיל כוח שיבטיח את היתרון האיכותי של מדינת ישראל ואת שגשוגה הכלכלי לשנים רבות קדימה. השקעה במדע וברוח הישראלית היא ערובה לניצחון גם בחזית הכלכלית".