מיוחד

מדבררים מהשטח: הזרקור על ת"א אבל גם לדוברי המחאה מחוץ לעיר יש עבודה

הם עובדים מסביב לשעון ועושים מה שצריך. דוברי המאהלים ברחבי הארץ לא נחים לרגע ולא חשים מקופחים לעומת החברים בתל אביב. טוב אולי קצת
אלה ברייר | (1)

עד לפני 3 שבועות אף אחד לא ממש הכיר או שמע על רועי נוימן. היום הוא אחד הדוברים העסוקים ביותר בישראל. אבל הוא לא לבד. אל נוימן מצטרפים דוברים נוספים כשלחלקם מדובר בהתמודדות מקצועית "רגילה" ואילו עבור אחרים זו פעם הראשונה בתפקיד.

'דולפין יחסי ציבור', בבעלות ענת שור, הוא אחד המשרדים המקצועיים שמלווים את התאחדות הסטודנטים לצד הדובר איל בסון. שלומי לאופר, יועץ התקשורת וסמנכ"ל המשרד, מלווה בין היתר את המאהל בחדרה בראשו עומדת הדוברת מורן שגב.

לאופר מתאר את פעילות הסטודנטים כזו הזוכה להכי הרבה חשיפה: "מהיום שהסיפור התחיל וההתאחדות תפסה עמדת מפתח, אנחנו מעורים במה שקורה ומחזקים את הסטודנטים שבאופן טבעי עומדים מאחורי רוב הפעולות בכל חלקי הארץ. הרבה מאוד מתבצע דרך אייל בסון שהוא האיש בשטח וגם אנחנו מסייעים ככל שנדרש".

- איך הגעתם למאהל בחדרה?

"במקביל לפעילות עם הסטודנטים התבקשנו לסייע למורן שגב שהיא דוברת המאהל בחדרה וכשקוראים לנו למען מטרה ראויה, אנחנו שמחים להתייצב".

- חלק ניכר מהטענות שנשמעות הן בנוגע לחוסר הסדר של המארגנים. עד כמה אתם עובדים בתיאום מול הדוברים האחרים?

"באופן גורף כל הארגונים והגורמים שמעורבים במאבק משתדלים לשמור על מידה מסוימת של שיתוף פעולה. יש יוזמות משותפות ויש יוזמות עצמאיות כאשר המטרה של כולם היא זהה".

- מה האתגר הכי רציני שאתם מתמודדים מולו כעת?

"יש לא מעט ניסיונות מצד גורמים אינטרסנטים להציג את המאבק כאילו הוא נדחק מהתקשורת או מפולג ומפיצים שמועות שרוצים להחליף את הנהגה אבל זה לא יותר מספין תקשורתי שאין מאחוריו שמץ של אמת. אנחנו חיים במדינה בה סדר היום התקשורתי משתנה פעם ביום וכבר 3 שבועות שאנחנו מצליחים להחזיק את הנושא בכותרות הראשיות. הדוברים והפעילים בהחלט יכולים להיות גאים שנעשה משהו שלא נעשה כמותו מה שמטבע הדברים מביא הרבה כאב הראש למי שצריך לכאוב לו הראש על זה".

- מה דעתך באמת על הקריאה להחליף את המרואיינים הקבועים של המאבק בתקשורת?

"המאבק הזה לא פרסונאלי, הוא חברתי והוא משותף להרבה מאוד אנשים שאין ביניהם שום מכנה משותף אבל מטרה מאחדת. אני לא חושב שדובר כזה או אחר ישנה את האופי המאבק. צריך לשמור על המחאה בפרונט ולא על האנשים"

בניגוד ללאופר שמתפרנס מייעוץ תקשורתי, עבור שי הופמן, סטודנט לתואר שני מהוד השרון, מדובר בתפקיד הדוברות הראשון שהוא ממלא בחייו.

"הצטרפתי למאבק ב-20.7 בלי רקע או ניסיון בתחום הדוברות", אומר היום (ה'), הופמן בשיחה עם אייס. "יש כאן 25 אוהלים עם קרוב ל-30 חבר'ה קבועים ועוד כ-80 אנשים שמגיעים בשעות הערב".

- איך אתה מתמודד עם התפקיד?

"לקחתי על עצמי את המשימה מתוך הבנה שחשוב שיהיה כאן מישהו כזה. אנחנו משתדלים לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר וזה לא פשוט עם התנאים שיש כאן, אנחנו כל היום בחוץ ועובדים בכל האמצעים שיש אם זה בפייסבוק ובאינטרנט ועד מודעות ופליירים".

- דווקא בסוף השבוע המאהל בעיר עלה לכותרות כשזוג מקומי התארס בו, זה עזר?

"כל אזכור עוזר. העניין עם הצעת הנישואין גרר הרבה התעניינות. ידעתי על זה בערך יום מראש, הוצאתי מיילים בעניין וניסיתי לקדם את זה מול אמצעי תקשורת שונים. הגיעו מ-4-5 ערוצי טלוויזיה וגם מעיתונים מקומיים. זה לא משהו שתוכנן כחלק מאסטרטגיה אבל ניסינו למנף את זה".

- מה המשימה העיקרית שלך כעת?

"כיום רוב הפוקוס התקשורתי ניתן לתל אביב מצד אחד ומצד שני המראה של המאהל בעיר הפך איכשהו לשגרתי. בגלל זה אנחנו מנסים להראות דברים אחרים כמו הופעות, שיחות, לגייס אמנים שמשפיעים על דעת קהל וכיוצא באלו".

- איך נראה סדר היום שלך?

"אני קם בסביבות 8-9 ומתארגן עם הנוכחים ליום חדש. אחרי שמסתדרים קצת במאהל אני יוצא לחנויות מקומיות לאסוף תרומות, מדווח למשטרה על מה שמתוכנן מדבר עם התקשורת, ומקבל טלפונים. חשוב לי לציין שבניגוד לערים אחרות, העירייה פה לא ממש תומכת בנו לא עם מים ולא עם חשמל ככה שזה קצת מקשה. היום שלי מסתיים בסביבות 2, 3 לפנות בוקר אבל אנחנו מסרבים להשבר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בה משרדיה שוכנים-ת"א 06/08/2011 01:55
    הגב לתגובה זו
    ובעקבות העצלנות הזו- יוצא למפגינים שם של צפונבונים מתלאביב, על אף שכאמור- זו מחאה שקיימת גם באוהלים בפריפריה.
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד