בחברה רעה: סקר BBC: ישראל במקום השלישי בין המדינות המשפיעות לרעה

50% מהנסקרים אמרו כי ההשפעה של ישראל היא ברובה שלילית. ישראל דורגה בצמוד לצפון קוריאה כשמעליה רק פקיסטן ואירן שמובילה את הרשימה
יעל גרונטמן | (8)

הסקר השנתי שערכה רשת ה-BBC הבריטית ב-2012 הצביע על כך שישראל (50%) מדורגת יחד עם צפון קוריאה במקום השלישי, כשמעליה רק אירן (55%) ופקיסטן (51%) - כמדינה שדעת הקהל ביחס אליה היא השלילית ביותר בעולם.

הסקר נערך בקרב 24,090 אנשים ברחבי העולם, שהתבקשו לדרג 22 מדינות האם ההשפעה שלהם היא "ברובה חיובית" או "ברובה שלילית".

דעת הקהל ביחס למדינת ישראל שהיתה שלילית גם ב-2011 הוחמרה בשנת 2012. מבין 22 המדינות, רק ארה"ב, ניגריה וקניה ראו את ישראל באופן חיובי. בסקר מציינים כי הדירוג השלילי שניתן לישראל בקניה ירד ב-10 נקודות ל-31%, בעוד שהדירוג החיובי כלפי ישראל שם גדל ב-16 נקודות ל-45%.

ארה"ב המשיכה להוכיח שהיא ידידתה הגדולה ביותר של ישראל כאשר שיעור הנסקרים שהביעו גישה שלילית ביחס לישראל ירד ב-6 נקודות ל-35%, הדירוג הטוב ביותר שניתן לישראל בארה"ב מאז החל סקר זה להתפרסם בשנת 2005.

התפיסה השלילית ביחס לישראל במדינות האיחוד האירופי המשיכה לעלות גם השנה והגיע ל-74% בספרד (עלייה של 8%), 65% בצרפת (עלייה של 9%) ואילו בבריטניה ובגרמניה הגישה השלילית ביחס לישראל נותרה גבוהה אך יציבה (68% ו-69% בהתאמה).

גם במדינות דוברות אנגלית נוספות החמיר מצבה של ישראל כאשר באוסטרליה הגיע היחס השלילי לישראל ל-65% ובקנדה ל-59%.

במדינות המוסלמיות המשיך המצב להידרדר, במיוחד במצרים, שם ענו 85% מהנסקרים כי דעתם על ישראל שלילית,עלייה של 7% ביחס לתוצאות הסקר ב-2011.

הנסקרים ברחבי העולם אשר ראו את ישראל באור שלילי ציינו את מדיניות החוץ של ישראל כגורם המרכזי שהשפיע על תפיסתם את מדינת היהודים, בעוד שאלו שראו את ישראל באור חיובי ציינו לחיוב את התרבות והמסורת היהודית.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א-ב 17/05/2012 19:49
    הגב לתגובה זו
    כך אנו מפרנסים את שונאינו. במקום לתת העדפה לארה" ב ידידתנו האמיתית ברכישת קרונות רכבת טורבינות ליצור חשמל בניית וחפירת דרכים ומנהרות אנו מפרנסים טורקים שוודים ואנטישמיים אחרים. קורה לראשי המדינה לבצע רכש ממשלתי רק בחברות אמריקאיות ממכונית ועד צמיג ממטוס ועד דגמח שותפת סחר מועדפת ארה" ב.
  • 6.
    משה 17/05/2012 15:07
    הגב לתגובה זו
    אם הצד החזק שלנו בעיניהם זה " התרבות והמסורת" , חייבים לפמפם את זה.
  • 5.
    אנגליה-מדינה אנטישמית האסלם מתרחב!!! זה סקר?? (ל"ת)
    אבי קול 17/05/2012 15:00
    הגב לתגובה זו
  • אחד שמבין 17/05/2012 15:29
    הגב לתגובה זו
    אנגליה היא המדינה עם ההגירה הגבוהה ביותר של מוסלמים מבין מדינות אירופה. אז בטח שלא יקבלו אותנו שם עם פרחים..
  • 4.
    מה הקטע של ספרד איתנו? איזה רעל מפמפמים להם? (ל"ת)
    אלי 17/05/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד שמבין 17/05/2012 14:09
    הגב לתגובה זו
    כאשר אירופה לאט לאט בכסילותה המדאיגה פותחת את שעריה למיליוני מהגרים מדי שנה, ברובם מהגרים מוסלמים, מארצות ' מאוהבות' בישראל כמו איראן, סוריה, לבנון ומצרים, אין שום פלא ש-65% מהאנשים לא ממש יאהבו אותנו. יש יותר מוסלמים מאירופאים, והגל רק ממשיך לצבור תאוצה, אז עשו לנו טובה, בסקרים העתידיים שלכם, נסו להכניס גם את דתם של משתתפי הסקר (באחוזים), ואז, אולי התמונה תתבהר כמעה. ויפה שעה אחת קודם.
  • 2.
    אורן - רמת גן 17/05/2012 13:23
    הגב לתגובה זו
    זוהי התוצאה של הסטה פרועה רבת שנים של העולם המוסלמי ובתוכם ערביי ישראל והשמאל הקיצוני ההזוי
  • 1.
    משה 17/05/2012 12:58
    הגב לתגובה זו
    הסקר הזה צריך לבוא בחתך גילאים, בגילאים הצעירים מצבנו יהיה הרבה יותר טוב.
קרדיט ורד פרקשקרדיט ורד פרקש

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים

מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו של ה"ישראלי הממוצע"

תמיר חכמוף |

בנק הפועלים פועלים -1.67%   חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.

אדישות מפתיעה

בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.

שנאת הסיכון

הבחירה במענק הכספי של 100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.

חשיפה ראשונה לשוק ההון?

כ-60% מהלקוחות שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.

פער גילאים מובהק

בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה 100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.