הביתה: שלמור מפטרים עובדים בעקבות ה'ג'ינג'ית המתפשטת' בקמפיין שטראוס

לפני כשבוע עלה קמפיין שטראוס לאינטנרט. עובדי שלמור השתעשעו ושתלו אפשרות להסרת חולצה של אחת הדמויות. עכשיו הם משלמים את המחיר
משה בנימין | (16)

משרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי החליט לפטר את המתכנתים שעומדים מאחורי ההתחכמות הילדותית בקמפיין האינטרנטי עבור לקוח המשרד - שטראוס, למותג דנונה.

כזכור, לפני כשבועיים יצא שטראוס בקמפיין באמצעות שלמור אבנון עמיחי למשקה הבוקר של דנונה. הקמפיין החל בסרטון טלוויזיה ועלה במקביל באינטרנט. אלא שעובדי שלמור לא הסתפקו רק בפעילות פלאש פשוטה לקמפיין של שטראוס ובחרו להשתטות דווקא על חשבון אחד מלקוחות הדגל של המשרד.

בקמפיין שעלה לרשת 'שתלו' עובדי שלמור, ללא ידיעת הנהלת המשרד, גימיק אינטראקטיבי פשוט (ולפי המונח המקובל 'ביצת פסחא') הגורם לאחת מהבחורות המאוירות בקמפיין להסיר את חולצתה ולחשוף זוג שדיים בפני הגולש התמים. ההפתעה הנעימה, או שלא, תלוי במי מדובר מתקבלת לאחר מספר הקלקות על דמותה של הבחורה.

מספר שעות לאחר שהושקה הפעילות כבר החלו לשטוף את הפייסבוק צילומי מסך שהצביעו על המבוכה הגדולה של אנשי המשרד ושטראוס. מרגע היוודע המקרה נכנסו במשרד למקצה שיפורים של הקמפיין וביטלו את ההפתעה המביכה.

בתחילה עוד חשבו במשרד הפרסום ובשטראוס כי מדובר בפעולה של גולשים מבחוץ אך לאחר תחקיר פנימי פשוט הגיעו למסקנה כי מדובר בהלצה חסרת טעם שמקורה במתכנתים/פלאשיסטים שעבדו על הקמפיין ואלו כאמור ישלמו את המחיר של אובדן משרתם.

במשרד הפרסום הדגישו כי המעשה נעשה ללא ידיעת ההנהלה ומתוך יוזמה אישית ופרטית של העובדים שפוטרו. החששות של הנהלת שלמור נגעו כמובן לנאמנותם ללקוח, כל לקוח, ובעיקר כשמדובר בשטראוס. עוד חששו במשרד, מטבע הדברים, מתגובות של הציבור החרדי לאור הטריק הלא כל כך תמים.

יש לציין כי ההחלטה לפטר את העובדים היא לא עוד מקרה קלאסי של 'להאשים את הש.ג' אלא המעט שיכלו לעשות במשרד כדי שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד ובנוסף כדי להראות ללקוח עימו רקמו לאורך השנים מערכת יחסים הדוקה (בפסטיבל קאן האחרון אף זכו בפרס עבור קמפיין לשטראוס) כי האינטרסים שלו הם בעדיפות הראשונה.

משלמור אבנון עמיחי נמסר בתגובה: "מדובר במעשה קונדס של עובד אחד. אנו מגנים בכל תוקף מעשה מסוג זה שעומד בסתירה גמורה לערכי המשרד ולערכי האנשים העובדים בו ומהווה פגיעה בכבודנו האישי והמקצועי".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אוי אוי אוי (ל"ת)
    עידו 10/08/2011 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    תיקון 10/08/2011 14:46
    הגב לתגובה זו
    פוטרו שני חבר'ה שלא קשורים למעשה...
  • 11.
    חכם לאחר מעשה 10/08/2011 12:47
    הגב לתגובה זו
    אני מצטט מהכתבה: "בתחילה עוד חשבו במשרד הפרסום ובשטראוס כי מדובר בפעולה של גולשים מבחוץ". זוהי רמתם של מנהלים בחברות גדולות שבטוחים כי גולש יכול איכשהו לפרוץ אל תוך קובץ SWF ולערוך בו שינויים.
  • אופיר IT 25/08/2011 08:55
    הגב לתגובה זו
    חברות מאד גדולות ומוכרות...
  • 10.
    ציצי שביט 10/08/2011 11:29
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף משהו מעניין
  • 9.
    תרגיל יחצ משובח! (ל"ת)
    יעל 10/08/2011 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שרון 10/08/2011 10:42
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם מקובל לעשות שעשועים כאלו. כולל בדברים יותר מורכבים ורציניים מהמשחק המטופש הזה. היח"צ הזה רק יכול להועיל לשטראוס. אבל כנראה שמישהו שם לוקח את עצמו יותר מידי ברצינות. אפשר לחשוב שמדובר בחיי אדם. תרגיעו...
  • 7.
    10/08/2011 10:28
    הגב לתגובה זו
    אז הם לא נאמנים למשרד, ולא למוצר. כנראה שאי שם בשתיים בלילה נשבר הז@#$ למישהו במפעל הניצולי שנקרא שלמור
  • WELL SAID!! (ל"ת)
    10/08/2011 13:00
    הגב לתגובה זו
  • סרבק 10/08/2011 22:13
    צריך להקים את הכפפה של מחאת עובדי ענף הפרסום. מהיום מסיימים לעבוד בשש! יש פרזנטציה אין שמזנטציה. כל דקה נוספת היא שעות נוספות! חלוקה ברווחים שנתיים, מיזוגים וזכיות, כמו בהיי-טק! קרנות השתלמות והרשימה עוד ארוכה. יאללה! בלעדינו המתכנתים, התקציבאים, אנשי הקריאיטיב, המעצבים והביצועיסטים אין לאדונים כלום!
  • 6.
    חחחחחחחח (ל"ת)
    אותי זה דווקא שעשע 10/08/2011 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נסיס 09/08/2011 23:46
    הגב לתגובה זו
    היא אחד הדברים הטובים שקרו למחלקת השיווק של שטראוס
  • 4.
    רוי 09/08/2011 22:34
    הגב לתגובה זו
    כבר עושה בלגן באינטרנט של שטראוס, דווקא היתה אחלה כשעבדה מולנו במדיה
  • 3.
    Tomer 09/08/2011 22:31
    הגב לתגובה זו
    אין לכם סיפורים עיתונאיים משובחים יותר לספר?! הלצה מטופשת וילדותית. המשרד נהג כהלכה שנפטר מהסרח העודף.
  • 2.
    זה מצוייר... כאילו מה הסרט? (ל"ת)
    א.א. 09/08/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מושון 09/08/2011 20:22
    הגב לתגובה זו
    עד שמישהו שם סוף סוף עושה הומור טוב מפטרים אותו?
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף -0.1%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם
ניתוח

המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

האוצר דורש בצדק שאנשי משרד הביטחון יתייעלו פנימית, בפועל הוא מקבל עוד ועוד דרישות תקציביות; אם האוצר ייכנע לתוספות התקציב הביטחוניות זה יפגע בתשתית, ברווחה, בחינוך, זה ייקח את ישראל אחורה, וגם - רמז עבה למה שצפוי במניית ארית

מנדי הניג |

תעשייה ביטחונית חזקה היא הכרח. היא מאפשרת את הקיום של המדינה  וברור שהיא עולה הרבה כסף. תקציב הביטחון ענק והוא גדל כמובן בתקופת המלחמה. הבעיה עם תקציב ביטחון ענק היא שהמקורות מצומצמים ואם הוא גדל אזי לוקחים כסף מאיתנו (מסים) וחוסכים בהוצאות על חינוך, רווחה, תשתיות ועוד. ולכן, הדבר הכי אלמנטרי ומתבקש הוא כמו בפירמה פרטית - להתייעל. במשרד הביטחון כנראה שאין אחד שלא יודע זאת נשפכים כספים על ימין ועל שמאל. 

יש חיילי מילואים שגוייסו למרות שלא היה צריך (דווקא בעורף), יש פנסיות תקציביות, יש עובדים מיותרים ויש שכבה גדולה של חיילים בסדיר ובקבע שעובדת חלקית מאוד. גם במשרד הביטחון עצמו. הבזבוזים נמשכים גם בהוצאות השוטפות, ובהצטיידות. לכן דרישה של משרד הביטחון לתוספת של 7 מיליארד שקל לא צריכה לקבל אישור אוטומטי - האם היה מכרז , האם אפשר להוזיל את העלות ובראש וראשונה - תביאו את הכסף מבפנים. תתייעלו פנימית ותחסכו מיליארדים רבים, אפילו עשרות. 

אתמול היתה מלחמה בין האוצר למשרד הביטחון - מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון. משרד האוצר אחרי תקופה ארוכה של שקט, אמר - "עד כאן". משרד הביטחון אמר את מה שהוא יודע להגיד - זה יפגע בביטחון המדינה. הוא רוצה למצוא כבר את האשמים הבאים, אבל זה לא יעזור לו - הוא אשם. הכישלון התקציבי הוא הבסיס לכישלון של ה-7 באוקטובר. צבא שמעדיף את הפנסיה התקציבית על פני גיוס מילואימניקים ושמירה על הגבולות, הוא צבא עם אג'נדה של חברת החשמל - דור א' מובחר, דור ב' דפוק. זו מתכונת לבינוניות. 

צריך צבא שיידע להעלות שכר לצעירים, שידע לתגמל בסדיר, אבל אסור שיהיו שווים יותר ושווים פחות. רבבות אנשי קבע שסחטו את המערכת עולים לכל המדינה בתקציבים נמוכים במשרדים אחרים. הסיבה שזה קרה היא שקשה לשר אוצר ובטח ובטח לחשב כללי להגיד לצבא לו. הדבר האחרון שהוא רוצה הוא שיאשימו אותו בחללים, נרצחים, פיגוע, טילים על ישראל. יהלי רוטנברג, החשב הכללי דווקא נלחם על התקציב. הוא נלחם כבר בינואר 2024 ועד היום. הגיבוי של השר היה חלקי, עכשיו, בסיום המלחמה, השר מתחבר אליו -( הרחבה מהמלחמה של החשב כבר בחילת 2024 -  החשב הכללי למנכ"ל משרד הביטחון - אין לכם תקציב בלתי מוגבל).

הסוגייה הנפיצה והקשה הזו של המלחמה על "תקציב הביטחון" מתבטאת בעקיפין בדוחות הכספיים של החברות הביטחוניות. יש לנו תעשייה ביטחונית לתפארת, ותעשייה כזו שמצילה חיים, תורמת המון לצבא לנצח במלחמה. התעשייה הביטחונית לצד הצבא הם הגורמים שניצחו בכל החזיתות בשנתיים האחרונות.