ממה חוששות במיוחד HOT ו-yes?
הרחבת מספר הערוצים באמצעות ממיר ה-DTT (ערוצים בחינם) שנדונה בשעה זו (יום א') בוועדת הכלכלה, מדברת על אפשרות להעביר כ-15-18 ערוצים במקום חמישה ערוצים כיום. בין השאר יתאפשר לספק שידורים של ערוצי ילדים, ערוצי ספורט וערוצים פופולרים אחרים. יתר על כן, הממיר במתכונתו החדשה (אם יאושר בכנסת) יאפשר להעביר שידורים ברזולוציה גבוהה (HD), שידורי רדיו וכו'. כתוצאה מכך, צפוי לגדול מאוד הביקוש לממיר.
ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין בירך במהלך דיוני הוועדה על הקמת פלטפורמת טלוויזיה רב ערוצית שלישית, והתריע על כך ש-HOT ו-yes נוהגות כיום כמונופול דורסני, וכי ניצלו לרעה את מעמדן לאורך השנים.
הרחבת פעילות ה-DTT צפויה להשפיע על HOT יותר מאשר על בזק (החברה האם של yes), שכן פעילותה של yes, שאינה נסחרת בבורסה, משפיעה במידה מעטה יחסית על המניה של בזק, בעוד שעל HOT יש לכך השפעה ישירה (כ-70% מהכנסות HOT נובעות ממכירת שירותי טלוויזיה בעוד שתוצאות בזק לא מושפעות בשורת ההכנסות מתוצאות yes).
מטרתה של הצעת החוק היא לאפשר לצרכני הטלוויזיה לקבל כ-18 ערוצים, בחלקם בחינם, באמצעות ממיר שיירכש בעלות של כ-400 שקלים בחנויות האלקטרוניקה. סכום זה יהיה התשלום ה(כמעט) יחיד עבור התכנים.
כדי להגדיל את מספר הערוצים תשקיע המדינה כ-65 מיליון שקל שכבר תוקצבו בוועדת הכספים. הרחבה זו של מספר הערוצים צפויה להנחית על HOT ו-yes מכה לא פשוטה בתחרות על קהל היעד. HOT אף ציינה בדוחותיה, כי הרחבת ה-DTT צפויה לפגוע בתוצאותיה הכספיות. במהלך דיוני ועדת הכלכלה היום הביע הרצל עוזר, מנכ"ל HOT את מחאת החברה על כך שלא מאפשרים לה לשדר פרסומות, או להיות בעלת התכנים שהיא משדרת.
מפעילי הסלולר - בטלוויזיה
אלא ש-15-18 ערוצים הם רק המתאבן. המהפכה תאפשר לכל ספק תוכן, קיים וחדש, להתחיל לספק שירותי טלוויזיה. בטווח הלא רחוק עשויים גם מפעילי הסלולר להיכנס לתחום הזה. למפעילי הסלולר יש תשתית של לקוחות המשלמים באמצעות מערכות גבייה ושירות לקוחות, וכן תשתיות מדיה.
בשוק ההון מעריכים, כי כניסתם לתחום הטלוויזיה היא מהלך מתבקש. עוד מעריכים בשוק ההון, כי מפעילי הסלולר ינסו לקבל מהרגולטור תנאי תחרות משופרים, כולל תשתיות IPTV משודרגות, אבל בסופו של דבר הם יכנסו לתחום התכנים באמצעות הממיר והאינטרנט, בעיקר בעקבות מיזוג 012 לתוך פרטנר ומיזוג נטוויז'ן עם סלקום. בכל מקרה, בשלב זה ממתינים לתוצאות ועדת חייק שאמורה לפסוק בנושא השוק הסיטונאי בתחום התקשורת (בתנאי התחרות). יצירת שוק סיטונאי או כניסת חברת החשמל לענף התקשורת, צפויה להקל על מפעילי תקשורת שונים ובהם מפעילי הסלולר לתמחר חבילות אטרקטיביות הכוללות שירותי תכנים.
צרכן טלוויזיה שירצה לקבל תכנים ממפעיל סלולר יוכל להוסיף סכום מסוים למחיר הממיר, בסכום של עד כמה מאות שקלים, ובתמורה לקבל ממיר שמתחבר גם לאינטרנט, ושדרכו יוכלו מפעילי הסלולר לספק תכנים לפי דרישה.
המשמעות היא, שפרטנר, סלקום ופלאפון, כמו גם מירס וגולן טלקום, יוכלו להפוך לספקי תוכן באמצעות האינטרנט. כל מפעיל סלולר יוכל למכור באמצעות הממיר סרטים, ערוצים ותוכניות פופולריות, כאשר הלקוח משלם רק עבור התכנים שהוא מעוניין בהם.
יתכן שלפרטנר, שכבר הקימה תשתית רכישת סרטים, יהיה יתרון מסוים הודות לתשתית רכישת תכנים ומערכת יחסים עם ספקי התכנים בחו"ל. אבל סביר להניח ששאר המפעילים יסגרו את הפער בתוך זמן קצר.
רגולציית התכנים - פרסום והפקות מקור
מפעילי הסלולר יוכלו לסבסד חלק מעלות הממיר ולספק ללקוחותיהם תכנים במחיר מועדף במסגרת סלי שירותים. בשלב זה לא ברור איך יוכל הרגולטור להכפיף את מפעילי הסלולר לכללים והמגבלות שמוטלים על yes ו-HOT: לא ברור איך ניתן יהיה לחייב אותם אותן בהפקות מקור, בתשלום תמלוגים על העברת תכנים, האם יתאפשר להם לשדר פרסומות, וכל שאר מרכיבי הרגולציה שחלים כיום על HOT ו-yes.
לכאורה, כל עוד מפעילי הסלולר יספקו תכנים באמצעות האינטרנט, הרגולטור יתקשה להכפיף אותם לרגולציה שחלה על שוק התכנים, משום שברמה העקרונית, תכני אינטרנט יכולים להגיע מכל מקור ודרך כל אמצעי.
בתוך כך נציין, כי לעת עתה, ספקי ממיר ה-DTT לא מחוייבים לכללים אלה, ובמהלך דיוני ועדת הכלכלה היום קבל על כך הרצל עוזר, מנכ"ל HOT.
בשורה התחתונה, פתיחת השוק לממירי טלוויזיה המאפשרים להעביר תכנים באמצעות ערוצים ודרך האינטרנט, מציבה את yes ואת HOT מול תחרות לא פשוטה בספקים החדשים של תכני טלוויזיה, ובהם, כאמור, מפעילי הסלולר. המשמעות היא, ש-HOT, שמספקת סלי שירותים המשלבים בין שיחות פנים ארציות, טלוויזיה, אינטרנט ובקרוב גם שיחות סלולר, לא תהנה מיתרון בתחום סלי השירותים על פני מפעילי הסלולר, משום שגם המתחרים יוכלו לספק סלי שירותים הכוללים שירותי תוכן.
- 6.07/09/2011 09:44הגב לתגובה זושלא יבלבלו אתכם, רק לפני כמה ימים יצאה ידיעה על הרווחים של הוט - הם עצומים. ולא, אין לאף חברה זכות לקחת ברמאות כסף מלקוחות. חבילת הבסיס היא במחיר סביר והוגן אבל את הרמאויות הם עושים על ה-VOD על לא להסביר ללקוחות איך להשקליט (בניגוד ליס, שאין שם שום צורך בויאודי, כי פשוט יש ך ממיר מקליט שאשכרה גם הסבירו לך איך להקליט בו והוא פשוט), בהוט בונים על רמאות וזו הסיבה שממש אבל ממש מגיע להם.
- 5.07/09/2011 09:42הגב לתגובה זוסופסוף מישהו כאן לא מפחד מטייקונים וחושב על הצרכנים. אני קיבלתי כמעט 1000 ש"ח חשבון מהוט במשך חודשיים!! כי הנציגה הסבירה שה-VOD בחינם! כשביקשתי לבדוק את ההקלטה, הסכימו לפצות אותי ב75 שח וערוץ בריאות לשלושה חודשים ... ממש תודה באמת. חברה רמאית ברמות. טעות שלכם בהסבר ללקוח חדש - שאו בתוצאות. אבל האמת היא שעל זה הם בנויים, על הרמאויות האלה, וזו בדיוק הסיבה שה-DTT מצוין למדינה ויציל פה הרבה אנשים אפרופו צדק חברתי! שאפו!
- 4.י 05/09/2011 11:31הגב לתגובה זוולכל המשמיצים: הוט ויס יודעים איך לנהל ולרכוש תוכן; אין מצב שחברות חדשות שייכנסו לשוק יספקו תוכן יותר טוב, זה פשוט לא עובד ככה. הם ייכנסו, ירכשו תוכן בינוני בהמון כסף ולבסוף הלקוחות שלהם יגלו שבהוט וביס יש תוכן יותר טוב..
- 3.עידו 04/09/2011 20:46הגב לתגובה זוזה אולי נישמע פשוט אבל זה לא. כדי שיהיה תוכן שאנחנו נרצה ליראות אנחנו צריכים תוכן איכותי, כזה שחשבו עליו, ועבדו בשבילו וצילמו אותו וכו' וכו'... ותוכן כזה עולה הרבה כסף.
- 2.הגיע הזמן.... (ל"ת)גיל 04/09/2011 16:29הגב לתגובה זו
- 1.שחר 04/09/2011 15:51הגב לתגובה זוככה חברות הכבלים והלוויין יצטרכו להשקיע בתכנים באמת וטובים כדי שיצטרפו אליהם ולא לשדר את מחץ הדלתא בשידור חוזר משנת 83

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
