עובדי הרכבת לא ישבתו 3.5 שנים, יקבלו 25% תוספת שכר ומענק של 40 אלף ש'

עדכון. בתום מו"מ לילי נראה כי העובדים יצאו עם היד על העליונה. הנהלת הרכבת ביטלה את הצעדים שננקטו כנגד גילה אדרעי יו"ר הוועד והתחייבה לקלוט חלק מעובדי הקבלן ולא לפטר עובדים עד 2030

הרכבת תיסע בשקט שלוש וחצי שנים? בסיום משא ומתן לילי הודיעו היום הנהלת הרכבת והסתדרות העובדים על השגת הסכם עם ועד עובדי הרכבת לפיו יבוצע רפורמה מבנית ברכבת ישראל במהלכה יועלה משמעותית שכר העובדים.

תקופת ההסכם בין הצדדים הינה ל- 3.5 שנים והוא מבוסס על הסכם עקרונות שבעקבותיו צפוי להיחתם בזמן הקרוב הסכם קיבוצי. במסגרת הרפורמה תוציא הרכבת את חלק מעבודת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ, תקים שתי חברות בנות למטענים ומסחר ותשמור על זכויות העובדים הקיימים בהסכם קיבוצי.

תחילתו של הסיפור, שעות אחדות לאחר שהנהלת הרכבת סיימה את הליכי השימוע והחליטה לנקוט בצעדים כנגד יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ועוד מספר עובדים, נעמד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני לצד העובדים והודיע בשעת לילה מאוחרת כי אם לא תוקפא ההחלטה על ההשעיה והפיטורין - תושבת כליל תנועת הרכבות בישראל, ובהמשך עלול להיות מושבת כל ענף התחבורה בארץ.

בהיבט זה יצאו העובדים עם היד על העליונה וכחלק מההסכם עם הנהלת הרכב יבוטלו ההשעיות והפיטורים והתביעות הנזיקיות של חברי הועד, יו"ר הועד והעובדים. גם נושא מיקור החוץ ותחזוקת הקרונות החדשים שעמד בחודשים האחרונים במרכז הסכסוך עם ההנהלה הגיעה לפתרונו: הקרונות החדשים ו-70% מהקרונות החשמליים העתידיים יתוחזקו ע"י עובדי רכבת ורק הקרונות הישנים יתוחזקו ע"י חברה חיצונית. העבודה תתבצע במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת למשך שנתיים עד להוצאת העבודות למוסכים נפרדים.

עוד הוסכם על העלאת שכר העובדים ב-25% "על-פי התקדמות הרפורמה" והכללת עובדי הרכבת בהסכם השכר במגזר הציבורי שיחתם ב-2013 מה שבהסתדרות מעריכים כי יגדיל את התוספת הכוללת ליותר מ- 30%. כמו כן, יקבלו העובדים מענק חד-פעמי של 40 אלף שקל לכל עובד.

סוגיית עובדי הקבלן נפתרה עם הסכמת הנהלת הרכבת לקלוט 140 עובדי רובם קופאיות, איתות אלקטרוני, תדלוק ותוכנה בחוזה קיבוצי מלא במקום העסקתם במסגרת חברה חיצונית. עוד טוענים בהסתדרות כי במסגרת ההסכם הוחלט כי לא יהיו פיטורי עובדים עד 2030.

נצחון לעובדים

בערב יום שני נועדו שני הצדדים במטרה למנוע את הסכסוך ולהגיע להסכמות אשר ימנעו בהמשך אפשרות גם להשבתת ענף התחבורה כולו. כפי שנכתב בהודעה לתקשורת מטעם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת. פגישת הצדדים החלה בישיבה משותפת של מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים, אבי ניסנקורן. בהמשך הצטרפו עופר עיני ויו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    גלעד 28/03/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי משא ומתן הינו הדרך הנכונה,לניהול משברים.יישר כח.
  • 14.
    גלעד 28/03/2012 10:27
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי משא ומתן הינו האופציה היחידה,לפתור סיכסוכים ומשברים.יישר כח.
  • 13.
    דני 27/03/2012 21:41
    הגב לתגובה זו
    אין כמו לעבוד במגזר הציבורי,עובדי חברת חשמל מקבלים תוספות ומצפצפים ועובדי הרכבת מקבלים הבטחה לשמור על עבודתם ללא קשר לביצועים ואנו במגזר הפרטי משקשקים מפיטורים
  • 12.
    יוסי 27/03/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
    קנאים צרי עין תאכלו את הלב אנחנו העובדים ניצחנו ואתם הקנאים תסבלו
  • 11.
    אזרח. 27/03/2012 10:32
    הגב לתגובה זו
    כמו שגב.' ג.' אדרעי נראית בראי -כך נראת " רכבת-ישראל" (ראה רכבות במצרים וכו.' ) נ.ב. :אולי היו" ר תעשה " טיפול פנים" ב-40 אלף ש" ח -האם זה ' שיי לחג' ? ,או אולי מענק על יעילות,דיוק,נקיון ואדיבות ????. חג פסח שמחחחחחחחחחחחחחחחח.
  • 10.
    כלכלן 27/03/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
    תלמד מכחלון איך נלחמים ביבי אתה תשלם בבחירות על כול התוספות שאתה נותן לועדים הגדולים על חשבון החלשים
  • 9.
    ברנדון 27/03/2012 10:12
    הגב לתגובה זו
    כאלו ניתנו בעבר והופרו ללא סוף פעמים וללא הניד עפעף
  • 8.
    עצוב שמדינה מעודדת אלימות... (ל"ת)
    א 27/03/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    וגם מענק מה קרה יש עודף כסף במדינה שאני יבין? (ל"ת)
    גועל נפש 27/03/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ממשלת ליכוד 27/03/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
    ניכנעו לכל הדרישות ומהר מאוד, כמובן שאנו הציבור נשלם,אם בחשמל,אם בדלק,וארנונה,ועוד,ועוד,ממשלה קאקא.
  • 5.
    גועל נפש 27/03/2012 09:24
    הגב לתגובה זו
    ואמורים לקבל תוספת של% בפריסה של 5 שנים בושה למדינה שנותנת יד בדבר הרכבת ואילו בחיילים ששירתו את המדינה מקבלים זין בעין. בושה ושחיטה לאור יום.....
  • 4.
    אבינועם 27/03/2012 09:10
    הגב לתגובה זו
    בדרך לאבדון
  • 3.
    פשוט בושה למדינה איזו סחטנות (ל"ת)
    ירון 27/03/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי - מתנגד למחאה 27/03/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    הממשלה עמדה מול החמאס 5.5 שנים עד שניאותה לשחרר את החייל " גיבור ישראל" גלד שליט ואילו וועד הרכבת הכניע את הממלשה אחרי 12 שעות. יש מי שעוד יצביע לממשלה כזאת בקרוב?
  • 1.
    מדינה כוחנית 27/03/2012 07:09
    הגב לתגובה זו
    שיטת הכח מופעלת רק על הספרדים. עוד מעט יגידו עליה " היא לא נחמדה" ... חבל שהפנתרים נעלמו ביחד עם גולדה מאיר שר התחבורה הוא בזיון. השינויים שעשה בתחבורה רק ייקרו את המחיר למה בתוך העיר צריך לשלם יותר? זה מהפכה? במקום 5.5. שח משלמים בעיר תל אביב לנסיעה בעיר 6.5 שח לממן את המהפכה שלו? בושה וחרפה כל הממשלה הזאת זבל שיעופו מהר.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.