עובדי הרכבת לא ישבתו 3.5 שנים, יקבלו 25% תוספת שכר ומענק של 40 אלף ש'

עדכון. בתום מו"מ לילי נראה כי העובדים יצאו עם היד על העליונה. הנהלת הרכבת ביטלה את הצעדים שננקטו כנגד גילה אדרעי יו"ר הוועד והתחייבה לקלוט חלק מעובדי הקבלן ולא לפטר עובדים עד 2030

הרכבת תיסע בשקט שלוש וחצי שנים? בסיום משא ומתן לילי הודיעו היום הנהלת הרכבת והסתדרות העובדים על השגת הסכם עם ועד עובדי הרכבת לפיו יבוצע רפורמה מבנית ברכבת ישראל במהלכה יועלה משמעותית שכר העובדים.

תקופת ההסכם בין הצדדים הינה ל- 3.5 שנים והוא מבוסס על הסכם עקרונות שבעקבותיו צפוי להיחתם בזמן הקרוב הסכם קיבוצי. במסגרת הרפורמה תוציא הרכבת את חלק מעבודת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ, תקים שתי חברות בנות למטענים ומסחר ותשמור על זכויות העובדים הקיימים בהסכם קיבוצי.

תחילתו של הסיפור, שעות אחדות לאחר שהנהלת הרכבת סיימה את הליכי השימוע והחליטה לנקוט בצעדים כנגד יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ועוד מספר עובדים, נעמד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני לצד העובדים והודיע בשעת לילה מאוחרת כי אם לא תוקפא ההחלטה על ההשעיה והפיטורין - תושבת כליל תנועת הרכבות בישראל, ובהמשך עלול להיות מושבת כל ענף התחבורה בארץ.

בהיבט זה יצאו העובדים עם היד על העליונה וכחלק מההסכם עם הנהלת הרכב יבוטלו ההשעיות והפיטורים והתביעות הנזיקיות של חברי הועד, יו"ר הועד והעובדים. גם נושא מיקור החוץ ותחזוקת הקרונות החדשים שעמד בחודשים האחרונים במרכז הסכסוך עם ההנהלה הגיעה לפתרונו: הקרונות החדשים ו-70% מהקרונות החשמליים העתידיים יתוחזקו ע"י עובדי רכבת ורק הקרונות הישנים יתוחזקו ע"י חברה חיצונית. העבודה תתבצע במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת למשך שנתיים עד להוצאת העבודות למוסכים נפרדים.

עוד הוסכם על העלאת שכר העובדים ב-25% "על-פי התקדמות הרפורמה" והכללת עובדי הרכבת בהסכם השכר במגזר הציבורי שיחתם ב-2013 מה שבהסתדרות מעריכים כי יגדיל את התוספת הכוללת ליותר מ- 30%. כמו כן, יקבלו העובדים מענק חד-פעמי של 40 אלף שקל לכל עובד.

סוגיית עובדי הקבלן נפתרה עם הסכמת הנהלת הרכבת לקלוט 140 עובדי רובם קופאיות, איתות אלקטרוני, תדלוק ותוכנה בחוזה קיבוצי מלא במקום העסקתם במסגרת חברה חיצונית. עוד טוענים בהסתדרות כי במסגרת ההסכם הוחלט כי לא יהיו פיטורי עובדים עד 2030.

נצחון לעובדים

בערב יום שני נועדו שני הצדדים במטרה למנוע את הסכסוך ולהגיע להסכמות אשר ימנעו בהמשך אפשרות גם להשבתת ענף התחבורה כולו. כפי שנכתב בהודעה לתקשורת מטעם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת. פגישת הצדדים החלה בישיבה משותפת של מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים, אבי ניסנקורן. בהמשך הצטרפו עופר עיני ויו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    גלעד 28/03/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי משא ומתן הינו הדרך הנכונה,לניהול משברים.יישר כח.
  • 14.
    גלעד 28/03/2012 10:27
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי משא ומתן הינו האופציה היחידה,לפתור סיכסוכים ומשברים.יישר כח.
  • 13.
    דני 27/03/2012 21:41
    הגב לתגובה זו
    אין כמו לעבוד במגזר הציבורי,עובדי חברת חשמל מקבלים תוספות ומצפצפים ועובדי הרכבת מקבלים הבטחה לשמור על עבודתם ללא קשר לביצועים ואנו במגזר הפרטי משקשקים מפיטורים
  • 12.
    יוסי 27/03/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
    קנאים צרי עין תאכלו את הלב אנחנו העובדים ניצחנו ואתם הקנאים תסבלו
  • 11.
    אזרח. 27/03/2012 10:32
    הגב לתגובה זו
    כמו שגב.' ג.' אדרעי נראית בראי -כך נראת " רכבת-ישראל" (ראה רכבות במצרים וכו.' ) נ.ב. :אולי היו" ר תעשה " טיפול פנים" ב-40 אלף ש" ח -האם זה ' שיי לחג' ? ,או אולי מענק על יעילות,דיוק,נקיון ואדיבות ????. חג פסח שמחחחחחחחחחחחחחחחח.
  • 10.
    כלכלן 27/03/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
    תלמד מכחלון איך נלחמים ביבי אתה תשלם בבחירות על כול התוספות שאתה נותן לועדים הגדולים על חשבון החלשים
  • 9.
    ברנדון 27/03/2012 10:12
    הגב לתגובה זו
    כאלו ניתנו בעבר והופרו ללא סוף פעמים וללא הניד עפעף
  • 8.
    עצוב שמדינה מעודדת אלימות... (ל"ת)
    א 27/03/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    וגם מענק מה קרה יש עודף כסף במדינה שאני יבין? (ל"ת)
    גועל נפש 27/03/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ממשלת ליכוד 27/03/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
    ניכנעו לכל הדרישות ומהר מאוד, כמובן שאנו הציבור נשלם,אם בחשמל,אם בדלק,וארנונה,ועוד,ועוד,ממשלה קאקא.
  • 5.
    גועל נפש 27/03/2012 09:24
    הגב לתגובה זו
    ואמורים לקבל תוספת של% בפריסה של 5 שנים בושה למדינה שנותנת יד בדבר הרכבת ואילו בחיילים ששירתו את המדינה מקבלים זין בעין. בושה ושחיטה לאור יום.....
  • 4.
    אבינועם 27/03/2012 09:10
    הגב לתגובה זו
    בדרך לאבדון
  • 3.
    פשוט בושה למדינה איזו סחטנות (ל"ת)
    ירון 27/03/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי - מתנגד למחאה 27/03/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    הממשלה עמדה מול החמאס 5.5 שנים עד שניאותה לשחרר את החייל " גיבור ישראל" גלד שליט ואילו וועד הרכבת הכניע את הממלשה אחרי 12 שעות. יש מי שעוד יצביע לממשלה כזאת בקרוב?
  • 1.
    מדינה כוחנית 27/03/2012 07:09
    הגב לתגובה זו
    שיטת הכח מופעלת רק על הספרדים. עוד מעט יגידו עליה " היא לא נחמדה" ... חבל שהפנתרים נעלמו ביחד עם גולדה מאיר שר התחבורה הוא בזיון. השינויים שעשה בתחבורה רק ייקרו את המחיר למה בתוך העיר צריך לשלם יותר? זה מהפכה? במקום 5.5. שח משלמים בעיר תל אביב לנסיעה בעיר 6.5 שח לממן את המהפכה שלו? בושה וחרפה כל הממשלה הזאת זבל שיעופו מהר.
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.