גפני כופף את האוצר: שטייניץ החליט לדחות את העלאת המע"מ לספטמבר

המע"מ היה אמור לעלות מחר לרמה של 17%, אך יו"ר וועדת הכספים סירב לדון בבקשה. מקורב לגפני: "אין שום הצדקה שוועדת הכספים תהיה חותמת גומי של משרד האוצר"
תומר קורנפלד | (18)

משרד האוצר נכנע ללחץ של וועדת הכספים והחליט לדחות את העלאת המע"מ בחודש אחד, כך מפרסם היום משרד האוצר. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות שנערכה מול יו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני אשר סירב לדון בהחלטה על העלאת המע"מ.

במשרד האוצר מסבירים כי "דחיית העלאת מס ערך מוסף, תאפשר לעוסקים במשק זמן להיערך לעדכון המערכות החשבונאיות". עם זאת, מתברר כי האיומים של וועדת גפני הצליחו ללחוץ את משרד האוצר.

מס ערך המוסף היה אמור לעלות מחר בבוקר בשיעור של 1% לרמה של 17%, זאת כחלק מהתוכנית של משרד האוצר להתמודד עם המשבר בעולם.

מוקדם יותר היום הודיע גפני כי הוא מסרב לדון בהחלטה להעלות את המע"מ. גורם המקורב אליו ציין בשיחה עם Bizportal: "אין שום הצדקה שוועדת הכספים תהיה חותמת הגומי של משרד האוצר. משה גפני לא מקבל את ההנחתה של המע"מ מהרגע להרגע".

ההחלטה על העלאת המע"מ התקבלה בשבוע שעבר על ידי משרד האוצר ואושרה אתמול בממשלה. שר האוצר יובל שטייניץ נדרש להגיע לוועדת הכספים לדיון בטרם המע"מ, אך נראה שגפני מנסה לטרפד את המהלך, או לעכב אותו.

עם זאת, גם אם וועדת הכספים לא תאשר את העלאת המס, ותבצע זאת במועד אחר, הרי שעשויה להיווצר בעיה משפטית. הסיבה לכך נובעת מן העובדה כי בכל מקרה העלאת המע"מ תתבצע רטרואקטיבית מה-1 באוגוסט. במקרה זה, לא ברור מה יקרה בתקופה עד האישור.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    התעריף לאישור המע"מ-עוד 400 מליון ש"ח לחרדים (ל"ת)
    חיפאי 31/07/2012 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    דוד 31/07/2012 16:00
    הגב לתגובה זו
    אותה אחרי חודש). גפני פשוט פופוליסט וקללה (צנזרתי)
  • 15.
    הפופוליזם והדמגוגיה יחסלו אותנו הרבה לפני אויבנו (ל"ת)
    אלי 31/07/2012 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    31/07/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב איזה מושיע חדש צץ לנו. בועדת הכספים הם נתנו פטורים ממס לבעלי קרקעות אם יבנו תוך 3 שנים ועוד הוסיפו זה לא יעזור ולא יזיק. זה כן מזיק לאוצר ונותן כספים לבעלי קרקעות זה לא יגולגל לצרכן להפך . המחירים נשארו אותו דבר
  • 13.
    שס דואגת לאזרחים ,והממשלה דואגת למדינה . (ל"ת)
    בא 31/07/2012 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יצחק 31/07/2012 14:55
    הגב לתגובה זו
    מובילי הכלכלה הישראלית נראים כמו שחקני כדורסל, שמשפרים עמדות תוך כדי משחק, כשהקבוצה לא התאמנה לפני משחק, כי חשבו שכל מה שהמאמן יחליט ככה יהייה, והנה קם הקפטן ואמר למאמן לא התכוננו למשחק הזה.
  • 11.
    עמית 31/07/2012 14:52
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד כבוד הרב, כל חודש שדוחים ברכה למשלם המסים. לא ברור למה מגיבים טוענים אחרת.
  • 10.
    עשו מיליארדים ע"ח העם הפראייר=מחאה=חרםצרכן=סוףהניצול!!! (ל"ת)
    לוביסם=שחיתות 31/07/2012 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שטייניץ מבובל לגמרי, אין לו נחישות. לא מתאים לנהל מכולת (ל"ת)
    יועצת פוליטית 31/07/2012 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא לתת כסף לספורט+"לתרבות"=חרבון+לקולנוע=מילאירדים (ל"ת)
    ירון 31/07/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרח 31/07/2012 14:35
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ? עד שיש מישהו עם ביצים שאומר את האמת אז פתאום כולכם עפים עליו?
  • 6.
    אבי 31/07/2012 14:24
    הגב לתגובה זו
    שהמדינה הפסידה החודש.
  • 5.
    צריך להעניש את גפני ולעלות את המעמ ל-18% (ל"ת)
    בוריס 31/07/2012 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    התעריף לאחוז מע"מ-500 מליון לחרדים.... (ל"ת)
    ירושלמי 31/07/2012 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 31/07/2012 13:34
    הגב לתגובה זו
    1.זה לא חדש גם לא פלא-כל המחלה זה בא עלינו מעיני והסתדרות נטול אחריות, 2.נתנו לכולם בגלל שביתות ודרישות לא צודקות ואותו הסתדרות פושע ורשלני הביא עלינו כל הבעיות אלה 3.מה עשה שילטון-8800מיסוי אחריו זה לא צודק גם לא אמין-כי שכר במשק נקבע מי עובד במשק חופשי,כמו סופר מפעלים,בנייה{כל עובד רשות,חשמל,עוס,משטרה,שכר מקופה זה כיוון דפוק ומעוות-וכן זה מה הביא לעינו את האסון,תוכנית זה לא מרפא את החולה=צריך לסובב פרמידה עיני עושה רעש לעזור לחבריו ערבים,עבודה,מרץ,וכל עויני פינה קטנה ויחידה שיש לנו
  • 2.
    מי את יבחוש בן שלולית?! (ל"ת)
    אבי 31/07/2012 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    shlomcho 31/07/2012 13:21
    הגב לתגובה זו
    תגייס את גפני ואז תן לו פקודה . כחייל הוא יהיה חייב לציית לפקודה ,ולא. מקומו בכלא . ואכן זהו מקומו .
  • שיגיסו את גפני (ל"ת)
    דוד 31/07/2012 13:32
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?