פרסום ראשון

ערוץ 9 מול 'מקאן' - זה רק קצה הקרחון: הערוץ פונה ישירות ללקוחות כל המשרדים

תביעת ערוץ 9 נגד מקאן עומדת על לפחות 3 מיליון שקלים. מצד מקאן טוענים להפרת ההסכם המקורי בין הצדדים ואיך אלי עזור הפך לאיש החשוב בסיפור?
משה בנימין | (16)

תביעת ערוץ 9 כנגד מקאן אריקסון על חובות זמן פרסום ברבעון ה-1 היא רק קצה הקרחון, כך מסתבר. סיפור המסגרת הוא כאמור תביעת ערוץ 9 כנגד חברת המדיה של מקאן יוניברסל על חובות פרסום שלא שולמו בעבור הרבעון הראשון, בסך של כ-3 מיליון שקלים וייתכן כי התביעה אף תעמוד על סכום גבוה יותר במידה ומקאן תעכב את התשלום עבור זמן הפרסום ברבעון השני.

בערוץ 9 טוענים כי עם תום הסכם בן שנתיים מתחילת 2009 ישבו הצדדים לקראת סוף 2010 לדיון מחדש על התנאים המסחריים. מצד הערוץ הופנתה למקאן תביעה לתמחור חדש וגבוה יותר של נקודות הרייטינג בערוץ המהווה בית לקהל הרוסי. בערוץ טוענים עוד כי התשלום עבור החודשיים האחרונים של 2010 הגיע לאחר מאבקים קשים עם מקאן ולגבי 2011 לא הושגה הסכמה כאשר במקביל מקאן מעלה קמפיינים בערוץ.

איש המפתח - אלי עזור

מנגד טוענים במקאן כי 2 הצדדים פעלו לפי ההסכם. כניסתו של אלי עזור לערוץ, בתחילה באופן שקט ומאחורי הקלעים ומאוחר יותר, כמעט באופן רשמי כאיש שלוקח את ההחלטות בערוץ היא זו שהפכה את הקערה על פיה עם הפרת הסכם שלא בתום לב ודרישה שרירותית בניגוד להסכם למחירים גבוהים יותר - זאת כאשר מקאן מחויב מנגד למחירים שסוכמו מראש מול לקוחותיו.

בערוץ 9 רואים את הפיצוץ עם מקאן באופן שלא משתמע ל-2 פנים. מבחינתם מדובר בחוב של לקוח שקיבל את תמורתו כדין ולא שילם עבורה. לטענתם מקאן ניסתה לכפות עליהם את המשך ההסכם בתנאים הקודמים בצירוף הסכם חתום בו מצוין המחיר לפי ההסכם מ-2009 כ'מחיר האחרון'.

בענף הפרסום המגזרי ולא רק במקאן קוראים את המפה הפוך. מצד מקאן טוענים כי נסגר הסכם חדש לקראת השנה החדשה אך כניסתו של איש המדיה הוותיק אלי עזור לערוץ וסיפוח מחלקת המכירות אליו היא זו שגרמה להפרת ההסכם עם ההחלטה להעלות מחירים כאשר קיים סיכום קודם ו'הסדר רץ' בין הצדדים.

עזור מקדם מהלך רחב יותר - פונה ישירות לכל הלקוחות

התמונה הגדולה יותר כפי שמתוארת על ידי משרדי פרסום מהענף המגזרי מעניקה לליאוניד בלכמן, מנכ"ל הערוץ, את תפקיד המשנה בעלילה והופכת את עזור לאיש המפתח בכל הקשור להתנהלות מול משרדי הפרסום. לפי מידע שהגיע לאייס ממשרדי הפרסום עזור מקדם ביתר שאת מהלך רחב יותר (מעבר לדרישה להעלאת מחירים) במסגרתו הערוץ פונה ישירות ללקוחות משרדי הפרסום במטרה לעבוד מולם באופן ישיר ולחתוך החוצה את חברת המדיה ו/או משרד הפרסום.

מצבו הכספי של ערוץ 9 ידוע לכולם ובמיוחד לנפשות הפועלות מולו. הערוץ ההפסדי זכה לאחרונה בזיכיון חדש להפעלת הערוץ ל-5 שנים נוספות, ולפי גורמים בשוק זיכיו לחוד ומעשים לחוד - לב לבייב, בעלי הערוץ לא מוכן לספוג קדנציה נוספת של הפסדים וכאן נכנסת לתמונה המדיניות האגרסיבית של עזור במתכונת: 'נו מור מיסטר נייס גאי'.

האדפטציה עלינו - רק תשכחו ממשרד הפרסום וחברת המדיה

עזור הפך את עצמו תוך מספר חודשים לשם שמרתיע לא מעט מבכירי משרדי הפרסום המגזריים. אלו מרגישים אותו נושף בעורפם במטרה להגיע ללקוחות ולפעול מולם ישירות על חשבון הכיס שלהם. עזור, כך אומרים בשוק מנסה לפתות את הלקוחות בהצעות לאדפטציה לרוסית על חשבון הערוץ כדי למשוך אותם לניתוק ממשרד הפרסום בעניין רכש המדיה.

על פי גורמים בשוק עזור חייב לרצות את לב לבייב, בעלי הערוץ אליו הוא מן הסתם התחייב להיקף עבודה מינימלי ושיפור הדוחו"ת. מבנה הבעלות בערוץ לא שינה את פניו וככל הנראה עזור לא מחזיק בידיו מניות. במידה וביצועיו יוכיחו את עצמם, כך מעריכים גורמים בענף, ויחזקו את הערוץ במאמץ אחרון להישרדות, הוא יוכל להעלות דרישה שכזו. בנקודת זמן זו אין לו ממש מה להפסיד - הוא יכול, אישית, רק להרוויח.

בענף טוענים שעליית המחירים היא שרירותית. לערוץ שמורה כמובן הזכות לדרוש מחירים יותר גבוהים אך אלו אינם מגובים בנתוני רייטינג מרשימים - ההפך הוא הנכון ותחושות אלו עוברות ממשרדי הפרסום ללקוחותיהם, בידיעה שעזור וערוץ 9 פונה אליהם ישירות. בטווח הארוך הצפי לפי הענף הוא שהערוץ ימשיך ויצטמצם כתוצאה מטשטוש הבידול בין המגזר הרוסי לכללי.

למקאן יש זמן, לערוץ 9 פחות

בעניין התביעה המשפטית בין מקאן לערוץ 9 אומרים בענף שעזור הצליח למצוא אוזן קשבת בקרב חלק מהלקוחות כתוצאה מהדומיננטיות שלו בשוק וניסיון העבר העשיר מול חלק מהם כאיש מדיה, אך מקאן מהווה עבורו יריב לא קל. למקאן, טוענים גורמים בשוק יש את אורך הנשימה ועומק הכיס להיכנס עם הערוץ לסאגות משפטיות שיימרחו לא רק על שבועות אלא גם על שנים, מה שבסוף יזיק בעיקר לערוץ.

תגובת מקאן אריקסון: "ערוץ 9 בחוסר תום לב מוחלט התנער מהסכם מפורש בין הצדדים, הסכם שעל בסיסו נטלה יוניברסל מקאן התחייבויות מול לקוחותיה, תוך שהוא מסב לחברה וללקוחותיה נזקים כבדים. יוניברסל מקאן שוקלת את המשך צעדיה".

מערוץ 9 נימסר בתגובה: "בין ערוץ 9 ליוניברסל מקאן לא נחתם כל הסכם מסחרי וכל אמירה כאילו קיים הסכם כזה חוטאת לאמת. יתרה מזו, יוניברסל מקאן מסרב לשלם לערוץ תשלום של כ- 3 מיליון בגין עבודה שנעשתה בעבר ולפיכך, נאלצנו לפנות לערכאות המשפטיות לגביית התשלום".

"יודגש כי, ערוץ 9 נוהג לעבוד ישירות מול כל משרדי הפרסום גדולים כקטנים בענף ואף ישמח לשתף פעולה עם יוניברסל מקאן באם זה יסדיר את חובותיו וינהג על פי כללי האתיקה הנהוגים בענף הפרסום".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    11/07/2011 19:43
    הגב לתגובה זו
    שאת המלחמה עזור עושה גם למשרדים אחרים, כמו שלנו (שלא יציין את שמו, עזור באמת מפחיד...) והוא הורס את המשרד שלנו (לא נשארו כבר הרבה כאלה שנותנים פתרון אמיתי לקהל רוסי, אז עכשיו עזור קובר את האחרונים... מה תגידו עכשיו?
  • 11.
    סטיב 11/07/2011 14:47
    הגב לתגובה זו
    כל מי שעובד מול מקאן יודע בדיוק כמה כוחניים וכמה רעים הם יכולים להיות אז בואו נחזיק אצבעות לערוץ 9 כי סוף סוף יש מישהו שלא מפחד ממקאן וכולי תקווה שהם גם יצליחו כי הם נלחמים בשביל הרבה ספקים.....בהצלחה!!!!
  • 10.
    אחמד 11/07/2011 13:24
    הגב לתגובה זו
    איזה מטומטמים, מרוב שטוב לא מסתדרים... הלואי ולנו במגזר הערבי היה ערוץ מסחרי ,והיינו יכולים לטפח אותוכמו ערוץ 9,מקאן עושה טעות גורלית ואף אסטרטגית שלא משלימה עם ערוץ כל כך חשוב למגזר כלשהו בישראל, מקאן מכריזה מלחמה על הצופים הרוסיים של הערוץ ולא הערוץ עצמו.
  • 9.
    אלי 11/07/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שתותח המדיה אלי עזור יעזור לערוץ 9 להתגבר על כל המכשולים שמקאן מערימים על הערץ, במקאן עושים את הכל לנווט את התקציבים של המדיה למקומות אחרים ולפגוע בלקוחות שרוצים את ערוץ 9.
  • 8.
    מכאן לא רואים אתמקאן 11/07/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
    מה שלא יהיה,ראשית שמקאו ישלמו את מה שמגיע לערוץ,לאחר מכן ניתן יהיה לשבת על המשך עבודה משותפת,בינתיים למקאו יש הרבה מה להפסיד בגזרת המגזר מכיוון שהקמפיינים יגיעו בצורה ישירה וזולה יותר ללקוח,וכאשר יתפייסו הצדדים הדרך חזרה תהיה קשה, צהוב עולה...
  • 7.
    מכאן לא רואים אתמקאן 11/07/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
    מה שלא יהיה,ראשית שמקאו ישלמו את מה שמגיע לערוץ,לאחר מכן ניתן יהיה לשבת על המשך עבודה משותפת,בינתיים למקאו יש הרבה מה להפסיד בגזרת המגזר מכיוון שהקמפיינים יגיעו בצורה ישירה וזולה יותר ללקוח,וכאשר יתפייסו הצדדים הדרך חזרה תהיה קשה ביותר.צהוב עולה
  • 6.
    דדי 11/07/2011 11:38
    הגב לתגובה זו
    המדיה הכי חשובה במגזר הרוסי ומקאן עושק אותם ! שיתביישו
  • 5.
    אבי 11/07/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
    טוב כולם יודעים שהגנבים האמיתיים בכל הסיפור הזה זה מקאן ,משרד כוחני שמתפרנס מ 70% עמלה אותה הוא מגלגל על הלקוח והמדיה . מקאן ימשיך לאבד לקוחות בקצב ....
  • אני מריח שתול של ערוץ 9:) (ל"ת)
    11/07/2011 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 11/07/2011 12:31
    הגב לתגובה זו
    בחייך! זה מזמן הפך להיות ערוץ לזקנים ומסכניםץ המדיה הכי חשובה - זה אינטרנט. שם עתיד, שם צעירים ועמידים.
  • 4.
    אחת שיודעת 10/07/2011 21:44
    הגב לתגובה זו
    מ-50% לכל משרדי פרסום וחברות מדיה. כש קיבל סירוב, יש לומר צפוי, לדרישה זו (אני מכירה לפחות 5 משרדים שבתוך הסיפור הזה) - התחליו אנשי ערוץ לפנות ללקוחות באופן ישיר. ואותם לקוחות שהסכימו לעלות לערוץ באופן ישיר - משלמים כ-20% יקר יותר. כלומר,בתוספת של עמלות משרד של 15% - מדובר ביקור של מעל 35%. ולשם עזור חותר! למה לקוחות מסכימים? החל מאיומים עסקיים "אנחנו נוציא אותך ממלונות של אפריקה", לדוגמא, ועד לאיומי הכפשה אישיים/מקצועיים. יש פה בעיה קשה בשוק הרוסי, אנשי ערוץ ועזור לא מבינים שהם במו ידייהם מקצרים את זמנם. כי שוק שאין בו משרדים שעושים את היוזמות ודוחפים את לקוחות קדימה - מהר מאד יצטמצם ויחדול מלחיות. ממש חבל!
  • 10/07/2011 22:58
    הגב לתגובה זו
    כמו שפורסם לא מזמן בגלובס - צעירים עוזבים את ערוץ 9... מי אלו המתומתמים שמוכנים לשלם יותר על סחורה פגומה? ממש מחדל של אותם לקוחות שהסכימו! קודם שישפרו את התכנים, לפחות יציגו את התוכנית לשינויי - כרגע אתם מגלגלים כסף ישר לכיסו של אלי עזור. האם זה המנדט שלכם?
  • 3.
    אלכס 10/07/2011 18:56
    הגב לתגובה זו
    מתי כבר ימחק הערוץ האיום הזה?
  • ואתה לא קשור למקאן?מעניין...אתה סתם אחד שנמאס (ל"ת)
    מערוץ 9????? 10/07/2011 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עזור בא להלחם 10/07/2011 18:47
    הגב לתגובה זו
    כל השאר מפחדים מהצל של עצמם
  • 1.
    יוסף 10/07/2011 18:06
    הגב לתגובה זו
    הבחור לא נותן להרוויח. בוקר טוב מקאן
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו 

 

כרטיס אשראי חיוב כסף קניות הוצאות
צילום: Pixabay

נתוני שב״א: ירידה מתונה של 5.1% בהוצאות בכרטיסי אשראי ביום השביתה

למרות הקריאה לשביתה כהזדהות עם משפחות החטופים, היקף העסקאות בכרטיסי אשראי הבוקר הסתכם ב-584.26 מיליון שקל בלבד פחות מהשבוע שעבר; במקביל - נתוני הלמ״ס מצביעים על התכווצות של 3.5% בתוצר ברבעון השני בעקבות מבצע "עם כלביא"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שב"א

נתוני שב״א מספקים אינדיקציה עד כמה המשק ממשיך לתפקד גם בימים של מחאה ושביתה. בין השעות 8:00 ל-12:00 היום נרשמו במערכת התשלומים הלאומית הוצאות בכרטיסי אשראי בהיקף כולל של 584.26 מיליון שקל. זו ירידה מתונה של 5.1% בלבד לעומת יום ראשון שעבר, אז הסתכמו ההוצאות ב-615.87 מיליון שקל. במילים אחרות, על אף הקריאה לשביתה וההזדהות עם משפחות החטופים, דפוסי הצריכה כמעט שלא השתנו, והיקף העסקאות נותר קרוב לרמות השגרה.

המספרים של שב״א מגיעים על רקע נתוני מאקרו שמצביעים על חולשה משמעותית יותר בפעילות הכלכלית ברמה רבעונית. לפי פרסום הלמ״ס, התוצר המקומי הגולמי של ישראל התכווץ ב-3.5% ברבעון השני של 2025 בחישוב שנתי, כאשר התוצר העסקי ירד ב-6.2% והתוצר לנפש ירד ב-4.4%. עיקר הפגיעה נרשמה בצריכה הפרטית, שירדה ב-4.1%, ובהשקעות בנכסים קבועים שצנחו ב-12.3%. בלמ״ס מייחסים את עיקר ההשפעה למבצע "עם כלביא", שהוביל לירידה בהוצאות משקי הבית ובפעילות ההשקעות, ופחות לנתונים מבניים שמעידים על שינוי מגמה ארוך טווח.

עם זאת, בהסתכלות שנתית רחבה יותר, התמונה רגועה יותר - בהשוואה לרבעון השני של 2024, נרשמת עלייה של 1.6% בתוצר הכולל, 1.1% בתוצר העסקי, ו-6.9% בהשקעות בנכסים קבועים. גם בחישוב מחצית השנה, התוצר במחצית הראשונה של 2025 גבוה ב-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המשמעות היא שלמרות החולשה ברבעון השני, המשק עדיין מצוי במסלול של צמיחה חיובית לעומת השנה שעברה, אך רחוק מהתחזית השנתית של הכלכלן הראשי באוצר שעומדת על 3.1% לשנה כולה. כדי לעמוד בתחזית, המשק יידרש להתאוששות חזקה במחצית השנייה, אך ההערכות כי הלחימה תימשך מקשות על התרחיש הזה.

פילוח הצריכה לנפש מצביע על ירידה חדה במיוחד בצריכה השוטפת: מזון, דיור והוצאות יומיומיות שנחתכה ב-9.5%, וכן בצריכת מוצרים בני קיימה למחצה כמו נעליים, בגדים ומוצרי חשמל קטנים שירדה ב-34.6%. במקביל, נרשמה ירידה של 10.1% בהוצאה למוצרים בני קיימה לנפש. מנגד, רכישת כלי רכב לשימוש פרטי זינקה ב-68.7%, מה שמרמז על רכישות חד-פעמיות שמיתנו את עוצמת הירידה הכללית בתוצר.