"אחרי המחאה התקשורת משלמת מחיר"

יו"ר מקאן, אילן שילוח בטוויטר: "קל יותר לפטר בקשת, ערוץ 10, אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום מאשר בחברות הגדולות שצמצמו את הפרסום"
משה בנימין | (11)

שוק הפרסום מכין את עצמו לחורף קשה. הצפי הוא לרבעון אחרון קודר בסוף 2011, רבעון שכבר החל לתת את אותותיו בהאטה בפרסום בתקופת החגים (יחסית לתקופות זהות בעבר) והמשיך באופן חריף יותר לאחר החגים.

אילן שילוח, יו"ר קבוצת מקאן אריקסון, ליווה בחודשים האחרונים באמצעות הטוויטר את האירועים החברתיים הרי הגורל בישראל והביע יותר מפעם אחת את תמיכתו בהפגנות הענק שיצאו לכיכר. לפני יומיים (יום א') צייץ שילוח בטוויטר, והפעם הוא נאלץ להתמודד עם הישגי המחאה: "התיקשורת מקבלת עונשה על גיבוי למחאה... מורידים מחירי מוצרים, חלק מהמימון הוא הורדה מסיבית של הפירסום . התוצאה היא הפסדים כבדים ופיטורי אנשים".

המחאה שהצליחה מעל למצופה וזכתה לגיבוי וסיקור נרחב בתקשורת הגיעה לשלב הקרבת הקורבנות על מזבח הצדק החברתי. בין מאות האלפים שיצאו לרחובות להפגין היו גם עובדי ענף הפרסום שנקלע כעת לתקופת קיצוץ מאסיבי מצד המפרסמים ועובדי גופי התקשורת שקיצוץ בפרסום משמעותו ירידה ברווחיהם. התוצאה היא אחת, קיצוץ בלתי נמנע גם במצבת כח האדם בערוצי הטלוויזיה ומשרדי הפרסום.

שילוח סיפק ציוץ נוסף גם בהקשר הזה: "קל יותר לפטר אנשים בקשת, רשת, ערוץ 10, משרדי הפירסום , אתרי האינטרנט והעיתונים מאשר לפטר בחברות הגדולות שצמצמו את הפירסום".

שילוח מכיר מקרוב את "החברות הגדולות שצמצמו את הפרסום" כפי שהוא מנסח בציוץ הטוויטר שלו. מקאן אריקסון, משרד הפרסום הגדול במדינה בראשו הוא עומד מייצג חלק מהמפרסמים הגדולים בישראל. תנובה, שמצאה עצמה בחודשים האחרונים בלב המחאה החברתית ותיזכר יותר מכל כסמל ההתקוממות החברתית של קיץ 2011 היא מלקוחותיו הבולטים של מקאן.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מאיר 02/11/2011 12:07
    הגב לתגובה זו
    זו טעות להפוך את אקט הפחד של המפרסמים להאשמה עצמית ולחרטה על המחאה. אקט הפחד הזה עוד עלול להפוך לאקט אסטרטגי וספין תקשורתי של המפרסמים נגד המחאה.
  • 7.
    ק 02/11/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
    בהרס מעמד הטייקונים. ברגע שיכניסו עוד שחקנים למשחק (בין אם זה שוק מוצרי החלב או כל שוק אחר), התחרות תגבר, ואיתה גם הדרישה לפרסום איכותי.
  • 6.
    א 01/11/2011 23:40
    הגב לתגובה זו
    תקופה קשה מאוד לענף שמורגשת כמעט בכל חברה שקשורה לפרסום. כן, זה מצב זמני אבל הצלקת תשאר
  • 5.
    אילן שילוח דמגוג (ל"ת)
    ליאור 01/11/2011 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לילך 01/11/2011 22:11
    הגב לתגובה זו
    אני שמתי לב שארטים וקופי במקאן לא מתוגמלים בחודש הראשון לעבודתם, אז כנראה שזה גל הפיטורים שאתה מדבר עליו אדון יושב ראש האנטי מחאה, תקשיב, אני מבינה שאתה מתחום הפרסום ותכלס אתה מנסה לקדם את האג'נדה שלך שהיא כמובן פוליטית, ולהצטייר קמת יותר מהמשרד שדחף את גלעד שליט מחוץ לשבי, אבל כדאי שתכנס לפרופורציות.
  • 3.
    אסף 01/11/2011 18:17
    הגב לתגובה זו
    החברות הגדולות הבינו שהן לא צריכות משרדי פרסום גדולים ותקציבים של מליונים בשביל להריץ קמפיין באינטרנט או לעצב מודעות לעיתונות. בעידן הדיגיטלי שכל פרילאנס מהבית או מהסטודיו שלו יכול לעשות בדיוק את אותה העבודה כמו משרד פרסום, אין שום הצדקה לשלם סכומים מטורפים על פרסום. בעידן בו יוטיוב וגוגל שולטים במדיה ומתחזקים מיום ליום, אין שום צורך בפרסום מסורתי עם מאות עובדים. מספיק משרד של 5-10 אנשים בכדי לטפל באותו תקציב וברבע מחיר. הגיע הזמן שהעבדות של המשרדים הגדולים תצא מהעולם ושהעובדים יתחילו לדרוש את זכויותיהם הבסיסיות לשעות נוספות ותגמול על לחץ וקריאטיביות.
  • שטויות במיץ של לחזר ממורמר (ל"ת)
    01/11/2011 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחת שיודעת 01/11/2011 17:13
    הגב לתגובה זו
    מחירי השוק הם ברצפה ובמקום שאחת החברות הגדולות תצא בקמפיין במחירי רצפה ותמכור את המוצרים שלה במבצע היא מעדיפה לדפוק את חברת הפרסום (יש פיטורים רחבים בכל חברות הגדולות) ולהוריד תקציבים בחצי ואף יותר מזה.
  • 1.
    01/11/2011 17:01
    הגב לתגובה זו
    לי מה אילן רוצה?
  • אילן צודק (ל"ת)
    הפגנו ואכלנו אותה 01/11/2011 17:46
    הגב לתגובה זו
  • גיא 01/11/2011 17:17
    הגב לתגובה זו
    הוא רוצה להרויח כסף, הרבה כסף, הרבה מאד כסף..
אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%; אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של אי ודאות, נראה שהמשק הישראלי חוזר לשגרה. הפסקת האש שנכנסה לתוקף מוקדם מהצפוי והחזיקה מעמד למרות החששות, מסירה בהדרגה את אחד המשתנים המרכזיים שעיכבו את בנק ישראל מלהתחיל בתהליך הורדת הריבית. במקביל, השקל ממשיך להתחזק, ונכון לבוקר זה נסחר סביב 3.25 שקלים לדולר, הרמות הנמוכות שנראה לאחרונה באוגוסט 2022, בעוד הדולר בעולם ממשיך להיחלש. גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, לאחר שחברת S&P העלתה את תחזית הדירוג מ"שלילית" ל"יציבה", בהמשך להחלטה דומה של פיץ'. התשואות הקצרות עלו מתחילת נובמבר, והמרווחים באג"ח הדולריות הצטמצמו לרמות שמזכירות את התקופה שלפני המלחמה.

ברקע הדברים, הציפיות למדד אוקטובר מתכנסות סביב עלייה של 0.5%, שתשמור את האינפלציה השנתית קרוב ל-2.5%, בתוך טווח היעד של בנק ישראל. 

מה צופים האנליסטים?

הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 0.5%, כאשר בהראל מעריכים עלייה של 0.5%, במזרחי טפחות 0.4%, ובמיטב 0.6%. לאחר שהמדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, שעמדו על ירידה של 0.3% בלבד. מדובר בקצב שמתאים לסביבה אינפלציונית יציבה יחסית.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי בפועלים, מציין כי “הייסוף המתמשך בשקל והתמתנות מגבלת הביקוש לעובדים צפויים למתן את האינפלציה גם במהלך 2026, בעוד עליית השכר הממוצע נראית מתונה ביחס לעבר”. לדבריו, השוק מתמחר כעת הורדת ריבית בהסתברות של כ-75%, והמדד הקרוב עשוי לקבוע אם היא תתממש כבר בהחלטה הקרובה ב-24 בנובמבר.

במזרחי טפחות מעריכים כי ההתמתנות במדדי מחירי הטיסות והחגים, יחד עם התחזקות השקל, צפויים להוביל למדד מתון יחסית. לפי הסקירה של הבנק, מדד אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.4% בלבד, מה שיוביל את האינפלציה השנתית ל־2.4%. “בהינתן סביבת שער החליפין החזקה והירידה במחירי הסחורות בעולם, קשה לראות כרגע לחץ אינפלציוני משמעותי נוסף”, נכתב.

בלידר שוקי הון מציינים כי “הגידול בצריכה בחודשים האחרונים נבע ברובו מהשלמת רכישות שנדחו במהלך המלחמה, אך נתוני אוקטובר מצביעים על יציבות ולא על גל ביקושים חדש”. לדבריהם, הלחצים האינפלציוניים נשארים מתונים, והם צופים עלייה מצטברת של 0.1% בלבד בשלושת החודשים הקרובים, לצד הורדת ריבית אחת בתקופה זו.