משגיחי הבורסה: מכון כתר מתריע מפני השקעה בחברות ללא 'היתר עסקא'; מי ברשימה

שטראוס והחברה לישראל הן בין החברות שלא חתמו על 'היתר עסקא' המאפשר לציבור הדתי להשקיע בהתאם לאמונתו, להלן הרשימה המלאה של החברות במדד ת"א 100
ג'וש דוקרקר | (16)

מחקר של מכון כתר לכלכלה על פי היהדות שבדק את כשרות ההלוואות שניתנות לחברות ציבוריות מצא כי אג"חים רבים בשוק ההון אינם מוכשרים עבור הציבור הדתי בשל אי עמידה בתנאי "היתר עסקא".

על פי המחקר של מכון 'כת"ר לכלכלה עפ"י התורה', אשר שם לו למטרה לחבר את חיי המסחר והכלכלה המודרניים עם אוצרות הרוח של העולם היהודי, מספר לא מבוטל של חברות הנסחרות במדדים המרכזיים בבורסה, מנפיקות אג"חים ללא 'היתר עיסקא' אשר הציבור הדתי נדרש להן.

ביו החברות שנסחרות במדד ת"א 25 אשר לא חתמו על היתר עסקה: אלביט מערכות, בזן, גזית גלוב, חברה לישראל, כיל ושטראוס. הרב שלמה אישון, ראש המכון הדגיש כי "מדובר בפגיעה בציבור הדתי - ציבור שמקפיד על כשרות במוצרי המזון, אך עלול לעבור על איסור ריבית".

"ההלכה היהודית אוסרת באיסור חמור ריבית מכל סוג שהוא הן על הלווה והן על המלוה", נכתב באתר המכון, "עם זאת מכירה ההלכה בכך כי הריבית הינה כלי פיננסי ממדרגה ראשונה אשר נועד לאפשר פעילות עסקית ענפה".

מסמך 'היתר העסקא' נוצר על מנת לעקוף איסור זה. במסגרת היתר העסקה, מחצית מסכום ההלוואה שייך עדיין למלווה וניתן כפיקדון בלבד. החצי ניתן כהלוואה אך הצדדים שותפים לרווח ולהפסד. בהפסד ההלוואה אינה מוחזרת למלווה ובהצלחה, הרווחים מתחלקים בין הצדדים, ללא ריבית.

להלן החלוקה של החברות הנסחרות במדד ת"א 100 על פי התאמתן לציבור שומר המצוות (החברות המודגשות נסחרות גם במדד ת"א 25):

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    המאמין 14/09/2011 23:14
    הגב לתגובה זו
    גבעות עובדת בשבת על פי היתר רבני בגלל שזה אוטומט.ולא מחללים שם שבת .נקודה .ולרעלאומר עיניים להם ולא יראו בבקשה תיכנס לדו" ח הרבעון השני שלהם ואולי טמטום החושים שלקית בא יסתיים {כנראה שלא בגלל שאתה כסיל ולא בער}תפתח מילון בשביל להבין
  • 13.
    ראל 14/09/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    אה שחכתי לוסקין לבוש כמו חרדי .רק שהוא מדבר אנגלית .ונראה כמו טוב לא חשוב הוא בטוח חתם רק שהוא לא מבין על מה כמו שהוא חתום על נפט שיש וזה מים
  • 12.
    עוד סיבה לגבות כסף מגוף עסקי חילוני,תתביישו (ל"ת)
    חרד מן החרדים 14/09/2011 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    משגיח כשרות 14/09/2011 14:12
    הגב לתגובה זו
    בכי" ל מערבבים כימיקלים חלביים עם כימיקלים בשריים אוי ויי זמיר!! אני רץ לשטוף את הפה
  • 10.
    המאמין 14/09/2011 13:30
    הגב לתגובה זו
    נדמה לי שגבעות היא החברה היחידה ששומרת שבת וחג כהלכתו .וגם המנהלים שלה הם כאלה .נראה לי שאין עוד חברה כזאת בבורסה .כל השור שבת ברכת השפע עליו פי כמה וכמה .גבעות היא המניה .אין המלצה לפעולה כלשהי במניות .בהצלחה ושבת שלום
  • שטויות 14/09/2011 14:57
    הגב לתגובה זו
    בנוסף, בעלי הבית שם גובים את דמי הניהול (תמלוגי על) הגבוהים ביותר הניתנים עפי חוק (פי 2 מדלק קידוחים, פי 3 מאבנר וכו). כך שצדיקים גדולים הם בטח שלא...
  • ריבי מצמן 14/09/2011 13:39
    הגב לתגובה זו
    אז יש בזה הגיון. וצריך לעודד חתימה על המסמך אבל אם אין בזה הגנה מפני השטויות של בן דוב והחברים שלו. אז מה זה משנה?
  • 9.
    דויד יוסיפוב 14/09/2011 12:53
    הגב לתגובה זו
    תחשבו ברצינות על האג" ח שכל פעם מחדש מקצצים לכולנו ועושים עלינו קופה - הגיע הזמן שהיהדות תגנה על בנייה מפני נוכלים וגנבים.
  • 8.
    זה ניקרא פרוסבול (ל"ת)
    מנשה 14/09/2011 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כל הכבוד 14/09/2011 12:33
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שגופים עיסקיים לא יחתמו על היתר עיסקא. אין יותר נאצלת וישרה והגונה ,כמו ההלכה היהודית. לא צריך להתלהם ולהיות " אנטי" בכל עניין (תגובה למס' 1 3)
  • 6.
    קורא לכל החברות לעשות היתר עיסקא (ל"ת)
    ניר 14/09/2011 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פישל 14/09/2011 12:26
    הגב לתגובה זו
    למה פתחתם דווקא בחברת שטראוס,שעל פי המכון לא חתמה על " היתר עיסקה" ,ואילו בגוף הרשימה פירטתם לפי סדר הא" ב את המניות הרעילות במדד המעו" ף - החל ב-אלביט מערכות וכלה ב...שטראוס. האם זה משום שחברות המזון הפכו להיות שק החבטות הקבוע באמצעי התקשורת או משום שחברה זו ספציפית לא התייחסה לפניות המכון באופן גורף,פעם אחר פעם, חרף העובדה שהיא נושאת תג כשרויות מהודרות בקווי ייצור מהדרין שלה?!
  • 4.
    פ.שץ 14/09/2011 12:10
    הגב לתגובה זו
    אנכנו הפכחנו לחברה דומה לאירנית או כל חברה דת קיצונית, השתעגנו
  • 3.
    אכן יוזמה יפה להתאים את המסחר המודרני להלכה (ל"ת)
    נהדר 14/09/2011 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    י 14/09/2011 12:07
    הגב לתגובה זו
    איסור על הריבית ביהדות מעולם לא היה גורף (כמו באיסלם או בנצרות למשל). האיסור תמיד היה על ריבית בין אנשים פרטיים ולא ביו עסקים ויותר מכך האיסור בדרך כלל משויך להלוואות לעניים. אבל המכון מבקש כנראה לגזור קופון וכנראה הצליח בחברות רבות.
  • 1.
    תגידו התחרפנתם יסתומים (ל"ת)
    שועלי 14/09/2011 11:55
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.