על רקע המשבר העולמי: 'מיפ' יוצא לדרך

מה יעשו הישראלים בפסטיבל המדיה בקאן והאם גופי השידור "ילכו על בטוח"? דווקא על רקע המשבר הכלכלי, יותר חברות מישראל ישבו בדוכן המכון לייצוא
אלכסנדר כץ | (4)

פסטיבל מיפ-קום יתחיל רשמית מחר (יום ב') בקאן, אבל לא מעט ישראלים כבר הגיעו לעיר החוף הצרפתית במהלך סוף השבוע, וגם היום יעשו הישראלים, כמו גם רבים מתעשיית הטלוויזיה העולמית, את דרכם לעיר.

הפסטיבל הפעם יערך על רקע המשבר הכלכלי המעמיק ברחבי העולם, בין היתר בארה"ב, יוון, איטליה, ספרד ועוד. מנכ"ל 'דורי מדיה', נדב פלטי, מגיע לקאן היום, לאחר סדרה של פגישות ופרזנטציות שכבר נערכו בשבועות האחרונים באמצעותו ובאמצעות סוכניו, לגופי השידור. "אני מעריך של'דורי מדיה', 'מיפ' הנוכחי יהיה טוב וזה יותר מתחושות הבטן. אני רואה את זה לפי לוח הפגישות של כל אחד מאנשי המכירות שלנו, וכמובן שהיו מגעים שהתחילו עוד לפני".

ולמרות זאת, פלטי מעריך שהמשבר הכלכלי עשוי להשפיע על שוק הטלוויזיה: "גופי השידור יחפשו לקנות מוצרים טיפה יותר זולים, המחירים בטריטוריות השונות, למשל אירופה, עשויים לרדת". מאידך, המשבר פסח כמעט על מדינות רבות, בהן למשל רוסיה. "המצב הכלכלי שלה טוב והמשבר הזה לא כל כך השפיע עליה", אמר פלטי לאייס, "אם אני משווה את זה למשבר של סוף 2008 ושנת 2009, בזמנו רוסיה פשוט נעלמה מהמפה. לפני שנה היא חזרה בגדול, וקונה הכל. דוגמה נוספת היא פולין - המצב שלה טוב והם קונים מאיתנו. יש בונוסים, DVD, ומוצרים נלווים".

אחרי נתוני הרייטינג המדהימים של גמר 'מאסטר-שף' - עם כ-46%, מפיק תחרות הבישולים של 'קשת' אסף גיל, כבר שוהה בקאן. "תראה, הפורמטים הגדולים תמיד יהיו, וגם אם יש משברים כלכליים, גופי השידור לא יגידו 'בואו לא נעשה תכנית פריים טיים גדולה כדי לחסוך'", אומר גיל לאייס. "כולם יחפשו תכניות פריים טיים רציניות, אבל אני מאמין שכפי שהיה במשברים הקודמים, האנשים יהיה זהירים הרבה יותר. גופי השידור ילכו על דברים יותר בטוחים - פורמטים שעובדים טוב בטריטוריות שונות. הרצון לנסות כל מיני דברים, יהיה יותר קטן, ינסו לקחת כמה שפחות צ'אנסים".

ועדיין נשאלת השאלה האם הזכייניות ינסו להדק חגורה בפסטיבל מיפ הקרוב. גורם בכיר בשוק הטלוויזיה, אמר לאייס: "הזכיינית 'קשת' תמשיך להשיק ולהשקיע במוצרים, 'רשת' חייבת מוצרים חזקים כי היא לא יכולה להישאר מאחור בערוץ 2, ואילו ערוץ 10, למרות הבעיות הכלכליות הקשות שלו, לא יישאר מאחור, כמובן - אם יימצא משקיע. אני גם צופה שערוץ 1 יצטרף בחודשים הקרובים לתחרות הזאת, עם התהליכים החיוביים שקורים בו".

לדברי אותו גורם, "הערוצים לא יחסכו ברכישות של פורמטים ותכניות, אבל יחפשו מקורות הכנסה נוספים מעבר לשוק הפרסום הסטנדרטי, שבחודשים האחרונים נפגע גם בישראל".

לדברי אסף גיל, "אני לא יודע מה האג'נדה של הזכיינים, אני אישית נסעתי מתוך מטרה לקנות ואני מחפש פורמטים שיצדיקו קניה - בפוקוס של הפריים-טיים. אני מעריך שאני יודע מה הערוצים מחפשים, ומה מצב השוק הנוכחי. משהו שהוא טוב מבחינתי, זה שאני עובד עם כולם ולא מחויב בבלעדיות לאף גוף שידור, ככה שיש לי פריווילגיה, בניגוד אולי לחברות הפקה אחרות שעובדות באופן אבסולוטי עם זכיין אחד, לקחת פורמט שאם זכיין לא רוצה, אני יכול להציע אותו לזכיין אחר". הישראלים באים, הישראלים באים (בהמוניהם)

בדוכן של המכון הישראלי לייצוא, ישבו הפעם כמעט 20 חברות מול 15 חברות שהשתתפו בו בפסטיבל האחרון שנערך באפריל. 'ענני תקשורת' תצטרף לדוכן, כמו גם 2 חברות ניו מדיה חדשות, בהן 'ריאליטי מדיה', ואילו 'קשת', שפעלה עד כה בדוכן הישראלי, תקים עמדה נפרדת משלה. למפיץ אבי ארמוזה, הבעלים של 'ארמוזה פורמטס', ולחברת ההפקה ומפעילת הערוצים 'דורי מדיה', ימשיכו להיות דוכנים פרטיים במתחם הפסטיבל.

לדברי מנהלת אגף קולנוע וטלוויזיה במכון, מירה גשל, "בישראל רואים בענף הטלוויזיה יותר ויותר ענף ייצוא חשוב. הנה, עכשיו משרד התמ"ת החליט לעזור לחברות טלוויזיה ולמפתחי הפורמטים בשיווק כספי. זה אומר שבמידה והם יוכיחו עלייה כספית בייצוא, הם יזכו למענקים בגובה של עשרות אלפי שקלים". כאמור, גופי התקשורת הישראליים בשלבי הגעה לעיר. את 'רשת' למשל ייצגו סמנכ"ל התוכן אילן דה פריס; המשנה למנכ"ל אילן טוביהו; מנהל הפריים ארז בן הרוש; מנהל דוקו ריאליטי אורן גזית; ומנהלת הפעילות הבינ"ל בזכיינית שרון שפאן. מערוץ 10 יהיו סמנכ"לית התוכן קרני זיו; ומנהלת הפיתוח אילנית סימנטוב. את 'קשת' ייצגו סמנכ"ל התכניות רן תלם; מנהל תחום בידור וריאליטי עמי גלאם; ומנהלת רכש ו'קשת' פורמטס' קרן שחר. מערוץ 1 יגיע בני רוז'נסקי, מנהל מחלקת הרכש, שיתמקד בעיקר ברכש תוכן, אבל ינסה גם לקדם את הפורמט המקורי 'סיפור מנצח'. תכניות שכבר הוצעו בפסטיבלי מיפ האחרונים, יוצעו גם הפעם לצד תכניות חדשות: 'שלוש', 'סברי מרנן', 'אייל גולן קורא לך', 'נראה אותך', 'רמזור', 'תמיד נהיה אבא ואמא' של 'קשת'; 'צחוק מהעבודה' ו'משפחה חורגת' של 'רשת'; 'מחוברים' ו'מחוברות'; 'TLV עושים את תל אביב' של אבוט רייפ המאירי; 'החולמים' ו'מגודלים' של דורי מדיה, ועוד. למרות העונה הראשונה החלשה מבחינת נתוני הרייטינג, ערוץ 10 ו'אבוט-רייף-המאירי', יציעו את 'הדור הבא 24/7' שכבר מעורר התעניינות בקרב רשתות שמתחרות ברשתות שמחזיקות בזכויות השידור של 'האח הגדול'. לדברי גורם בשוק הטלוויזיה המקומי, "הם עוד ירוויחו על ההפקה הזאת, שבארץ גרמה להם להפסד של יותר מ-10 מיליון שקל. יש פרטים בתכנית שאפשר לשווק החוצה, ושיהווה תחרות ל'האח הגדול'. ערוץ 10 יפיץ עוד את 'לעוף על המיליון' שזוכה להצלחה גדולה בספרד ונמכר לשידור ב-NBC, '2.3 בשבוע', 'מתי נתנשק' שכבר נמכר במזרח אירופה ורוסיה, ו'בטבעת זו'.

רק לאחרונה חתמה דורי מדיה על עסקה עם CBS להפקת 120 פרקים של הסדרה 'אהבה עיוורת' ('Date Blind' בספרדית, א"כ), והתסריטאית האמריקאית שלו תהיה כריסטה ורנהוף, שהייתה המפיקה המיוחדת של 'האנטומיה של גרייס'. הסדרה בספרדית, נמכרה לשידור ב-44 מדינות, בין היתר לסין, רוסיה, טורקיה, הונג קונג, איטליה, ספרד, שוויץ, ועוד. התכנית צפויה להיות משודרת בערוץ CW בו CBS שותפה. במיפ השבוע יציגו אתר mako של 'קשת', יחד עם חברת The Box, את מיזם הקרוס מדיה החדש Screenz. מטרתה של החברה החדשה היא לפתח ולשווק מוצרי קרוס מדיה, חיבורי תוכן בין מסכים ופעילויות רב-מסכיות עבור גופי טלוויזיה, הפקה ופרסום ברחבי העולם.

המיזם יציע לגופי שידור סדרת מוצרים, שניתן להתאים לכל סוגי תוכן טלוויזיוני, החל משעשועונים, דרך תכניות ריאליטי וכישרונות ועד דרמות. הקטלוג של Screenz כולל עשרות פתרונות שנוסו ושוכללו במהלך פעילויות הקרוס מדיה של mako ו-The Box, מוצרי WEB, אפליקציות, פתרונות סטרימינג לכל סוגי המכשירים בשותפות עם חברת APPLICASTER, משחקי און ליין אינטראקטיביים ועוד, זאת בהתאמה לכל מדינה ולכל סוגי המדיות והרשתות החברתיות.

ביחד עם המוצרים שפותחו ב-mako עבור תכניות 'קשת' בשנתיים האחרונות, Screenz אמורה לתת מענה עבור חברות תוכן בעולם, אם בשלב ההפצה והשיווק ואם בשלב הפיתוח של הפורמטים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עינת 03/10/2011 00:29
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שישראל לא תהווה אור לגויים גם בתחום התוכן והטכנולוגיה הבידורית. בהצלחה
  • 3.
    החיבור בין החברות- רעיון מבריק. בהצלחה. (ל"ת)
    אוליבר 02/10/2011 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שיהיה בהצלחה, ייצגו אותנו בכבוד! (ל"ת)
    צור 02/10/2011 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאמין ב THE BOX, עושים דברים מדהימים. (ל"ת)
    רונן 02/10/2011 15:04
    הגב לתגובה זו