מהפכות מבריחות מבקרים: תקציב הפרסום לישראל ייגדל ב-30% ב-2011

משרד התיירות יגדיל התקציב מ-34 מיליון ל-45 מיליון שקל. הסיבה: חיזוק תדמית ישראל בעקבות אירועי מצרים, וצניחה של 83% במס' המבקרים היומיים
אלה ברייר | (1)

משרד התיירות יצא בשבוע הבא בסדרת קמפיינים בעלות של 45 מיליון שקל לחיזוק תדמיתה של ישראל כיעד בטוח, נגיש ואטרקטיבי לתיירות. את הקמפיינים תערוך לשכת הפרסום הממשלתית.

בחודש פברואר ביקרו בישראל כ- 220 אלף תיירים: מדובר בעליה כוללת של 10% בכניסות תיירים לצד צניחה של 83% בכניסות מבקרים דרך המעברים היבשתיים עקב האירועים במצרים סך הכול הגיעו לישראל כ-466 אלף תיירים בחודשים ינואר-פברואר מדובר בעליה של 7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אשר פתח הבוקר (יום ד') את הפעילות בביתן הישראלי ביריד התיירות - ITB בגרמניה, אמר כי ישראל עלולה להיפגע מהמצב הגיאו-פוליטי האזורי אשר יתבטא בפגיעה בתיירות לאזור ולישראל: "כבר בשבוע הבא ייצא משרד התיירות בסדרת קמפיינים במדינות יעד בעולם, בתקציב של 45 מיליון שקלים, במטרה לבדל את תדמיתה ישראל ממדינות האזור ולחזקה כיעד בטוח, נגיש ואטרקטיבי לתיירות".

מנתוני הלמ"ס עולה כי בחודש פברואר 2011 הגיעו לישראל כ-220 אלף מבקרים ירידה של 2% לעומת פברואר 2010. מדובר בגידול של 10% לעומת פברואר 2010 במספר התיירים ששהו בישראל יותר מלילה אחד וגידול של 2% בתיירות הקרוזים, עמה הגיעו לישראל 13 אלף תיירים.

לעומת זאת, בשל האירועים במצרים, צנח מספר המבקרים החד יומיים דרך מעברי הגבול היבשתיים ב-83% לעומת 2010 ועמד על כ-5,000 כניסות בלבד. עוד 2,600 מבקרים חד יומיים, הגיעו לישראל דרך האוויר (גידול של 24%).

מתחילת השנה, בחודשים ינואר-פברואר הגיעו לישראל 466 אלף מבקרים עליה של 7% לעומת 2010 וגידול של 13% (388 אלף) בתיירים ששהו בארץ יותר מלילה אחד.

סדרת הקמפיינים תחל כאמור בשבוע הבא ותמשך מספר חודשים במספר מדינות המהוות מקור לתיירות לישראל ובהתאם לקהלי יעד מוגדרים. בן היתר יתקיימו קמפיינים ופעולות שיווק מתוגברות בארה"ב, רוסיה, גרמניה, אנגליה ומדינות סקנדינביה. בנוסף תתבצע פעילות שיווקית ממוקדת מול הקהל היהודי בצרפת, הנוהג לנפוש במדינות צפון אפריקה בתקופת הקיץ, במטרה למצב את ישראל כיעד חלופי לתיירות למדינות אלו.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב: "המשבר במדינות האזור מהווה אתגר והזדמנות לתיירות לישראל. אנו נפעל בכל ערוצי השיווק, במגוון פעולות, במטרה למצב את ישראל כיעד חלופי עבור תיירים שנהגו לבקר, לתור ולנפוש עד היום, במדינות האזור. בחודשים הקרובים יתגברו נציגי משרד התיירות, הפועלים ב-17 לשכות בעולם, את פעילותם מול אנשי תעשיית התיירות במטרה להגדיל הפעילות מול ישראל. פעולות שהתבצעו בשבועות האחרונים מול תעשיית התיירות ברוסיה ובאוקראינה, כבר הוכיחו שישראל נתפסת כחלופה עבור תיירים המבקרים לנפוש באזור במזרח התיכון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלי שלום לא יבואו תיירים (ל"ת)
    לירן 09/03/2011 17:37
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".