ה-ECB הקפיץ את השווקים: ביצע רכישות אג"ח איטלקי; אוסטריה הלחיצה המשקיעים

הבנק המרכזי בגוש האירו רכש היום אגרות חוב איטלקיות. גרמניה ביצעה הנפקה מוצלחת של אג"ח. הבורסה בצרפת ביצעה סיבוב פרסה של מעל 3%. מודי'ס: "הדירוג העדכני מתאים יותר לחשיפת ליוון"
יוסי פינק | (11)

הסערה בשוקי ההון באירופה מתפזרת? את יום המסחר פתחו המדדים בתנודיות חריפה כאשר בדקות הפתיחה נרשמו ירידות של כ-1% אך מהר מאוד התחלפה המגמה כאשר המדדים נסחרו עמוק בתוך הטריטוריה הירוקה.

בצהרי היום דווח כי הבנק המרכזי באירופה קנה אגרות חוב של ממשלת איטליה כדי למנוע התפשטות משבר החובות מיוון לאיטליה. בתגובה התשואה על החוב האיטלקי ירדה ב-5 נקודות ל-5.66%. מוקדם יותר היא טיפסה ל-5.77%.

השווקים גם מעודדים מהנפקה מוצלחת של אג"ח גרמני. הכלכלה החזקה בגוש האירו מכרה 4.1 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר), לאחר שבתחילת השבוע התשואה על האג"ח נפלה לשפל שיא בצל התגברות החששות בשווקים שיוון תגיע לחדלות פרעון כבר בחודש הקרוב.

מוקדם יותר העיבו על השווקים ענקיות הבנקאות הצרפתיות. הבוקר אישרה סוכנות הדירוג מודי'ס את השמועות מתחילת השבוע כשהורידה את דירוג החוב של שניים מהבנקים הגדולים בצרפת. כאמור, ביום שני האחרון דיווחה סוכנות בלומברג כי סוסייטה ג'נרל, קרדיט אגריקול ו-BNP פאריבס, 3 ענקיות הבנקאות הצרפתיות צפויות להורדת דירוג, עוד השבוע. על רקע הדיווח בבלומברג איבדו שלוש המניות גובה רב. ואכן המידע היה מדוייק, להוציא את BNP.

סוכנות מודיס הוציאה היום הודעה לפיה דירוג החוב ארוך הטווח של סוסייטה ג'נרל הורד ברמה אחת מ-Aa3 ל-Aa2. דירוג החוב ארוך הטווח של קרדיט אגריקול נחתך ברמה את אף הוא, מ-Aa2 ל-Aa1 אך בנק זה ספג גם הורדה בדירוג העוצמה מרמה של C+ לרמה של C.

בהמשך היום, החלה ההצבעה של גוש האירו בדבר הרחבת קרן החילוץ כאשר רובה מיועדת למניעת נפילתה של ממשלת יוון. בתוך כך, אוסטריה החליטה להשהות את החלטתה ובתגובה החלו המדדים המובילים באירופה לתקן את העליות, כאשר סקטור הבנקאות מובילות את הירידות. לידיעה בהרחבה

עם סיום המסחר באירופה, מניית BNP ירדה 3.93%, קרדיט אגריקול הוסיפה 1.22% ובנק סוסייטה ג'נרל איבד 2.88%.

עם סיום המסחר באירופה, רושמו המדדים המובילים עליות שערים כשאת ההובלה לקח מדד הדאקס הגרמני שטיפס 3.36%, בורסת לונדון התחזקה ב-1.02% ובורסת פריז עלתה 1.87%. המדד האזורי EURO SOXX 50 הוסיף 2.29%.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ועדת טרכטנבר דופקת א 14/09/2011 20:08
    הגב לתגובה זו
    המלצות על שטויות חינוך חינם וכו לעומת זאת העלאת מס על הבורסה!!!!! לא ישאר לנו כלום. הפרופסור הנל כנראה השקיע את כספו בדירות והוא משכיר אותם אין לו כסף בבנק אז הוא דופק את כולם בשביל לקבל שנה חינם בגיל שלוש???? מנוול ואם ביבי יקבל את המסקנות צריך מחאה חדשה
  • 7.
    חוקר 14/09/2011 16:38
    הגב לתגובה זו
    שורטיסטים התכסו מהר פן תתקררו תקבלו דלקת ראות ו........
  • 6.
    יוסי 14/09/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    ענין של עד כחודשיים!!
  • 5.
    א 14/09/2011 15:27
    הגב לתגובה זו
    של ישראל ע" י חימום האיזור ובמיוחד בשטחי הים?
  • 4.
    ראל 14/09/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    אולי נלך להוציא את לוסקין ואיילנד קן הקוקיה מה אתם אומרים שוקעי גבעות יאוש?מי בעד ...
  • 3.
    אפשר להתחיל לאסוף שורטים,קצת קצת כול עלייה (ל"ת)
    שורטיסיט 14/09/2011 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ה" מלאך" 14/09/2011 13:32
    הגב לתגובה זו
    בחו" ל מוציאים זאת מחוץ לחוק! אצלנו הרשויות ממש נרדמו! ! ! פגיעה בכלכלה ובצבור שעל גבם " חרתנים " מנסים -בגללמספר שקלים להזיק גם לכלכלה! ! !
  • צודק 14/09/2011 14:42
    הגב לתגובה זו
    עד שלא ייפטרו מהקישקוש הזה נמשיך לראוך ירידות או עלייה מינורית
  • דוד 14/09/2011 15:02
    בלי שום הודעה חיובית (ולמעשה עוד כמה שליליות..) הבורסה עולה... מישהו יכול לומר למה? האם המגמה תמשיך? זה הזמן לקנות?
  • 1.
    עידן 14/09/2011 11:21
    הגב לתגובה זו
    זה צריך להיות " סוכנות מודיס הוציאה היום הודעה לפיה דירוג החוב ארוך הטווח של סוסייטה ג' נרל הורד ברמה אחת מ-Aa2 ל-Aa3. דירוג החוב ארוך הטווח של קרדיט אגריקול נחתך ברמה את אף הוא, מ-Aa1 ל-Aa2 אך בנק זה ספג גם הורדה בדירוג העוצמה מרמה של C לרמה של C. ולא כפי שציינתם...
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.