פרסום ראשון

הקיצוצים מגיעים גם ל'ידיעות': צלמי ynet יעבירו תמונות גם לעיתון - ללא תמורה

הביטוח על האופנוע ומחיר הדלק קפצו, התשלום על הקריאות נחתך וכעת רוצים להפחית במספר הצלמים שיוקפצו. צלם: "כדי לשרוד, צריך לצלם בחתונות"
אלכסנדר כץ | (17)

צלמי אתר ynet יאלצו להעביר תמונות גם לפרינט מבלי לקבל על כך תשלום - כך נודע לאייס. עד כה היה נהוג כי צלמים פרילנסרים מכרו תמונות בסכומים שנעו סביב ה-250 שקלים.

בשבוע שעבר קיבלו צלמי הפרילנס של ynet הודעה על פיה "קבוצת 'ידיעות אחרונות' שומרת לעצמה את הזכות לעשות שימוש חוקי בתמונה שצילמת לדרישת המערכת, השימושים בה ייעשו בחלקים אחרים של הקבוצה". יש לציין כי עד כה ובמשך שנים, קיבלו צלמים בין 60 ל-75 דולר נוספים על עבודה אם צילום הועבר למשל מ-ynet ל'ידיעות'.

אחד הצלמים אמר לאייס: "אין לנו הרבה ברירות, אנחנו סופגים את זה ומרגישים מנוצלים. הרי אנחנו לא יכולים באמת להגיד משהו, כי פשוט יזרקו אותנו ויש עשרות שממתינים בתור להחליף אותנו. מה שעכשיו יעשו זה ישלחו צלם אחד לאירוע שיצלם לאינטרנט ולפרינט, מה שיוריד את העבודה של כולנו".

עד לפני כמה שנים, צלם קיבל על קריאה בת שעתיים, כ-200-300 שקלים. במהלך השנים חלה ירידה תלולה בסכומים שמקבלים הפרלינסרים, ונעים כעת על 65-120 שקל לקריאה. מדובר על סכומי ברוטו, כאשר הצלם משלם עבור ביטוח לאופנוע, טיפולים, מחירי דלק שהולכים ומאמירים, מס הכנסה ושאר הוצאות.

"לא רק שאי אפשר להתפרנס מזה", אומר צלם בקבוצת 'ידיעות', "אם זה הדבר היחידי שאתה עושה ובלי חלטורות, אתה פשוט לא אוכל בסוף החודש. כאשר שולחים צלם עם הרבה שנות ניסיון, יודעים שאם קורה משהו הוא יידע מה לעשות, לאן ללכת, להביא את התמונה הנכונה. ולמרות זאת, היום משלמים גרושים, מספר הקריאות יורד ולא מאפשרים לנו לעבוד עם גופים שמחוץ ל'ידיעות'. כנראה שאם אתה רוצה להיות צלם עיתונות, לך תצלם מגנטים בחתונות בערב".

אי אפשר להתעלם מההחלטה בקבוצת ידיעות לצמצם בעלויות הצילום. רק ב-ynet, שמעלה עשרות כתבות בשלל תחומים מדי יום, מוציא עשרות אלפי שקלים בחודש ואף יותר על סעיף צילום, כאשר גם היומון 'ידיעות אחרונות' וגם מקומוני 'ידיעות תקשורת' מחזיקים צלמים שלעתים עושים כפל עבודה. כך הוחלט על הקטנת תקציב הצלמים, רובם פרילנסרים.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    משה 29/03/2011 09:56
    הגב לתגובה זו
    צאו לשביתה ותעמדו על הזכויות שלכם אף אחד לא יעשה את זה עבורכם
  • 9.
    העבדים של נוני מסכנים. (ל"ת)
    רחמים 27/03/2011 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איתן אלחדז 26/03/2011 16:00
    הגב לתגובה זו
    הצלמים שמתחרים בניהם ללא רחם גורמים לירידת הערך של עצמם. הצלמים לא מאוגדים בשום גוף מקצועי ורק כמהים לפרסם יהיה אשר יהיה את התוצרים שלהם. הגיע הזמן להוכיח למולי"ם שגם לצלמים יש כוח ...מספיק עם הניצול.....
  • 27/03/2011 01:00
    הגב לתגובה זו
    אתה בראש ובראשונה ואנשים שכמוך גרמו לענף הצילום להגיע למקום בו הוא נמצא.בלי טיפת ענווה בלי שום רקע מקצועי ללא לימודים רציניים בתחום מכריז על עצמך כצלם.במקרה שמעתי אותך אצל ענת דולב מתראיין ברדיו חשתי בושה כה גדולה!!! אדם ללא שום ערך מוסף ללא רקע מתאים עולה לראיון בנושא צילום עיתונות.איזה ניסיון יש לך?צילום במקומון? איזה תמונת חדשות אמיתית צילמת בימי חייך? אני מניח שגם השכר אם בכלל משולם לך כזה הוא משכורת רעב ואתה רק בשביל לשחק את המשחק מצלם. קצת צניעות בחיים - ולטובת המקצוע לפחות אל תגדיר את עצמך כצלם.
  • צלם 27/03/2011 13:08
    והקאתי... איתן אלחדז, שקלתי מאוד לפנות אליך במכתב רשמי אתב מבזה קודם כל את עצמך. ומעבר לזה פוגע בקהילה שלמה. אתה חושב את עצמך, אתה יהיר ובעצם - אתה כלום! תתבייש!
  • 7.
    רון47 25/03/2011 18:36
    הגב לתגובה זו
    בכלכלה חופשית, בעלי המקצוע ישרדו. לכן, כפי שהקטנת עלות השימוש בסלולאר, משמחת כל בן אנוש, כך YNET שהוא מעסיק גדול, רוצה לצמצם עלויות, ולפיכך מי שיביא את התמונות הכי טובות ומהר, ירכשו גם ממנו תמונות. אולם מכאן ועד לעבוד בחינם וללא תמורה הדרך עדיין ארוכה, לכן אין מקום להיסטריה, אלא רק להתמקצעות.
  • 6.
    תמי בנין 25/03/2011 16:57
    הגב לתגובה זו
    תמיד אנשים שעושים את העבודה הקשה והחשובה נידפקים
  • 5.
    המקצוע ירד לזנות..... (ל"ת)
    25/03/2011 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נורית 25/03/2011 14:31
    הגב לתגובה זו
    זה לא נעים שעושים לכם את זה, אל תעשו זאת למשרדי יח"צ. כמה פעמים הזמנתי צלמים ונדרשתי לשלם מאות שקלים לשעת עבודה בודדת. מה קרה? הכסף שלי גדל על העצים? למה צלם צריך להרוויח יותר משעת פסיכולוג מומחה??? כנסו לפרופורציות. אתם דופקים את משרדי היח"צ, כי הם צריכים אתכם, אז הנה גם אתכם דופקים, כי אתם צריכים אותם. זאת הקארמה של העולם....
  • צלם 27/03/2011 13:06
    הגב לתגובה זו
    אם את רוצה את מוזמנת לפנות לצלמים פחות מוכשרים שידרשו פחות כסף עבור צילום (אם בכלל. אולי אפילו יסתפקו בקרדיט) אבל בסופו של דבר כשהתוצאה שתקבלי לא תיהיה זו שהתרגלת אליה אל תבואי בטענות... אפשר ללכת למוסך מורשה ואפשר ללכת למוסך של חאפרים - ההחלטה של בעל המאה... אף אחד לא מחייב לעבוד עם צלם זה או אחר... בהצלחה לכולם - אושר בריאות ואהבה
  • עוד צלם 25/03/2011 19:31
    הגב לתגובה זו
    ולמה צריך לשלם לך אלפי שקלים כדי שתעשי קופי פייסט לאיזה מלל ישן ותשלחי לרשימת התפוצה שלך... רק כי יש לך בזיכרון הנייד כמה סלבס...
  • צלם 25/03/2011 17:12
    הגב לתגובה זו
    נורית היקרה כשאת מזמינה צלם לצלם שעה בודדת את צריכה לזכור שיש עוד שעה- שעתיים עבודת מחשב. אתם תמיד לא מחשיבים את זה כאילו זה הכל מובן מאליו. יתר. מזאת את גם רוצה את הדיסק צרוב אצלך במשרד כאילו שהזמן והדלק על חשבון הברון - אבל רק שעת עבודה אחת הוא צילם אז על מה הוא גובה?? כשאת מזמינה צלם את שוכחת שלצלם יש גם עלויות עצומות!! הצלם לרוב מגיע על קטנוע.אם לא ידעת ביטוח לקטנוע עולה כ 7000 שח לשנה !! שלא לדבר על טיפולים כל 3000 קילומטר ועל על זה יש גם בלאי של הציוד שהרי את רוצה צילומים איכותיים אז צריך לקנות ציוד באלפי(!) שקלים . אז עם כל הכבוד לפסיכולוג
  • נוק נוק 25/03/2011 14:57
    הגב לתגובה זו
    אם יש מישהו שהוריד את המקצוע הזה לזנות....אלה משרדי היח"צ מקצועיות הצלם המצלמות שהוא סוחב והאיכות הסופית לא על הפרק. המוטו שלכם הוא כמה שיתר זול יותר טוב כמי שמקבל את אוסף התוצאות (שעושה דרכו ישרות לפח)לעריכה בעיתון מדי יום נראה שלפעמים לא ברור מי עמד מאחרי המצלמה שהשפריצה מים אז אם את רוצה שהתמונה שלך באמת תצדיק הדפסה בעיתון תשלמי גברת...!!! מה גם שזה לא מהכיס שלך... פרסום עולה כסף...!!!
  • 3.
    גם תחום החתונות מתחיל להיות מוצף (ל"ת)
    שוחה בביצה המקומית 25/03/2011 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דני 24/03/2011 22:34
    הגב לתגובה זו
    הארגונים הגדולים הזה פשוט שוכחים את האיש הקטן. כולם תאבי בצע במדינה הזאת? מה הולך פה
  • 1.
    חוצפה 24/03/2011 20:52
    הגב לתגובה זו
    כאשר הבכירים מרוויחים רבבות שקלים בחודש
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?