פרסום ראשון

שוב ינון בפייסבוק - הפעם נגד מקאן: "מודים בכישלון של מיזוג הדיגיטל?"

שבוע עבר ומייסד אידיאולוג'יק ינון לנדנברג ממשיך לירות בפייסבוק חיצים למתחריו, הפעם למקאן. כותב בפוסט: "מי שכינס את הדיגיטל פנימה בחגיגות 3.0 עושה עכשיו פרסה?". אלדד ויינברגר: "מי זה ינון לנדנברג?"
משה בנימין | (23)

בחודש האחרון בוצעו מספר שינויים פרסונליים בצמרת הבכירה של משרד הפרסום מקאן אריקסון. במסגרת סבב המינויים סיים עופר עובד, מנכ"ל מקאן דיגיטל את דרכו בקבוצה ולתפקידו נכנס סמנכ"ל הקריאייטיב של הקבוצה - אלדד וינברגר, מי שהיה בעברו סמנכ"ל הקריאייטיב במקאן דיגיטל.

המינוי של ויינברגר למנכ"ל מקאן דיגטל גרם ללא מעט אנשי פרסום מתעשיית הדיגיטל לטעון שהמהלך מעיד על שינויים בתפיסת תפקיד הדיגיטל במקאן. ליתר דיוק טענו מתחרי מקאן בענף הדיגיטל כי במשרד נוצרה ההבנה שהקדנציה הקודמת של פעילות הדיגיטל אז מבנה העבודה היה מופרד היטיב עימו יותר וזה הכיוון המועדף.

בזמן שבענף הפרסום מעדיפים מספר בכירים לדבר שלא לציטוט על האפשרות שמקאן תחזור להפרדה בין פעילות הדיגיטל לאוף ליין כדי לשוב ולהיות הסוכנות ה'חמה' בענף הדיגיטל ינון לנדנברג שב ומאמץ לעצמו את תפקיד המוציא לפועל של הענף וזה שלא חושש להגיד מה הוא חושב על המתחרים ולעיתים רבות גם על עצמו.

בפוסט שהעלה המנכ"ל המשותף של פובליסיס אידיאולוג'יק וממייסדי המשרד כתב לנדנברג: "יכול להיות שמשרדי פרסום גדולים שרק לפני שנתיים כינסו את המשרדי הדיגיטל שלהם פנימה בחגיגות 3.0 עושים פרסה עכשיו ומפצלים אותם החוצה כפי שאנחנו אמרנו שהם יעשו? יכול להיות שהם מודים בכישלון של מיזוג הפעילות הדיגיטלית לתוך משרד פרסום? אם אתם יודעים ספרו לי כדי שאני לא אחשוב שזאת רכילות מרושעת של המתחרים שלהם".

התגובות מהענף לא אחרו לבוא. גיא פורה, סמנכ"ל הניו מדיה בגיתם BBDO, משרד שגם אליו הפנו בעבר אנשי אידיאולוג'יק מספר הערות עוקצניות על פעילותו הדיגיטלית, החליט שלא לשתוק וכתב ללנדנברג: "לי זה נראה רכילות מרושעת. 3 המובילים בדירוג של האינטראקטיב הם משרדי פרסום. (מקאן, אדלר, גיתם) ולפי מה שאני יודע, אף אחד מאיתנו לא מתכונן לפצל ולא כלום. רק להוסיף ולשבח. אולי תספר לנו מי המשרדים שהחליטו ללכת אחורה?".

פורה ולנדנברג החליפו ביניהם מספר תגובות בניחוח של עקיצות ידידותיות. לנדנברג ששותפו דורון טל הצביע בעבר על גיתם ככאלו שמתהדרים בנוצות דיגיטליות ולא מציגים קבלות בשטח דחק בפורה להצביע על לפחות 2 מהלכי דיגיטל שהוא גאה שגיתם BBDO חתום עליהם.

חשוב לציין שהוויכוח אותו מציף היום (יום ה') לנדנברג אינו חדש. מדובר בסוגייה שמחלקת את ענף הדיגיטל ל-2 מחנות ולמרות שנראה כאילו פגה היא עדיין בועטת. מצד אחד ניצבים המשרדים שנותרו בפעילות דיגיטלית עצמאית כמו אידיאולוג'יק, גורני, d-say, next-in ועוד ולא סופחו למשרד גדול ומאידך משרדי הענק שפרשו חסותם על מחלקות הדיגיטל העצמאיות כדי ל'השאיר את הכסף של הדיגיטל בבית' ולייצר סדר יום דיגיטלי עבור כל עובדי המשרד, גם אלו שלא נחשבים לחיות דיגיטליות.

בסביבת מקאן לא ממש מתרגשים מהפוסט של ינון לנדנברג וזה אפילו לא 'מכה קלה בכנף' עבורם. במשרד טוענים שאין שום שינוי במבנה העבודה, להיפך - בשנתיים האחרונות במשרד הועמק לדבריהם שיתוף הפעולה הדיגיטלי הפורה עם הלקוחות שתורגם ליצירת זירות תוכן ובניית נכסים דיגיטליים וכל זאת במקשה אחת עם קבוצת מקאן אריקסון.

במשרד מסבירים כי אין שום רצון להפריד בין הדיגיטל לפעילות המשרד ועצם המחשבה על כך חוטא לאמת של ענף הפרסום בימינו. הפעילות המשולבת בין הדיגיטל לשאר מחלקות הקבוצה היא חלק מתפיסת הסיפור המותגי שמקאן כמשרד מוביל יודע לייצר ללקוחותיו ויש כאלו כמו אידיאולוג'יק שלא בדיוק מתמחים בזה ומעדיפים למצוא טכנולוגיות חדשות ולהלביש עליהם מהלכים חד פעמיים, כך לדבריהם.

אלדד ויינברגר, מנכ"ל מקאן דיגיטל חתם את התייחסות מקאן לנושא בסוג של סגירת מעגל שענף הפרסום מכיר מקרוב. ויינברגר אמר לאייס: "מי זה ינון לנדנברג?".

הגרסה המקורית של המשפט מלפני מספר שנים

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    ארכיאולוג'יק 21/08/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    זמנכם עבר וואלק אתם באים רע
  • 16.
    אחד שמכיר את הכלב 21/08/2011 15:20
    הגב לתגובה זו
    איך אומרים: הפוסל במומו פוסל. יינון הוא אחד האנשים הלא-אמינים והמושחתים בתחום וכל מה שהוא השיג עד היום הוא השיג במרמה. תאמינו לי, יש לו לא מעט שלדים בארון. הגיע הזמן שישחרר אותנו מנוכחותו.
  • 15.
    (ל"ת)
    מי זה יוסי ארז? 21/08/2011 10:01
    הגב לתגובה זו
  • זה ההוא שהורס את הדיגיטל באדלר, לא? (ל"ת)
    לא אומר 21/08/2011 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אחד מהבראנז'ה 21/08/2011 07:44
    הגב לתגובה זו
    שויינברגר ולנדברג זורקים אחד על השני סושי, זה מעניין את התחת שלי. תתחילו לעבוד עבור הלקוחות שלכם !!!!!!!!!!!!!!
  • 13.
    אריה נ. 20/08/2011 11:08
    הגב לתגובה זו
    זאת ההוכחה כי הפירסום הוא עיסוק בזבל, ככל שהעניין מסריח יותר נחשב כמעניין וחשוב יותר. וזה מגעיל אותי!!!!!
  • 12.
    איש הגון 19/08/2011 15:35
    הגב לתגובה זו
    הצנע לכת ידידי המושחת.
  • מכיר טוב 20/08/2011 04:16
    הגב לתגובה זו
    אולי תספר לנו מי אתה מר איש הגון?
  • 11.
    חבר של ינון מהפייסבו 19/08/2011 09:28
    הגב לתגובה זו
    ינון אדם מוכשר וקיראטיבי והתוצאות מדברות בשטח, נכון, הבנאדם באגו טריפ מטורף גם בלי קוק ומגיב לפעמים בצורה מופרזתגסהבוטה אבל תסמכו עליו שכל השיט הזה רק מכניס אליו עוד לקוחות ומחזק את שמו בסוף התהליך, אז תודה לכם קולגות יקרות, ועד שאתם לא יודעים להילחם עם אש באש עדיף שתשתו מים ותחשבו קצת על אסטרטגיה..
  • 10.
    נ. לרדן 18/08/2011 18:08
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למה שאמר ינון , מקאן דיגיטל היא אחת הדוגמאות הנדירות ( אם לא הבודדה) בישראל של הטמעה מוצלחת. האימוץ של הדיגיטל בקרב אנשי האוףליין שם הוא אחד המהלכים היותר מוצלחים.
  • 9.
    מיכל 18/08/2011 17:25
    הגב לתגובה זו
    ימי חברות הדיגיטל העצמאיות מסתיימים. זו קריאה אחרונה.
  • 8.
    כול הגועל 18/08/2011 16:56
    הגב לתגובה זו
    היה תמיד דוחה ועכשיו בגלל הפליטות שלו אנשים אומרים לו בפנים. בלי קשר, גיא פורה הוא באמת לא כוכב גדול, לדעתי.
  • תודה חמודי. אוהב אותך גם (ל"ת)
    ינון 18/08/2011 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מר פודרה 18/08/2011 16:47
    הגב לתגובה זו
    זה נשמע כאילו שהוא עוד שניה גומר על עצמו
  • צודק ! (ל"ת)
    ינון 18/08/2011 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    האשם תמיד 18/08/2011 16:41
    הגב לתגובה זו
    ינון חושב שכדי להישאר בתודעה הוא צריך לשחרר פליטות פרובוקטיביות וככה לקבל כותרות. הוא שוכח שכמה וכמה לקוחות עזבו אותו ולכן רק כך יקבל הזדמנות שניה. ינון, רק עבודה טובה תביא לך כותרות ולא שטויות שאתה אומר
  • חס וחלילה! (ל"ת)
    ינון 18/08/2011 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ב ר יינן 18/08/2011 16:32
    הגב לתגובה זו
    מוריס לוי לא מינה אותך. אתה מפסיד לקוחות. וגם, אתה שמן ומיושן. אסטה לה ויסטה
  • בוגי 18/08/2011 17:47
    הגב לתגובה זו
    מענין שדווקא ינון הביא בתקופה האחרונה מלא זכיות ללקוחות שלו שלא לדבר על זה שאם יש מישהו שמבין מצוין בדיגיטאל זה שווקא הוא והמשרד שלו... אז זה די מפגר לבקר אותו כאן באופן שלילי...
  • 4.
    הבן אדם בהיסטריה..איבד את זה (ל"ת)
    אחד שיודע 18/08/2011 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    DIGITAL 18/08/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
    ינון. תמשיך ככה ולא ישארו לך לקוחות.
  • 2.
    מה יהיה ינון, מה יהיה?? (ל"ת)
    18/08/2011 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דנה 18/08/2011 15:50
    הגב לתגובה זו
    האיש בהרעלת שתן קשה איבד את פרטנר לקוחות נוספים בדרך החוצה והלחץ משחרר את הלשון. פתאטי
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.3%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

שלא תופתעו הפעם: בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.