ח"כ דני דנון דורש להסיר את קמפיין Drink and Drive של יפאורה תבורי

דנון במכתב ליפאורה-תבורי משווקת שוופס: ""הקטל בכבישים הוא מלחמה של כולנו. הייתי מצפה שתדאגו לשלום הילדים ורק אח"כ תגדילו את רווחי החברה"
משה בנימין | (21)

חה"כ דני דנון יוצא נגד חברת יפאורה-תבורי משווקת שוופס בעקבות קמפיין הפרסום למותג שעלה תחת הקונספט: "Drink And Drive". היום ( יום ד') שיגר דנון מכתב ליפאורה, משרד הפרסום 'פור' ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדרישה להוריד לאלתר את הקמפיין.

דנון מציין במכתבו כי "הקטל בכבישים הוא מלחמה של כולנו. אל תהיו גיס חמישי מבלי שהתכוונתם לכך". חבר הכנסת ממשיך וטוען כי "לאחר שנים כה רבות, ובעמל רב, הצליחה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להחדיר בקרב נהגי ישראל, ובמיוחד בקרב הצעירים, את הסיסמא 'אם שותים - לא נוהגים'. הפרסומת החדשה שלכם ל'שוופס', רומסת במחי קמפיין אחד את המסר המיתולוגי ומנצלת באופן ציני את הסיסמא החברתית".

התרעומת של דנון מגיעה בעקבות קמפיין שילוט חוצות של חברת יפאורה-תבורי, המשווקת את מותג המשקאות הקלים 'שוופס'. בקמפיין מקדמת החברה את סדרת המשקאות החדשה הכוללת 'מרגריטה, קוסמופוליטן ופינה קולדה', ללא אלכוהול.

לטענת חבר הכנסת דנון "סיסמת הקמפיין 'שותים ונוהגים' מקבלת נפח רחב באמצעי המדיה, וכיאה לחברה מסחרית בעלת ממון רב, סיכוי גדול, לשמחתכם, שהמסר יונחל בפרק זמן קצר". עוד ציין דנון כי "דווקא מחברה הדוגלת באחריות חברתית, הייתי מצפה שקודם תתבונן לילדים בעיניים ותדאג לשלומם ורק אחר כך תבחן את הגדלת רווחי החברה".

חה"כ דני דנון קרא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפעול עימו להקפאת הקמפיין וכתב במכתבו למנכ"ל הרשות, עו"ד אוריאל לין: "הפרסומת הזאת הרסנית ואסור לה להיות עוד יום באוויר. אסור לכם לשבת בשקט ולתת למיליוני שקלים ושיקולים מסחריים להרוס מסר מוצלח שדאגתם להנחלתו בציבור במשך עשרות שנים".

בסביבתו של חבר הכנסת מוסרים גם כי בכוונת דנון לפנות ליו"ר הכנסת לקיים דיון חירום בנושא הקמפיין בועדת הכלכלה במהלך פגרת הכנסת.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    צחי 27/08/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
    מה אתה חושב, שנערים בני 17.5 יביטו במודעה, ובאופן מודע/ או לא מודע יגידו לעצמם: " צריך לשתות אלכוהול ולנהוג"? באמת, אם כבר ההיפך. הקמפיין החדש שוב יעלה לתודעה את הקמפיין המיתולוגי ויאבחן אותו מהקמפיין החדש. בחיאת דנון, שחרר את עצמך מידי פעם מתפקיד הצנזור השמרן והמודאג, ושתה כוס מים או שוופס.
  • 14.
    צחי 26/08/2011 23:42
    הגב לתגובה זו
    אולי כדאי שתיטפל לכל הפרסומות למוצרי האלכוהול השונים?! מכל המוצרים המסוכנים שמפרסמים לבני נוער בחרת דווקא במשקה קל?! המפרסם לא יכל לצפות לתגובה טובה יותר מח"כ על מנת להבהיר את המסר הפרסומי. יכול להיות שיש לובי של שוופס מאחוריו?!
  • 13.
    אדיוט ! זה 0% אלכוהול (ל"ת)
    אתי 25/08/2011 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    הלללווו 25/08/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    אני לא ממש רואה ערסים טסים בכבישים כשגופם משורבב החוצה מהחלון והם צועקים באנגלית דרינק אנד דרייב! דרינק אנד דרייב!
  • 11.
    עידן 25/08/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    דנון תחזור לגנון
  • 10.
    אני מציע להוריד לאלתר את דני דנון (ל"ת)
    25/08/2011 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מספיק שילד אחד "טיפש" לא יבין את ה"הומור" (ל"ת)
    אני 25/08/2011 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 25/08/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    לצמצם את מספר הילדים הטפשים ולהעביר משאבים לחינוך. ככה גם נקבל צדק חברתיואולי ח"כים קצת פחות מטומטמים בעתיד.
  • 8.
    יסמין 25/08/2011 08:52
    הגב לתגובה זו
    הח"כ הנבחר ע"י מפלגתו לא נותן אפילו 1% קרדיט לצרכנים שמבינים את ההומור שבמשפט וככה זה כשאתה לא משתמש ב1% מהתאים האפורים. לא עשיתי את הקמפיין אבל הייתי גאה להיות חלק ממנו - שנון, מחוייך ונותן קרדיט לצרכן שיבין את המסר
  • גיל 25/08/2011 09:50
    הגב לתגובה זו
    בשביל החלק הקטן והטיפש בעם שיתחיל להריץ את המשפט הזה כסלוגן חדש, צריך לוותר על השילוט. אתה נותן יותר מדי קרדיט לעם שהוכיח לא פעם כמה הוא טיפש
  • אני מבין שאתה אחד מ"העם". (ל"ת)
    25/08/2011 10:27
  • 7.
    לצערי דנון צודק. הפוך על הפוך מאוד בעייתי. (ל"ת)
    פרסומאי 25/08/2011 07:51
    הגב לתגובה זו
  • בוא תגזים. פירסומאי עלק. (ל"ת)
    25/08/2011 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ענבר 25/08/2011 07:43
    הגב לתגובה זו
    כשראיתי את השלטים בפעם הראשונה באמת לא הבנתי איך מישהו חשב על סלוגן כזה שהרי ידוע שלא שותים ונוהגים (לפחות ממה שמפמפמים לנו בגלגל"צ) אחרי שתי דקות קלטתי את ההפוך על הפוך וזו כנראה הסיבה שבגינה לעולם לא אהיה חברת כנסת.יש לי גם הגיון בריא וגם חוש הומור וגם קצת שכל
  • 5.
    די דבילי דנון הזה למה אתם מצפים מחכ"כ? (ל"ת)
    סטון 25/08/2011 07:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שרה 25/08/2011 00:02
    הגב לתגובה זו
    פשוט לקחו מושג בעל ערך גבוה במיוחד במלחמה בתאונות בדרכים והפכו אותו ועשו בו שימוש ציני וחסר טעם!
  • 3.
    אייזיק 24/08/2011 23:22
    הגב לתגובה זו
    המסר נחקק גם אם זה "כביכול" מצחיק
  • 2.
    תכלס.... צודק (ל"ת)
    24/08/2011 18:23
    הגב לתגובה זו
  • רותם 24/08/2011 20:43
    הגב לתגובה זו
    צודק לגמרי... חייבים לעצור את זה מהר
  • 1.
    אני 24/08/2011 18:15
    הגב לתגובה זו
    שהוא אפילו לא יודע על איזה טרמפ לקפוץ בשביל קצת יח"צ עצמי. דני כפרה עליך זה ללא אלכוהול בוא תתעסק במה שאתה טוב, מה שזה לא יהיה.
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.3%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

שלא תופתעו הפעם: בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.