TV

גורביץ: "המסחר ביום חמישי היה קריטי לוול סטריט"; וגם - איך נראים הבנקים ומחיר הזהב

המנתח הטכני של אתר Bizportal ממליץ לשים לב למסחר הערב במדד ה-S&P 500. כמו כן, מה הרמות הקריטיות במדד המעו"ף והבנקים ולמה הזהב צפוי להמשיך לנשום אוויר פסגות
שרות Bizportal | (70)

המדדים המובילים בארה"ב ביצעו בימים האחרונים מהלך עליות מרשים. כדי להבין מהו הכיוון הכללי של השווקים בעולם, שוחחנו עם אייל גורביץ, המנתח הטכני של אתר Bizportal על מדד ה-S&P. "הכיוון הוא עדיין כלפי מטה. באופן טבעי במגמות ירידה ישנם תיקונים טכניים. מדד ה-S&P ירד רצוף מ-1,356 ל-1,101. ביצע תיקון בשלושה גלים".

לדברי גורביץ, "היום הוא יום מאוד חשוב. העלייה האחרונה של המדד שהתחילה ברמה של 1,121 והגיעה ל-1,230 נמצאת בתוך חיתוכי פיבונאצ'י, שזה הטווחים המקובלים לתיקון. תיקון שמסתיים ברמות אלו זה סימן לגל ירידות נוסף".

תגובות לכתבה(70):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 47.
    אריק 04/09/2011 00:07
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים איתו 100% לא משנה מה אני חושב עד סוף דצמבר השוק כולו ייפול. אני בעצמי נפלתי ב -45% ואני בטוח שהכל 100% יפול. אני לא מנסה לשכנע אף אחד דעה אישית.
  • 46.
    מושקע ושוקע 03/09/2011 16:48
    הגב לתגובה זו
    נתוני שוק העבודה בארה" ב והירידות בוול-סטריט יעזרו לאייל להרים את הראש .בכל מקרה מה שיקרה ביום ראשון זה לא בגלל שיטת הניתוח הטכני אלא נטו כלכלי ובהתאם להתנהגות השווקים בחו" ל.
  • אתה שוקע 03/09/2011 19:47
    הגב לתגובה זו
    מה הולך כאן מר מושקע ושוקע אתה טוען שאייל סבור שהטכני מעלה או מוריד שוק ? דחוף לך לטיפול
  • שם מלא 06/09/2011 04:29
    כמו כל דבר בעולם גם לשוק ההון יש לוגיקה משלו ולכן פיבונאצי הינו הכלי החשוב ביותר לחיזוי תנועת השוק ולא בדיעבד . הבנתם את זה ברוך ????????
  • אתה דביל 03/09/2011 20:33
    ולא שאפשר להקנות בבית הספר יכולת להבנת הנקרא.קרא את מה שכתבתי ותבין שאני לא משבח את ה" ניתוח הטכני" .מה שכן ,יצא שבגלל הירידות בארה" ב ונתוני המאקרו השליליים,ואם נוסיף את המשבר עם טורקיה,התחזיות של אייל יתממשו לפחות לימים הקרובים.ובגלל שאתה חסר הבנת הנקרא אחזור על דבריי-מה שיקרה מחר זה לא בגלל הניתוח הטכני אלא בגלל המצב בשווקים. הבנת טמבל???
  • 45.
    מי שמאמין 03/09/2011 12:09
    הגב לתגובה זו
    הציבור בעולם כולו מבין.המקום היחיד למשקיע הבטוח זה זהב.מדד 2000 לזהב הוא רף נמוך שיעבור מעל עוד לפני סוף השנה.זכרו.
  • 44.
    שרון 02/09/2011 18:38
    הגב לתגובה זו
    כל המתוסכלים יורים בך כאילו אתה אחראי על ההפסד שלהם
  • משה 03/09/2011 13:04
    הגב לתגובה זו
    אני ממליץ לכול נותני הביקורת השלילית היטב לבדוק את עצמם. הבחור מקצוען אמיתי עם הרבה מאוד ידע אמיתי וברור. המלצתי החמה תנסו לשמוע את הרצאות שלו ולמשקיעים האמיתיים ( גם לסוחרים) פשוט לקחת את הקורס שלו שזה 12-16 מפגשים בשעות הערב ואז הדעה תשתנה לחלוטין. עשיתי את זה לפני מספר שנים ורק טוב יצא מזה. בהצלחה לכולם
  • אל 03/09/2011 11:47
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים יחגגו החוש.
  • yuvi 02/09/2011 23:13
    הגב לתגובה זו
    לכל המשמיצים למינהם-ניפגש בשבוע הבא...
  • 43.
    מיקי 02/09/2011 18:36
    הגב לתגובה זו
    אייל אלו המתחרים שלך
  • 42.
    גורביץ אתה תותח ...תעשה לי ילד ..!!! (ל"ת)
    השורטיסטית 02/09/2011 15:53
    הגב לתגובה זו
  • תשאירי לו פרטים שלך והוא יעשה לך שתי ילדים (ל"ת)
    אבי 02/09/2011 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 41.
    רונן 02/09/2011 14:08
    הגב לתגובה זו
    תקרא את כל הטוקבקים ותסיק את המסקנות, לך תחפש לך מקצוע אחר ותפסיק לעבוד על אנשים בעיניים. דיי חפרת
  • דוד מ 02/09/2011 18:42
    הגב לתגובה זו
    גם אם גורביץ טועה מעט לפעמים , זה לטווח קצר מאוד , לראיה תראו את הירידות בשבוע הבא , אייל אל תתיחס לכל הטמבלים ותודה מראש על הסקירה המעמיקה
  • סוחר 02/09/2011 14:37
    הגב לתגובה זו
    גורביץ מיקצוען לא חדע מדויק 50 אחוז פיבו נחמד סבבה לא בטוח שיהיה ירידות חדות אבלללללללללללל קורלציה מדדים יורדים נפט יורד אז נחכה ונראה
  • 40.
    רובי 02/09/2011 13:06
    הגב לתגובה זו
    ירידות בשווקים וגרף שני על עליות במחיר הנפט. משהו לא מסתדר לי עם לוחות הזמנים אתה צריך לבדוק שוב, הרי לא יתכן שמחיר הנפט יעלה בזמן משבר או מיתון
  • הראלי 02/09/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
    לחזות מה יקרה - הצחקתם אותנו...
  • י 07/09/2011 09:42
    דרך כל N נקודות עובר קו ישר אם העפרון מספיק עבה. נטוח טכני יכול לזהות מגמות לטווח קצר בתנאי שלא קורה מאורע קנוני ובמניות בודדות שנסחרות. אבל לרוב הוא מציע כניסה לאחר שמירב הפןנטציאל כבר מוצה. ובשוק שהוא אפילו חלקית מתוכם יש גורמים גדולים שמנצלים את אלו שמאמינים בניתוח טכני לצורך הקפצת הרווחים שלהם. נכון השוק ירד ונכון איל חזה את זה אבל השוק בארץ התרסק בגלל טורקיה ואת התנהגותו המוזרה של ארדואן אין אף גרף שיכול לחזות (נראה לי שאפילו לפסיכיטר המשימה קשה)
  • 39.
    ליאור 02/09/2011 12:24
    הגב לתגובה זו
    בורסות ארופה - זזות באותו ניתוח בדומה לוואל סטריט וישראל . לכן ניתוח של מדינה אחת תופס לשאר הבורסות בקבוצה . השאלה האם לבורסות באסיה יש כיוון שונה בתקופה הקרובה
  • 38.
    עדנה 02/09/2011 11:15
    הגב לתגובה זו
    שחקן כתב במפורש שראשון לספטמבר זה היום הקובע בשביל כל החודש. אני אשמח לתגובה.
  • הקלפן מלוד 02/09/2011 12:17
    הגב לתגובה זו
    אני מבקש כל אחד במקומו.. שחקן מעוף" לדעתי הוא אחד התותחים בארץ. בחור משכמו ומעלה {אין זה אומר 100% פגיעות} אבל באמת אין מה להשוות... ואם כל הכבוד למר גורביץ שחקן מעוף לדעתי יותר טוב... ולמה הסביר.... גורביץ מסתכל רק על הטכני שחקן מעוף" משכלל עוד כמה פרמטרים ... מקווה שגם גורביץ בעתיד יכניס למשוואה שלו עוד מס" פרמטרים... ואז ... גם הוא יהיה תותח על.. וכמובן שאיני מזלזל בגורביץ חוש"
  • דני מרצדס 02/09/2011 12:38
    אני אוהב לקרוא כל שבוע את הסקירה של שחקן מעוף" לדעתי הסקירה הכי טובה שיש מבין כל האתרים הכלכלים ו גם שחקן אומר שהבורסה אמורה לרדת אבל שם הוא נותן הסברים ממש טובים למה ומדוע הוא מגיע למסקנה זו ובכלל ההסברים שלו לגבי מה שצפוי לקרות הם מאלפים
  • 37.
    דודו 02/09/2011 10:36
    הגב לתגובה זו
    ניתוח טכני מקצועי תמיד תיזכרו לדעת להבין שטווחים שונים בניתוח הטכני ומי שידע להבין זאת יבין כאן את הניתוחים!!!!
  • 36.
    סקירה מעולה (ל"ת)
    שני 02/09/2011 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    אילן 02/09/2011 10:04
    הגב לתגובה זו
    אתה מביע דיעה על השוק ומסביר בצורה משכנעת , תתעלם מהטיפשים כאן
  • 34.
    שי 02/09/2011 10:02
    הגב לתגובה זו
    כל שבוע אתם נכנסים לשמוע את מוצא פיו , למה ? מותר להביא דיעה על השוק ולחשוב אחרת מאייל אך כשזה יורד לרמה אישית נגד אייל אתם מלאים ברוע ושנאה , אנשים קטנים .
  • לייק (ל"ת)
    רונית 02/09/2011 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    נימני 02/09/2011 09:55
    הגב לתגובה זו
    כל מה שהוא יודע להגיד זה 2 מילים תיקון טכני .
  • מגיב 33 - בגלל אנשים כמוך המדינה מתדרדרת (ל"ת)
    רן 02/09/2011 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    כוכי 02/09/2011 09:03
    הגב לתגובה זו
    כסף קל.איזה כייף לו.
  • 31.
    אם מחר יהיו ירידות אתה המוכתר של הכפר. (ל"ת)
    חיים 01/09/2011 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    תקשיבו לו ותרויחו. (ל"ת)
    תפוחי 01/09/2011 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    רפי 01/09/2011 21:09
    הגב לתגובה זו
    עומד ליפול לרמות של 800-1000 דולר בטווח של חודשים בודדים איך מנתח טכני שמסתכל על גרף של 10 שנים לא מבין את זה מייד
  • 28.
    דוד 01/09/2011 21:09
    הגב לתגובה זו
    עכשיו קבל דאבל. שאפו שאפו אייל התותח. עכשיו אני ממתין להמשך.
  • 27.
    שי 01/09/2011 19:39
    הגב לתגובה זו
    מקווה שאני לא אתכזב.
  • רוב הסיכוי שתתאכזב (ל"ת)
    דרור 01/09/2011 20:02
    הגב לתגובה זו
  • טעית דרור כנראה אתה תתאכזב לא אני (ל"ת)
    שי 03/09/2011 16:53
  • 26.
    דודי 01/09/2011 18:33
    הגב לתגובה זו
    עכשיו 100 אחוז הצלחה
  • 25.
    ברוך 01/09/2011 18:28
    הגב לתגובה זו
    אצלי יותר קריטי שאתה עדיין נושם בכלל וכל פעם הטימטום שלך יוצא לשוק מחדש
  • 24.
    גדי נס 01/09/2011 18:18
    הגב לתגובה זו
    לדעתי קצת נסחפת, מדד מעוף יחול להגיע ל 1140-1160 וינסה לעשות זאת אלא אם מחר הנתון יהיה רע מאד. נדע מחר לאןפני השוק אצלנו. אומר לך עוד משהו, כל כך שונאים את השורטיסטים שחושבים שהם מחבלים בשווקים,וזה לא נכון ולא מדוייק,ולכן במחזורים קטנים ניתן להרים שוק לאן שרוצים. ניראה מחר מה יהיה היום תנודתי גם יהיה אבל מחר !!!! זה החשוב , מחר !!!!
  • 23.
    אביחי 01/09/2011 18:15
    הגב לתגובה זו
    קודם כל תפסיקו אם הקיצוניות שלכם,כל אחד זכותו להביע דעה ,כל עוד אינו מגדף,ואינו מקלל,זה לגיטמי ועיניני ,זה בסדר. דבר שני , מדד המעוף למשל היה יום שירד ב 0.12 ולא היה במחזור גדול,לדעתי מחר זה היום הכי חשןב לשווקים,ולימים הבאים ואסביר למה: לא רק גרפית,ולא רק טכנית: מחר נתון האבטלה, אם לא יהיה חיובי יותר, ויהיה חלש מאד ,אז ניראה סיום ראלי והגיעו של רע להם בשווקים,וניצלול דאו ל אחזור 9500-9900 לפחות,אסאנד פי 1050-1070, ומעף 1050-1040 . ואם נתון חיובי השוק יקפוץ ולא יעזור לכם אייל, ולא גורביץ,וגם לא אייל גורביץ. אז תיזכרו אותי אביחי מעפולה.
  • 22.
    חי 01/09/2011 18:08
    הגב לתגובה זו
    מה זה משנה מתי יורדים..החשוב בזמן העליות..להרוויח הרבה כסף..אחרי זה גם בירידות.. ושוב בעליות.. כל המרדף של התכני אחרי השוק ברור ויעדכנו במרדף ויכתבו באם אז..ובאם..אז...ובאם אם אז אז.. הם מפספסים ולפעמים גורמים נזקים להרבה..
  • 21.
    יקי 01/09/2011 18:05
    הגב לתגובה זו
    איך הוא רואה שהזהב צריך להמשיך לעלות ולראות פסגות אויר,וגל ירידות בפרץ,לדעתי רק 15-20 לחודש יהיה תנודות בשוק.
  • 20.
    אסף 01/09/2011 17:58
    הגב לתגובה זו
    הנני מלין על אייל,אנחנו הבורסה הכי טובה בעולם,כולן יורדות,אנו עלינו גם היום. חחח .
  • 19.
    חן 01/09/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    קשקשן
  • 18.
    אפרים כגן 01/09/2011 17:50
    הגב לתגובה זו
    המון טעויות צבר אייל במשך השנים 2009 ו עד 2011 ,אמר השור יירד 20 אחוז ,יירד 15,יתקן עד 1100-1120(תיקן עד 1138-1137) ועוד עם הנפט ,הזהב שלא חשב שקודם יתממש ואכן ירד ל 1729 ומשם חזר לעלות,ועוד. הבנאדם טיפוס נחמד וסימטי גר במושב בשרון, אני מתייב בזאת כולל נייד שלי 05222838 להביא לו מתנה אדירה וגדולה כאשר ביום ראשון אני כותב קולים. אם יהיה צודק ,אני אשלם לו מהרווחים.
  • 17.
    בן 01/09/2011 17:47
    הגב לתגובה זו
    תודה אייל ובבקשה, התעלם מכל הילדים שכל מטרתם היא לזרוע טמטום בתגובות כאן.
  • אתה תותח גם מלמד ומסביר יפה וגם קולע יפה.תותח (ל"ת)
    יגאל 01/09/2011 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    קובעי יהשוק 01/09/2011 17:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הדובים עשו טעויות מרות ועכשיו יהיה להם מאד קשה, ראלי מטורף של 10 אחוז ביום יומי ,זה לא עוזר להם ביכלל,טעות שלהם .
  • 15.
    לא קריטי ולא בטיח . נמצא עדיין בתחום הסביר (ל"ת)
    מה זה חשוב 01/09/2011 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אילן הראל 01/09/2011 17:38
    הגב לתגובה זו
    נראה שלאור התגובות פה אני היחיד שמהווה קול שפוי. אני להבדיל מכל הטמבלים שיש פה, מתרשם שאתה צודק בהחלט, מחזורי המסחר בהרבה ימי מסחר בקודי הגיעו למיליארד שקלים כשבירידות הם עבר את ה -2 מיליארד. המעו" ף נראה חלש ובהחלט ואע" פ שייתכן ויעלה עוד קצת לאזור 1140-1150 וזה גם בספק רב, לאחר מכן אני מאמין שיתחיל הגל השלישי של הירידות שיבהיל את כולם ומן הסתם יגרום להפסדים לכל מי שלא הקשיב לך. אני אישית עד היום זוכר את סקירותיך מסוף שנת 2007 בה גם סברת אותו דבר , ואע" פ שבהתחלה נראה שטעית בסוף הגיע גל הירידות האלים שמחק לכולם את הכסף. יישר כח והמשך בחכמתך להאיר לנו את מצב השוק
  • 13.
    תותחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    דבורה 01/09/2011 17:35
    הגב לתגובה זו
  • עוף-רע 01/09/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    מחזיקה אצבעות לאייל , ולניתוח שלו. מתה לירידות חדות.
  • נינו 01/09/2011 20:20
    אני בשורט ממונף חזק אז אני איתך תשלחי כתובת מייל
  • 12.
    דני 01/09/2011 17:34
    הגב לתגובה זו
    פעולה הפוכה מהמלצתו נתנה רווח יפה, זהב לקנות? מה ישתגע?כל הפרמטרים מראים שהוא צריך לחזור ל 1700-1750 ומשם ל 1900 - 1920,אבל לקנות היום? מה פתאום?
  • 11.
    אייל קבל שאפו ענקקקקק !! (ל"ת)
    דוד 01/09/2011 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מני 01/09/2011 17:31
    הגב לתגובה זו
    סופרים את הכסף. אני מליונר.
  • HF 01/09/2011 20:51
    הגב לתגובה זו
    חבל שתפסיד
  • 9.
    חיים 01/09/2011 17:31
    הגב לתגובה זו
    ניראה כי השווקים אצלנו ושם עושים צחוק מאייל גורביץ, אצלו הדילייט מאוחר מאד, בעוד חודשיים אולי יהיו ירידות ,או עליות, או דישדוש, ואלה היו דיברי אייל גורביץ.
  • 8.
    קונסיסטנטי ... (ל"ת)
    משקיע 01/09/2011 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קובי 01/09/2011 17:22
    הגב לתגובה זו
    תענוג ,פשוט לעשות הפוך. ראו את השורטיסטים " אוכלים" את הכובע ונלב כל יום. 16 יום לא סיימו יום אחד גבוהה יומי, תמיד באדום, או ירוק קטן.,ניגרמו להם הפסדי עתק ע" י שחקני מעוף,מוסדים,ומשקיעים קטנים,פשוט לא יאומן שהם לוזרים כאלו. נכון שביתרות קטנו מאד,אבל עד כדי כך להיות לוזרים ,זה בילתי ניתפס.
  • 6.
    לראשונה אחרי הרבה שנים- מסכים עם גורביץ' (ל"ת)
    מביט מהצד 01/09/2011 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנטי טכני 01/09/2011 17:18
    הגב לתגובה זו
    את תיק ההשקעות שלו אם הוא ברווח בכלל ואחר כך יתן המלצות. הוא המהמר הכי גדול שיש הוא והטכני והקורסים שלא נותנים שום דבר.
  • 4.
    רפי 01/09/2011 17:17
    הגב לתגובה זו
    מחר מתפרסם נתון ה NFP וייתכן שתהיה תנודה חזקה ייתכן שהיום השוק ידשדש ללא כיוון עם המתנה למחר
  • 3.
    גורביץ האורקול.לך תאכל איזה פיבונצ' י. (ל"ת)
    בנצי 01/09/2011 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם ככה גורוביץ' אומר אז אין ספק שיהיו עליות. (ל"ת)
    אביעד 01/09/2011 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילי 01/09/2011 17:14
    הגב לתגובה זו
    והמדד עשה לו כיוון הפוך,התכוון גל עליות, לא נורא יבין זאת בערב. לגבי הזהב - יעשה תיקון ויעלה- יעד 2000. דאו אס פי,נסד" ק מורצים,ויעלו חזק.
  • רונן. 02/09/2011 12:05
    הגב לתגובה זו
    מסוים תביא את המפולת " המצופה" . מאיפה הוא הגריל את התובנות שלו? הבורסאות עלו השבוע בחדות. תיקון טכני מתבקש! יום יומיים של ירידות. ב2009 המעבר למגמת עליה בת שנתיים וחצי התחיל בדיוק ככה וללא מחזור גדול. האם תיווצר כאן מגמת עליה ארוכת טווח?? איני מתיימר לדעת. מה שבטוח הוא שהשוק לא אמור לפעול בגלל שיקולים טכניים. אם יש סיבות פונדמנליות לקריסה - היא תתרחש. אם לא, תחכו למפולת האמיתית בעוד מספר שנים. האיום האמיתי היחיד כעת הוא כלכלת אירופה. אם המשבר הנוכחי ייפתר - נעבור למגמת עלייה ואם יסבך - המפולת תמשיך. תפסיקו להאמין בכדור הבדולח שנקרא ניתוח טכני. הוא מנבא את העבר!
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".