בתכלית תעודות סל מעריכים: בלחץ המחאה צפויה פגיעה במסגרת התקציב והגדלת הגרעון

אייל סגל מנכל תכלית תעודות סל: "אם הפריצה תהיה משמעותית, הדבר יערער את היציבות הכלכלית ויאיים גם על דירוג האשראי של ישראל"
הדס גייפמן | (1)

"הלחצים מהרחוב מאיימים על מסגרת התקציב, ופריצה משמעותית שלו כלפי מעלה תגדיל את הגירעון", טוען אייל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית תעודות סל. "הגדלת הגרעון עלולה לפגוע במעמדה של ישראל מול המשקיעים הזרים ובתוך כך להיחלשות השקל מול המטבעות המובילים".

סגל מתריע כי ההתרחשויות האחרונות מקטינות את מרווח התמרון של הממשלה, והיא תיבחן ביכולתה ליצור שינויים בתוך התקציב בלי להגדיל אותו. "הממשלה תצטרך להעביר יותר כספים לחלקים מסויימים על חשבון הקטנת חלקים אחרים", מסביר סגל, "והדבר יהיה קשה לביצוע מבחינה פוליטית".

בתכלית מעריכים כי צפויה פגיעה במסגרת התקציב, ויחד איתה הגדלת הגירעון. "עם זאת", טוען סגל, "שאלת המפתח היא באיזו מידה יפרץ התקציב. אם הפריצה תהיה מרוסנת, התגובה לכך תהיה מינורית בלבד. לעומת זאת, אם היא תהיה משמעותית, הדבר עלול לערער את היציבות הכלכלית ובעקבות זאת לאיים גם על דירוג האשראי של ישראל".

נקודת האור שרואה סגל היא בלחץ להורדות המחירים הצפויות בעקבות המחאות. "הורדת מחירים עשויות דווקא להקל על הנגיד, משום שיהיה בכך לרסן את האינפלציה, דבר שיאפשר לו להאט את קצב העלאת הריבית". סגל סבור שהפעילות הכלכלית דווקא לא צפויה להאט בעקבות המחאות. "החלשות השקל תעודד את היצוא והורדת מחירים תגדיל את ההכנסה הפנויה ותעודד צריכה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כנראה שלך ולחברך נוח 04/08/2011 18:07
    הגב לתגובה זו
    שלכם
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?